Gå til innhold

PC knuser Mac i ny test

xdahl

Anbefalte innlegg

knuser var vel litt vel hardt å ta i, og ytelse er jo ikke alt heller. prisforskjellen er også nesten 10.000 på pc'en og mac (hvor precision 450 faktisk var dyrest). og vice, plast??? både powerbook og de nye powermac'ene har aluminium casing :p dessuten er det jo ganske digg med den nyeste teknologien LENGE før pc plattformen får det også.

darwin har jo kommet til x86, men med liten hardware støtte og uten x. har heller ikke store troen for osx på pc, ettersom det er så stor spredning på hva slags hw folk sitter med inne i pc'ene sine kommer det driver problemer, som fører til ustabilitet, som igjen fører til at apple mister tilhengere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man trenger nødvendigvis ikke å være lettlurt(men det hjelper nok) men man må bare sette veldig stor pris på pen plastikk fremfor ytelse. Og det finnes jo nok av de som vil betale overpris for slikt. :shrug:

Men hadde Apple gitt ut OSx for PC hadde jeg vært veldig interessert i å komme meg bort fra Windows plattformen.

Dette sier bare litt om hvor oppdatert du er. Regel nummer en hvis du skal kritisere noe; Sett deg inn i det!

OS X 10.3.2 på en G4 Mac 1GHz gir deg mer enn god nok ytelse til å gjøre det meste en 2GHz P4 gjør. Ergo er ytelsesargumentet noe søkt. I tillegg er Mac ofte først ute med nyere teknologi. Så det er ikke plast alt som ser bra ut... ;)

I tillegg har Darwin kommet for X86. (Se posten min over...)

-KJ

Du kan jo kanskje komme med litt oppklarende opplsyninger da(hvis du virkelig har noen). Er sikker på at det er flere enn bare meg som ønsker å bli oppdaterte med infoen som du sitter inne med.

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Derimot er det et must at de har felles filmformater, noe som bringer oss til...
men du kan da vel ikke kritisere et firma som har satt standarder, enkle og gode standarder, for bedrifter og folk flest?

Problemet er jo selvfølgelig at mange av disse lukkede MS-standarene gjør at det er umulig for andre å komme til. .doc & .xls har f.eks. gjort det forferdelig vanskelig for andre regneark og tekstbehandlere å få gjennomslag i markedet...

Vet du ikke at Microsoft leverer Office til Mac? Microsoft leverte faktisk Office til Mac før enn PC.... Må si at jeg mer og mer har fått sansen for mac...

Poenget mitt med de lukkede filmformatene gjelder jo allikevel. Hvis MS velger å slutte å produsere Office til mac kan ikke andre produsenter med letthet produsere nye og bedre tekstbehandlere som støtter .doc formatet.

Problemet med et lukket format gjelder selvfølgelig også for Linux og andre OS. (Joda, jeg er klar over OpenOffice etc.)

Forøvrig trivelig at du har fått mer og mer sans for mac. :)

Lenke til kommentar
Derimot er det et must at de har felles filmformater, noe som bringer oss til...
men du kan da vel ikke kritisere et firma som har satt standarder, enkle og gode standarder, for bedrifter og folk flest?

Problemet er jo selvfølgelig at mange av disse lukkede MS-standarene gjør at det er umulig for andre å komme til. .doc & .xls har f.eks. gjort det forferdelig vanskelig for andre regneark og tekstbehandlere å få gjennomslag i markedet...

Vet du ikke at Microsoft leverer Office til Mac? Microsoft leverte faktisk Office til Mac før enn PC.... Må si at jeg mer og mer har fått sansen for mac...

Poenget mitt med de lukkede filmformatene gjelder jo allikevel. Hvis MS velger å slutte å produsere Office til mac kan ikke andre produsenter med letthet produsere nye og bedre tekstbehandlere som støtter .doc formatet.

Problemet med et lukket format gjelder selvfølgelig også for Linux og andre OS. (Joda, jeg er klar over OpenOffice etc.)

Forøvrig trivelig at du har fått mer og mer sans for mac. :)

Enig med deg i dette. Men det kommer vell en eller annen gluping som kommer på et eller annet konverterings program..

:w00t:

Offtopic: Nettop bestilt meg 20GB iPod :thumbup::thumbs:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Jeg vil ikke ha en G5 eller en ferdigbygd Mac men jeg vil veldig gjerne ha Panther så kom igjen Apple gi oss OSX for PC!

Er det dette du savner? Darwin 7.01 (tilsvarende OS X 10.3.1) for x86.... :)

Men fy fa** åssen har dette gått meg hus forbi? Og hvorfor er det ikke blåst opp? Må jo innrømme at jeg blir litt skeptisk i og med at det er gratis... Noen som har prøvd denne og vet hva av programvare som følger med f.eks og ikke minst om den er kompatibel med det som er av *nix-tilpasset programvare?

Takk til deg jevel! :thumbs:

Lenke til kommentar
Man trenger nødvendigvis ikke å være lettlurt(men det hjelper nok) men man må bare sette veldig stor pris på pen plastikk fremfor ytelse. Og det finnes jo nok av de som vil betale overpris for slikt. :shrug:

Men hadde Apple gitt ut OSx for PC hadde jeg vært veldig interessert i å komme meg bort fra Windows plattformen.

Dette sier bare litt om hvor oppdatert du er. Regel nummer en hvis du skal kritisere noe; Sett deg inn i det!

OS X 10.3.2 på en G4 Mac 1GHz gir deg mer enn god nok ytelse til å gjøre det meste en 2GHz P4 gjør. Ergo er ytelsesargumentet noe søkt. I tillegg er Mac ofte først ute med nyere teknologi. Så det er ikke plast alt som ser bra ut... ;)

I tillegg har Darwin kommet for X86. (Se posten min over...)

-KJ

Du kan jo kanskje komme med litt oppklarende opplsyninger da(hvis du virkelig har noen). Er sikker på at det er flere enn bare meg som ønsker å bli oppdaterte med infoen som du sitter inne med.

Og hva er det jeg gjør i posten du selv refererer her da? Forteller deg at du tar feil. Mac er ikke bare "pen plastikkdesign" for lettlurte lenger. Du har tydeligvis ikke fått med deg at det har skjedd utvikling på feltet, men henger igjen i gammel "overtro". Når du i tillegg etterlyser OS X for PC, da har du jo helt tydelig ikke satt deg inn i temaet, men kritiserer av "gammel vane"?

Det finnes ett hovedfelt der Mac er mye svakere enn PC per i dag. Det er spill.

-KJ

Lenke til kommentar
Men fy fa** åssen har dette gått meg hus forbi? Og hvorfor er det ikke blåst opp? Må jo innrømme at jeg blir litt skeptisk i og med at det er gratis... Noen som har prøvd denne og vet hva av programvare som følger med f.eks og ikke minst om den er kompatibel med det som er av *nix-tilpasset programvare?

Takk til deg jevel! :thumbs:

Jeg har desverre ikke fått testet det for X86 enda, men bruker tilsvarende for Mac daglig. Kan bare si at jeg liker det bedre og bedre.

Når det gjelder kompabilitet med *nix programvare, så begynner ting å se lovende ut. Vet at det jobbes med å få bla.a. Koffice og Konqueror til å kompilere på OS X, og at de har kommet et stykkep på vei.

Ellers har du jo det meste du er vant til hvis du har brukt BSD tidligere... :)

-KJ

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mye tid man bruker på å få Windows til å funke så tror jeg Mac'en tar igjen de småsekundene ganske lett.

Har ikke fått testa Photoshop CS på Mac enda, men på Windows så lager CS noen enorme temp filer på oppimot 2 GB!

Når det gjelder bärbare så er det ingen tvil om at PC er raskere.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Med tanke på hvor mye tid man bruker på å få Windows til å funke så tror jeg Mac'en tar igjen de småsekundene ganske lett.

Har ikke fått testa Photoshop CS på Mac enda, men på Windows så lager CS noen enorme temp filer på oppimot 2 GB!

Akkurat dette skjønner jeg ikke helt.. Jeg har erfaring ifra Windows2000 og Windows2000 adv server og driver og roter med 2003 server når jeg kjeder meg.

Vanskelig og sette opp? ENeste jeg har hatt problemer med er Exchange.. huff.. Velger du en ting så kommer det 10andre ting og velge i..

Men 2000 pro er jo reneste drømmen og sette opp..

1. Mekk unattended install

2. Når den kjører uten drivere legg inn disse (feks Nforce driverne som fikser alt med en gang)

3. Lag en Bat fil som legger inn Opera,mIRC(som er den klart beste IRC klienten..),og andre nytteprogrammer..

4. Last ned og innstaller alle oppdateringene på Windowsupdate..med de rette /q /s osvosv..

Tar ikke lang tid og få alt sammen satt opp på notime..Gjorde dette med en maskin som står her og Uptime på 62dager sier vellkanskjelitt..

Lenke til kommentar

Det er jeg så absolut ikke enig i..

Å få windows til å fungere har aldri vært det minste problem for meg, eller noen andre jeg kjenner.

På min skole har vi mac maskiner med os x innstalert, jeg syns det bare er problemer med dette nye os"et. Minst en gang hver gang jeg surfer på internett blir nettleseren avslutet med uventet feil. Dette og alle de andre feilene jeg får i de andre programene som er installert (f.eks. live motion, photoshop) gjør arbeidsprossesen min mye vanskeligere.

Og du som sier at Bill Gates hadde "flaks". Det er egentlig et argument man kan bruke om alle de store.

Du kan si at Benjamin Franklin hadde flaks da han fant opp lynavlederen, og at hvem som helst kunne gjort det samme..

Jeg syns ikke dette blir et brukbart argument uansett, siden det var han som gjorde det

Lenke til kommentar

Eg brukar Windows fordi svært mange andre brukar det, og fordi vi brukar det

der eg arbeidar, men synast ikkje at Windows er så spesielt imponerande.

Det vert stadig vanskelegare å få maskina til å gjere det EG vil og ikkje det

Bill meinar at eg burde gjere.

Altfor sjelden kjem eg over eit program som eg kan laste ned og køyre som ei

enkel .exe fil. Men gleda vert desto større når det skjer.

Veit ikkje om Mac er så mykje betre.

Når det gjeld standardar så synast eg Bill Gates er ganske flink til å sabotere slike.

Det er vel det som irriterar meg mest.

Enkelte kallar det framsteg andre kallar det sabotasje.

Det er uansett sleipt gjort når Microsoft vrir på ein standard og i tilleg ikkje gir ut

informasjon om korleis denne vrien fungerar.

f.eks.

http://www.winnetmag.com/WindowsSecurity/A...urity_8336.html

Og det er vel ikkje så reint få web-sider som brukar html tilpassa Internet Explorer.

Bent

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Gjesp. Mac, hvem er det vel som bruker sånt rusk nå til dags?

..Alle som jobber seriøst med grafikk, musikk (og media)

Eller ikke...

Lenke til kommentar
Du kan si at Benjamin Franklin hadde flaks da han fant opp lynavlederen, og at hvem som helst kunne gjort det samme..

Øh, nei, Franklin testet faktisk ut en teori han hadde.

IBM ville først kjøpe et OS av en VENN av Gates, men han ville ikke selge. Gates kjøpte et OS fra et annet firmat døpte det om til MSDOS og lot IBM kjøpte lisens til å bruke det. Hadde IBM insistert på å KJØPE det, eller hadde kjøpt fra kompisen til Gates ville historien sett annerledes ut.

Det er flaks. (Og som sagt er det ikke dermed sagt at Gates er fullstendig uten gode egenskaper)...

Lenke til kommentar
Bare for å unngå å støtte Bill Gates så er det verdt å bruke Mac...

At en sånn kødd skal bli verdens rikeste mann pga oss som er interessert i data er for villt. Vurderer overgang til MAC nå. Bare synd det er så dyrt...

Er i samme sted. Også at Mac ikke er så veldig kompitabelt med spill :ermm:

Lenke til kommentar
Kan hende jeg tar feil,

men jeg tør påstå at de fleste grafisk/design firmaer bruker mac.

...om de er eldre (typisk 40-60 år) og jobba i trykkeri/avis i '92.

Ellers; jeg går VK2 Reklame/Illustrasjon/Design, har såklart en Mac (G4) på skolen fordi det er så "proft" og "brukervennlig og intuitivt". Hadde en enda heftigere G4 i fjor, dog, men noe så ustabilt og lite multitaskingsvennlig skal man lete LENGE etter.

Takk for PC. Der kan jeg gjøre tingene mine fort og effektivt, uten kreative hindringer fra systemet på veien. Multitasking er en herlig ting, og MP3-avspillingen hakker ikke når jeg veksler mellom programmer.

Fordelene med Mac er helt klart den litt lavere brukerterskelen, at det er mer "click-and-play" og at det er "det samme". En Mac er lik en annen. De er enkle og koselige, så lenge de funker. Og når de funker, så funker de. Men det er ikke kostnadseffektivt overhodet, og er et litt begrenset system, syns jeg. Så, om du ikke skal bruke spefikke Apple-programmer, så...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kan hende jeg tar feil,

men jeg tør påstå at de fleste grafisk/design firmaer bruker mac.

...om de er eldre (typisk 40-60 år) og jobba i trykkeri/avis i '92.

Ellers; jeg går VK2 Reklame/Illustrasjon/Design, har såklart en Mac (G4) på skolen fordi det er så "proft" og "brukervennlig og intuitivt". Hadde en enda heftigere G4 i fjor, dog, men noe så ustabilt og lite multitaskingsvennlig skal man lete LENGE etter.

Takk for PC. Der kan jeg gjøre tingene mine fort og effektivt, uten kreative hindringer fra systemet på veien. Multitasking er en herlig ting, og MP3-avspillingen hakker ikke når jeg veksler mellom programmer.

Fordelene med Mac er helt klart den litt lavere brukerterskelen, at det er mer "click-and-play" og at det er "det samme". En Mac er lik en annen. De er enkle og koselige, så lenge de funker. Og når de funker, så funker de. Men det er ikke kostnadseffektivt overhodet, og er et litt begrenset system, syns jeg. Så, om du ikke skal bruke spefikke Apple-programmer, så...

:yes:

Er ikke så glad å arbeide i lengden på mac jeg heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...