Nimrad Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 itgrevelin skrev (29 minutter siden): Men hva med å først "angripe" brus f.eks (tenker på frakten og produksjon), i stedet for å gå etter kjøtt ? Med engang man snakker om klima, kommer bonden og kjøtt inn i bildet, og det føles perverst og ødeleggende for hele saken. For det første: Grunnen til at kjøtt kommer inn i bildet når vi snakker om klima er at det krever ekstremt mye mer ressurser å produsere, med tilhørende mye høyere utslipp. Kan du ikke ta en titt på tallene for å sette det i perspektiv før du skriker om at brusen må fraktes og produseres. Kjøtt må produseres og fraktes det også. For det andre: Man er nødt til å ha to tanker i hodet samtidig både når vi snakker om miljø og kosthold. Begge deler må tenkes holistisk om når vi skal finne et ideal. Så kan godt du personlig starte med brus, men det betyr ikke at vi skal drite i at kjøtt både er usunt og dårlig for klimaet i store mengder. 1 Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) Mindre rødt kjøtt, i Australia og USA så spiser de i gjennomsnitt 37kg biff pr år. Danmark 24, i Norge kun 17kg Om noe så burde de gjøre noe med økonomien slik at flere kunne spist rent uprosessert kjøtt, istedenfor å hive innpå kgvis med pølser med mye salt, fett og andre usunne tilsetningsstoffer. Endret 21. juni 2023 av Musefella 3 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Nimrad skrev (16 timer siden): Kommentarfeltene steiler nok ja, det bekrefter du, men den jevne mann i gata bryr seg nok både om klima og kosthold. Nå er ikke klima en del av rapporten da, det er jo bare påpekt at tilfeldigvis er et godt kosthold også forenlig med mål om å kutte utslipp i matproduksjonen. Det er jo indirekte med i rapporten når de sier at man skal spise minst mulig hvitt kjøtt for miljøets skyld. Lenke til kommentar
itgrevelin Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 3 minutes ago, Nimrad said: For det første: Grunnen til at kjøtt kommer inn i bildet når vi snakker om klima er at det krever ekstremt mye mer ressurser å produsere, med tilhørende mye høyere utslipp. Kan du ikke ta en titt på tallene for å sette det i perspektiv før du skriker om at brusen må fraktes og produseres. Kjøtt må produseres og fraktes det også. For det andre: Man er nødt til å ha to tanker i hodet samtidig både når vi snakker om miljø og kosthold. Begge deler må tenkes holistisk om når vi skal finne et ideal. Så kan godt du personlig starte med brus, men det betyr ikke at vi skal drite i at kjøtt både er usunt og dårlig for klimaet i store mengder. Kjøtt trenger ikke å fraktes fra langtvekkistan, om man har selvforsyningsgrad, og kjøtt ER sunt (snakker ikke om gildes kjøttpølser). Mye av grønnsaker må også fraktes fra utlandet (med sprøytemidler som ofte overstiger=, så man kan like gjerne bare utligne denne sammeligningen. Å frakte torskefilet ned til kina, så få det tilbake med noen brødsmuler dynket i olje? Brus er bare ETT eksempel, og eg synes det er skadelig for saken å gå til frontalangrep på kjøtt først, da eg mener dette er totalt feil ende å starte i. Kjøtt er her for å bli, og det står eg 100% fast på. Min tallerken kommer aldri til å godta noe mindre kjøtt, egg eller fisk. Det betyr ikke at eg ikke brenner for et bedre miljø. Derimot alt prosessert mat stappet i elendig kjøtt tar eg ikke i med ildtang. Eg snakker mest om det perverse som skjer i nederland, med å angripe bonden. Det angrepet skjer også her i Norge, men heldigvis bare verbalt enn så lenge. 2 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) itgrevelin skrev (8 minutter siden): Kjøtt trenger ikke å fraktes fra langtvekkistan Men det gjør brus altså? itgrevelin skrev (8 minutter siden): og kjøtt ER sunt Ja, nå har du bevisene mot deg, da. Misforstå meg rett. Du må bare spise kjøtt og gjerne lete etter andre meninger som bekrefter dine egne. Men du har altså faktaene og majoriteten av forskning og forskere mot deg. Er det ikke bedre å si at du bare driter i forskning, bevis og fakta heller? Det er mer fair, det. itgrevelin skrev (8 minutter siden): Brus er bare ETT eksempel, og eg synes det er skadelig for saken å gå til frontalangrep på kjøtt først, da eg mener dette er totalt feil ende å starte i. Leste du hva jeg skrev? Vi angriper ikke kjøtt først, det er bare kjøtt du tydeligvis kjenner deg truffet av og forsvarer med klørne ute. Vi har en holistisk tilnærming og ser på alt. Totalen. itgrevelin skrev (8 minutter siden): Å frakte torskefilet ned til kina, så få det tilbake med noen brødsmuler dynket i olje? Tenk deg så sykt at kjøttet fra nabobonden fortsatt gruser denne torskefileten som har vært rundt kloden på klimaavtrykk. Endret 21. juni 2023 av Nimrad 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) 1 hour ago, itgrevelin said: Men hva med å først "angripe" brus f.eks (tenker på frakten og produksjon), i stedet for å gå etter kjøtt ? Med engang man snakker om klima, kommer bonden og kjøtt inn i bildet, og det føles perverst og ødeleggende for hele saken. Brus har et minimalt klimaavtrykk sammenliknet med kjøtt. Det består stort sett av vann, og produseres i hovedsak relativt lokalt. Kjøttproduksjon er hovedsakelig basert på kraftfor der mange av hovedbestanddelene importeres langveis fra. Landbruk gir store forurensninger lokalt pga gjødsling m.m. Kjøttproduksjon bruker enorme mengder vann og gir lite mat relativt til arealbruk m.m. Hvis det eneste kjøttet vi produserte var basert på myten om norsk landbruk der dyra vandrer fritt i fjellheimen og spiser gras der vi ikke kan dyrke annet hadde prisene vært astronomiske og langt utenfor rekkevidde av "vanlige folk". Endret 21. juni 2023 av Reg2000 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) Nimrad skrev (48 minutter siden): Ja, nå har du bevisene mot deg, da. Misforstå meg rett. Du må bare spise kjøtt og gjerne lete etter andre meninger som bekrefter dine egne. Men du har altså faktaene og majoriteten av forskning og forskere mot deg. Er det ikke bedre å si at du bare driter i forskning, bevis og fakta heller? Det er mer fair, det. Når dere prater om kjøtt her, er det kun rødt kjøtt eller generelt? Rødt kjøtt har jeg lest mye forskning på at man må passe på mtp. kreftfare, selv om jeg også i nyere tid har sett noen studier som går litt i mot det igjen også så får se hva som skjer framover. Men hvitt kjøtt og også kylling (hvorfor går ikke det under kjøtt? Merkelig) har jeg aldri hørt/lest om være usunt eller farlig. Svin, fisk, kylling, egg. Disse har vært gode og trygge matkilder så vidt jeg vet. Tenker da kun helse-relatert, ikke klima eller dyrerettigheter. Endret 21. juni 2023 av Comma Chameleon 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Comma Chameleon skrev (5 minutter siden): Når dere prater om kjøtt her, er det kun rødt kjøtt eller generelt? Rødt kjøtt har jeg lest mye forskning på at man må passe på mtp. kreftfare, selv om jeg også i nyere tid har sett noen studier som går litt i mot det igjen også så får se hva som skjer framover. Men hvitt kjøtt og også kylling (hvorfor går ikke det under kjøtt? Merkelig) har jeg aldri hørt/lest om være usunt eller farlig. Svin, fisk, kylling, egg. Disse har vært gode og trygge matkilder så vidt jeg vet. Tenker da kun helse-relatert, ikke klima eller dyrerettigheter. Jeg har vært litt upresis siden jeg ikke har fått sett hele rapporten. Jeg har opprinnelig (før denne rapporten) samme inntrykk som deg. Så forstår jeg de har kommet frem til at det er lurt å begrense all type kjøtt, spesielt prosessert kjøtt. Men inntil jeg har sett mer fra selve rapporten har jeg litt for lite bilde av bakgrunnen. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 itgrevelin skrev (56 minutter siden): Mye av grønnsaker må også fraktes fra utlandet (med sprøytemidler som ofte overstiger=, så man kan like gjerne bare utligne denne sammeligningen. Er jo bare et argument for å dyrke mer her, altså bruke plassen og ressursene vi bruker til å lage rødt kjøtt og for til kuene til å heller lage grønnsaker. itgrevelin skrev (56 minutter siden): Brus er bare ETT eksempel, og eg synes det er skadelig for saken å gå til frontalangrep på kjøtt først, da eg mener dette er totalt feil ende å starte i. Det er ganske mye annet som er angrepet først og hardere, enn kjøtt. Olje og alle ting vi bruker det til. Reising, oppvarming, produksjon av alt mulig osv. itgrevelin skrev (58 minutter siden): Kjøtt er her for å bli, og det står eg 100% fast på. Min tallerken kommer aldri til å godta noe mindre kjøtt, egg eller fisk. Det betyr ikke at eg ikke brenner for et bedre miljø. Tror de aller aller aller færreste ville angrepet deg for å ikke være opptatt av miljøsaken, selvom du spiser 350g kjøtt hver dag. Det handler heller ikke om hva den enkelte gjør her og nå, men hvilken utvikling vi skal ha fremover. Jo mer fokus det er på å begrense bruk og konsum av miljøskadelige ting, jo større sannsynlighet er det for at vi beveger oss i den retningen. Det er klart det hadde vært store gevinster dersom vi over tid konsumerer mindre kjøtt, olje, brus, klær, elektriske apparater osv osv. Syns uansett det legges veldig mye vekt på miljøaspektet her nå, det handler mer om å ha et sunt kosthold. Hvis du fokuserer på den siden av saken, så vil du finne at det er veldig mange problemer med dagens kosthold og sykdommer og fedme relatert til det. At det kommer råd og tips til hvordan leve sunnere kan jo ikke være noe annet enn positivt, selvom det selvfølgelig er kjipt å høre at kjøtt ikke er det sunneste i verden, for godt er det absolutt! Comma Chameleon skrev (9 minutter siden): Men hvitt kjøtt og også kylling (hvorfor går ikke det under kjøtt? Merkelig) har jeg aldri hørt/lest om være usunt eller farlig. Svin, fisk, kylling, egg. Disse har vært gode og trygge matkilder så vidt jeg vet. Tenker da kun helse-relatert, ikke klima eller dyrerettigheter. Det er nok sunnere, men det er også problematisk med produksjon av dette. Det verste er all pencilinen som blir brukt, som potensielt kan bli et kjempeproblem hva angår resistente bakterier. Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Reg2000 skrev (48 minutter siden): Brus har et minimalt klimaavtrykk sammenliknet med kjøtt. Det består stort sett av vann, og produseres i hovedsak relativt lokalt. Kjøttproduksjon er hovedsakelig basert på kraftfor der mange av hovedbestanddelene importeres langveis fra. Landbruk gir store forurensninger lokalt pga gjødsling m.m. Kjøttproduksjon bruker enorme mengder vann og gir lite mat relativt til arealbruk m.m. Hvis det eneste kjøttet vi produserte var basert på myten om norsk landbruk der dyra vandrer fritt i fjellheimen og spiser gras der vi ikke kan dyrke annet hadde prisene vært astronomiske og langt utenfor rekkevidde av "vanlige folk". Kjenner du til andelen kraftfor, jeg vokste opp på et småbruk og jeg kan fortelle deg at dyrene primært blir foret opp på høy. Om sommeren så går de på beite i utmark. Ang brus, så er andelen sukker normalt rundt 20% Til griser og fjørfe så fores det rett nok primært med kraftfor. 1 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) 12 minutes ago, Musefella said: Kjenner du til andelen kraftfor, jeg vokste opp på et småbruk og jeg kan fortelle deg at dyrene primært blir foret opp på høy. Rundt 40% kraftfor til kyr. 100% kraftfor til Svin og Kylling. Rundt 40% til Geit Ca 15% til Sau. Av den totale kjøttproduksjonen i Norge utgjør Svin og Kylling ca 68%. (Dvs 68% av kjøttproduksjonen er helt basert på kraftfor) Sau utgjør ca 6,5% av kjøttproduksjonen i Norge. Den andelen som bruker minst kraftfor er altså forsvinnende liten. Andelen storfe er ca 25%. Basert på tall fra SSB for 2022. Endret 21. juni 2023 av Reg2000 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Musefella skrev (7 minutter siden): Kjenner du til andelen kraftfor, jeg vokste opp på et småbruk og jeg kan fortelle deg at dyrene primært blir foret opp på høy. Om sommeren så går de på beite i utmark. Ang brus, så er andelen sukker normalt rundt 20% Til griser og fjørfe så fores det rett nok primært med kraftfor. De blir primært foret opp på gress og høy, men de må også ha mye kraftfor. https://www.melk.no/Melkefakta/Melkekua/Hva-spiser-melkekua Ifølge Kukontrollen ligger det daglige gjennomsnittsforbruket av kraftfôr på 7,5–9 kilo per ku per dag, mens et typisk inntak av grovfôr (gress) ligger på 37–43 kilo per dag. Kraftfôr er lettfordøyelig og energirikt. Det består hovedsakelig av karbohydrater (52 prosent), proteiner (fra soya, erter og raps, 41 prosent) og fett (fra oljefrø og biprodukter fra palmeolje, 0–3 prosent) i tillegg til vitaminer og mineraler. En del av råvarene i kraftfôret er importert fordi vi så langt ikke klarer å produsere tilsvarende råvarer selv. Dette omfatter soya fra Brasil, raps fra Tyskland og Øst-Europa i tillegg til noe palmefett, melasse, betepulp og mais. Alle råvarene skal være bærekraftig produsert. Alt dette må dyrkes og en del må sendes over lange avstander. Jeg vet ikke hvordan gresset ordnes, men jeg antar at det må brukes mye mark til å dyrke det også, at de ikke bare henter det fra der det vokser naturlig? At de beiterom sommeren er riktig, men det er bare et minimumskrav på 8 uker. 1 Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Reg2000 skrev (2 minutter siden): Rundt 40% kraftfor til kyr. 100% kraftfor til Svin og Kylling. Rundt 40% til Geit Ca 15% til Sau. Av den totale kjøttproduksjonen i Norge utgjør Svin og Kylling ca 68%. (Dvs 68% av kjøttproduksjonen er helt basert på kraftfor) Sau utgjør ca 6,5% av kjøttproduksjonen i Norge. Den andelen som bruker minst kraftfor er altså forsvinnende liten. Andelen storfe er ca 25%. Basert på tall fra SSB for 2022. Gjelder å spise mer kjøtt fra sau og storfe med andre ord, noe jeg også påpekte i mitt forrige innlegg. 2 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) 2 minutes ago, Musefella said: Gjelder å spise mer kjøtt fra sau og storfe med andre ord, noe jeg også påpekte i mitt forrige innlegg. Hvis man kutter ut produksjonen basert på kraftfor må man leve med minst en tidobling av kjøttprisen, og en svært stor reduksjon i forbruket. Endret 21. juni 2023 av Reg2000 1 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 (endret) Baranladion skrev (14 minutter siden): Alt dette må dyrkes og en del må sendes over lange avstander. Jeg vet ikke hvordan gresset ordnes, men jeg antar at det må brukes mye mark til å dyrke det også, at de ikke bare henter det fra der det vokser naturlig? Stemmer det. Mye jordbruksarealer brukes til grasproduksjon. Ettersom storfe blir mindre økonomisk gunstig er det flere som dyrker andre ting og henter inn grovfor fra lengre avstander. Så fort det er «uår» må vi importere. I tørkeår som 2018 og trolig 2023 må mange importere fra f.eks. Island for å hindre nødslakt. Endret 21. juni 2023 av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Reg2000 skrev (1 minutt siden): Hvis man kutter ut produksjonen basert på kraftfor må man leve med minst en tidobling av kjøttprisen, og en svært stor reduksjon i forbruket. Derfor er storfe og sau et bedre alternativ enn kylling og gris. Mye beiteareal i Norge og stort potensiale for økt produksjon av gress. Alt for mye av det vi spiser blir importert, det er kritisk at vi opprettholder en viss grad av selvforsyning på dette området. Er heller ikke slik at absolutt all bruk av kraftfor er negativt, mulig det blir presentert en del av det her i landet også. 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Musefella skrev (6 minutter siden): Derfor er storfe og sau et bedre alternativ enn kylling og gris. Mye beiteareal i Norge og stort potensiale for økt produksjon av gress. Alt for mye av det vi spiser blir importert, det er kritisk at vi opprettholder en viss grad av selvforsyning på dette området. Er heller ikke slik at absolutt all bruk av kraftfor er negativt, mulig det blir presentert en del av det her i landet også. Nei... andelen kraftfor som forbrukes av storfe og drøvtyggere er over halvparten av forbruket av kraftfor. https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/statistikk-og-utviklingstrekk/utvikling-i-jordbruket/kraftforstatistikk Bare soyaen som importeres for å lage kraftfor til husdyrene er nok til å dekke halvparten av nordmenns proteinbehov. Det er jo ikke særlig effektivt å holde på sånn, egentlig. https://pan-norway.org/baerekraft-matpolitikk/import-av-mat-for-a-lage-husdyrfor/ 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/tror-de-nye-kostholdsradene-blir-utfordrende/15834293/ Lege Kaveh Rashidi sier han ville blitt mentalt syk, hvis han skulle følge de nye rådene slavisk. Jeg må si meg enig….. Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Jeg har ingen ambisjoner om å dytte Jeanne Louise Calment av pallen, så jeg tar hele lista med en klype salt. https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/oldest-person Lenke til kommentar
Musefella Skrevet 21. juni 2023 Del Skrevet 21. juni 2023 Politikernes plan er å kjøre norsk økonomi så til grader i grøfta at vi kun skal ha råd til å spise meitemark og poteter, aller helst så hadde det vært best om nordmenn hadde sluttet å eksistere fullstendig. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå