GjestPåBesøk Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 Heisann! Kjørte bilen til moren min forleden og merket at ved hastigheter over 50 km/t så virker det som at dekkene støyer mer. Det er en slags «svosj»/«uuuuu» lyd. Denne lyden ser ut til å roe seg litt mellom 50-80, også dukker den opp ikke fra 80-120 km/t. Den forsvinner når jeg svinger til høyre. Hjulene ser ut til å sitte godt på, jeg jekket opp bilen for å sjekke. Når jeg beveger på hjulet i vertikal retning, så er det ingen bevegelse. Jeg bet meg merke i at dekkene er veldig, veldig gamle. De er fra 2015. Bilen har gått ca 85000 km. Det jeg lurer på er om lyden fra dekkene øker med alderen deres? Jeg kommer uansett til å kjøpe nye dekk til bilen nå. På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 GjestPåBesøk skrev (19 minutter siden): Det jeg lurer på er om lyden fra dekkene øker med alderen deres? Ja. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 GjestPåBesøk skrev (11 timer siden): Heisann! Kjørte bilen til moren min forleden og merket at ved hastigheter over 50 km/t så virker det som at dekkene støyer mer. Det er en slags «svosj»/«uuuuu» lyd. Denne lyden ser ut til å roe seg litt mellom 50-80, også dukker den opp ikke fra 80-120 km/t. Den forsvinner når jeg svinger til høyre. Hjulene ser ut til å sitte godt på, jeg jekket opp bilen for å sjekke. Når jeg beveger på hjulet i vertikal retning, så er det ingen bevegelse. Jeg bet meg merke i at dekkene er veldig, veldig gamle. De er fra 2015. Bilen har gått ca 85000 km. Det jeg lurer på er om lyden fra dekkene øker med alderen deres? Du sjekket selvfølgelig lufttrykket i dekkene? Hvor mye mønster er det igjen i dem? 8 år gamle dekk bør skiftes ja. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) Jeg har lite tro på at det er dekkene som lager noe spesiell lyd, og det har neppe med dekkenes alder å gjøre. Klart alle dekk lager lyd så litt vanskelig å si om det er normalt eller ikke. Kan det være et hjullager? Endret 21. juni 2023 av Svein M 1 Lenke til kommentar
GjestPåBesøk Skrevet 21. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2023 3 hours ago, Hanhijnn said: Du sjekket selvfølgelig lufttrykket i dekkene? Hvor mye mønster er det igjen i dem? 8 år gamle dekk bør skiftes ja. Dekktrykket har jeg sjekket og det er etter tilsvarende det som står på siden av tanklokket. Jeg har begynt å se at de små markørene på dekket nærmer seg delen av dekket. Basert på dårlig måling med en tømmerstokk, så fikk jeg ca 1.8 mm. Bytte dekkene er nok lurt uansett, så drar innom en dekkforhandler i morgen 1 Lenke til kommentar
GjestPåBesøk Skrevet 21. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2023 3 hours ago, Svein M said: Jeg har lite tro på at det er dekkene som lager noe spesiell lyd, og det har neppe med dekkenes alder å gjøre. Klart alle dekk lager lyd så litt vanskelig å si om det er normalt eller ikke. Kan det være et hjullager? Lyden høres veldig ut som om det blåser kraftig ute, og da har jeg, basert på noen Google søk, fått opp både hjullager og slitte dekk. Det er ingen vibrasjon i rattet, men kommer noen små, rare lyder fra, det jeg mistenker er, karosseriet, men det er nok fordi lyden forplanter seg gjennom karosseriet (?). Jeg tenkte å få sjekket begge deler, forhåpentligvis så er det noe dekkforhandleren kan se på også. Det er ingen bevegelse i dekkene når jeg rister og drar på det etter å ha jekket opp bilen Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) Jeg kan tenke meg at når en har så lite mønster så kan det bli noe mer lyd fordi der er mindre gummi som kan gi etter mot underlaget. Har merket litt slike lyder av og til selv også uten at jeg kan si sikkert at lite mønster var årsak. Men bytter du dekkene så får du vel høre om problemet forsvinner. Endret 21. juni 2023 av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Ulyd som forsvinner når man svinger til én av sidene er typisk for hjullager. 1 Lenke til kommentar
Patek Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Støtter hjullager, høres typisk ut. Dekkene vil nok ikke lage slike lyder. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 2 hours ago, GjestPåBesøk said: Basert på dårlig måling med en tømmerstokk, så fikk jeg ca 1.8 mm. En tømmerstokk er sjelden et godt måleredskap for mønsterdybde, men du mente vel tommestokk ... 3 Lenke til kommentar
GjestPåBesøk Skrevet 23. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2023 On 6/21/2023 at 1:42 PM, nebrewfoz said: En tømmerstokk er sjelden et godt måleredskap for mønsterdybde, men du mente vel tommestokk ... Det stemmer. Mindre nøyaktig med en tømmerstokk enn tommestokk hvert fall 😝 Lenke til kommentar
GjestPåBesøk Skrevet 23. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2023 Får satt på nye dekk nå, for de måtte byttes uansett og da skulle de se på hjullager i samme slengen. Han nevnte også at det kan være drivknute, med tanke på at det er forhjulsdrift 1 Lenke til kommentar
GjestPåBesøk Skrevet 23. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2023 Tenkte å informere om at det var et dårlig hjullager! Da har jeg fått ordnet fire nye dekk og fikset hjullageret. Takk for alle svarene jeg har fått på denne tråden 😊 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå