Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Litt usikker på om verksted ødela bilen min

Anbefalte innlegg

Hei,

Forrige uke var jeg på EU-kontroll med bilen min, der de også skulle skifte tåkelys og det ene hjullageret foran på min Audi a3. Da jeg fikk bilen tilbake gikk det sånn cirka 10 minutter før feilmeldingen "Gearbox malfunction: you can continue driving" kom opp på dashbordet. Jeg kjørte selvfølgelig med en gang tilbake til verkstedet, og de sa at de skulle kjøre en feilsøking på den ved å koble den opp til en datamaskin. Etter dette kom ikke feilkoden opp noe mer i løpet av den dagen, men de neste dagene kom den opp flere ganger (både når jeg kjører og med en gang jeg starter bilen). Det skjedde også noen ganger at bilen ikke kunne gire, så da kunne jeg heller ikke gasse... Jeg har også lagt merke til mye væske under bilen når den står parkert, og jeg mistenker at det kan være olje lekkasje. I tillegg til dette tar det lang tid for bilen å komme i D1 når jeg skrur på tenningen, noe som ikke var et problem.

Må også nevne at denne bilen var på verksted i 3 måneder (fra desember 2022 til mars 2023) pga at et annet verksted måtte skifte ut hele girkassen. Så jeg nekter å tro at denne feilen bare kom av seg selv, ettersom den kom rett etter at den var hos det andre verkstedet på kontroll.

Så hva tenker dere? Hva burde jeg gjøre videre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man kjører bil utenfor garanti bør (les skal) man ha diagnoseapparat som kan lese av merke/modell-spesifikke feilkoder.

Feilmelding "Gearbox malfunction ..." i instrumentet betyr at det kan leses av feilkoder med diagnoseapparat. Disse feilkodene er nødvendig for å si noe om hva som kan være feil, f.eks. om det kan dreie seg om reklamasjon på girkassebyttet.

Ikke kjør bilen før du har funnet ut hva som lekker og har utbedret problemet.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (35 minutter siden):

Det er vel ikke noe som skulle tilsi at EU kontrollen eller bytte av tåkelys og hjullager skulle kunne ødelegge girkassa/foverre girkassa. 

Nja, om mekanikeren har vært uforsiktig ved bytte av hjullageret, og fått drivakselen ut av girkassen, kan olje lekke ut fra den og føre til videre problemer. Men er enig i at det er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...