Gå til innhold

PC knuser Mac i ny test


xdahl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo, det er det nok, men hvor mye programvare trenger du da? Jeg trenger bare en av hver sort i alle fall. Ikke 77 mailklienter, 48 teksteditorer osv. De alle fleste programmer finnes i en eller annen utgave for Mac også, og veldig mange er gratis.

 

-KJ

Og de fleste er som oftest bedre på mac. :thumbup:

Ikke helt enig der... (og jeg gidder ikke begrunne mitt utsagn mer enn du begrunnet ditt utsagn).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Smaken er som baken, men dere er visst for fanatiske til å innse det...

Sant nok. La prosentandelene på markedet tale for seg. Mac er i og for seg greit, men kan desverre ikke måle seg med pc.

Lenke til kommentar

Synes ikke du skal blafre sånn med leppene, jeg. Det er tross alt du som har postet tull og uvitenhet hittil i tråden. Kom med gode grunner for at PC er bedre enn Mac hvis du ser bort fra pris og at den ikke akkurat er en spillplattform.

 

Hvis du orker å gjøre litt research, som f.eks. å bruke en Mac i noen dager, så skal jeg mer enn gjerne ta diskusjonen med deg, men hittil legger jeg ikke akkurat vekt på dine argumenter.

 

Vi er flere i denne tråden som forsvarer og bruker Mac, men som har brukt PC lenge. (Sannsynligvis til sammen lengre enn du har levd... :)) Vi har erfaring fra begge plattformer, og prøver som oftest å argumentere for våre meninger. Jeg jobber f.eks. til daglig med kunder som bruker WinXP som plattform og X86 maskiner. Jeg har en XP burk med en 3.0GHz P4C, 1GB PC3700, 600+GB 7200RPM disker, Radeon9800PRO, alt moddet med hissige kjøleløsninger for å senke støy. Til tross for at denne fiser ringer rundt PowerBooken min og har en 48X Plextor brenner, så er det PowerBooken med sin 16X SuperDrive jeg bruker til å brenne film.

 

Her er det interessante spørsmålet; Hvorfor?

 

Svaret er enkelt. Det er ganske enkelt fordi at det å brenne en VCD som fungerer på de fleste DVD spillere rett og slett er knallenkelt. Dra filmene over til Toast, og den konverterer filmene slik at man får best mulig bilde for TV. Det å komme igang med det tok ca. trede sekunder.

 

Og ja, du kan sikkert finne programmer som gjør dette både vel og bra på PC også, men Nero, som er en av markedslederne kommer ikke i nærheten av denne brukervennligheten. Her må du sette opsjoner og innstillinger i søtten forskjellige dialoger før du får brenne. Den sier heller ikke i fra om det er defekter i filen, noe Toast gjør, da den rekoder hele fila.

 

Jeg fant riktignok et program til PC som kunne gjøre samme jobb, men det krevde først leting, deretter at det konfigureres riktig, og til slutt at man installerer en haug med codecs slik at den takler omkoding av snuttene. Alt jeg ønsker meg er å dra filene over til programmet og trykke Go!

 

Og joda, det gir meg større valgfrihet å kunne stille på alt som finnes av innstillinger, men det kan man da også til en viss grad på Mac. Man må bare vite hvor man skal kikke... ;)

 

Men som sagt; når jeg har fri ønsker jeg meg en plattform som gjør det jeg ber den om når jeg ber den om det. Simple as that.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å være enig i noe vi allerede vet.... ;)

Fryktelig så fanatiske mac brukerne ble da. Bare slenger ut løse påstander uten å backe det opp med fakta eller eksempler.

 

Smaken er som baken, men dere er visst for fanatiske til å innse det...

Du synker temmelig lavt når du begynner å slenge ut fanatiker uttrykket igjen.... :laugh: (går begge veier det vettu...)

 

Bruker selv windows på jobben og mac hjemme. Har daglig erfaring fra begge plattformer :yes:

 

Kan du si det samme om deg selv? :blush:

Lenke til kommentar
Apple lager verdens mest brukervennlige maskiner og operativsystem(er) og alle kan lære noe fra dem. Så hva om PC-hardware (som har et marked som blir floodet av konkurrerende leverandører i en skummel priskrig) er hakket raskere i enkelte tester? Doesn't matter.

Skummel priskrig ja.. Fysj! -sånt vil vi jo ikke ha. ;)

Lenke til kommentar

At PC knuser en mac i en test har null betydning. Det hadde vært ganske sykt om de ikke hadde gjort det. Vi snakker tross alt om et selvskap som har 4/6 % av verdens datamaskiner. Mens Intel har en betydelig større andel. Men jeg er helt sikker på at hvis du kjøper en G5 så er det for 90% av alle på dette forumet en betydelig økning i ren prossesor kraft.

 

Jeg vet at Apple har svært dyrt hardware, men det koster å lage verdens beste OS. Og de fleste vet at apple selger som oftest sine OS med store underskudd men tar det igjen med overpriste maskiner.

 

Det står også skrevet at:

Laptops aside, the combination of faster hardware and better software has brought about a significant performance jump for pro digital photographers using the Mac. And while the PC is still quicker overall, the Mac is at least back in the race.

 

Husk at de testet første generasjon G5. Hvis dere klarer å huske P4 i begynelsen, så fikk den bank av lillebroren P3. Det tok en stund før P4 var bedre enn P3.

 

G5 (90nm) har mye minder varmetap enn alle Intel maskiner untatt P-m (P-m forbedret P3). Den mye bærbare porssesoren fra IBM 970FX, det er den som mest sansynelig kommer i de nye G5 PB. Har et enormt forbedrings potensial i forhold til alle andre prossorer på markedet som jeg kjenner til. Denne prosesoren har også en FSB på 1,1Gzh. Noe som gjør at i teorien minne vil kunne kjøre like fort som L3 minne gjør. Den har 34kb L1 som er det høeste jeg har sett på en bærbar prosseor. Jeg vet at den får bank av AMD sin topp prossor som har 128kbL1. Men det er ikke en bærbar prossesor.

 

Husk at P4 bærbare er noen store monstrere i forhold til PB, og at de ikke er like lette og pene.

 

Dette er et ganske AMD fanatisk forum, så jeg stiller dere dette spørsmålet er Intel bedre fordi at de har en mye større markeds prossent????

Lenke til kommentar

Jeg er en av de som aldri vil kjøpe en mac uansett hvor pene og brukervennlige de nu kan være. Jeg foretrekker fleksibiliteten jeg får i PC-plattformen. Jeg kan velge det kabinettet jeg synes er penest, og jeg kan velge mellom et vell av ulike maskinvarekonfigurasjoner - og ikke minst programvare. Jeg bruker til vanlig WinXP og har ingen problemer med produktiviteten eller stabilitet. Windows-maskiner er stort sett dønn stabile med Win2000/WinXP. Stabilitetsproblemer oppstår oftest som et resulatet av at dårlig programmert software installeres. Hvordan er dette på mac-plattformen - finnes det mange programutviklere for mac programvare?

Lenke til kommentar
Synes ikke du skal blafre sånn med leppene, jeg. Det er tross alt du som har postet tull og uvitenhet hittil i tråden. Kom med gode grunner for at PC er bedre enn Mac hvis du ser bort fra pris og at den ikke akkurat er en spillplattform.

 

Jeg snakket om at jeg visste Mac hadde virus. Det jeg ikke visste var at OS X ikke hadde det ennå. Hvis du leser hva jeg har skrevet, har jeg trukket tilbake alle påstander, og innrømt disse feilene. Jeg så heller ikke at det var i forumet for bærbare, da jeg i utgangspunktet hentet denne tråden fra "Siste fra forum". På side 6 har jeg beklaget disse to feilene. Hva annet har jeg skrevet som er tull og uvitenhet? Si meg det er du snill. Jeg har i flere poster skrevet at smaken er som baken, at jeg forstår at noen liker Mac, og at jeg forstår at noen liker PC. Jeg har slått ett slag for at vi skal akseptere hverandres valg, selv om jeg nok er litt farget av at jeg liker PC. Men jeg legger ikke skjul på at Mac er en bra datamaskin. Jeg måtte bare svare på samme useriøse måte som de som skrev over her. Man kan ikke si at "Mac er best, PC suger" eller omvendt uten å komme med en grunn for påstanden. Her kommer det med hva man selv liker best tilbake. Ikke alle mener det samme... slik vil det alltid være.

 

Hvis du orker å gjøre litt research, som f.eks. å bruke en Mac i noen dager, så skal jeg mer enn gjerne ta diskusjonen med deg, men hittil legger jeg ikke akkurat vekt på dine argumenter.

 

Igjen, hadde du lest postene mine, hadde du visst at jeg har brukt Mac i flere år, på skolen og deretter på forrige arbeidsplass. Disse maskinene har hatt seriøse stabilitetsproblemer, selv etter clean-installering av OS'et. Jeg har til og med en Mac hjemme, men bruker den ikke så ofte, så jeg har ikke hatt mulighet til å prøve OS X spesielt grundig, og føler meg ikke hjemme i OS'et... sikkert fordi jeg ikke har brukt det nok. OS 9 har jeg masse erfaring med, og også programmene til Mac. Så jeg synes jeg har god bakgrunn for å si det jeg har sagt. Innrømmer at OS X er ett bra operativsystem, og at om jeg hadde brukt det mer, hadde jeg sikkert likt det bedre. Men til nå, synes jeg Windows XP er bedre til mitt bruk.

 

Svaret er enkelt. Det er ganske enkelt fordi at det å brenne en VCD som fungerer på de fleste DVD spillere rett og slett er knallenkelt. Dra filmene over til Toast, og den konverterer filmene slik at man får best mulig bilde for TV. Det å komme igang med det tok ca. trede sekunder.

 

Har aldri brent VCD, men har brent en del DVD'er av DivX filmer. Jeg henter filmen inn i TMPGEnc, som lager DVD filer av filmen, den setter maks bitrate så den passer akkurat på en DVD, og samtidig fjerner den støy og sikrer maks bildekvalitet av utgangspunktet (blir bedre enn selve DivX filmen). Er det feil på filen, får jeg vite det under encodingen. Deretter henter jeg filen inn i TMPG DVD Author som gjør filen klar for brenning og brenner den. Funker på 95% av verdens DVD spillere. Samme programmer kan brukes til VCD, og selv om man kan stille på innstillinger i bøtter og spann på TMPGEnc, så kan man bruke en "wizard" som gjør dette så automatisk som mulig.

 

Så PC funker bra til mitt bruk. Mac hadde sikkert også gjort det, men hvorfor gå over til ett annet system, når jeg er fornøyd med det jeg har? (Det gjelder også fornøyde Mac brukere... hvorfor skal de gå over til PC?).

Lenke til kommentar
Du synker temmelig lavt når du begynner å slenge ut fanatiker uttrykket igjen.... :laugh: (går begge veier det vettu...)

 

Bruker selv windows på jobben og mac hjemme. Har daglig erfaring fra begge plattformer :yes:

 

Kan du si det samme om deg selv? :blush:

Jeg har besvart disse to tingene i posten min overfor... jeg fanatiker? Les de tidligere postene mine også. Og erfaring? Årevis erfaring fra både Mac og PC her... føler meg mest hjemme med PC.

 

Så har ingen grunn til å rødme... heller du som har det som ikke har lest postene mine på riktig måte. Du har tydeligvis bare sett det du vil se, og ikke posten min på side 6 da jeg beklager at jeg har misforstått ett par ting.

Lenke til kommentar
Der viste du dem :laugh:

Første dataen vi køpte var en mac, var diggere enn pc, husker jeg og kameraten min spilte Myst.... Når vi dro til han for å spille så måtte faren alltid ordne noe som alltid tok laaang tid.... (Kjøpte macen rundt 1995).... Kjøpte pc nå bare pga spill... Ellers hadde jeg valgt mac, sweet utseende og bra maskin...

Hmm. hadde vi samme kammerat :p

Myst på macen. aaaah. (homer lyd)

Lenke til kommentar
jeg fanatiker? Les de tidligere postene mine også. Og erfaring? Årevis erfaring fra både Mac og PC her... føler meg mest hjemme med PC.

 

Så har ingen grunn til å rødme... heller du som har det som ikke har lest postene mine på riktig måte. Du har tydeligvis bare sett det du vil se, og ikke posten min på side 6 da jeg beklager at jeg har misforstått ett par ting.

Joda, jeg leste posten din på side 6. Fikk litt respekt av deg pga det.

Men så fortsetter du i fanatiker-løypa igjen.... :no:

 

 

Du om det.... :thumbdown:

Lenke til kommentar
jeg fanatiker? Les de tidligere postene mine også. Og erfaring? Årevis erfaring fra både Mac og PC her... føler meg mest hjemme med PC.

 

Så har ingen grunn til å rødme... heller du som har det som ikke har lest postene mine på riktig måte. Du har tydeligvis bare sett det du vil se, og ikke posten min på side 6 da jeg beklager at jeg har misforstått ett par ting.

Joda, jeg leste posten din på side 6. Fikk litt respekt av deg pga det.

Men så fortsetter du i fanatiker-løypa igjen.... :no:

 

 

Du om det.... :thumbdown:

Og hvor var jeg fanatisk etter den posten da? Det vil jeg gjerne vite. Hvis du peker på posten der jeg skrev jeg ikke var enig i at Mac hadde bedre programmer, så var det kun for å fortelle den personen hvor dumt det var å slenge ut løse påstander uten å backe opp med eksempler. Det var ikke en mening, det var kritikk av hvordan den personen oppførte seg.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen, er ikke så ofte her men så så jeg denne diskusjonen å ble interesert.

 

For ca. et år siden så switcha jeg til mac. Kjøpte en brukt powerbook (15" titan G4 400). Da hadde jeg brukt pc hele mit liv å tatt på en mac med os 9 eller no en gang... Men har aldri vert så fornøyd med en Pc Noen gang!

 

Det hele starta med at jeg skulle ha bærbar å leta rundt på nettet, dette var på den tiden da Jaguar ble lansert. Så Powerbooken og Oset å var helt solgt. Det var rett å slet det kuleste jeg hadde sett. Så satt jeg meg inn i mac å fant ut at den kunne jo alt jeg trengte. Hadde altid tenkt på mac som noe helt merkelig tull som ville design folk brukte, dyrt var det å og os 9 var frastøtende og vanskelig.

 

Nå er jeg mer kreativ å produktiv en noen gang! Slutta nesten å spille spill åpenbart... Men nå kan jeg gjøre ting jeg aldri trodde var mulig. Det starta med de fantastiske iapsene, iMovie spesielt. Nå har jeg final cut express å redigerer filmer hele tia, alt er så lett å greit. Bruker macen til alt uten noe stress. Kobler jeg till et vilket som helst digital kamera så kjenner iphoto det igjenn å importerer alle bildene automatisk mens jeg gjør noe helt aent. Mens på Pc så må man instalere alt mulig før man skal gjøre no.

 

Den eneste hindringa på mac er deg selv, ikke lenger fordi jeg ikke har den porten eller det programmet på maskinen, eller fordi windows xp finner ut at drivern ikke er godkjent av en eller aen xp kar eller hva det er å uninstalerer det etter non minutter selv om det funker problemfritt?!?! Hva er det for no?. Å de iriterende boblene som spretter opp å sier hva du skal gjøre, og hvis du ikke klikker på de så popper de opp regelmessig i håp om å få deg til å gøre som den vil. føler at jeg må jobbe mot maskinen å gjøre all jobben selv. Men på mac så gjør man det man vil uten noen hindringer. Men det finnes jog selvfølelig noen problemer da... Foreksempel så funka ikke dnb nettbanken hvis man brukte safari(mac nettleser fra Apple) men det er fiksa nå da. så da er det ute av verden. Sånne små internett problemer er de eneste jeg har hatt problemer med egentlig.

 

Eller så er jeg utrolig overrasket over hvor bra denne Powerbooken med bare 400 mhz er. Takler filmredigering og photoshop som bare det, gpr litt trekt når den må rendre 11 filmlag med bilder å animasjoner da, men ellers suser den gjennom alt jeg slenger på den. Prøvde warcraft 3 på den en gang for morro skyld(8 Mb grafikk kort) Å det Gikk faktisk an å spille det med alle settingsene på low! Men selvfølgelig hakka det litt uti spillet når begge sider fikk mange enheter...

 

Nå som jeg lager så mye film så skal jeg spandere på meg en ny powerbook med DVD brenner.Den blir nokk mer en rask nokk for meg for jeg er egenlig fornøyd med farten jeg har nå.

 

Ellers har vi 2 pc-er i huset, men den ene er på service igjenn... og den andre nekter å koble seg på det trådløse nettverket?!?! Den kobler seg riktignokk på men kobler seg av igjenn etter et sec(ble sånn etter en service). Å da setter de boblene igang igjenn.... Så siden jeg fikk Macen så er den den eneste maskinen som har funka 100%

 

Jeg å en kompis skulle prøve å lage film på hans splitter nye pc for en måned siden... men det gikk ikke så bra, for vi fikk ikke en gang inportert filmen fra kameraet. Det er slike episoder som gjør at jeg er så glad for å ha mac, for på min mac så funka film greiene med en gang.

 

Pappa har nettop kjøpt en bærbar kraftpakke med radeon 9600 128 mb minne 3 ghz p4 eller no. Den er totalt uinteresang! For det første så har den ikke innebygd trådløst nettverks kort, og så kommer det verste, den kan jo ingenting?!?! ikke lage film, ikke har den noe bra bilde organiserings og importerings programm som virker avtomatisk selv om du ikke måtte instalere kamera først. Heldigvis har windows verden fåt itunes. Stygg å klumpete og tung er en å. og så har den ikke en orentlig firewire port! bare en sånn mini utgave som er helt håpløs(men det kan være at den kan det samme hvis du har de rette kablene...Hva hvet jeg ? jeg skal bare gjøre det jeg vill og ikke måtte skaffe extra stæsj forde den ikke har skikkelige porter) Men den kan jo spille spill da... Og så kunne den hatt tilgang til det trådløse nettverket hadde vi bare funnet cden til det trådløse kortet vi hadde liggende... Sånt slipper man heldig vis på mac siden det meste er forhånds instalert, så genialt!

 

Har nettop fulført min førstegangs tjeneste, men det som er poenget er at de hadde noen ikke fult så nye macer der med os X 10.1 med internett explorer. De var ikke noen god opplevelse. De var treige men det verste var IE som hang seg hele tia.

 

Men nå har jeg kansje skrevet litt for mye og som dere kansj merka så har jeg dysleksi + at jeg skrev fort... så resultatet er kansj ikke så pent.

 

MAx

Endret av max-
Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett bobler i Windows XP. Hva for en merkelig versjon av XP er det du har sett da?

Å sammenligne Windows XP med OS 9 er jo totalt idiotisk. Blir som å sammenligne XP med Windows 98. Og ettersom du ikke har brukt OSX i större grad så burde du lage deg en annen tråd som heter MacOS9 vs Windows XP.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett bobler i Windows XP. Hva for en merkelig versjon av XP er det du har sett da?

Å sammenligne Windows XP med OS 9 er jo totalt idiotisk. Blir som å sammenligne XP med Windows 98. Og ettersom du ikke har brukt OSX i större grad så burde du lage deg en annen tråd som heter MacOS9 vs Windows XP.

Og hvor i all verden har jeg sammenlignet OS 9 med Windows XP?

 

Du må ha lest seriøst feil ett sted eller begynt lørdagskvelden vel tidlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...