Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljeskift.


Anbefalte innlegg

Kjører av eldre bil, 2012.

Bra bil, har vært nøye med bytte av filter, oljeskift osv. 

I mitt eie har bilen fått 5 oljeskift (årlig). Setter den på verksted for dette. 

I starten  satte jeg meg ikke inn i hva slags olje men antok at verkstedene kunne dette, kjøpte alltid med 1 liter av tilsvarende olje for påfyll om behov. 

Bilen min skal ha 0w 20 olje.

Første året fikk jeg 5w 30

Andre 5w 40

Tredje 5w 30 (eller 40)

Fjerde 0w 20 og riktig mengde.        

Flagget : Norge på OpenMoji

Femte året og samme verksted som fjerde året. Riktig olje, men overfylt over maks

Sjette året gjør jeg det selv, men det er en annen sak.

Spørsmål. Hvordan i he...te er dette mulig, regnes det som innafor, sånn internt i mekanikerverden? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0W-20 er en svært tynn olje. Den brukes over "normale" viskositeter for å kutte en ørliten del av CO2 utslipp på bekostning av slitasje på motoren. Veldig tynn olje gjør også at oljeforbruket blir høyere, så at verksteder bruker en litt tyngre olje for å unngå at kunder kommer å klager på oljeforbruk kan også forstås.

Hadde ikke fyllt 0W-20 på noe bil i mitt eie.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle oljer er påkrevd å være blandbare med hverandre. Det meste smører, men man bør naturligvis prøve å ha noenlunde lik viskositet som angitt i instruksjonsboken.

Men det har nok gått helt fint. Min overbevisning er at det aller viktigste er jevnlige skift av olje og filter, feks årlig som du har gjort.

Lenke til kommentar
43 minutes ago, MailMan13 said:

0W-20 er en svært tynn olje. Den brukes over "normale" viskositeter for å kutte en ørliten del av CO2 utslipp på bekostning av slitasje på motoren. Veldig tynn olje gjør også at oljeforbruket blir høyere, så at verksteder bruker en litt tyngre olje for å unngå at kunder kommer å klager på oljeforbruk kan også forstås.

Hadde ikke fyllt 0W-20 på noe bil i mitt eie.

Dette var interessant, det gir mening at produsentene gjør slikt for å imøtekomme krav. 

Merket at olje forbruket ble høyere med tynnere olje. Da er det kanskje verdt å vurdere en tykkere olje ved neste skift.

Uansett for mye olje er ikke tilgivelig.

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (3 timer siden):

0W-20 er en svært tynn olje. Den brukes over "normale" viskositeter for å kutte en ørliten del av CO2 utslipp på bekostning av slitasje på motoren. Veldig tynn olje gjør også at oljeforbruket blir høyere, så at verksteder bruker en litt tyngre olje for å unngå at kunder kommer å klager på oljeforbruk kan også forstås.

Hadde ikke fyllt 0W-20 på noe bil i mitt eie.

Visste at oljen hadde lav viskositet, men trodde det var pga at motoren var konstruert slik, og måtte ha den olja pga oljetrykk etc.

 

Lenke til kommentar

Subaru har jo ganske aktive entusiastmiljøer. Finnes nok mye erfaringer om hva den vil ha der ute om man oppsøker dem.

Hadde selv litt eldre Subaru med 2 liter bensin, Virket som alle enstemmig mente 5w40 eller 10w40 var det eneste riktige på den, selv om boken anga tynnere produkter med "low friction"-spec.

Har også fått god hjelp med å stikke innom til Subaru-forhandler og spørre dem litt ut i service-luken eller på verkstedet her i byen. Er man usikker kan det være en løsning.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Har lært litt i dag 🙂

14 minutes ago, MailMan13 said:

Subaru har jo ganske aktive entusiastmiljøer. Finnes nok mye erfaringer om hva den vil ha der ute om man oppsøker dem.

Har også fått god hjelp med å stikke innom til Subaru-forhandler og spørre dem litt ut i service-luken eller på verkstedet her i byen. Er man usikker kan det være en løsning.

Har litt fordommer. Bil entusiaster har vel en tendens til å bli litt "egne" i oppfatningene 😅Neida det kan jo være verdt å spørre. 

Det jeg sitter igjen med er at en tykkere olje ikke nødvendigvis er farlig, det kan faktisk være riktig. Likevel forestiller jeg meg at samme olje år etter år er en fordel.

22 minutes ago, Musefella said:

5w-30 er null problem på denne, faktisk en fordel.

Gjerne a3/b4 olje hvis du har bensin(ej20), på diesel med partikkelfilter så er det best å bruke en c3 spesifisert olje.

Min er bensin og jeg mener det er c.. et eller annet de fylte sist. 

Lenke til kommentar
Smalahøve skrev (4 timer siden):

I mitt eie har bilen fått 5 oljeskift (årlig). Setter den på verksted for dette. 


Kan man da anta at du kjører 50 000 km per år? Ellers er det jo alt for ofte.

Subaru anbefaler 0W20 helsyntetisk på Forester nyere enn 2011 (uten turbo).
Dette er delvis fordi den ikke tykner noe særlig i kulden, "0" angir viskositeten ved null grader, og "20" er viskositeten ved 100 grader.

I varmere land, kan det være bedre med en tykkere olje, men i Norge er nok det som anbefales originalt det beste.
Det er helt sikkert ikke noe problem med tykkere olje på den motoren, selv å gå opp til 5W40 er neppe noe problem.

Nå er ikke jeg noen ekspert på oljer, men tipper det er viktigere at oljen har de additivene Subaru anbefaler, og at man holder seg til omtrent samme viskositet over tid, ikke driver å bytter frem og tilbake.

For tykk olje på motorer som er bygget for tynne oljer, med små klaringer, kan i ekstreme tilfeller føre til for dårlig smøring av lagerbaner og lignende, som fører til mer slitasje, så det er ikke alltid slik at tykkere olje smører bedre.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
7 minutes ago, 0laf said:


Kan man da anta at du kjører 50 000 km per år? Ellers er det jo alt for ofte.

Subaru anbefaler 0W20 helsyntetisk på Forester nyere enn 2011 (uten turbo).
Dette er delvis fordi den ikke tykner noe særlig i kulden, "0" angir viskositeten ved null grader, og "20" er viskositeten ved 100 grader.

I varmere land, kan det være bedre med en tykkere olje, men i Norge er nok det som anbefales originalt det beste.
Det er helt sikkert ikke noe problem med tykkere olje på den motoren, selv å gå opp til 5W40 er neppe noe problem.

Nå er ikke jeg noen ekspert på oljer, men tipper det er viktigere at oljen har de additivene Subaru anbefaler, og at man holder seg til omtrent samme viskositet over tid, ikke driver å bytter frem og tilbake.

For tykk olje på motorer som er bygget for tynne oljer, med små klaringer, kan i ekstreme tilfeller føre til for dårlig smøring av lagerbaner og lignende, som fører til mer slitasje, så det er ikke alltid slik at tykkere olje smører bedre.

Ikke i nærheten. 

Jeg trodde 10 000 km var en grei intervall..?

Lenke til kommentar
Smalahøve skrev (3 minutter siden):

Jeg trodde 10 000 km var en grei intervall..?

Det er jo det, men det fremsto litt som om du hadde fem oljeskift årlig, virket litt mye, vi vet jo ikke hvor lenge du har hatt bilen, så når det står : 

Smalahøve skrev (5 timer siden):

I mitt eie har bilen fått 5 oljeskift (årlig).

Så var det noe uklart om du har hatt bilen i fem år, eller om du bytter fem ganger i året 😁

På disse er det vel anbefalt hver 6. måned, eller hver 10 000 km, hva enn som kommer først, men en gang i året er nok greit, dersom man kjører normalt ( ca. 10k km årlig ).

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Med unntak for noen hybrider og noen få sære lettløps småvolums motorer, så er dette "nymotens" 0W-og-noe hovedsaklig for at man skal spare ørlite på utslipp. Det negative kan bli høyere slitasje på motor (for dårlig smurning), så totalen for oss som bileiere er vel helst at man kan vurdere en litt tykkere olje. Her i Norge (med unntak av det aller kaldeste stedene) er feks 5W-30 ofte et godt valg, også fordi der finnes et godt utvalg av gode helsyntetiske oljer i denne viskositeten. Det som er greit å vite er at jo større spenn i viskositeten, jo mer kreves det av tilsetningene, og det er større fare for kortere levetid på oljen før den "kollapser" og ikke evner å gjøre en god nok jobb.
Jeg har faktisk i flere år kjørt med single-grade oljer på kjøretøy jeg har kun brukt sommerstid, med suksess. Forklaringen i hvorfor en singlegrade kan være bedre er at det kreves langt mindre av tilsetningene, det er lettere å lage en olje som gjør en god jobb, lenge. Utvalget single-grade oljer er begrenset, så igrunn er dette en nokså umulig oppgave på en bruksbil.

Som et eksempel har man Aisin (TF-80-SC) 6-trinns automat, som finnes i en mengde biler, og kommer i en versjon 1 og 2. Igrunn samme kassen, men i versjon 2 er den "sertifisert" for ymse miljøkrav, denne skal ha JWS3324, mens den eldre skal ha JWS3309. Forskjellen på disse to oljene er i hovedsak viskositet (den nyere er tynnere, akkurat slik OP opplever med oljen til Subaruen sin), og jeg har snakket med olje-teknikere/utviklere i USA (Royal Purple) som er helt tydelig på at den reelle forskjellen er mer slitasje, mens endringen i utslipp er så beskjeden at det ikke kan forsvares. De anbefalte helt klart å holde seg til den eldre JWS3309. De var og tydelige på at dette ikke var en oppfatning hos Royal Purple, men en gjengs oppfatning hos alle oljelaboratoriene de kjente til.

På min egen bruksbil, som nok ikke er helt ulik OP sitt behov til oljekvalitet og viskositet (halvgammel klassisk motorkonstruksjon, lett modifisert til å takle siste årenes miljøkrav), er det også anbefalt 0W-20, men verksted anbefaler faktisk 5W-30 for motoren sin del, noe jeg har kjørt på i åresvis. Denne motoren er en smule følsom på oljen på grunn av ventilløftere, det klakker fort i ventilløfterne på kald motor om ikke der kommer fort nok olje fram. Bruker jeg motorvarmer unngår jeg klakkelyden. Bruker jeg det ikke kan jeg ikke bruke flere "rimelige" oljer, men bruker jeg god kvalitet helsyntet er det ingen problem med kaldstart og 5W-30. F.eks Mobil 1 ESP, Royal Purple HMX evt HPS, eller Castrol Edge har alle vist seg å gi ypperlige resultater på oljeanalyser på min motortype (PSA 2,0 diesel 180ps Euro5/6).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...