RRhoads Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 (endret) ltdata skrev (4 minutter siden): Kanskje var det jensen switchen som har skapt problemer? Er det noe annet jeg bør gjøre eller sjekke nå? Per nå er både pc og telefon koblet på det trådløse nettverket. Slik som det var før ting gikk galt Jensenswitchen skal uansett ikke stå der den sto, så det var feil. Den har ikke egen adresse, og ikke kan den gi adresser heller. Den kan brukes til å koble enheter til LAN-portene på routeren. Altså router(lan)-->inn på switch-->videre til pc/TV/etc/ f.eks hvis du har et rom med flere enheter, eller et tvbord med forskjellige ting som liker kablet nett.. Da kan du strekke én ethernetkabel mellom router og switchen, så har du flere uttak der den er. Endret 26. juni 2023 av RRhoads Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 ltdata skrev (2 minutter siden): Hvordan kobler jeg på meg 5 ghz nettverket egentlig. Er det bare å legge til et nytt nettverk og skrive inn navnet på 5 ghz nettverket og skrive inn passord? Litt ukjent med d-link, men det skal være noe om wireless inne i menyen på routeren? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 26. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2023 RRhoads skrev (Akkurat nå): Litt ukjent med d-link, men det skal være noe om wireless inne i menyen på routeren? RRhoads skrev (4 minutter siden): Jensenswitchen skal uansett ikke stå der den sto, så det var feil. Den har ikke egen adresse, og ikke kan den gi adresser heller. Den kan brukes til å koble enheter til LAN-portene på routeren. Altså router(lan)-->inn på switch-->videre til pc/TV/etc/ f.eks hvis du har et rom med flere enheter, eller et tvbord med forskjellige ting som liker kablet nett.. Da kan du strekke én ethernetkabel mellom router og switchen, så har du flere uttak der den er. Forstår nå. Takk for hjelpen! Ser ut til at alt virker som det skal du har reddet fred i hjemmet. Kona blir glad nå. Hun har hatt abstinenser. Jeg får ta 5 ghz senere. Nå skal jeg bare slappe av. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 26. juni 2023 Del Skrevet 26. juni 2023 ltdata skrev (4 minutter siden): Takk for hjelpen! Ser ut til at alt virker som det skal du har reddet fred i hjemmet. Kona blir glad nå. Hun har hatt abstinenser. Bare hyggelig! er glad det ordnet seg! Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 26. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2023 Nå begynner jeg å tro feilen hele tiden har ligget hos internett leverandøren min. Etter at wifi virket i 2 timer så falt den plutselig ut 1 time. Nettverket ble borte fra telefonen. Tok en restart av ruteren og virket ikke de første 15 minuttene, men akkurat nå virker internett. Da er det vel ikke hos meg feilen ligger? Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. august 2023 Forfatter Del Skrevet 7. august 2023 Merkelig. Sitter på desktop nå og har mistet internett på den. Under feilsøking får jeg beskjed om at en nettverkskabel ikke er koblet til eller ødelagt. Desktopen min er koblet til wifi via usb dongle så det kan da ikke stemme. Forøvrig virker fortsatt internett på mobiltelefonen min. Noen som vet hva som skjer? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 5 minutes ago, ltdata said: Merkelig. Sitter på desktop nå og har mistet internett på den. Under feilsøking får jeg beskjed om at en nettverkskabel ikke er koblet til eller ødelagt. Desktopen min er koblet til wifi via usb dongle så det kan da ikke stemme. Forøvrig virker fortsatt internett på mobiltelefonen min. Noen som vet hva som skjer? Du må ikke ta slike feilmeldinger altfor bokstavelig. Det betyr bare at nettverkskortet (som i ditt tilfelle er trådløst) ikke lenger har forbindelse med nettet. Det kan skyldes en feil i PC, i ruter, eller pga en ekstern forstyrrelse av radiosignalene. Noen ganger retter det seg av seg selv, noen ganger må du slå noe av/på, og noen ganger må du kjøpe nytt utstyr. Det finnes ikke noe fasitsvar. Men det skjer ikke så ofte om du bruker kabel istf WiFi. (OK, det kan være upraktisk eller bortimot umulig.) Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. august 2023 Forfatter Del Skrevet 7. august 2023 nebrewfoz skrev (2 minutter siden): Du må ikke ta slike feilmeldinger altfor bokstavelig. Det betyr bare at nettverkskortet (som i ditt tilfelle er trådløst) ikke lenger har forbindelse med nettet. Det kan skyldes en feil i PC, i ruter, eller pga en ekstern forstyrrelse av radiosignalene. Noen ganger retter det seg av seg selv, noen ganger må du slå noe av/på, og noen ganger må du kjøpe nytt utstyr. Det finnes ikke noe fasitsvar. Men det skjer ikke så ofte om du bruker kabel istf WiFi. (OK, det kan være upraktisk eller bortimot umulig.) Restartet desktoppen og var fortsatt uten internett, men nå virket diagnoseverktøyet bedre. Fikk denne meldingen og nå er jeg online igjen på desktop: Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 14 minutes ago, ltdata said: Desktopen min er koblet til wifi via usb dongle Er denne donglen plugget rett inn i PC-kassa? (På baksiden eller forsiden?) Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. august 2023 Forfatter Del Skrevet 7. august 2023 nebrewfoz skrev (6 minutter siden): Er denne donglen plugget rett inn i PC-kassa? (På baksiden eller forsiden?) ja rett inn, på baksiden. Har sjelden hatt slike problemer. Oppstått siste par måneder. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 3 minutes ago, ltdata said: ja rett inn, på baksiden. Har sjelden hatt slike problemer. Oppstått siste par måneder. Det kan være en fordel å bruke en USB-skjøteledning for å få donglen (som inneholder antennene) litt vekk fra PC-kassa. Det er mange ting inni en PC som i større eller mindre grad kan forstyrre radiotrafikken mellom dongle og ruter/aksesspunkt, i tillegg til at metallet i PC'en kan gi uheldige skjermings/refleksjonseffekter. At ting oppstår tilsynelatende "over natta" kan skyldes en endring i RF-forholdene i omgivelsene, f.eks. et nytt elektrisk apparat hos naboen, oppgradering av en mobilmast, etc. Hvis forholdene i utgangspunktet er på grensen til det gode, så skal det ikke så mye til før det oppstår problemer. Men da skal det som oftest heller ikke mye til for å komme på rett side av grensen igjen. Jeg kjenner ikke spesielt til dette produktet (- det finnes sikkert andre som er minst like bra -), men det gir deg muligheten til å prøve forskjellige plasseringer av WiFi-antennene i forhold til PC'en: https://www.kjell.com//no/produkter/nettverk/tradlost-nettverk/tradlose-nettverkskort/tp-link-archer-t9uh-tradlost-usb-nettverkskort-1300mbs-p61955 1 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 7. august 2023 Forfatter Del Skrevet 7. august 2023 nebrewfoz skrev (38 minutter siden): Det kan være en fordel å bruke en USB-skjøteledning for å få donglen (som inneholder antennene) litt vekk fra PC-kassa. Det er mange ting inni en PC som i større eller mindre grad kan forstyrre radiotrafikken mellom dongle og ruter/aksesspunkt, i tillegg til at metallet i PC'en kan gi uheldige skjermings/refleksjonseffekter. At ting oppstår tilsynelatende "over natta" kan skyldes en endring i RF-forholdene i omgivelsene, f.eks. et nytt elektrisk apparat hos naboen, oppgradering av en mobilmast, etc. Hvis forholdene i utgangspunktet er på grensen til det gode, så skal det ikke så mye til før det oppstår problemer. Men da skal det som oftest heller ikke mye til for å komme på rett side av grensen igjen. Jeg kjenner ikke spesielt til dette produktet (- det finnes sikkert andre som er minst like bra -), men det gir deg muligheten til å prøve forskjellige plasseringer av WiFi-antennene i forhold til PC'en: https://www.kjell.com//no/produkter/nettverk/tradlost-nettverk/tradlose-nettverkskort/tp-link-archer-t9uh-tradlost-usb-nettverkskort-1300mbs-p61955 Takk. Men hvis jeg bruker kabel og samme problem også oppstår da. Hva kan årsaken være da til at jeg mister nettforbindelsen. (kabel ikke ødelagt) Vegguttak intakt. Kobling direkte i vegg. Fiber Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 7. august 2023 Del Skrevet 7. august 2023 1 hour ago, ltdata said: Takk. Men hvis jeg bruker kabel og samme problem også oppstår da. Hva kan årsaken være da til at jeg mister nettforbindelsen. (kabel ikke ødelagt) Vegguttak intakt. Kobling direkte i vegg. Fiber Det kan være at PC'en ikke får svar fra en DNS-server, f.eks. fordi denne er overbelastet og ikke svarer. Da kan det hjelpe å bytte til en annen DNS-server. (Vanligvis blir denne tildelt automatisk fra internettleverandøren, og også være en DNS-server som driftes av internettleverandøren, men det går fint an å sette opp noen andre. F.eks. 1.1.1.1 (Cloudflare) eller 8.8.8.8 (Google). Det kan og være at ruteren er midlertidig overbelastet eller at den har snublet i sine egne kodelinjer. Det er ikke til å komme fra at det er kvalitetsforskjeller på ruter-SW. Noen ganger maler de seg inn i et hjørne, og noen ganger klarer de å komme ut av det på egenhånd, men da har du opplevd et brudd i nettforbindelsen. Hvis nettforbindelsen "bare" er borte et kort øyeblikk ville jeg si at det er til å leve med (så sant man ikke gamer), men er det borte i flere minutter eller mer, så er det kanskje ikke så dumt å ta kontakt med internettleverandøren for å se om de har en feil i sin ende. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 8. august 2023 Forfatter Del Skrevet 8. august 2023 nebrewfoz skrev (20 timer siden): Det kan være at PC'en ikke får svar fra en DNS-server, f.eks. fordi denne er overbelastet og ikke svarer. Da kan det hjelpe å bytte til en annen DNS-server. (Vanligvis blir denne tildelt automatisk fra internettleverandøren, og også være en DNS-server som driftes av internettleverandøren, men det går fint an å sette opp noen andre. F.eks. 1.1.1.1 (Cloudflare) eller 8.8.8.8 (Google). Det kan og være at ruteren er midlertidig overbelastet eller at den har snublet i sine egne kodelinjer. Det er ikke til å komme fra at det er kvalitetsforskjeller på ruter-SW. Noen ganger maler de seg inn i et hjørne, og noen ganger klarer de å komme ut av det på egenhånd, men da har du opplevd et brudd i nettforbindelsen. Hvis nettforbindelsen "bare" er borte et kort øyeblikk ville jeg si at det er til å leve med (så sant man ikke gamer), men er det borte i flere minutter eller mer, så er det kanskje ikke så dumt å ta kontakt med internettleverandøren for å se om de har en feil i sin ende. Har gjerne vært slik at internett har vært borte i flere timer når det har skjedd. Har imidlertid vært litt bedre siste ukene enn ukene før det. Har kontaktet internetnett-leverandør (lynet) og de sier feilen ikke ligger hos dem. Jeg har også oppgradert til en ny og mer moderne ruter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå