Gå til innhold

Nye kostholdsråd


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (5 minutter siden):

Kommentarfeltene steiler nok ja, det bekrefter du, men den jevne mann i gata bryr seg nok både om klima og kosthold. Nå er ikke klima en del av rapporten da, det er jo bare påpekt at tilfeldigvis er et godt kosthold også forenlig med mål om å kutte utslipp i matproduksjonen.

Som den kverulanten jeg er, så steiler jeg selvfølgelig ;) . Men jeg tror ikke folk kommer til å slutte seg oppunder disse nye rådene i noe større grad tidligere. Snarere tvert i mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fivebigcities skrev (37 minutter siden):

Det de sa var uproblematisk i fjor, vil drepe deg umiddelbart i dag.

Du blander vektklubben.no, fedon lindberg, grethe roede og alle andre som tjener på dette med seriøs forskning. Rådene som kommer nå er stort sett i tråd med det som har vært sagt tidligere, med noen nye ting som blant annet at de nå er blitt enige om at alkohol aldri er sunt.

fivebigcities skrev (6 minutter siden):

Ikke en kjeft som bryr seg om kostholdsrådene, uansett. Og ikke blir det flere jo mer de strammer til heller.

Viktig å forstå at kostholdsrådene fra helsedirektoratet ikke er oppdatert enda. Hva de vil gjøre med denne nye rapporten i praksis vet vi ikke enda. De har en stor utfordring, for til og med dagens råd er såpass strenge at det blir helt urealistisk å få til det som her presenteres som det helt ideelle kostholdet. Men vi har jo et kostholdsproblem i Norge som bare vokser og vokser, så noe må gjøres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (Akkurat nå):

Men jeg tror ikke folk kommer til å slutte seg oppunder disse nye rådene i noe større grad tidligere. Snarere tvert i mot.

Nei, vi får se. "Tvert i mot" ser jeg på som helt urealistisk. Jeg kommer nok heller til å spise mindre enn mer kjøttdeig av dette. Men det de presenterer her som idealet er hvertfall langt unna hva jeg tenker er realistisk for min del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de som følger litt med innen ernæring er det et godt grunnlag for de anbefalingene som er kommet. At det går imot mange sine personlige lyster og (u)vaner må en bare forvente, all den tid det er snakk om mennesker.

Protein i animalia er av høyere ernæringsmessig kvalitet, men folk får generelt i seg mye mer slikt protein enn de trenger. Det har en kostnad både for deg og for miljøet. Poenget er ikke å gjøre alle om til vegetarianer, men å begrense kjøttmengden til noe mer bærekraftig for både oss selv og planeten. Dette er fundamentert i vitenskapelig arbeid, ikke synsing.

Trodde folk hadde fått mer med seg de reelle endringene som holder på å skje med planeten som bl.a. er knyttet til CO2 hvor matproduksjon har en del av kaka.

"Jeg er villig til å gjøre hva som helst for å redde planeten så lenge jeg ikke må forandre på noe"

Poenget er ikke å shame noen som helst, bare prøve å pirke litt i hva som er realiteten vi må forholde oss til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøtt som råvare er sunt, for mye vegetar med sprøytemidler er ikke. Eg har personlig en god blanding, en tallerken for det grønne, en hel egen tallerken for alt kjøttet (har ofte en mix av litt av hvert). 
Vi trenger bonden mer enn noen gang, og det er kun MDG i byene som leker med sin høge moral som går i mot all sunn fornuft. MDG i distrikene har forstått langt mer. 

Ja takk alle deler (vegetar, bær og kjøtt). Heldigvis har vi en lokal slakter, der går 70% av matbudsjettet mitt. Nå har eg startet dyrke salat og annet, så eg kan legge enda mindre fra meg i butikkene som selger 95% prosessert møkk som nordmenn ser ut til å elske. 40kr for en salat, samme pris som en pizza på tilbud, lmao. 

Hva koster det miljøet (og klima) å frakte all den brusen egentlig? Du vet, den som til stadig er så billig at den omtrent blir kastet etter deg. Men kjøtt, som faktisk er sunt, nei det skal de ta. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, vidor said:

"Jeg er villig til å gjøre hva som helst for å redde planeten så lenge jeg ikke må forandre på noe"

Eg er ikke villig til å ofre sunn helse for dette nei, men er mer enn villig til å ikke trenge smartphone hvert 2 år, ny TV, ny alt mulig drit som går defekt 1 år etter garantien. 
Brus, og all den importen vi har i grønnsaker, koster klima vannvittig mye og. 

Vi kan starte i riktig ende, eller?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt problemet eg. Det er anbefalingar. Ingen hindrar deg i å ete pølse kvar dag om du vil.

Livsstilssjukdomar er eit stort problem i dagens samfunn og kostar oss milliardbeløp, så det skulle berre mangle at det offentlege kom med nokre anbefalingar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, vidor said:

Trodde folk hadde fått mer med seg de reelle endringene som holder på å skje med planeten

Jeg kjenner det er litt vanskelig å følge med pågrunn av alt det øredøvende bråket fra de tusen privatfly som drar til og fra møter rundt om i verden, der de mesker seg med deilige kjøttmiddager og også flyr inn profesjonelle prostituerte.

Men ifølge en berømt filantrop, så er dette med å ha ett luksusliv med ett gigantisk klimaavtrykk greit hvis man er en del av løsningen. Moralen, og kanskje løsningen på klimaet, er dermed at vi kan holde hodet vårt hevet i like stor grad som alle de som flyr privatfly inn til klima møter, hvis vi alle blir milliardærer som bryr seg om klimaet.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Selfuniverse said:

Jeg kjenner det er litt vanskelig å følge med pågrunn av alt det øredøvende bråket fra de tusen privatfly som drar til og fra møter rundt om i verden, der de mesker seg med deilige kjøttmiddager og også flyr inn profesjonelle prostituerte.

Men ifølge en berømt filantrop, så er dette med å ha ett luksusliv med ett gigantisk klimaavtrykk greit hvis man er en del av løsningen. Moralen, og kanskje løsningen på klimaet, er dermed at vi kan holde hodet vårt hevet i like stor grad som alle de som flyr privatfly inn til klima møter, hvis vi alle blir milliardærer som bryr seg om klimaet.

Det er enda verre med disse som åpenbart støtter disse folka. De minner meg om en prest du ser på en serie/film, som pisker seg på ryggen før han legger seg, for det skal gjøre vondt å være en god kristen, man må ofre noe også, helst noe som råker deg skikkelig, først da er du en god kristen. 

Det er så mange ting man kan "ofre" som ville gjort fotavtrykket vårt mindre, men det kan jo gå utover businessen til disse med miliardærene, og de er vel neppe bønder. 
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Det er jo faktisk et råd mange kan ha god nytte av, ihvertfall jeg.

Absolutt. Jeg har personlig hatt stor nytte av det og jeg tror mange flere hadde hatt en mye bedre livsstil og hverdag om de gjorde det samme. Det og kutte ut unødvendig sukker har gjort underverker på hvor bra jeg føler meg. Lettere å balansere mengden mat også for personer som jobber med vekta.

Mange som går full keto får jo mye av samme effekten, men jeg mener at man ikke trenger å gå så hardt ut for å få stort sett alle de samme fordelene og samtidig ha et kosthold/livsstil som er mye lettere å ivareta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Nimrad said:

Rådene som kommer nå er stort sett i tråd med det som har vært sagt tidligere, med noen nye ting som blant annet at de nå er blitt enige om at alkohol aldri er sunt.

Hvilket jo heller ikke er sant.  Ser du på lande som Frankrike drikker de rundt et glass vin hver dag eller mer, ~60 liter vin om året (!) - og lever godt og lenge. 

Det har lenge vært godt kjent at vin er sunt, særlig når du kommer litt opp i årene, men det vil man liksom ikke akseptere i Norge.  Selv drikker jeg alkohol kun et par ganger om året nå, men har tenkt å begynne med vin til maten en gang eller to om uken når jeg nærmer meg 60.  

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (20 minutter siden):

Hvilket jo heller ikke er sant.  Ser du på lande som Frankrike drikker de rundt et glass vin hver dag eller mer, ~60 liter vin om året (!) - og lever godt og lenge. 

Det har lenge vært godt kjent at vin er sunt, særlig når du kommer litt opp i årene, men det vil man liksom ikke akseptere i Norge.  Selv drikker jeg alkohol kun et par ganger om året nå, men har tenkt å begynne med vin til maten en gang eller to om uken når jeg nærmer meg 60.  

Jo, vi har akseptert det lenge. Og man har trodd det frem til nå. Rådene frem til nå var at moderat alkoholforbruk var sunt.

Du kommer med en "Frankrike drikker vin og lever lenge", men dette er basert på faktiske tall og sammenlignet med de som ikke drikker. Det du sier er at du ikke tror på forskning som konkluderer med x antall prosentsannsynlighet for feil basert på faktiske tall om levealder, sykdom, alkoholforbruk, og mener at din historie om at franskmenn lever godt (uten å ta hensyn til andre kostholdsfaktorer) og drikker alkohol er fasiten?

 

Endret av Nimrad
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, tigerdyr said:

Hvilket jo heller ikke er sant.  Ser du på lande som Frankrike drikker de rundt et glass vin hver dag eller mer, ~60 liter vin om året (!) - og lever godt og lenge. 

Det har lenge vært godt kjent at vin er sunt, særlig når du kommer litt opp i årene, men det vil man liksom ikke akseptere i Norge.  Selv drikker jeg alkohol kun et par ganger om året nå, men har tenkt å begynne med vin til maten en gang eller to om uken når jeg nærmer meg 60.  

 

Jeg mener å ha lest at det teknisk sett ikke er sunt men pga stressreduksjon så kan det forlenge levetid og livskvalitet hos eldre. Men det skrives jo tusen motstridende artikler i året om nettopp dette temaet så det er vanskelig å vite hva som er sant, men jeg er rimelig overbevist om at stress kommer til å drepe meg før karbonadedeig eller alkohol. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (13 timer siden):

Brus, og all den importen vi har i grønnsaker, koster klima vannvittig mye og. 

Vi kan starte i riktig ende, eller?

Brus har vel aldri vært anbefalt, det står også i rapporten at man skal begrense inntak av sukker.

Hva tror du kua spiser i Norge? Den spiser enorme mengder importert for, laget av feks soya. Det hadde vært mer effektivt om soyaen eller områdene de blir laget på ble brukt til menneskefor, enn at de skal filtreres igjennom ei ku helt til den er klar til å bli til mat. 

En ku trenger mellom 7,5-9 kg kraftfor hver dag, og slaktes etter rundt 5 år. Det betyr at kua må ha over 14.000 kg med for, får å bli 500kg tung. Det er ikke særlig effektivt, selvom den produserer melk i lang tid i tillegg. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Tree skrev (24 minutter siden):

Men det skrives jo tusen motstridende artikler i året om nettopp dette temaet så det er vanskelig å vite hva som er sant

Det som er fordelen med denne rapporten er jo at 400 ulike forskere har klart å bli ganske så enige om en konklusjon hvor kun en håndfull (4stk var det vel?) valgte å trekke seg. Det er imponerende solid arbeid.

Baranladion skrev (5 minutter siden):

Brus har vel aldri vært anbefalt, det står også i rapporten at man skal begrense inntak av sukker.

Men hvis jeg husker rett så har de blitt noe strengere på kunstig søting enn de har vært?

 

Er det forresten noen som har link til hele rapporten? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (55 minutter siden):

Hvilket jo heller ikke er sant.  Ser du på lande som Frankrike drikker de rundt et glass vin hver dag eller mer, ~60 liter vin om året (!) - og lever godt og lenge. 

Det har lenge vært godt kjent at vin er sunt, særlig når du kommer litt opp i årene, men det vil man liksom ikke akseptere i Norge.  Selv drikker jeg alkohol kun et par ganger om året nå, men har tenkt å begynne med vin til maten en gang eller to om uken når jeg nærmer meg 60.  

Det er mye studier som sier at det ikke er sunt. Alkohol er og forblir gift for kroppen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Baranladion said:

Brus har vel aldri vært anbefalt, det står også i rapporten at man skal begrense inntak av sukker.

Hva tror du kua spiser i Norge? Den spiser enorme mengder importert for, laget av feks soya. Det hadde vært mer effektivt om soyaen eller områdene de blir laget på ble brukt til menneskefor, enn at de skal filtreres igjennom ei ku helt til den er klar til å bli til mat. 

En ku trenger mellom 7,5-9 kg kraftfor hver dag, og slaktes etter rundt 5 år. Det betyr at kua må ha over 14.000 kg med for, får å bli 500kg tung. Det er ikke særlig effektivt, selvom den produserer melk i lang tid i tillegg. 

Men hva med å først  "angripe" brus f.eks (tenker på frakten og produksjon), i stedet for å gå etter kjøtt ? Med engang man snakker om klima, kommer bonden og kjøtt inn i bildet, og det føles perverst og ødeleggende for hele saken. 
Dessuten er det ofte en sau på bildet, en SAU. Du vet, de som eter ute i naturen store deler av året? Eg hadde håpet et godt klimatiltak hadde vært å gjøre norge mindre nedgrodd av trær, slik som bøndene i sveits har forstått det. Der går kyrene å beiter, og er mindre avhengig av den problemstillingen med importert soya. 

Forstår du no hvorfor mange, inkludert meg, blir direkte kvalm av klimasaksforkjempere? Og eg har brent for miljø i 20 år, men det ser ut til at pengen styrer også denne debatten. Går det på bekostning av noen rike (rik bonde? neppe), så er det ikke en god sak som blir frontet. Vindmøller, batteripark etc, der fosser pengene ut av felleskassen. 
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (16 minutter siden):

Men hva med å først  "angripe" brus f.eks (tenker på frakten og produksjon), i stedet for å gå etter kjøtt ? Med engang man snakker om klima, kommer bonden og kjøtt inn i bildet, og det føles perverst og ødeleggende for hele saken. 
Dessuten er det ofte en sau på bildet, en SAU. Du vet, de som eter ute i naturen store deler av året? Eg hadde håpet et godt klimatiltak hadde vært å gjøre norge mindre nedgrodd av trær, slik som bøndene i sveits har forstått det. Der går kyrene å beiter, og er mindre avhengig av den problemstillingen med importert soya. 

Forstår du no hvorfor mange, inkludert meg, blir direkte kvalm av klimasaksforkjempere? Og eg har brent for miljø i 20 år, men det ser ut til at pengen styrer også denne debatten. Går det på bekostning av noen rike (rik bonde? neppe), så er det ikke en god sak som blir frontet. Vindmøller, batteripark etc, der fosser pengene ut av felleskassen. 
 

Brusen har da absolutt blitt angrepet? Det er strenge krav til emballasje og at denne skal være resirkulerbar. Man må også betale pant for å kjøpe brus.  Sukkerholdig drikke har vært under kritikk så lenge jeg kan huske. 
 

det er heller ikke bøndene som blir angrepet her, men forbrukeren. Det kommer altså frem at det ikke er sunt å spise så mye kjøtt som vi gjør, og hvis du ser på befolkningen og andelen overvektige så er det helt opplagt at vi har for dårlig kunnskap om hva vi må putte i oss. En bieffekt av mindre kjøttkonsum er også at det er bedre for klimaet, men det er ikke det som er sakens kjerne. Du føler at bonden blir angrepet, men det er egentlig deg og vårt forbruk som blir det. bonden må heller ikke drive med kjøttproduksjon, de vil selvsagt måtte omstille seg til å produsere annen mat dersom forbruket av kjøtt går ned. 

det er også litt vanskelig å la kuene beite ute hele året i Norge, hva skal kuene spise på vinteren?

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...