infoerbra Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 (endret) Jeg lurer på hva som er grunnen til at montører og fagfolk sier at en eldre varmepumpe (luft til luft)) ikke er noe vits i å bruke penger på å kjøpe brukt og få innstallert av autorisert innstallatør da brukte varmepumper har mye mindre effekt enn nye varmepumper? Er det slik at en varmepumpe blir slitt og gradvis har mindre og mindre effekt strømsparingsmessig og varme-effekt messig? Hva er det som blir slitt konkret i selve varmepumpen? Jeg ønsker en svanesertifisert varmepumpe og de eneste i markedet på dette er brukte varmepumper. Har spesielle helseutfordringer og en inntekt utenom normalen på grunn av dette. Endret 20. juni 2023 av infoerbra Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 Jeg tror du skal legge svanemerkingen på hylla i dette tilfellet. Personlig synes jeg ikke det er så stor forskjell på en ti år gammel Panasonic og en ny en. Det er klart en eldre modell kanskje ikke er like blank å fin i området med luftgjennomstrømning og derfor blir mindre effektiv. Gassen lekker sakte ut og ventiler virker kanskje ikke like godt som før. Jeg er dog ingen ekspert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå