Den Ukjente Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 Hei! Kjøpte for 2,5 år siden en TV fra Komplett.no til 8 000,- som for en ukes tid siden plutselig døde fullstendig. Ingen bilde, ingen lyd, null og niks. Ettersom hverken samboeren eller jeg har rørt TVen siden vi satt den på plass for 2,5 år siden ser vi ingen åpenbar grunn til at den skal kaste inn håndkleet allerede. Jeg søkte dermed om reklamasjon hos Komplett, noe de godkjente. Overraskelsen var dog stor da jeg fikk beskjed om at TVen måtte pakkes inn i originalemballasje, alternativt kan emballasje kjøpes for 455,- av Kompletts transportør. 455 kr er i utgangspunktet ikke noen stor sum, men prinsipielt mener jeg at jeg ikke skal lastes for at ett produkt jeg har kjøpt ikke tilfredsstiller kravene man kan forvente til holdbarhet. Jeg henviste dermed til Forbrukerkjøpslovens paragraf 30 første avsnitt, som sier at «Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.» Svaret jeg fikk fra Komplett var da at jeg burde ha lagret originalemballasjen (i 2,5 år) mtp slike tilfeller, og at hvis jeg har valgt å kaste denne er jeg selv ansvarlig for å skaffe emballasje for innsending. Jeg mener dette er fullstendig urimelig, og heller ikke i tråd med paragraf 30. Jeg er dog ingen jurist, og kan selvfølgelig ta feil. Hva tenker andre om dette? I mitt hode er dette soleklart en kostnad Komplett må dekke så lenge det er en reklamasjonssak. Takk for alle svar! 1 Lenke til kommentar
X10anT Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) Mener du at noen nekter deg å lage din egen emballasje av papp og bobleplast? Jeg ville nok bare sørget for at apparatet var forsvarlig innpakket og ikke gjort noe mer ut av det. Ja, det ville kanskje kostet meg opp mot en femtilapp, men dét er vel knapt nok "vesentlig ulempe for forbrukeren". Endret 21. juni 2023 av X10anT 1 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Jeg mener at det er fornuftig å oppbevare emballasje fram til man har sett at produktet fungerer. Jeg er helt enig i at emballasje for produkter som har fungert er noe som burde dekkes av komplett. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Forbrukerkjøpsloven sier «Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.». Så det er åpenbart at Komplett er helt på jordet her. I følge denne paragrafen er Komplett pliktig til å sørge for trygg returtransport. Det er totalt urimelig å kreve at man skal ta vare på originalemballasje. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Den Ukjente skrev (16 timer siden): Kjøpte for 2,5 år siden en TV fra Komplett.no til 8 000,- som for en ukes tid siden plutselig døde fullstendig Den døde ikke tilfeldigvis under tordenværet som var for en ukes tid siden? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Du skal kunne reklamere heilt utan kostnad. Har du tilfeldigvis emballasjen liggande så brukar du sjølvsagt den. Det vil nok være innafor at du legger ut for emballasje og eventuelt transport, men dette er utgifter du då skal ha refundert sidan du har rett til å reklamere utan kostnad. Emballasjen er sjølvsagt ikkje ein del av produktet du kjøper, det er nødvendig innpakking av eit produkt du har kjøpt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå