Gå til innhold

Ninja Creami oppskrifter på iskrem?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den første gangen jeg hørte navnet og ble kjent med Ninja Creami, var i en YouTube-video der James Hoffmann lagde iskrem av filterkaffe. Syntes det så veldig greit ut, men jeg har ikke skaffet meg en sånn ennå, så jeg har ikke fått prøvd oppskriften. :huh:
--------------------------------------------
James Hoffmanns Kaffe-Iskrem-oppskrift:
120g hvitt sukker
5.5g salt
1g lambda karragenan (du kan også velge et annet tykningsmiddel)*
1g johannesbrødkjernemel
100g vann
400g filterkaffe (brygget med 70g/ltr) eller 400g "Cold brew" om det er ønsket
30g kakaosmør**
2g kakaopulver
10g kirsebærsirup (kan erstattes med annen frukt-/bærsirup, som passer til valgt kaffe...)

Fremgangmåte:
• Bland sammen de tørre ingrediensene: sukker, salt, lambda karragenan og johannesbrødkjernemel. 
• Ha tørrblandingen sammen med 100ml vann i en liten kasserolle og kok opp for å løse det opp. Småkoke og røre i 3 minutter, og fjern deretter kasserollen med det som nå er en sukkergelesirup fra varmen. 
• Brygg 500g filterkaffe (400g til oppskriften, resterende er en oppkvikker til deg). 
• Hell en dæsj (100-200 gram) av den nylagede filterkaffen sammen med all sukkergelesirupen i en blender, og tilsett 30g kakaosmør, 2g kakaopulver og 10g kirsebærsirup.
• Kjør blenderen i et knapt 1 minutt for å dra ingrediensene sammen, tilsett deretter resten av filterkaffen og kjør blenderen inntil alt har blitt godt blandet ihop.
• Avkjøl blandingen i et isbad til den blir kald. Da kan den enten helles i en ordinær iskremmaskin, eller settes i fryseboksen dersom du benytter Ninja Creami. For å lage iskremen med Ninja Creami, må blandingen først ligge i fryseboksen i 24 timer. Nyt den!

--------------------------------------------
Merknader fra a_aa:
* Karragenan (E407) er av matmyndigheter betraktet som trygt. Men ikke av en del andre, så noen vil ha motforestillinger. Sjøveksten det kommer fra heter Krusflik, også kjent som Irsk mose eller Irish Moss i diverse kostforretninger. Dersom det er vanskelig å få tak i, eller man ikke vil bruke det, tror jeg at jeg ville prøvd gelatin, lecitin eller bare doblet opp med johannesbrødkjernemel.
** Mulig usaltet meierismør også kan funke? Evt vanlig smør og sløyfe bittelitt av de 5,5g salt i sukkergelesirupen?
Ellers har jeg våget å ta meg en og annen frihet hist og pist i oversettelsen ;) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...