Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kyssesyken før militærtjeneste


Gjest c19c1...72f

Anbefalte innlegg

Gjest c19c1...72f

Hei, trenger å høre fra folk som har erfaringer med kyssesyken før militærtjeneste. Skal inn i hæren 8 august, men er usikker på om jeg bør dra inn. Fikk påvist kyssesyken i fjor sommer og har siden da slitt med utmattelse og mye sykdom. Har derimot den siste tiden begynt å føle meg mye bedre, har ikke vært syk på lenge og klarer trene. Likevel merker jeg at jeg fortsatt ikke er 100% i form, blir fortsatt mer sliten enn tidligere (før kyssesyken). Men har virkelig troa på at formen er på vei opp og er så motivert og har ekstremt lyst inn nå! Står mellom å forsøke utsette tjenesten til et senere tidspunkt, men er da redd for at jeg ikke får en ønsket tjeneste og at det blir om veldig lang tid, eller at jeg får beskjed om at jeg ikke kan dra inn noen gang. Eller å satse på at jeg er frisk nok til å dra inn og forsøke 8 august. Frykter derimot at jeg blir sendt hjem ved første legesjekk, ettersom jeg har vært mye hos legen i år og jeg ikke er 100% enda. Eller at jeg blir dimmitert fordi kroppen ikke takler det. Har ikke fått trent noe særlig før nå så den fysiske formen er jo ikke på topp heller… Har noen der ute vært i samme posisjon eller kjenner til retningslinjene i militæret og har tips? Hilsen desperat jente som veldig gjerne vil inn i sommer:(

Anonymous poster hash: c19c1...72f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingenting i førstegangstjenesten er vanskelig. 
Vanskeligste for meg var å springe 3 km, men jeg klarte kravet, med gåing, men du blir ikke sparket ut. 

Det er kun om du har tenkt deg videre i militæret at du bør tenke på om hvor god form du er i.
Altså om du skal på befalsskole. 

 

Lenke til kommentar

Bare å møte opp og gjøre ditt beste. Min erfaring fra forsvaret er at folk driter litt i hvorfor du presterer dårlig. Unnskyldninger hjelper ikke on the battlefield, selv om det bare er for lek for 99% i førstegangstjenesten. Innsats og attitude har mye å si.

Ha en stå-på-vilje og gjør dit beste så ordner det seg nok. Bare vis det fra din sterkeste side på sesjon og i starten av rekrutten så er det null stress. Er du først inne skal det en del for å kaste deg ut, selv om noen er uheldig. Bare å satse på det beste.

Kult at du vil inn i førstegangstjenesten. Jeg ringte også og sa at jeg ville inn. Motiverte rekrutter liker de. En av de beste årene av livet mitt, til tross for all "hatingen" underveis.

Kos deg :) 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte får betydelige problemer etter EBV/kyssesyken, mens andre blir fort "kvitt den", og så har du alle mulige mellomting.

Som allerede nevnt her er normalt ikke rekrutten/førtegangstjenesten veldig hard fysisk, så det burde være overkommelig, men vanskelig å garantere deg noe, så du bør snakke med de stedene du skal tjenestegjøre på for å forsikre deg.

For min del ble det en utplassering av folk ulike steder etter rekrutten, så det burde være mulig å få tilpasset tjenesten til dine muligheter. Det er ikke alt innen forsvaret som krever tipp topp fysikk.

Lenke til kommentar
Liksom skrev (12 timer siden):

Blir du frisk; eller føler deg frisk må du vente MINST 1mnd før du starter med trening i rolig tempo for opptrapping...

Akkurat hatt et familiemedlem som har gått igjennom dette. Hen hadde mange tilbakeslag pga startet trening for tidlig.

Skulle gjerne ventet men har jo ikke tid, kun 1.5 måned til jeg skal inn og formen er på bånn..

Lenke til kommentar
vidor skrev (12 timer siden):

Enkelte får betydelige problemer etter EBV/kyssesyken, mens andre blir fort "kvitt den", og så har du alle mulige mellomting.

Som allerede nevnt her er normalt ikke rekrutten/førtegangstjenesten veldig hard fysisk, så det burde være overkommelig, men vanskelig å garantere deg noe, så du bør snakke med de stedene du skal tjenestegjøre på for å forsikre deg.

For min del ble det en utplassering av folk ulike steder etter rekrutten, så det burde være mulig å få tilpasset tjenesten til dine muligheter. Det er ikke alt innen forsvaret som krever tipp topp fysikk.

Det er forsovet sant, men rekrutten er jo hardest og først som oftest. Så der det haster.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 18.6.2023 den 23.27):

Bare å møte opp og gjøre ditt beste. Min erfaring fra forsvaret er at folk driter litt i hvorfor du presterer dårlig. Unnskyldninger hjelper ikke on the battlefield, selv om det bare er for lek for 99% i førstegangstjenesten. Innsats og attitude har mye å si.

Ha en stå-på-vilje og gjør dit beste så ordner det seg nok. Bare vis det fra din sterkeste side på sesjon og i starten av rekrutten så er det null stress. Er du først inne skal det en del for å kaste deg ut, selv om noen er uheldig. Bare å satse på det beste.

Kult at du vil inn i førstegangstjenesten. Jeg ringte også og sa at jeg ville inn. Motiverte rekrutter liker de. En av de beste årene av livet mitt, til tross for all "hatingen" underveis.

Kos deg :) 

Takk for svar! Opplevde du at folk ble dimmet for lignende eller hørte du om noen som ble det?

Lenke til kommentar
Stressajentehjelp skrev (12 timer siden):

Takk for svar! Opplevde du at folk ble dimmet for lignende eller hørte du om noen som ble det?

Da jeg var der, ble folk kun dimmet frivillig, og dette var folk som virkelig ikke ville være i militæret.

Stressajentehjelp skrev (12 timer siden):

Skal inn i panserbataljonen hæren, hørt det er nokså tøft. Derfor jeg lurer på om kroppen vil håndtere det…

Ja, det kan være tøft, men kommer du deg gjennom rekrutten, så vil du ikke ha noen problemer. Jeg mener at, siden det høres ut som dette er noe du virkelig har lyst til, at du prøver. Du er jo på bedringens vei, selv om det kanskje føles sakte.

Lenke til kommentar
Gjest 1d5f6...1ff
Stressajentehjelp skrev (13 timer siden):

Skulle gjerne ventet men har jo ikke tid, kun 1.5 måned til jeg skal inn og formen er på bånn..

For et hjernedødt svar, tenker du ikke på helsen din? Du kan bli ødelagt for livet, utvikle en form for varig utmattelse pga du presser kroppen mens den ikke er frisk.

Anonymous poster hash: 1d5f6...1ff

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...