Gå til innhold

PC knuser Mac i ny test


xdahl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det du holder på med her nå? Når ble dette en diskusjon om pris? Vi snakker om teknologien her. Pris er uinteressant! (I alle fall for meg og mange andre med meg.)

 

-KJ

Neivel, men da får jeg bare informere deg om at de dyrere PC'ene (i samme prisleie som Mac) også kommer med den nyeste teknologien. Men det finnes så ufattelig mange flere varianter av PC'er, at de kan være vanskelige å finne. Med Mac kommer det ikke så mange varianter, men kun dyrere utgaver med alt mulig stasj.

 

Valgfrihet, kalles det vel, og pris er for de fleste meget interresant.

Lenke til kommentar
Hva er det du holder på med her nå? Når ble dette en diskusjon om pris? Vi snakker om teknologien her. Pris er uinteressant! (I alle fall for meg og mange andre med meg.)

 

-KJ

Neivel, men da får jeg bare informere deg om at de dyrere PC'ene (i samme prisleie som Mac) også kommer med den nyeste teknologien. Men det finnes så ufattelig mange flere varianter av PC'er, at de kan være vanskelige å finne. Med Mac kommer det ikke så mange varianter, men kun dyrere utgaver med alt mulig stasj.

 

Valgfrihet, kalles det vel, og pris er for de fleste meget interresant.

Da vil jeg gjerne at du finner frem en bärbar PC med

- DVI utgang.

- Backlit keyboard.

- Innebygd bluetooth.

- 54mbit wlan.

- Firewire 800.

- Slot in dvd-brenner.

 

 

Finn det da vel! Kanskje du finner maskiner som har en eller to av disse funksjonene, men en som har alle får du lete farlig mange år etter, for Apple er innovatörer, mens de fleste andre er etternölere. (med noen unntak)

 

 

Og ikke kom og si ja, Apple er bra på bärbare, men på stasjonäre er de ikke. Det samme gjelder stasjonäre maskiner. Apple kommer med inteligente lösninger!

 

Ledningen fra en Mac til dens skjerm förer også ström så man behöver bare en ledning til skjermen. Dette har Apple hatt ganske lenge nå, men hva skjer på PC-fronten da ....

 

USB utganger på skjerm og tastatur er en funksjon som faktisk har kommet i PC-verdenen også, men det tok jo mange år! Dette hadde man på 80-tallet på Mac. Det er jo genialt å kunne koble digikamera til tastaturet istedenfor å måtte krype ned i stövet under skrivebordet.

Lenke til kommentar

Hei, MCDr. Du vet at det finnes en god del PC-kabinetter med USB i front? Det er ganske greit. Har ofte problemer, når jeg koble et kamera i tastaturet på Mac'en at det ikke får nok strøm, OS'et låser seg (fordi man ikke lengre kan bruke tastaturet) og jeg må reboote. Men det er sikkert bare nok en sånn Mac-greie som kun jeg i hele verden opplever, og som en stolt Mac-bruker ikke kan tro på.

 

For det virker som om det er store MENINGER om hva som er mest stabilt her, og som tidligere nevnt så kan stabiliteten på Mac'en ha noe å gjøre med mine erfarne sys-admins å gjøre mer enn meg. Fordi det er de som har kontroll over dette systemet og jeg kan ikke gjøre stort. Konfigurasjon/oppsett av system har mye å si.

(Og forresten. Mac har like mange sikkerhetshull som en Windows-PC. Trodde det var allmennkunnskap nå. )

 

Apple har vært tidlig og pushet teknologi. Det anerkjenner jeg lett. Og så? Jeg sitter ved en Mac med Gbps-NIC, og nettverket dette er knytta til er 10Mbps Half-Duplex. Wow! (Hvor mange kjenner dere som bruker Gbps-nettverk til tredve-førti maskiner, på en skole, istedetfor 10/100Mbps?) Pluss dette med pris, da. Du kan nok få all teknologien med i en tilsvarende dyr PC uansett (ikke nødvendigvis integrert, men i alle fall som PCI), men ikke alle brukere har behov for FireWire og trådløst nettverk og Gbps-nettverk.

 

Jeg er ikke så veldig glad i denne QuickTime-greia til Apple, forresten. Like tullete som Real og WiMP. Åpne standarder er flotte greier.

Og en annen ting som plager meg litt i hverdagen, er filsystemet (OS 9.2.2.). Hvordan kan den kjenne igjen bråtevis av filer uten fil-extension, og hvordan bestemmer den at "disse JPG'ene skal åpnes i QuickTime-bilde-vise-ting, disse skal åpnes i IE og disse skal åpnes i Photoshop"? For meg ser alle ut som JPG-filer (de har endelse, fordi de er importert fra kamera.). Og når jeg kommer med filer som faktisk har extensions, slik som .ai og .psd, så lurer Mac'en på hvilket program han skal åpne disse i! THE PAIN!

 

Dere får kose dere med Mac'ene deres. Selv har jeg bestilt en PC som skal stå her på skolen ved siden av Mac'en min, og jeg vet at den kommer til å være rå på ytelse og brukervennlighet. Det er ikke fordi "PC er best" men fordi den funker best for meg og gir meg mer ytelse og fordi den ikke vil være ultimat underlagt sys-admins som (forhåpentligvis for Mac'ens skyld) ikke vet hva de holder på med.

 

Kan vi alle være enige om at alle mennesker er forskjellige og at forskjellige systemer fungerer forskjellig ut fra hvordan de er satt opp og hva de skal brukes til?

Lenke til kommentar
Hei, MCDr. Du vet at det finnes en god del PC-kabinetter med USB i front? Det er ganske greit. Har ofte problemer, når jeg koble et kamera i tastaturet på Mac'en at det ikke får nok strøm, OS'et låser seg (fordi man ikke lengre kan bruke tastaturet) og jeg må reboote. Men det er sikkert bare nok en sånn Mac-greie som kun jeg i hele verden opplever, og som en stolt Mac-bruker ikke kan tro på.

 

For det virker som om det er store MENINGER om hva som er mest stabilt her, og som tidligere nevnt så kan stabiliteten på Mac'en ha noe å gjøre med mine erfarne sys-admins å gjøre mer enn meg. Fordi det er de som har kontroll over dette systemet og jeg kan ikke gjøre stort. Konfigurasjon/oppsett av system har mye å si.

(Og forresten. Mac har like mange sikkerhetshull som en Windows-PC. Trodde det var allmennkunnskap nå. )

 

Apple har vært tidlig og pushet teknologi. Det anerkjenner jeg lett. Og så? Jeg sitter ved en Mac med Gbps-NIC, og nettverket dette er knytta til er 10Mbps Half-Duplex. Wow! (Hvor mange kjenner dere som bruker Gbps-nettverk til tredve-førti maskiner, på en skole, istedetfor 10/100Mbps?) Pluss dette med pris, da. Du kan nok få all teknologien med i en tilsvarende dyr PC uansett (ikke nødvendigvis integrert, men i alle fall som PCI), men ikke alle brukere har behov for FireWire og trådløst nettverk og Gbps-nettverk.

 

Jeg er ikke så veldig glad i denne QuickTime-greia til Apple, forresten. Like tullete som Real og WiMP. Åpne standarder er flotte greier.

Og en annen ting som plager meg litt i hverdagen, er filsystemet (OS 9.2.2.). Hvordan kan den kjenne igjen bråtevis av filer uten fil-extension, og hvordan bestemmer den at "disse JPG'ene skal åpnes i QuickTime-bilde-vise-ting, disse skal åpnes i IE og disse skal åpnes i Photoshop"? For meg ser alle ut som JPG-filer (de har endelse, fordi de er importert fra kamera.). Og når jeg kommer med filer som faktisk har extensions, slik som .ai og .psd, så lurer Mac'en på hvilket program han skal åpne disse i! THE PAIN!

 

Dere får kose dere med Mac'ene  deres. Selv har jeg bestilt en PC som skal stå her på skolen ved siden av Mac'en min, og jeg vet at den kommer til å være rå på ytelse og brukervennlighet. Det er ikke fordi "PC er best" men fordi den funker best for meg og gir meg mer ytelse og fordi den ikke vil være ultimat underlagt sys-admins som (forhåpentligvis for Mac'ens skyld) ikke vet hva  de holder på med.

 

Kan vi alle være enige om at alle mennesker er forskjellige og at forskjellige systemer fungerer forskjellig ut fra hvordan de er satt opp og hva de skal brukes til?

Vet at det finnes USB i front ja. Jeg sa jo at man får PC med tastatur med ekstra USB utganger nå, men det tok mange år för det kom til PC.

Hvordan maskinen din klarer å crashe om du kobler noe til tastaturet får du jagga ikke spörre meg om. Hva mener du med å crashe? Bruker du OS9? Lades kamera ditt gjennom USB? Hva slags kamera er dette? Jeg har aldri opplevd dette..

Merkelig at du har så mange sånne rare problemer.

 

I 2003 hadde vel Windows 10 ganger så mange sikkerhetshull som MacOS.

 

Hvilken åpen videostandar liker du da?

 

Om du höyreklikker på en fil, så trykker du inn "cmd" eller "alt" så forandres "open with" til "always open with".

Knowledge is power vettu!

Hvordan kan du klage på at systemet klarer å åpne filer uten extentions i et program som kan behandle dem? I windows må velge program fra en liste.

 

Forskjellige behov, forskjellige lösninger, ingen tvil om det, men hvorfor quoter du meg? Jeg forsökte bare å få frem at Apple er innovatörer og så kommer du og vaser i vei om alt mulig annet...

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Og ikke kom og si ja, Apple er bra på bärbare, men på stasjonäre er de ikke. Det samme gjelder stasjonäre maskiner. Apple kommer med inteligente lösninger!

Du glemte servere! De nye G5 serverne fra Apple har en god del fiffige løsninger også. En del av dem får du kjøpt til X86 også, men Apple er atter en gang med og definerer standarder her. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar
Hei, MCDr. Du vet at det finnes en god del PC-kabinetter med USB i front? Det er ganske greit. Har ofte problemer, når jeg koble et kamera i tastaturet på Mac'en at det ikke får nok strøm, OS'et låser seg (fordi man ikke lengre kan bruke tastaturet) og jeg må reboote. Men det er sikkert bare nok en sånn Mac-greie som kun jeg i hele verden opplever, og som en stolt Mac-bruker ikke kan tro på.

Hva det er med deg og Mac, Ruthless, se det vet jaggu ikke jeg. Hvis jeg plugger i en enhet som trekker for mye strøm i mine USB porter (Jeg kjører Panther), så får jeg opp et vindu som forteller meg det. På ThinkPaden min under WinXP skjer det ikke noe som helst. Så det du beskriver må være resultat av feilkonfigurasjon.

 

Når det gjelder sikkerhetshull så har vel OS X hatt et par stygge, men ikke på langt nær like mange som Windows plattformen. Dette betyr ikke da automatisk at det ikke finnes flere hull på OS X, men her er situasjonen den samme for Windows også. Du må nesten sammenligne ut fra antall kjente sikkerhetshull.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Bare så det er nevnt; Windows håndterer file-extensions på en *idiotisk* måte, i motsetning til MacOS som faktisk ser på headeren til filen hva slags fil det er, istedet for å lese dette fra filnavnet. Og; om du virkelig hadde ønsket at Illustrator skulle identifisere .AI-filene dine så er det snakk om to-tre klikk for å rette på dette, ikke skyld på Apple fordi du selv er lat.

Lenke til kommentar
Hva er det du holder på med her nå? Når ble dette en diskusjon om pris? Vi snakker om teknologien her. Pris er uinteressant! (I alle fall for meg og mange andre med meg.)

 

-KJ

Neivel, men da får jeg bare informere deg om at de dyrere PC'ene (i samme prisleie som Mac) også kommer med den nyeste teknologien. Men det finnes så ufattelig mange flere varianter av PC'er, at de kan være vanskelige å finne. Med Mac kommer det ikke så mange varianter, men kun dyrere utgaver med alt mulig stasj.

 

Valgfrihet, kalles det vel, og pris er for de fleste meget interresant.

I dag, ja! Men ikke i det Apple bakte det inn i sine maskiner. Det var det som var poenget mitt!

 

Her kan man for øvrig få seg en god latter over hvor dårlige skuespillere folk er når de skal snakke om seg selv og livet sitt.... (Evt. hvor svulstige Amerikanere kan være.) Døm selv.... :D

 

-KJ

Lenke til kommentar

Å, herregud. Det ble bare for dumt. Ble såpass pinlig berørt av Elihaj Woods iscenesatte utbrudd at jeg måtte slå av.

 

Anyway... så ikke noe før dette som en PC ikke kan, men det betyr ikke at Mac ikke er bra. Det handler bare om hvilken maskin man føler seg mest komfortabel med. Etter å ha prøvd Mac i flere varianter i lengre tid (fra midten av nitti-tallet til de nyeste) føler jeg fortsatt at PC er det mest riktige for meg.

 

Når det gjelder ekstrautstyr, så er det ikke noe problem for meg at jeg må kjøpe ekstrautstyr for å få firewire eller lignende. Jeg bygger uansett min egen PC, etter eget ønske... noe de færreste Mac brukere gjør. Jeg tenker jo også på pris, og gidder ikke bruke en tusenlapp på noe jeg ikke trenger. Derfor velger jeg det enkelt og greit ikke på min nye PC. Nå begynner imidlertid det meste å bli standard på PC også, integrert på hovedkortet, uten at prisen har gått særlig opp. Mac'ene har tradisjonelt vært dyrere enn PC når man ser på rå ytelse, men har hatt mere finesser og ekstrautstyr (som man kanskje ikke trenger) og klart man betaler for designet også... det gjelder jo all elektronikk. Pen design koster gryn!

 

Stabilitet... har jo vært slik før at Mac har vært sett på som mer stabilt, uten at jeg kan si jeg har merket noe til det. De Mac'ene jeg har sittet ved har vært ganske humørsyke. F.eks en Imac som nektet å koble seg på internett halvparten av gangene og i stedet låste seg så kraftig at vi måtte dra ut strømkabelen for å få resatt den. OS X10 har jeg ikke prøvd mye selv, men skal være veldig stabilt... Windows XP er like stabilt... min maskin har krasjet så kraftig med XP at jeg har måttet bruke resett knappen én gang... og det var på grunn av en harddisk som døde.

 

Men for de som ikke vil bygge sin egen maskin, som ikke liker å holde på inne i maskinen, som har begrenset kunnskap om det som skjer inne i en maskin, så har jo Mac vært genialt frem til nå fordi alt er innebygd i utgangspunktet. Dette har også de fleste PC produsenter forstått, og derfor er nå lyd, 3d grafikk, lan, firewire, usb2.0, alle mulige ut og innganger i front og så videre begynt å bli standard også her. PC har også begynt å ta etter når det gjelder design, noe som er mindre viktig for meg, men jeg må innrømme at jeg vil gjerne ha en liten nett LCD skjerm fremfor en stor CRT... LCD begynner også å bli standard på allerede ferdige PC pakker. Så forskjellene er blitt mindre, og slik det ser ut nå, vil Mac og PC veksle om å ha førsteplassen i rå ytelse (for øyeblikket PC?), design (Fortsatt Mac, men PC kommer), ekstrautstyr (Mac er vel fortsatt litt foran) og stabilitet (som skal være likt på begge plattformer). Når det gjelder sikkerhetshull, virus, spyware og lignende, så er problemet mindre på Mac, delvis på grunn av at det ikke er så lukrativt å lage programmer for å bryte seg inn i Mac, eller virus og spyware til Mac ettersom Mac har færre brukere. Får Mac en større skare brukere, så vil også dette problemet øke. Så da er det opp til en selv, hva man vil velge. Jeg velger PC, men forstår veldig godt hvorfor noen velger Mac.

Lenke til kommentar
Hva er det du holder på med her nå? Når ble dette en diskusjon om pris? Vi snakker om teknologien her. Pris er uinteressant! (I alle fall for meg og mange andre med meg.)

 

-KJ

Neivel, men da får jeg bare informere deg om at de dyrere PC'ene (i samme prisleie som Mac) også kommer med den nyeste teknologien. Men det finnes så ufattelig mange flere varianter av PC'er, at de kan være vanskelige å finne. Med Mac kommer det ikke så mange varianter, men kun dyrere utgaver med alt mulig stasj.

 

Valgfrihet, kalles det vel, og pris er for de fleste meget interresant.

Da vil jeg gjerne at du finner frem en bärbar PC med

- DVI utgang.

- Backlit keyboard.

- Innebygd bluetooth.

- 54mbit wlan.

- Firewire 800.

- Slot in dvd-brenner.

 

 

Finn det da vel! Kanskje du finner maskiner som har en eller to av disse funksjonene, men en som har alle får du lete farlig mange år etter, for Apple er innovatörer, mens de fleste andre er etternölere. (med noen unntak)

 

 

Og ikke kom og si ja, Apple er bra på bärbare, men på stasjonäre er de ikke. Det samme gjelder stasjonäre maskiner. Apple kommer med inteligente lösninger!

 

Ledningen fra en Mac til dens skjerm förer også ström så man behöver bare en ledning til skjermen. Dette har Apple hatt ganske lenge nå, men hva skjer på PC-fronten da ....

 

USB utganger på skjerm og tastatur er en funksjon som faktisk har kommet i PC-verdenen også, men det tok jo mange år! Dette hadde man på 80-tallet på Mac. Det er jo genialt å kunne koble digikamera til tastaturet istedenfor å måtte krype ned i stövet under skrivebordet.

MCDr

 

Her er noen linker til bærbare med innhold som du spurte om, det eneste de ikke har er backlit keyboard.

Men de har innebygd tvkort + mp3 spiller raid +++.

Men om vi trenger alle finessene er jo en annen sak...

 

http://www.voodoopc.com/systems/m600.aspx

http://secure.hypersonic-pc.com/scripts/cu...sid=AVIATOR_GX8

 

Bare for å nevne to det finnes flere.

Lenke til kommentar
Når det gjelder sikkerhetshull, virus, spyware og lignende, så er problemet mindre på Mac, delvis på grunn av at det ikke er så lukrativt å lage programmer for å bryte seg inn i Mac, eller virus og spyware til Mac ettersom Mac har færre brukere. Får Mac en større skare brukere, så vil også dette problemet øke. Så da er det opp til en selv, hva man vil velge.

Hvorfor er det så vanskelig å svelge at mac ikke har virus?

 

Istedet så kommer du med hypoteser på hvorfor du tror det ikke finnes virus.

 

Du nevner f.eks ikke at osét er bygd opp på en slik måte at virus/spyware ikke KAN kjøre automatisk i osx....

 

Ro ro til fiskeskjær..... :laugh:

Lenke til kommentar
MCDr

 

Her er noen linker til bærbare med innhold som du spurte om, det eneste de ikke har er backlit keyboard.

Men de har innebygd tvkort + mp3 spiller raid +++.

Men om vi trenger alle finessene er jo en annen sak...

 

http://www.voodoopc.com/systems/m600.aspx

http://secure.hypersonic-pc.com/scripts/cu...sid=AVIATOR_GX8

 

Bare for å nevne to det finnes flere.

Fint om du kunne finne noen maskiner som selges i Norge...

 

Maskinene du linka til mangler:

Firewire 800

Slot-in DVD-brenner

Backlit keyboard

 

og jeg tör ikke en gang tenke på hvor tunge de er og hvor mye de bråker sammenlignet med Apple sin maskin som er 1,1 tomme höy!

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så vanskelig å svelge at mac ikke har virus?

 

Istedet så kommer du med hypoteser på hvorfor du tror det ikke finnes virus.

 

Du nevner f.eks ikke at osét er bygd opp på en slik måte at virus/spyware ikke KAN kjøre automatisk i osx....

 

Ro ro til fiskeskjær..... :laugh:

Det FINNES virus til Mac, og der faller din teori om at OS'et ikke kan kjøre noe automatisk bort, men det finnes ikke så mange som til PC enkelt og greit fordi det ikke er like mange brukere.

 

Ro ro til fiskeskjær tilbake til deg.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så vanskelig å svelge at mac ikke har virus?

 

Istedet så kommer du med hypoteser på hvorfor du tror det ikke finnes virus.

 

Du nevner f.eks ikke at osét er bygd opp på en slik måte at virus/spyware ikke KAN kjøre automatisk i osx....

 

Ro ro til fiskeskjær..... :laugh:

Det FINNES virus til Mac, og der faller din teori om at OS'et ikke kan kjøre noe automatisk bort, men det finnes ikke så mange som til PC enkelt og greit fordi det ikke er like mange brukere.

 

Ro ro til fiskeskjær tilbake til deg.

Finn et virus til OSX da! Gjennom MacOS sin levetid på 20 år så har det vel eksistert under 40 virus hvorav ingen er aktive i dag. Ingen av virusene som har eksistert har heller gjort noen alvorlig skade.

 

Dokumenter det du sier, eller er du bare en Windowsfanatiker?

Lenke til kommentar

Som du sikkert skjønner så tolket jeg bare dette:

 

The complete list of viruses that NAVM detects and repairs can be viewed.

 

To see the list in Mac OS X

Open Norton AntiVirus for Macintosh.

Click the Window menu, and then click "Virus Info."

Wait while the virus definitions list is built.

 

Jeg finner riktignok ikke noen liste over virus noen plasser på nettet, så det kan godt være at du har rett...

 

-KJ

 

EDIT: Dobbel r i sikkert.... ;)

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...