Gå til innhold

PC knuser Mac i ny test

xdahl

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt mange pc'er oppover tidene, men etter at jeg gikk over til mac, har alt gått kjappere og enklere!

Ikke mer windows som må reinnstalleres hver 5-6mnd. fordi maskinen blir for ustabil, eller teite feilmeldinger slik som "du har utført en ulovlig operasjon, og programmet må avsluttes" eller at det kommer opp teite sikkerhetsmeldinger på nesten hver internett side, hvor du blir advart om at siden ikke er beskyttet mot virus, og du må klikke "ok" for å komme videre for hver gang.

Ting som er utrolig irriterende.

På mac fungerer alt uten problemer, og man har i tillegg en veldig fremtidsrettet maskin, siden du vet at de portene som du har på maskinen, ikke vil bli vanlig på pc før om 1-2 år.

Mac + panther har ihvertfall gjort alt mye enklere for meg. :thumbup:

Endret av dennis88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå orker jeg ikke å lese gjennom hele denne tråden, men bare noen kommentarer til at PC knuser Mac...

Ja, Powerbooken min må nok se seg slått i de fleste ytelsestester av de råere pcene på markedet, men er virkelig ytelse alt man er interessert i en bærbar? Hva er det som trenger den råeste ytelsen? Jeg har hvertfall mer enn nok ytelse tilgjengelig, og hvis en PC scorer dobbelt så mange poeng i 3D-mark så driter jeg egentlig i det, spill er ikke noe jeg er interessert i når jeg er på reisefot uansett, da vil jeg bruke maskina til noe produktivt.

Så langt har alt jeg har sett av Pcer i 10000-20000-klassen vært maskiner jeg kaller plastikkbokser, med en følelse av soliditet som er vannvittig mye dårligere enn aluminiumschassiet til powerbooken. En Dell blir liksom ikke det samme når man ser på hvor svak konstruksjonen er f.eks i skjermhengslene.

Hvor mange PCer i de lavere prisklassene har egentlig DVI-tilkobling? Jeg kan hvertfall ikke huske å ha sett dette på så mange, og dette er noe som var avgjørende da jeg kjøpte meg maskin. Det å kunne kjøre skikkelig DVI og en skikkelig twinview-løsning er genialt, da blir ikke 12" skjermen for liten i det hele tatt, da jeg bare kobler opp ekstern lcd-skjerm og kjører over to skjermer når jeg sitter hjemme i lengre tid.

Tastaturet er det beste jeg noensinne har kjent på en bærbar, null slark og perfekt motstand i henhold til min smak hvertfall. Maskina er også veldig støysvak i forhold til mange PCer jeg har prøvd, men den kan bråke hvis jeg kjører den hardt, men selv da er det ikke noe kraftig støy sammenlignet med mange alternativer.

Design er kanskje ikke det jeg prioriterer først og fremst, men når jeg først har andre grunner for å kjøpe maskina, så er ikke dette noe negativt. Særdeles stilrent, og elegant som få, selv om rånere som liker alienware nok vil si det er kjedelig :)

Lenke til kommentar
Jeg har hatt mange pc'er oppover tidene, men etter at jeg gikk over til mac, har alt gått kjappere og enklere!

Ikke mer windows som må reinnstalleres hver 5-6mnd. fordi maskinen blir for ustabil, eller teite feilmeldinger slik som "du har utført en ulovlig operasjon, og programmet må avsluttes" eller at det kommer opp teite sikkerhetsmeldinger på nesten hver internett side, hvor du blir advart om at siden ikke er beskyttet mot virus, og du må klikke "ok" for å komme videre for hver gang.

På mac fungerer alt uten problemer, og man har i tillegg en veldig fremtidsrettet maskin, siden du vet at de portene som du har på maskinen, ikke vil bli vanlig på pc før om 1-2 år.

Mac + panther har ihvertfall gjort alt mye enklere for meg. :thumbup:

Helt tydelig at du ikke har brukt PC på noen år... eller ikke hatt peiling på hvordan man bruker en...

-Krasj har vært en saga blott på min maskin de siste 2 årene

-Har reinstallert Windows XP én gang ved bytte av systemdisk

-Får du teite meldinger når du er på internett, kan den skrus av ved å krysse av i en boks på selve meldingen.

-Ting fungerer faktisk uten problemer på PC for tiden også.

-De "portene" du snakker om, finnes på PC samtidig som på Mac, men som tilleggsutstyr den første tiden. Ja, da må du kjøpe det i tillegg, men du betaler for det på Mac'en også.

Kanskje du har vært uheldig med tidligere PC'er... jeg har vært veldig uheldig med Mac (med OS 9 som var flere ganger mer ustabilt enn en PC med Windows 98).

Lenke til kommentar

Det FINNES virus til Mac

Gi meg en liste over virus for osx er du snill. :dontgetit:

Har ingen liste, men hvorfor finnes det antivirus programmer, hvis det ikke finnes virus da? Og hvorfor fikk vi virusadvarsel på antivirusprogramvaren på Mac'en som står der jeg hadde siviltjeneste?

Og klart at noen lager virus rettet mot Mac også... og teorien om at OS X ikke kjører noe automatisk er helt på jordet. Da måtte du startet alle prosesser manuelt ved oppstart av maskinen.

Ja, problemet er betydelig mindre enn på PC, av flere grunner.

Lenke til kommentar

Det FINNES virus til Mac

Har ingen liste, men hvorfor finnes det antivirus programmer, hvis det ikke finnes virus da? Og hvorfor fikk vi virusadvarsel på antivirusprogramvaren på Mac'en som står der jeg hadde siviltjeneste?

Og klart at noen lager virus rettet mot Mac også... og teorien om at OS X ikke kjører noe automatisk er helt på jordet. Da måtte du startet alle prosesser manuelt ved oppstart av maskinen.

Grunnen til at det finnes antivirusprogrammer for OS X ble forklart over hvis du leser postene. Det finnes nemlig virus som angriper f.eks. Office, såkalte macrovirus. Men disse klarer ikke å utføre ugangn på OS X enda.

Legg merke til det "endaet", da det sikkert kommer.

-KJ

Lenke til kommentar

Mac + panther har ihvertfall gjort alt mye enklere for meg.  :thumbup:

Helt tydelig at du ikke har brukt PC på noen år... eller ikke hatt peiling på hvordan man bruker en...

-Krasj har vært en saga blott på min maskin de siste 2 årene

-Har reinstallert Windows XP én gang ved bytte av systemdisk

-Får du teite meldinger når du er på internett, kan den skrus av ved å krysse av i en boks på selve meldingen.

-Ting fungerer faktisk uten problemer på PC for tiden også.

-De "portene" du snakker om, finnes på PC samtidig som på Mac, men som tilleggsutstyr den første tiden. Ja, da må du kjøpe det i tillegg, men du betaler for det på Mac'en også.

Kanskje du har vært uheldig med tidligere PC'er... jeg har vært veldig uheldig med Mac (med OS 9 som var flere ganger mer ustabilt enn en PC med Windows 98).

Ja, det gikk ann å krysse det av, men når jeg gjorde det så fortsatte det forde, og det var det som var så frustrerende.

Jeg har hatt pc i ca. 4 år og jeg har hatt både win 2000 og xp, og vi har fortsatt pc i huset, men jeg bruker den aldri.

Du snakker ofte om 0s 9, dette er et gammelt og etter min mening, dårlig operativsystem, slik som win 98.

Os x Panther er MYE bedre.

Og etter min mening, mye bedre enn win 2000 og xp.

Om du har hatt lite problemer med din pc, hjelper da ikke noe for at jeg har hatt store problemer mine pc'er.

Problemet med windows er at det skal "fungere" på alle mulige forskjellige pc deler, og det er ofte da ting går feil, feks. et hovedkort som ikke passer bra med det og det lydkortet, eller skjermkortet.

På mac er det apple som lager hardwaren til operativsystemet sitt, og velger da de delene de skal bruke, og derfor blir det ikke noe tull med kompatibilitet mellom hardwaren og softwaren.

Best av alt slipper du virus, og alle de problemene det fører med seg.

"De "portene" du snakker om, finnes på PC samtidig som på Mac, men som tilleggsutstyr den første tiden. Ja, da må du kjøpe det i tillegg, men du betaler for det på Mac'en også."

Jeg vil heller ha alt ferdig puttet inn og klart til bruk, enn å sette inn egne pci kort, og deretter prøve å få de til å funke med de riktige driverne på windows.

Dette har jeg IKKE god erfaring med.

Og dette er i "bærbare datamaskiner" derfor handler det om bærbare.

Og du skal ha fryktelig mye ekstrautstyr å drasse med deg hvis du skal ha alle de forskjellige portene og funksjonene til feks. powerbook 15"'en.

*Dvi utgang

*Firewire 400

*Firewire 800

*Usb 2.0

*Gigabit ethernet

*Bluetooth

*Slot in dvd brenner

*S-video

*54mbit wlan

Og i tillegg til dette, veie kun 2,5 kg til sammen, og være kun 1,1 tomme tykk!

Hvis du skal ha dette på en bærbar pc, finner man sannsynlighvis en pc med en vekt på ca. 4kg, og den vil fortsatt ikke ha alt nevnt over.

Den blir ikke så veldig "bærbar" da, spesielt ikke med masse usb dongler som stikker ut.

:roll:

Og forresten, så er pc'en vi har en amd 2400+ med ati 9600 pro med nforce2 ultra hovedkort og 512mb ddr 333mhz ram. Og den har win 2000, siden vi fant det mer stabilt enn xp.

Så jeg vil ikke akkurat kalle pc'en "eldre".

Endret av dennis88
Lenke til kommentar

Det FINNES virus til Mac

Antivirusprogrammer eksisterer til Mac fordi man ikke skal spre virusene videre til Windowsbaserte maskiner. Jeg har selv aldri hatt virusprogram på Mac'en, men på PC'n har jeg Norton 2003.

Windows er digg og Mac er digg, men de er digg på to helt forskjellige måter.

Lenke til kommentar

Hmm... jeg hentet bare denne tråden fra "Siste fra forum" og la ikke merke til at det handlet om bærbare. Leste nok litt kjapt igjennom noen av postene her... gjorde nok en litt flau feil der ja :blush:

Når det gjelder stasjonære så er det jo bare å sette inn PCI kort (som jeg for øvrig aldri har hatt problemer med... hverken drivere eller maskinvare... og jeg har mye rart), men på bærbare har man så klart begrensede muligheter.

Jeg har nok også gått glipp av at OS X ikke sliter med virus... jeg vet bare at tidligere OS versjoner lett kunne få virus og trodde at OS X da var like utsatt. Men når jeg tenker over det, så har jeg lest at OS X er såpass forskjellig at mye software som passet OS 9 (f.eks) ikke passer OS X. Det er jo en total omskrivning av operativsystemet... er det rett?

Windows Xp er jo en slags videreføring av Windows 98, og er derfor utsatt for de samme virusproblemene... fordelen er at gamle programmer fortsatt fungerer.

Så lenge både Mac og IBM PC eksisterer (Ja, Mac er jo pr. definisjon også en PC, så jeg kaller det IBM PC) vil det være forskjellige meninger. For meg og mange andre er IBM PC det beste valget, for deg og mange andre, er Mac det beste valget.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hmm... jeg hentet bare denne tråden fra "Siste fra forum" og la ikke merke til at det handlet om bærbare. Leste nok litt kjapt igjennom noen av postene her... gjorde nok en litt flau feil der ja :blush:

Når det gjelder stasjonære så er det jo bare å sette inn PCI kort (som jeg for øvrig aldri har hatt problemer med... hverken drivere eller maskinvare... og jeg har mye rart), men på bærbare har man så klart begrensede muligheter.

Jeg har nok også gått glipp av at OS X ikke sliter med virus... jeg vet bare at tidligere OS versjoner lett kunne få virus og trodde at OS X da var like utsatt. Men når jeg tenker over det, så har jeg lest at OS X er såpass forskjellig at mye software som passet OS 9 (f.eks) ikke passer OS X. Det er jo en total omskrivning av operativsystemet... er det rett?

Windows Xp er jo en slags videreføring av Windows 98, og er derfor utsatt for de samme virusproblemene... fordelen er at gamle programmer fortsatt fungerer.

Så lenge både Mac og IBM PC eksisterer (Ja, Mac er jo pr. definisjon også en PC, så jeg kaller det IBM PC) vil det være forskjellige meninger. For meg og mange andre er IBM PC det beste valget, for deg og mange andre, er Mac det beste valget.

Ja, osx er veldig forskjellig fra os9.

Jeg kan ikke fordra os9, men elsker osx, for å si det sånn.

Hvis man skal kjøre programmer for os9, så må man kjøre det via "classic" i osx, som emulerer os9 veldig bra.

Den foreløpige versjonen av osx er 10.3.2, eller panther som det heter.

Lenke til kommentar

OS9 var jo samme møkka som de foregående versjonene av OS Eple. Multitasking kom jo til Mac først nå i OS X...

Men når Apple først skulle lage et skikkelig OS, så gjorde de det til gangs! OS X Panther er noe av det lekreste jeg har tafset på i hele min dataaktive tilværelse. (SGI har hatt noen pene og funksjonelle GUIer på sine systemer som jeg faktisk likte bedre...) Men det Apple virkelig har slått til med er de bærbare "bøkene" sine.

Denne posten poster jeg nå fra en splintra ny iBook 933MHz G4, og jeg må si at dette er ufattelig mye datamaskin for pengene. Hvis jeg skal sammenligne min egen PowerBook med denne iBooken, så er hovedforskjellene disse:

iBooken har MYE bedre batterikapasitet. 5 timer effektivt mot PowerBookens 3(!).

iBooken har mye bedre mottak på det interne Airport trådløsnettet. (Jeg tar inn to naboer som PowerBooken ikke plukker opp. Hadde jo ikke behøvd breiband selv hvis jeg hadde hatt iBook. ;))

iBooken starter fortere fra scratch enn PowerBooken, det til tross for at PBen har 317MHz kjappere CPU!

Finishen på PowerBooken virker mer solid enn iBooken, men iBooken er "penere".

Så hvis du er en student med god tid og trangt budsjett, så lønner det seg å melde seg inn i Apples Educational program, der du får 20% på ett kjøp. (Koster ca. $100 å melde seg inn.) Med en slik rabatt kan du få deg en knall skolemaskin til under 9.000,-(!) Det er den virkelig verdt!

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Skal love deg at iBooken er solide saker. Min er ganske gammel og treig så jeg behandler den ikke så veldig bra. Den er full av riper, men har aldri fått noen sprekker i chassi. Har sölt masse saft på skjermen som rant ned på insiden der skjermen er festet. Skjermen ble svart, men etter noen timer da all den klissete saften hadde törket lyste skjermen opp igjen :)

Om du tar fra hverandre maskinen helt (noe jeg ikke vil anbefale) så skjönner du hvor bra sammenskrudd den er. iBooken er mere solid enn Fujitsu Siemens maskinen min, men så er jo FS maskinen litt raskere ;)

Lenke til kommentar
Og hva er det jeg gjør i posten du selv refererer her da? Forteller deg at du tar feil. Mac er ikke bare "pen plastikkdesign" for lettlurte lenger. Du har tydeligvis ikke fått med deg at det har skjedd utvikling på feltet, men henger igjen i gammel "overtro". Når du i tillegg etterlyser OS X for PC, da har du jo helt tydelig ikke satt deg inn i temaet, men kritiserer av "gammel vane"?

Det finnes ett hovedfelt der Mac er mye svakere enn PC per i dag. Det er spill.

-KJ

Vel, du påstår at det ikke er pen plastikk fremfor ytelse på Mac... Eneste testen jeg har sett hvor Mac knuser PC var en test som ble foretatt av Apple selv for noen måneder siden. Det var vel i forbindelse av lanseringen av Mac's ne "flaggskip" "Verdens raskeste PC" som de kalte den. Et utsagn som de faktisk ble tvunget til å trekke tilbake i England da dette var villedene markedsføring(naturlig nok...) Og jeg etterlyser fortsatt et likeverdig alternativ i forhold til OSX på PC. IKKE Darwin :shrug:

Lenke til kommentar
Vel, du påstår at det ikke er pen plastikk fremfor ytelse på Mac... Eneste testen jeg har sett hvor Mac knuser PC var en test som ble foretatt av Apple selv for noen måneder siden. Det var vel i forbindelse av lanseringen av Mac's ne "flaggskip" "Verdens raskeste PC" som de kalte den. Et utsagn som de faktisk ble tvunget til å trekke tilbake i England da dette var villedene markedsføring(naturlig nok...) Og jeg etterlyser fortsatt et likeverdig alternativ i forhold til OSX på PC. IKKE Darwin :shrug:

Hm, jeg har da virkelig linket til en test hvor Mac slår PC i denne diskusjonen!

Men som jeg også har nevnt, det er jo nærmest umulig å sammenligne ytelsen mellom to så forskjellige prosessorarkitekturer. Enkelte opperasjoner vil alltid være raskere i RISC prosessorer andre ting raskere i CISC... Dessuten er det umulig å si hvor godt optimalisert forskjellige applikasjoner er for forskjellige platformer, og om de vil bli bedre optimalisert med tiden. (IBM har f.eks. en ny og raskere G5 compiler ute i disse dager...) "Pappan min er sterkere enn pappan din!" er med dagens toppmaskienr så og si irrelevant...

Og til du andre, det finnes virus til OS9. (Tror det er registrert noe sånt som 50 forskjellige virus for pre OSX systemer)...

Lenke til kommentar
Og hva er det jeg gjør i posten du selv refererer her da? Forteller deg at du tar feil. Mac er ikke bare "pen plastikkdesign" for lettlurte lenger. Du har tydeligvis ikke fått med deg at det har skjedd utvikling på feltet, men henger igjen i gammel "overtro". Når du i tillegg etterlyser OS X for PC, da har du jo helt tydelig ikke satt deg inn i temaet, men kritiserer av "gammel vane"?

Det finnes ett hovedfelt der Mac er mye svakere enn PC per i dag. Det er spill.

-KJ

Testen som Apple viste til da de lanserte G5 var ikke gjort at Apple. Den var gjort av et utenforstående firma.

Utsagnet "verdens raskeste personlige datamaskin" ble trukket tilbake i England fordi det var ca 5 personer som ringte inn og klaga. Latterlig at de måtte forandre det spör du meg, alle reklamer lyger jo mere eller mindre.

Da G5 ble lanser var den vel den raskeste personlige datamaskinen ettersom lignende opteron/xeon serverer kosta nesten det dobbelte og ikke var i prisklassen for hjemmebrukere, men for servere.

Prisene sankt veldig fort på opteron/xeon og det tok ikke lang tid för disse også kunne kalles "personlig datamaskin".

Lenke til kommentar

Jo, det er det nok, men hvor mye programvare trenger du da? Jeg trenger bare en av hver sort i alle fall. Ikke 77 mailklienter, 48 teksteditorer osv. De alle fleste programmer finnes i en eller annen utgave for Mac også, og veldig mange er gratis.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...