Gå til innhold

PSU problem!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et problem som jeg ikke kan finne noe svar på på nettet!

Hvis jeg avslutter enten i win eller bare røsker ut kabelen (jeg vet at det ikke er det lureste), vil den ikke starte opp via powerknappen igjen!

Jeg må trekke ut ledningen og dytte den inn igjen flere ganger til den plutselig starter. Jeg har prøvd med to forskjellige PSU'er og fortsatt samme problem. Alt skal være i orden med tilkoblinger.

En annen ting er at nettverket starter opp bare hver tredje gang jeg slår på pc'n.

(Akkurat dette kan være relatert til BIOS-batteriet mitt som sikkert trenger å byttes)

Skjønner ingenting. :no:

MOBO: ABIT KD7-RAID

CPU: AMD XP 1500+ (overklokket til 2000+ for øyeblikket)

RAM: 1GB TwinMos

(Regner med at jeg ikke trenger å sette opp hele spec'en)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg poengtere at jeg ikke fikk pc i går... Har holdt på siden VIC 20 og har bygget mange pc'er siden den tid. :thumbup:

Jeg er helt klar over det, men når dette til slutt var den eneste måten å slå på pc'n igjen, er jeg nå om dagen nødt til å gjøre det!

Og problemet startet IKKE ved at jeg røsket ut kabelen!

Kom med noen ordentlige svar, da! Jeg sitter her og klør meg i hodet...

Men det er sikkert ingen som vet dette, så jeg kan vel bare fortsette å lete på nettet. :(

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat hatt ett lignende problem hvor maskinen skrudde seg av ved høy diskaktivitet og ikke ville slå seg på igjen ved mindre jeg koblet fra PSU i over 30sek.

I mitt tilfelle var det tydeligvis PSU som var ødelagt/ustabil (q-tec).

PSU er sent i retur, og maskinen fungerer nå helt fint med mitt reserve PSU

Lenke til kommentar

Kan trøste deg med at jeg hadde samme problem som deg. Kjørte en q-teq 450W til et Epox8KRA3, med en den del stash til.

Det virket som at hk og psu ikke "tok" spenning, før en røsket og riglet med hovedstrøm kontakten inn til psu. Enten forbl det dødt, eller så kom det "tikkelyder" fra psu. Blå gnister og fy of fy

:wallbash:

Måtte koble fra alt, og begynne med hovedstrøm kontakten, så strøm til hk og en hdd. Fikk da start på vanlig måte, men klokket ned psu fra 166 til 100 fsb. Kunne da avslutte på vanlig måte, og koble til resten. Etter dette kunne en klokke opp igjen til tidliger hastighet. Merkelig. Maskinen forble stabil til følgende skjedde.

Den ble flyttet, og samme prosedyre måtte gjentas når strømkontakten skulle settes i igjen :no:

Fikk nå en FSP 400W, men den fikk jeg ikke start på i det hele tatt. Den er levert inn på garanti.

Kjører nå med en lånt 200W på den maskinen. Har bare de nødvendige diskene tilkoblet intil videre.

Dette bare nemt som trøst. Du er ikke alene!

Vet ikke mere en deg.

Mh

jarnt

Lenke til kommentar

Siden du har problemer med nettverkskontakt, så vil jeg anbefale deg først å prøve å bytte nettverkskort, eller faktisk å ta ut nettverkskortet helt - for så å se om du får samme start- problemer da.

En annen ting jeg også ville gjort, er å klokke ned alt det du har klokket, for å se om det avhjelper problemet ditt.

Og gjør èn ting av gangen..............:-)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Hey! Her ble det fart i sakene, ja!

Først takk for mange forskjellige svar (og trøsten :D )!

Jeg tror nok ikke at PSU er ødelagt når jeg først setter det i, men ett eller annet skjer.

Jeg bruker forresten nettverkskortet som er på HK'et.

Når jeg fikk lånt meg et nytt PSU, og slo på maskina på vanlig måte, funket alt helt topp! Men så flyttet jeg maskina, koblet den opp og så var det akkurat det samme problemet der.

Jeg følger med på tråden utover for å se om det er noen med løsning på dette, men nå kaller jobben!

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Da har du enten en overledning en plass, eller du har en dårlig kontakt. Er du sikker på at du ikke har noen ujusterte spacere mellom hovedkortet ditt og bunnplata eller noe sånn.........?

Grunnen til at jeg tror dette er fordi dette skjedde etter at du "flyttet/rørte" maskina. Må være noe elektrisk som kan være dårlig festet, løst eller noe sånt.........

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe som er løst eller noen skruer på avveie. Jeg kjøpte meg nettopp et nytt kabinett (Thermaltake Xaser Lanfire :dribble: ), og jeg var veeeeldig nøye på at alt skulle bli bra.

Jeg velger å vente litt med å skru det fra hverandre igjen, men jeg skal ha det i tankene.

Nå tror jeg at nettverket skal være ok. Satt inn et nytt nettverkskort og nå kom jeg inn. Vi får se om det varer :roll:

Jeg er fortsatt interessert i erfaringer så jeg følger spent med.

Har lagt merke til at når jeg setter inn strømkabelen er det nytteløst å trykke på knappen for å starte. Så jeg må dra ut kabelen og vente til lyset på hk'et neeeesten slukker før jeg dytter kabelen inn - voila! Det ble liv.. Dytter jeg den inn noe tidligere eller senere vil den ikke starte. Akkurat som om den må gjenopplives.

Jeg er 2 sekunder fra å hive den ut av vinduet og 3 sekunder unna å bestille meg nytt hk! Synd at jeg ikke har penger til det før langt ut i mai :roll:

Lenke til kommentar

Du eliminerer jo endel problemer selv her da..

-Du har prøvd 3 forskjellige PSU'er og det hjelper ikke

-Du har byttet nettverkskort (som jeg ikke helt kan skjønne skal ha noe å si)

Utover dette kan du jo resonnere deg frem til følgende:

-CPU slår ikke inn før strømforsyningen er i gang

-Skjermkortet likeså

-Det samme med HD, nettverkskort, minnebrikker, etc.

Jeg klarer bare ikke å se at det kan være noe annet en PSU eller HK. En kompis av meg hadde NØYAKTIG samme problemet, eneste unntaket var at der funket det med en gang han byttet PSU.

Tips:

-Har du sjekket om PSU'ene du tester slår seg på hver gang når de ikke er koblet til HK'et? (kortslutt den grønne ledningen og den svarte ved siden av på ATX-pluggen)

-Har du sjekket om Power-knappen er i orden? (prøv å kortslutte pinnene på hovedkortet i stedet for å bruke knappen)

-Har du sjekket PSU'ene på andre maskiner?

Lykke til forresten.. Jeg vet akkurat hvor grenseløst irriterende slike "banale" problemer kan være.

Lenke til kommentar

Ref: "En annen ting er at nettverket starter opp bare hver tredje gang jeg slår på pc'n."

Derfor prøvde jeg å sette inn et nytt nettverkskort i for å eliminere ihvertfall ETT av problemene.

Powerknappen funker. Det fikk jeg bevist når jeg startet opp pc'n første gang etter å ha byttet PSU.

Jeg må vel konkludere med at jeg har et defekt hk.

Jeg tror jeg skal avslutte denne tråden nå og heller kjøpe meg et nytt hk. Jeg har alikevel hatt planer om det. Jeg får jo startet opp pc'n. Så krise er det jo ikke. Bare meeeeget irriterende! :wallbash:

Takker for hjelp og sympati! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...