Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Nordvarg skrev (13 minutter siden):

Jeg er genuint nysgjerrig på hva dere tenker, dere som støtter Trump.

Flertallet her støtter vel ikke Trump, såvidt jeg har observert,  nen ingen har vel tatt en håndsopprekking på det. De som støtter ham, gjør det vel av ulike grunner. Noen støtter konservativ politikk generelt, andre liker Trump's politikk og hva han gjorde sist, og noen syns han er det beste som har hendt Amerika. Noen mener han ihvertfall er bedre enn Biden. Tror ikke du skal vente deg så alt for mange svar her...

Endret av SilverShaded
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ove38 skrev (10 timer siden):

 

Jeg skjønner ikke Blackrock-greia.

Og den personen i blå t-skjorte er ikke riktig fyr. Det er en som troller.

Hvorfor er Trump-tilhengere så ekstremt godtroende og naive?

 

  

bo1e skrev (7 timer siden):

Forhåpentligvis nok folk rundt biden og trump som skjønner at mer splittelse nå kan bli farlig for landet. De trenger å tenke lenger enn sine egne ambisjoner fremover.

Demokratene prøver å være solidariske mot Trump og går ut mot voldsbruk, men repugnikanerne er helt fullstendig gale, og spinner videre med voldsretorikken sin og angriper til alle kanter.

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (25 minutter siden):

Flertallet her støtter vel ikke Trump, såvidt jeg har observert,  nen ingen har vel tatt en håndsopprekking på det. De som støtter ham, gjør det vel av ulike grunner. Noen støtter konservativ politikk generelt, andre liker Trump's politikk og hva han gjorde sist, og noen syns han er det beste som har hendt Amerika. Noen mener han ihvertfall er bedre enn Biden. Tror ikke du skal vente deg så alt for mange svar her...

Ikke mange her som støtter Trump, ei heller de av oss som helst ville sett en republikansk president,.jeg vil gjerne ha alle andre republikanere enn nettopp Trump 

Mim favoritt er dog Nicky Haley eller Tim Scott

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Everket skrev (15 timer siden):

Helt vanlig oppførsel av en republikaner eller hva, han var jo registrert som republikaner så han er definitivt fan.

 

I følge skolekamerater var han svært konservativ, og også våpengal.

Han var nok mentalt syk, men også repugnikaner. Dvs. da passet han jo perfekt inn i det repugnikanske partiet.  

Everket skrev (15 timer siden):

Men la oss ignorere de lovene som ble endret som brøt med the constitution for det passer ikke narrativet. Alle ble avvist selv om de var ulovlige. Og la oss ignorere det som skjedde i 2016 med Hilary(ikke respektere valgresultat). Og la oss ignorere det samme som skjedde med al gore.(ikke respektere valgresultat) Alle burde opp av skyttergravene og prøve og sette sammen en egen tanke rundt alt dette, i stedet for å laste ner sine meninger fra personligheter eller aviser. Grunnen til at dere ikke vet hva som har skjedd tidligere er fordi dere ikke har tenkt selv, eller gjort undersøkelser selv. I stedet brukere dere timer på å sitte her å krangle om ting dere ikke har brukt tid på å sette dere inn i en gang. Det er så underlig.

Hvilke lover snakker du om?

Hillary respekterte valgresultatet. Hun prøvde ikke å sette inn falske valgmenn, beordre visepresidenten til å ignorere valgresultatet, og sende en voldelig mobb mot de folkevalgte.

Vi er ikke de som er i en skyttergrav her. Vi ser dette med åpne øyne. Jeg har lite til overs for Hillary Clinton (jeg er en "Bernie Bro", hvis man kan kalle nordmenn det), men hun kan ikke sammenlignes med fascisten Trump. Ikke i nærheten engang.

Og du beskylder andre for å ikke ha gjort undersøkelser, når du åpenbart ikke har peiling på dette i det hele tatt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kron skrev (5 timer siden):

3) Du bruker vidtrekkende begrep og det kan sikkert argumenteres for at Trump er isolasjonistisk. Proteksjonistisk også. Han sier jo selv "America first". Ikke at det er noe nytt at land setter seg selv og sine interesser høyest, det er vi flinke til her i Norge også. At Trump dolker noen i ryggen har jeg ikke inntrykk av. Trump har alltid vært veldig ærlig med hva han mener, og hva han ønsker å gjøre. Det er mye av grunnen til at han skiller seg så ut fra tradisjonelle politikere, og har på tross av mye motstand fått enormt med støtte i den amerikanske befolkningen. Som valgt amerikansk president har han rett til å utfordre andre land og samarbeidspartnere på tidligere inngåtte avtaler, uten at det betyr at noen blir dolket i ryggen.

Trump er ikke America First, han er seg selv først. Husk på at han solgte hemmeligstemplede statsdokumenter til blant annet Saudi-Arabia.

Han dolker hvem som helst i ryggen hvis det trengs for at han får det som han vil. Han har dolket utallige tidligere støttespillere i ryggen. Har ikke et flertall av den forrige administrasjonen nå vendt seg mot ham fordi han nettopp dolket dem i ryggen?

Trump, ærlig? Hahaha...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 timer siden):

Det ville vært valgtaktisk uklokt av Biden å ikke ønske Trump god bedring. 

Dessuten er Biden et anstendig menneske, som ikke ønsker andre død og lidelse. I motsetning til Trump som vitset masse om angrepet på Nancy Pelosi sin ektemann. 

Eller denne klassikeren. Så rart at ikke repugnikanerne bare kommer over attentatforsøket på Trump. De mener jo folk bare bør komme over skoleskytinger.

Men det er visst helt greit for repugnikanere at barn blir slaktet ned.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (40 minutter siden):

I følge skolekamerater var han svært konservativ, og også våpengal.

Han var nok mentalt syk, men også repugnikaner. Dvs. da passet han jo perfekt inn i det repugnikanske partiet.  

Andre har ment de påstandene ikke er riktige. Og de fleste er forsiktig med å plassere han politisk enn så lenge.
Dette er en annen detalj som er litt spesiell om han var dypt konservativ republikaner (forbehold om at det stemmer):

Sitat

When Crooks was 17 he made a $15 donation to ActBlue, a political action committee that raises money for left-leaning and Democratic politicians, according to a 2021 Federal Election Commission filing. The donation was earmarked for the Progressive Turnout Project, a national group that rallies Democrats to vote.

Eneste uttalelsen foreløpig såvidt jeg har sett er at det ikke er funnet tegn på noe stort politisk engasjement.

Sitat

Investigators were scouring his online presence and working to gain access to his phone, but so far had not found indications of strongly held political beliefs.

Oppsummering fra The Telegraph: https://www.facebook.com/reel/1013780610401291

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (3 timer siden):

Vi har jo f.eks. sett at når en demokrat sier at Trump "must be eliminated", så skjønner vistnok alle og enhver at dette ikke er en oppfordring til noe voldelig, men når trump sier "peacefully og patriotically" så betyr dette vistnok ikke det likevel, ifølge ekspertene. Synes litt synd på Trumptilhengerne som må stå der i real-time og decrypte hva Trump sier.. alle er kanskje ikke like smarte som ekspertene og får med seg den eeegentlige meningen bak det.

Vedkommende som sa "must be eliminated" beklaget uttalelsen og trakk den tilbake igjen:

https://thehill.com/homenews/house/4321089-trump-goldman-apology-eliminated-democracy-2024/

Har repugnikanere noen gang gjort noe lignende?  

jallajall skrev (3 timer siden):

Hva synes du om demokratenes og medias sammenligning av Trump med Hitler?

Helt greit og innafor. Trump er tross alt en som ønsker å bli diktator.

Hva synes du om repugnikanernes sammenligning av Biden med Hitler?

https://apnews.com/article/trump-gestapo-biden-nazi-germany-campaign-rhetoric-531691ce92cafc18c810c75740802883

jallajall skrev (3 timer siden):

Så når demokratenen sammenligner Trump med Hitler, så har ikke dette noe hva Hitler gjorde under krigen, men handler om hans tid før han begynte med all jævelskapen?

De advarer mot at Trump bruker samme retorikk som Hitler, og andre ting han gjør som Hitler også gjorde.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kron said:

Det at noen støtter Trump som president betyr ikke at man støtter alt han foretar seg. Det er valget mellom det minste av to onder som man sier. Det er også gjerne ett bredt bilde som gjør at man støtter den ene eller andre kandidaten. Det er ikke så enkelt som å si jeg støtter x på grunn av y. Jeg mener Trump representerer den beste kandidaten nå, uten å være enig i alt han sier og gjør. Å gå inn i en debatt rundt dette er jeg i midlertidig ikke interessert i, har lite lyst til å bli assosiert med pest og kolera av enkelte brukere på forumet her bare fordi jeg har ett synspunkt noen er uenige i. En saklig debatt hadde jeg vært med på, men det er dessverre lite realistisk å få til.

Det minste av to onder?

Donald Trump og Rudy Giuliani instruerte republikanske representanter i syv forskjellige stater til å ulovlig lage falske sertifikasjoner som valgrepresentanter, som de planla å sende inn for å urettmessig sende inn falske votes fra valgrepresentantene slik at Pence kunne utsette sertifikasjonen.

Han deretter presset Pence både offentlig og i privat, og da det ikke fungerte så samlet han 50.000 opprørere, giret dem opp og sa at de måtte sloss for demokratiet og tiden for sloss var nå, vel vitende og informert av secret service at mange av dem hadde våpen og at det var en stor andel oath keepers+proud boys der. Etter det sendte dem mot kongressen for at sertifikasjonen av stemmene fra de reelle valgrepresentantene skulle bli utsatt, og presse representantene i kongressen samt Pence mens de ropte 1776 og satte opp en løkke for å illustrere henginen av Pence.

Etter at protesten hadde blitt voldelig og opprørerne hadde brutt seg inn i kongressen og jaktet på representanter som Pelosi med strips og våpen, mens folk rundt han tryglet om at han skulle si til opprørerne at de skulle dra hjem eller være fredelige, så drakk han cola mens han så på TV og ringte sammen med Rudy Giuliani til representanter i kongressen og gjorde alt for å presse dem til å avbryte sertifiseringen av stemmene for USAs neste president. Det tok tre timer og et skudd i hodet til Ashli Babbitt før Trump ba dem å gå hjem da han så at det ikke ville fungere.

Dette er et åpenbart forsøk på statskupp.

Handlingsforløpet er ikke en gang contested, alt dette er godt dokumentert, til og med familie slik som Ivanka har vitnet og fortalt dette, folk har blitt dømt for prøve å være falske valgrepresentanter og mange fler er i en rettsprossess som siktet, og Trump innrømmer handlingene som jeg har beskrevet her og vil ha absolute samt presumption of immunity for dem, noe han har rett til etter høyesterettsdommen. 

Sorry dette er ikke det minste av to onder. Dette er valget mellom en person som har forsøkt statskupp og en som kanskje er på vei til å bli senil.

Jeg velger demokratiet framfor diktatur.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
30 minutes ago, bo1e said:

Videoene som sirkulerer nå som viser skytteren på taket mens folk filmer og peker og roper er ganske utrolige. Det er en skandale at det fikk gå så langt som det gjorde. Suicide by cop er første som slår meg når jeg ser det.

https://www.nrk.no/urix/nbc_-taket-gjerningsmannen-skjot-fra-var-vurdert-som-sikkerhetstrussel-1.16965708

Hans livshistorie minner veldig om en typisk school shooter

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
shockorshot skrev (1 time siden):

Jeg velger demokratiet framfor diktatur.

Så fint at du velger demokrati over diktatur. Det betyr vel at du da respekterer den amerikanske befolkningen, i sitt valg om hvem som skal være den neste presidenten. Kanskje ikke?

Uansett hvor mye du og andre misliker Trump, så er det dette som er demokrati. 

Lenke til kommentar
Markiii skrev (7 timer siden):

Dette har ikke noe med WW2-ofre å gjøre.

Selvfølgelig har det også med de å gjøre når Hitler trekkes inn i hytt og pine som et billig argument. Hitler og WW2 er jo noe av det verste gjennom menneskehetens historie og bør ikke brukes lemfeldig.

Markiii skrev (7 timer siden):

 

Det som har noe med dette å gjøre er Trumps totale mangel på respekt for ulike ofre, for eksempel da han latterliggjorde Nancy Pelosis mann da han holdt på å bli drept med en hammer.

Vel, jeg sa jo at det har vært ufinheter og fiendtlig retorikk fra begge sider, over altfor lang tid vel og merke. En kan alltids håpe at attentatforsøket vil roe ned ordskiftet hvertfall på politikernivå, for en stakket stund. 

Markiii skrev (7 timer siden):

Nei, jeg forventer at du ikke bruker uærlig argumentasjon og krever ting fra andre som du eller Trump ikke gir selv.

Tips, her kunne du like gjerne skrevet "jeg forventer ærlig argumentasjon", noe du også har fått. Igjen, jeg snakker ikke om å digge Trump som person, det skjønner jeg kan være krevende for å bruke det ordet. Likevel virker det utidig å rette skytset mot (pun) han rett etter at han, som presidentkandiatet, er blitt forsøkt drept. For meg blir det en litt merkelig fokus, det at jeg uttrykker denne meningen betyr ikke at jeg krever noe fra noen forøvrig. 

Markiii skrev (7 timer siden):

Nei, jeg har aldri sagt noe om å fjerne demokratiet. Jeg understreker trusselen Trump utgjør mot demokratiet, og at det er mulig for ekstremister som Trump å misbruke demokratiet for å nå sine totalitære, fascistiske mål. Hitler gjorde dette.

Here we go again med Hitlerhysteriet, det er bare useriøst. Virker som om veldig mange ikke har filla peiling på hva Hitler faktisk gjorde utover å være en bad guy med makt. Samme regla hørte vi 2016 og ikke en dritt av alle disse skumle, skråsikre spådommene kom til sannhet.

Markiii skrev (7 timer siden):

Det er Trump som vil fjerne demokratiet og gjøre seg selv til diktator.

Høres ut som konspisnakk.

Markiii skrev (7 timer siden):

Den er irrelevant. For det første er det blant annet oppfordringer til protester der, noe som ikke har noe med saken å gjøre, og for det andre er dette ingenting sammenlignet med voldsretorikken fra høyresiden.

Voldelig retorikk har selvsagt noe med voldelige handlinger å gjøre. Klippet her er selvsagt ikke bra, men det er jo bare et eks kontra mange i det andre klippet. En finner forøvrig flust med andre eksempler på hatske utspill fra begge parter. Du snakker om ærlig argumentasjon, å påstå noe annet enn at begge sider har vært veldig uansvarlige med ordbruken de siste årene er ideologisk blindhet.

Endret av Crooked Cracker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kron said:

Så fint at du velger demokrati over diktatur. Det betyr vel at du da respekterer den amerikanske befolkningen, i sitt valg om hvem som skal være den neste presidenten. Kanskje ikke?

Uansett hvor mye du og andre misliker Trump, så er det dette som er demokrati. 

Hvis folk vil stemme på en fyr som har forsøkt statskupp og han forsøker igjen med folk i kabinettet og cronies som han har satt inn i ledende posisjoner, som støtter han i neste statskupp, så får vel man bare ta trump supporteren Tim Pool på ordet.

Endret av shockorshot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
shockorshot skrev (12 minutter siden):

Hvis folk vil stemme på en fyr som har forsøkt statskupp og han forsøker igjen med folk i kabinettet og cronies som han har satt inn i ledende posisjoner, som støtter han i neste statskupp, så får vel man bare ta trump supporteren Tim Pool på ordet.

De som stemmer på Trump er nok uenige med deg, men du får ha dine konspiratoriske meninger. Men fint å se at du skjønner det er slik demokratiet fungerer 👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...