Gå til innhold

Nye kostholdsråd

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Veldig mange sier at karbohydrater er problemet, men de referer da i praksis helst til ekstrakter, isolater og ultraprosesserte matvarer. Evolusjonært er vi ikke tilpasset at maskiner skal "tygge" maten i så stor grad for oss, så hele fordøyelsesprosessen blir forstyrret og blodsukker og insulin går utenfor det som er normalt og folk blir syke av et slikt kosthold over tid i tillegg til å få sterkt endrede kostvaner da sult og metthet blir feilregulert. 

Vi er designet til å like matvarer som gir mye kalorier og energi, da dette var ikke var så lett å finne før industrialiseringen så selv om kaloririk mat er tilgjengelig på hver gatehjørne nå har ikke det endret hva vi søker etter, så samme mekanismen jobber nå imot oss og det vet industrimatvare-produsentene å utnytte for å kjempe om din gunst i butikken når du handler.

Det er jo en trend at folk blir vegetarianere og mer eller mindre kaster opp og hudfletter folk som spiser f.eks kjøtt. Dette bevitner i stor grad veldig liten innsikt i humanernæring da de fleste trenger en liten andel kjøtt for å fungere bra, noe mange vegetarianere innser etterhvert. Problemet er rett og slett overkonsumering. Vi i Norge er på langt nær de verste på dette. Se f.eks hvor langt de har kommet i USA, så ser du hva som kommer til å skje om dette får fortsette uten tøyler.

Norge er på mange måter det landet der ordentlig vitenskap i større grad får diktere rådene heller enn at kommersielle interesser får dyrke sine kortsiktige interesser på bekostning av langsiktig sunnhet og bærekraft i befolkningen, selv om det også siver litt igjennom.

Ja, det er gjerne litt dyrere å kjøpe gode matvarer, men det er verdt å prioritere dette. Det du sparer på å kjøpe billig mat må du betale med lavere livskvalitet over tid. Dette kan fungere greit når du er ung og kroppen overforbruker sine reserver for å holde det gåene, men en dag sier det stopp.

Normalt trenger det ikke koste så veldig mye ekstra å holde en fin balanse. Du må bare ta fornuftige beslutninger i hverdagen etter at du har satt deg litt inn i det. Det er ikke snakk om askese, da du kan skeie ut ved spesielle anledninger, så lenge det nettopp er det og ikke tilnærmet hverdags.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fivebigcities skrev (56 minutter siden):

Jeg tar bare utgangspunkt i hva folk som kjenner den norske folkehelsa godt sier.

Hva er det de sier? 

Forventet levealder har feks sunket  har vi dalt på på lista siden 1960tallet, før det hadde vi verdens høyeste forventede levalder. I tillegg er det nå slik at det er flere som er overvektige eller har fedme, enn ikke. 

Færre(andel)  dør av hjerte og karsykdommer, men det kan feks henge sammen med at vi er blitt flinkere til å behandle. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

Men det betyr at vi aldri har vært sunnere. 

Nei, det gjør ikke det. Det betyr at vi lever lenger, og det er ikke kun en grunn (sunnhet) som gjør at vi lever lenger.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 minutt siden):

Jeg sier at det går bedre med oss enn hva det noen gang har gjort.

Men det var tydeligvis feil av meg det. Ante ikke at det ville provosere noen.

Nei, du sier at vi aldri har vært sunnere fordi vi lever lenger og er friskere:

fivebigcities skrev (1 time siden):

Men det betyr at vi aldri har vært sunnere. Ingen har sagt at alt dermed er perfekt.

Så sier jeg at jeg ikke er enig i at det kun handler om sunnhet, men det var du visst uenig i?

Poenget er jo at vi snakker om kosthold her inne. Vi lever lenger og er friskere, men det betyr ikke nødvendigvis at vi aldri har vært sunnere. Hvertfall ikke når vi snakker om kosthold. Det er tvert i mot en del ting som tyder på at vi ikke spiser mindre sunt, hvertfall sammenlignet med at mange av oss er en del mindre i bevegelse enn før siden vi blir flere og flere overvektige.

Jeg er ikke uenig i at det jevnt over går bedre og bedre. Vi lever lenger, har større og større kjøpekraft(ikke se på det siste året :P) og generell økt velstand egentlig. Det provoserer meg heller ikke, men du er da på diskusjon.no, du må nesten forvente diskusjon ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virker ikke som om rapporten egentlig bryr seg om hva som er sunt for oss, når de ikke nevner ultraprossert mat i det hele tatt. 
Marit kolby var med på arbeidet for disse kostholdsrådene, men kjente seg ikke igjen, og trakk seg fra hele skiten, og ønsket sitt navn fjernet:
ultraprossert mat ikke endel av rapporten

I følge Marit, er det bedre å spise animalsk mat, foran ultraprosessert. Dette var bare ikke med i rapporten selv med sånne som henne på laget. 

Denne rapporten er en farse, eg tar den ikke alvorlig for fem flate øre. De har hvertfall ikke din helse i tankene når de har laget den. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er nok for mange lobbykroner som har sivet inn for at det kan være en 100% konsumentstøttende anbefalinger. Industrien har via lobbyismen har klart å kjøpe seg fri for negativ omtale, noe som er det beste de kan oppnå nå for at motparten skal ha litt troverdighet igjen. Kjerkhol som var en del av Helsekost Furuseth hadde jo også en god del vibber som skulle tilsi det samme. Dvs ikke omtale den kyniske industrien negativt, men overlate konsekvenstenkning til folk og ansvarsfraskrive seg selv.

Det å tro at matindustrien ikke påvirker politikken er ren ønsketenkning. DU må gjøre en innsats for DIN helse. Du kan ikke stole på at dine interesser blir ivaretatt ellers.

Marit Kolby har jeg fulgt en del med på, og har enda til gode å finne et snev av korrupsjon i den leiren. 

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/21/2023 at 2:24 PM, Nimrad said:

Ja, nå har du bevisene mot deg, da. Misforstå meg rett. Du må bare spise kjøtt og gjerne lete etter andre meninger som bekrefter dine egne. Men du har altså faktaene og majoriteten av forskning og forskere mot deg. Er det ikke bedre å si at du bare driter i forskning, bevis og fakta heller? Det er mer fair, det.

Forskningen er ikke så bastant som du skal ha det til, først og fremst fordi de ikke klarer å skille på kvaliteten på kjøttet. Det ER forskjell på pølse fra gilde, og en biff. Det er forskjell på norsk lam, og annet kjøtt som har fått alt for mye fra soya, injisert all slags antibiotika for å holde seg i livet på den føden. 
Eg tror hva folk tenker på som kjøtt er ganske forskjellig. Eg vet ikke om noen regner skinke som en form for kjøtt, noe eg aldri eter. 

Håper folk kan bevege seg vekk fra at 30g protein er sunt, uansett hvordan form eller tilberedning det er komt på tallerken. Det har absolutt noe å si hvordan næringsstoffene er pakket inn, om cellene er i behold, eller om disse er kvernet vekk på alle mulige måter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...