Gå til innhold

Tonje Brenna - Dumskapsminister?


Anbefalte innlegg

Så siden dette faktisk henger sammen med min stemmerett, vil jeg ha svar på alvorligheten og om det er av en slik karakter at det rettferdiggjør at hun bør fratre fra sin stilling? Min oppfatning er ikke det, og for meg fremstår dette som enda et personangrep. Så jeg har mindre tillit til partileder Støre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På tide å fjerne politikken og politikere.

Vi kan ikke styre landet på den måten lenger, gjør det heller om til Norge AS med ansettelser som en stilling innen alle avdelinger i samfunnet. I dag er det bare korrupsjon, dette må stoppes! NÅ!

Hele samfunnet vært er bygd opp av korrupte politikere.

Bedre å ansette folk som en stilling med riktig bakgrunn og kompetanse, en helseminister for eks skal ha riktig bakgrunn. Ikke noe annet, må ha mange år bak seg i helsevesenet som overlege. Som forstår hvor galt det å måle helse i kroner og ører, som har mer innblikk i hvordan ting fungerer. Vi skulle aldri gjennomført sykehusreformen, eller mange andre reformer.

Det skjer så mye galt i samfunnet vårt økonomisk pga idioter sitter å bestemmer, null kritisk bruk av penger. 

Slik kan man starte gradvis å fase ut politikken og politikere, Kongen ansetter folk til hver stilling som i dag er en minister.

Endret av Liksom
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 minutter siden):

Et godt eksempel i nåværende situasjon er næringsminister Vestre.


Svært mange statsråder har ikke vært valgt inn på Stortinget, eller vært yrkespolitikere.
Åse Kleveland var kulturminister i seks år, og jeg tror aldri hun hadde stilt til noen form for valg.

I dagens regjering er vel heller ikke Skjæran eller Tvinnereim innvalgt på Stortinget, men sitter likevel i regjering.

  

trikola skrev (9 minutter siden):

Noen som kjenner et eksempel for en statsråd uten 'riktig' partimedlemskap?


Tja, må bli Støre, han er jo Høyre-mann, men kun medlem av AP fordi han hadde gode bekjentskaper der 

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (6 minutter siden):

Så siden dette faktisk henger sammen med min stemmerett, vil jeg ha svar på alvorligheten og om det er av en slik karakter at det rettferdiggjør at hun bør fratre fra sin stilling? 


Ja, det er alvorlig, og ja, hun bør gå.

Nepotisme, altså at man gir ut stillinger og verv til venner og familie, er åpenbart ikke greit.

At dette ikke er greit, har norske politikere visst om i over et århundre.
Alle normalt oppegående mennesker forstår at man som del av statsapparatet ikke kan gi lukrative fordeler til sine venner og familie. Det er helt opplagt.
Når en minister ikke forstår dette, eller rettere sagt, trolig forstår det, men gjør det likevel, så er det total feiling på etikken som bør kreves for å sitte i en slik stilling.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes politikerne bør kurses (minst) en gang i året, så de ikke må gå av midt i en periode. En del av "menneskelig svikt"  på Stortinget synes jeg. Men kanskje vanlig i alle bransjer i høye stillinger, bare at man ikke hører så mye om det.

Det er tydelig at kulturministeren hadde ønsket å fortsette i posten. Kunne dette vært unngått?

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):


Ja, det er alvorlig, og ja, hun bør gå av.

Det må det da selvsagt være lov å mene.

Nå handler ikke dette om Anette Trettebergstuen, og er i grunn en prinsippsak. Det er etter min oppfatning ikke konkret noe I forhold til norsk lovgivning som tilsier at Trettebergstuen, eller noen av de andre representantene har begått et lovbrudd. Kom gjerne med noe konkret I Norges grunnlov. Ingen har heller ikke blitt erkjent skyldig for et lovbrudd i en rettsak. Det er snakk om et tilitserv hun fikk I 2021 som er beregnet for 4 år - usikker på hvordan dette er I forhold til arbeidsmiljøloven.

Saken dreier seg også om stillinger I statseide selskaper. Så slik jeg oppfatter dette kan det sammenlignes med å ansette venner / bekjente I et privateide selskap.

Breen er også medlem av innlandet Ap, så har problemer med å forstå hvordan dette er et lovbrudd.

Bill Clinton måtte tross alt ikke tre av etter Monica Lewinsky saken.

Lenke til kommentar
Subara skrev (27 minutter siden):

Jeg synes politikerne bør kurses (minst) en gang i året, så de ikke må gå av midt i en periode. En del av "menneskelig svikt"  på Stortinget synes jeg. Men kanskje vanlig i alle bransjer i høye stillinger, bare at man ikke hører så mye om det.

Det er tydelig at kulturministeren hadde ønsket å fortsette i posten. Kunne dette vært unngått?

Hvorfor blir du ikke politiker selv? Er tilhenger av å la dem fullføre sine verv.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor blir du ikke politiker selv? Er tilhenger av å la dem fullføre sine verv.

Fordi jeg ikke er så flink som Brenna og Trettebergstuen 🙂

Jeg tenker at det blir ekstra jobb og bryderi når noen byttes ut. Hvis det kommer inn en fra et annet parti i samme jobben, vil jo kanskje ikke prosjektene som er startet fullføres?

Hvis noen har drevet aktivt i politikken på forumet, kanskje de kan svare på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (58 minutter siden):

Det må det da selvsagt være lov å mene.

Nå handler ikke dette om Anette Trettebergstuen, og er i grunn en prinsippsak. Det er etter min oppfatning ikke konkret noe I forhold til norsk lovgivning som tilsier at Trettebergstuen, eller noen av de andre representantene har begått et lovbrudd. Kom gjerne med noe konkret I Norges grunnlov. Ingen har heller ikke blitt erkjent skyldig for et lovbrudd i en rettsak. Det er snakk om et tilitserv hun fikk I 2021 som er beregnet for 4 år - usikker på hvordan dette er I forhold til arbeidsmiljøloven.

Saken dreier seg også om stillinger I statseide selskaper. Så slik jeg oppfatter dette kan det sammenlignes med å ansette venner / bekjente I et privateide selskap.

Breen er også medlem av innlandet Ap, så har problemer med å forstå hvordan dette er et lovbrudd.

Bill Clinton måtte tross alt ikke tre av etter Monica Lewinsky saken.

Anette Trettebergstuen har mistet tilliten hun hadde etter å ha ansatt venner og bekjente, også etter at hun ble gjort oppmerksom på sin inhabilitet. Det er bare rett og riktig at hun går av som medlem av regjeringen.

Dersom det er slik du sier at hun ble innvalgt til stortinget ved forrige valg, så vil hun tre tilbake hit, dersom hun ikke ber om permisjon som følge av all mediaoppmerksomheten og stress/sykdom grunnet saken. Det blir opp til presidentskapet å evt. godkjenne en slik søknad. 

Lenke til kommentar

Trettebergstuen er vel det man kan kalle broiler.

Hun var mangeårig medlem av AUF, og leder for Hedmark AUF i noen år, hvorpå hun kom inn i Hamar kommunstyre som attenåring.

Når hun var 24 år gammel ble hun valgt inn på Stortinget, hvor hun har vært siden. Hun er vel i sin femte periode nå, i en alder av 42 år.

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

«Det var umulig for stats­ministeren å tilgi»

Sitat

I gode venners lag

Det er krevende å forstå hvordan Trettebergstuen kunne gjøre så feil. Det var umulig for statsministeren å tilgi. Derfor måtte hun gå av.

Sitat

 

En indre, selvpåført krise

Støre mener selv at opplæring og rutiner er gode nok og mener statsrådene selv uansett sitter med alt ansvar. Han mener det vil være arbeidskrevende om alle utnevninger et regjeringsapparat gjør i store og små saker skal drøftes formelt eller uformelt i plenum.

Inntrykket er at Solberg-regjeringen i større grad og omfang gjorde slike drøftelser uformelt i plenum. Tilsiktet eller ikke kan dette være en sikkerhetsventil for at flere vurderer om utnevnelser er kloke eller ikke.

 

Sitat

 

...For dem som var i tvil, etter å ha lest meningsmålinger det siste året og hørt om alt internt bråk i Arbeiderpartiet, har denne uken hvert fall vist én ting: Denne regjeringen har faktisk venner.

 

Lars Nehru Sands fine poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (21 minutter siden):

Anette Trettebergstuen har mistet tilliten hun hadde etter å ha ansatt venner og bekjente, også etter at hun ble gjort oppmerksom på sin inhabilitet. Det er bare rett og riktig at hun går av som medlem av regjeringen.

Dersom det er slik du sier at hun ble innvalgt til stortinget ved forrige valg, så vil hun tre tilbake hit, dersom hun ikke ber om permisjon som følge av all mediaoppmerksomheten og stress/sykdom grunnet saken. Det blir opp til presidentskapet å evt. godkjenne en slik søknad. 

Trenger en bedre forklaring jeg. Parlamentarismen fikk jeg forklart på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (10 minutter siden):

Men det skal hun vell også ha fått myndighet til? Ettersom Trettebergstuen har fått rollen, har hun vell myndighet til å velge sine undersotter? 


Hvorvidt hun har myndighet, om det er lovlig osv. er underordnet.
Det er etisk feil, fordi det de fakto er nepotisme.

Det er derfor hun selv velger å gå av, hun har forstått at det absolutt ikke var riktig.

De hun har tilgodesett, er jo på ingen måte hennes undersåtter, det er venner hun har fått inn i høye verv og diverse utvalg.
Som en god venninne hun fikk inn i styret til Operaen, en venn hun fikk inn i flere utvalg osv.

Som kulturminister, så har hun åpenbart en del makt når det kommer til relevante utvalg, bedrifter og stiftelser.
Disse vervene og utvalgene er generelt godt betalt, mot lite jobb, og er ettertraktet ledererfaring for mange.

Det hadde dog ikke spilt noen rolle om det var snakk om at hun skaffet en fetter et verv i Ytre Kautokeino scenekunst, det er uansett nepotisme, og ikke greit.  

bjorning9 skrev (10 minutter siden):

I første omgang er hun 1. listekandidat i Hedmark.


Hun er innvalgt på Stortinget i inneværende periode som 1. kandidat for Hedmark, og vil trolig gå tilbake dit, til dette blåser over.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
3 minutes ago, 0laf said:

nepotisme

Tenker en bitteliten presisering er på sin plass

 

Quote

Nepotisme er det å gi slektninger urettmessige fordeler, for eksempel ved tildeling av embeter og andre stillinger. En slik praksis kan i grove tilfeller betegnes som en form for diskriminering eller korrupsjon og vil i slike tilfeller være lovstridig eller straffbart.

https://snl.no/nepotisme

 

aner ikke om ansettelse av venner er nepotisme by proxy, eller definert som noe annet.

 

#Stickler

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):


Hvorvidt hun har myndighet, om det er lovlig osv. er underordnet.
Det er etisk feil, fordi det de fakto er nepotisme.

Det er derfor hun selv velger å gå av, hun har forstått at det absolutt ikke var riktig.

De hun har tilgodesett, er jo på ingen måte hennes undersåtter, det er venner hun har fått inn i høye verv og diverse utvalg.
Som en god venninne hun fikk inn i styret til Operaen, en venn hun fikk inn i flere utvalg osv.

Som kulturminister, så har hun åpenbart en del makt når det kommer til relevante utvalg, bedrifter og stiftelser.
Disse vervene og utvalgene er generelt godt betalt, mot lite jobb, og er ettertraktet ledererfaring for mange.

Det hadde dog ikke spilt noen rolle om det var snakk om at hun skaffet en fetter et verv i Ytre Kautokeino scenekunst, det er uansett nepotisme, og ikke greit.  


Hun er innvalgt på Stortinget i inneværende periode som 1. kandidat for Hedmark, og vil trolig gå tilbake dit, til dette blåser over.

Neopatisme, hva snakker du om? 

Dette er faktisk kunnskapsmangel. Har du gått på norsk skole? Stortinget representerer den lovgivende makt, og det virker ikke som det er noe lovbrudd som forklarer at hun fortjener å miste sin stilling. I sin lederstilling skal hun kunne ha lov til å ta sine egne beslutninger.

Et mediehysteri.

Lenke til kommentar
Liksom skrev (2 timer siden):

På tide å fjerne politikken og politikere.

Vi kan ikke styre landet på den måten lenger, gjør det heller om til Norge AS med ansettelser som en stilling innen alle avdelinger i samfunnet. I dag er det bare korrupsjon, dette må stoppes! NÅ!

Hele samfunnet vært er bygd opp av korrupte politikere.

Bedre å ansette folk som en stilling med riktig bakgrunn og kompetanse, en helseminister for eks skal ha riktig bakgrunn. Ikke noe annet, må ha mange år bak seg i helsevesenet som overlege. Som forstår hvor galt det å måle helse i kroner og ører, som har mer innblikk i hvordan ting fungerer. Vi skulle aldri gjennomført sykehusreformen, eller mange andre reformer.

Det skjer så mye galt i samfunnet vårt økonomisk pga idioter sitter å bestemmer, null kritisk bruk av penger. 

Slik kan man starte gradvis å fase ut politikken og politikere, Kongen ansetter folk til hver stilling som i dag er en minister.

Hvor mener du teknokrati har fungert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (26 minutter siden):

Men det skal hun vell også ha fått myndighet til? Ettersom Trettebergstuen har fått rollen, har hun vell myndighet til å velge sine undersotter? 

Nok et Mediehysteri som stortinget lar seg påvirke av.

I første omgang er hun 1. listekandidat i Hedmark.

Hun har myndighet til det, men ikke til å velge, foreslå eller nevne personer hun er inhabil ovenfor.

Forenklet er det hun har gjort å i innledende diskusjoner bringe opp navn til verv (for senere å trekke dette pga inhabilitet), men foreslått at statssekretær kan anbefale disse navnene.

Dette bryter med habilitetsregelverket, da hele den politiske ledelsen i et departement regnes som inhabil dersom statsråden er det. I tillegg er det slik at habilitetsreglene også gjelder mens man forbereder et vedtak, ikke bare ved et vedtak.

Dette gjør at hverken statsministeren eller Stortinget kan ha tillit til henne, og hun er nødt til å gå - dette er ikke en gang et spørsmål. Det er klart brudd på et regelverk som er der for en grunn.

Det er ganske synd, for hun var en dyktig statsråd ellers. Men sånn er det bare.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bjorning9 skrev (Akkurat nå):

Neopatisme, hva snakker du om? 

Dette er faktisk kunnskapsmangel. Har du gått på norsk skole? Stortinget representerer den lovgivende makt, og det virker ikke som det er noe lovbrudd som forklarer at hun fortjener å miste sin stilling. I sin lederstilling skal hun kunne ha lov til å ta sine egne beslutninger.

Et mediehysteri.

Er glad vi har lav terskel for korrupsjon. Men det har ikke du tydeligvis? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...