Glasskonstruksjon Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 (endret) Slik bøyes stedsnavet Oslove på sørsamisk: Oslove (hovedform) Oslovem (objekt) Osloven (eieform) Oslovasse (til Oslo) Oslovisnie (i Oslo) Oslovistie (fra Oslo) Oslovinie (med Oslo) Noen eksempler: Oslove lea staaren nomme = Oslo er byens navn Oslovem eahtsam = Jeg elsker Oslo Osloven nomme lea Oslove = Oslo sitt navn er Oslo Oslovasse båatah? = Kommer du til Oslo? Oslovisnie leam = Jeg er i Oslo Oslovistie jirreden båatam = Jeg kommer fra Oslo i morgen Endret 20. juni 2023 av Glasskonstruksjon 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 Jeg har sett Oslove flere ganger, men trodde det da det var en sammenslåing av "Oslo og Love". Kan hende at det var det i den sammenhengen, men da er det jo dobbeltbetydning uansett. Morsomt. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 Comma Chameleon skrev (37 minutter siden): Jeg har sett Oslove flere ganger, men trodde det da det var en sammenslåing av "Oslo og Love". Kan hende at det var det i den sammenhengen, men da er det jo dobbeltbetydning uansett. Morsomt. Det er Oslo + Love som "var først". Oslove på samisk er et nytt ord som nylig er vedtatt: https://vartoslo.no/byradet-oslo-oslo-radhus/vil-at-oslo-skal-hete-oslove/467957 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 Nimrad skrev (31 minutter siden): Det er Oslo + Love som "var først". Oslove på samisk er et nytt ord som nylig er vedtatt: https://vartoslo.no/byradet-oslo-oslo-radhus/vil-at-oslo-skal-hete-oslove/467957 Ahh. Da skjønner jeg. Interessant. Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 20. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2023 Nimrad skrev (31 minutter siden): Det er Oslo + Love som "var først". Oslove på samisk er et nytt ord som nylig er vedtatt: https://vartoslo.no/byradet-oslo-oslo-radhus/vil-at-oslo-skal-hete-oslove/467957 Vedtaket om å gjøre navnet offisielt er nytt, men selve navnet er gammelt. Jeg har en sørsamisk lærebok fra 2004 hvor navnet står. Hashtagen #OsLOVE kom vel først i 2011? 1 Lenke til kommentar
Glasskonstruksjon Skrevet 20. juni 2023 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2023 (endret) Et eksempel: "Vangberg (2004) Saemesth amma! : sørsamisk for nybegynnere - bok 2 : Lierehtimmie 2". Her står det: Goevten aajja Stuehkeste Oslovasse vøølki girtine. = I februar dro bestefar fra Stockholm til Oslo med fly. Endret 20. juni 2023 av Glasskonstruksjon 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 20. juni 2023 Del Skrevet 20. juni 2023 Glasskonstruksjon skrev (8 minutter siden): Et eksempel: "Vangberg (2004) Saemesth amma! : sørsamisk for nybegynnere - bok 2 : Lierehtimmie 2". Her står det: Goevten aajja Stuehkeste Oslovasse vøølki girtine. = I februar dro bestefar fra Stockholm til Oslo med fly. Står lengre opp i tråden at Oslovasse betyr "til oslo" på Samisk. Usikker på om "Oslove" er hentet fra hashtaggen, eller om det er brukt før i samisk som navn på Oslo, uansett så er det jo en herlig tilfeldighet at det kan brukes, og et flott navn. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå