Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

bo1e skrev (Akkurat nå):

Det tar noen sekunder å komme i stilling til å fyre av. Hvis skytteren allerede var i siktene til skarpskyttere så er det enda mer ubegripelig.

Den ene rykket tilbake i sjokk - og kan ha gitt skytteren tid nok for å trekke av, den andre var sannsynlig ikke fokusert i det bestemte øyeblikket. Disiplinsvikt. En skytter kan meget raskt hente fram riflen og fyre av, vi vet ikke hvilken positur han var i, men det er mulig at han var liggende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Crooked Cracker skrev (4 timer siden):

Virker som flere her er litt skuffet over skyterens ineffektivitet, og heller benytter anledningen til å fordømme Trump fremfor drapsforsøk på en presidentkandidat.

Selvsagt fordømmer man Trump når enkelte her prøver å forherlige og glorifisere ham. Mener du at man skulle latt være å kritisere og fordømme Hitler bare fordi han ble utsatt for drapsforsøk?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
overhodet skrev (4 timer siden):

Å hvem tror du har skylden for den hatske splittende stemingen? Svaret er Trump.

Dette klippet er tatt ut av en kontekst. Han snakket om et blodbad for amerikanske bilprodusenter hvis Kina får de som de vil. Han mener at hvis han ikke blir president så vil Kina vinne, og amerikanske bilprodusenter vil forsvinne.

Han snakket altså ikke om et generelt blodbad i USA.

Han har brukt den type retorikk tidligere, men i akkurat denne situasjonen så var det kun snakk om amerikanske bilprodusenter. Så dette kan ikke brukes som grunnlag for å kritisere ham for hatsk retorikk.

 

  

Gargantua skrev (3 timer siden):

“It’s time to put Trump in the bullseye”.

                                   - Joe Biden, 8. juli 2024 (Kilde)

 

1.jpg

Dette er fra en angivelig oppsummering av et møte, og er ikke bekreftet, og vi vet ikke konteksten. Skjerpings.

Trump har konsekvent bidratt til giftig retorikk, men det har ikke Biden.

Endret av Markiii
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (6 minutter siden):

Ja, hvis ikke Trump hadde vist seg å være en udugelig president så kunne han ha vunnet i 2020. Hva er poenget ditt? At han var elendig til å håndtere Covid taler ikke til hans fordel, tvert imot.

Dette påpekte jeg for deg forrige gang du prøvde å bruke Covid som unnskyldning og bortforklaring for Trumps inkompetanse. Hvorfor velger du å ignorere det folk skriver og bare gjenta deg selv om igjen og om igjen?

(De øvrige kommentarene avstår jeg fra å svare, ettersom at de ikke fortjener seriøse svar.)

Trump hadde tatt en klar valgseier over Biden i presidentvalget 2020, hvis det ikke var for pandemien - dette er veldokumentert. 

Og denne artikkelen til James Moore på Indenependet fra November 2020 forklarer det på en tydelig måte: https://www.diskusjon.no/topic/1936365-presidentvalget-i-usa-2024/page/80/#comment-27082430

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Markiii skrev (1 minutt siden):

Selvsagt fordømmer man Trump når enkelte her prøver å forherlige og glorifisere ham. Mener du at man skulle latt være å kritisere og fordømme Hitler bare fordi han ble utsatt for drapsforsøk?

Hadde moderatorer her reagert om man begynte å trekke paralleller mellom Erna Solberg og Hitler? Hvorfor blir denne type retorikk tolerert her? Det er så ekstremt avskyelig, og jeg kjenner snart ikke dette forumet igjen. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (1 minutt siden):

Hadde moderatorer her reagert om man begynte å trekke paralleller mellom Erna Solberg og Hitler? 


Erna Solberg er ikke en vordende diktator med ekstreme meninger ... så vidt vi vet !

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kron skrev (1 minutt siden):

Hadde moderatorer her reagert om man begynte å trekke paralleller mellom Erna Solberg og Hitler? Hvorfor blir denne type retorikk tolerert her? Det er så ekstremt avskyelig, og jeg kjenner snart ikke dette forumet igjen. 

Prøver Erna Solberg å avvikle det norske demokratiet? 

Merkelig sammenligning. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Kron skrev (3 minutter siden):

Hadde moderatorer her reagert om man begynte å trekke paralleller mellom Erna Solberg og Hitler? Hvorfor blir denne type retorikk tolerert her? Det er så ekstremt avskyelig, og jeg kjenner snart ikke dette forumet igjen. 

Det er ikke avskyelig å sammenligne epler med epler, eller hundedritt med hundedritt.

Det er feil å sammenligne epler med hundedritt.

‘Trump Knows What He’s Doing’: The Creator of Godwin’s Law Says the Hitler Comparison Is Apt

https://www.politico.com/news/magazine/2023/12/19/godwins-law-trump-hitler-00132427

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 minutter siden):

(De øvrige kommentarene avstår jeg fra å svare, ettersom at de ikke fortjener seriøse svar.)

Nei, for du ser jo nå at jeg hadde rett da jeg kritiserte deg for å komme med bastante påstander basert på ubrukelige kilder, som i realiteten er lystløgnere som Wall Street Silver på Twitter, som konsekven spyr ut løgnpropaganda.

Sitat

Trump hadde tatt en klar valgseier over Biden i presidentvalget 2020, hvis det ikke var for pandemien - dette er veldokumentert. 

Og denne artikkelen til James Moore på Indenependet fra November 2020 forklarer det på en tydelig måte: https://www.diskusjon.no/topic/1936365-presidentvalget-i-usa-2024/page/80/#comment-27082430

Du bare gjentar deg selv, så derfor gjentar også jeg meg selv:

Ja, hvis ikke Trump hadde vist seg å være en udugelig president så kunne han ha vunnet i 2020. Hva er poenget ditt? At han var elendig til å håndtere Covid taler ikke til hans fordel, tvert imot.

Hvis Trumps håndtering av Covid hadde vært kompetent, så kunne han kanskje ha vunnet i 2020

Endret av Markiii
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@Joeal88 Å ignorere saklig kritikk mot avslørte løgner er en dårlig måte å reagere på. Det beste er om du innrømmer at du løy om alderen til Biden, beklager det og lover å ikke gjøre det igjen. Jeg venter og kommer til å minne deg på det flere ganger om nødvendig. Vær voksen nå!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

@Joeal88 Å ignorere saklig kritikk mot avslørte løgner er en dårlig måte å reagere på. Det beste er om du innrømmer at du løy om alderen til Biden, beklager det og lover å ikke gjøre det igjen. Jeg venter og kommer til å minne deg på det flere ganger om nødvendig. Vær voksen nå!

Ikke glem hvordan han brukte kilder som den høyreekstreme løgnpropagandakontoen Wall Street Silver på Twitter da han kom med bastante og åpenbart falske påstander om identiteten til gjerningsmannen. Fyren nektet å oppgi kilder, men insisterte på at disse kildene var så troverdige at det var umulig at de kunne ta feil.

Dette er den type folk vi står overfor, og som støtter Donald Trump.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Thomas Matthew Crooks. Vi kommer sannsynlig til å lære mer om ham i den nære fremtiden, men ett er ganske sikkert; 

Han har ruinert alt for oss som håper på demokrati, vestlige idealer og det vestlige hegemoniet i verden. Attentatet har samme effekt som en atomeksplosjon på disse som hadde håpt på at Trump ikke vil returnere til det hvite huset i spissen for antidemokratiske krefter med fascistiske tendenser. Denne ynglingen var fast besluttet på å ta Trump med seg i døden, men istedenfor har han garantert at en katastrofal fremtid mer eller mindre er blitt virkeliggjort. 

Det er forresten ikke det eneste kriminelle angrepet som var avverget i det siste. For flere dager siden ble en bevæpnet mann skutt av marskalker som beskyttet en høyesterettsdommers hjem. Da marskalkene satt i deres bil utenfor, kom en mann til dem og trakk pistol på dem. Denne var en "carjacker" som hadde til hensikt å kapre til seg offentlige kjøretøyer, han ble skutt og senere arrestert. Da kom det ut at politikerne og dommerfolk hadde i ett år blitt utsatt for biltyveri og bilkapring i Washington, Secret Service opplevd det forsmedelig ved å måtte forsvare deres egne bil. 

Det merkes at det er blitt meget truende for lekfolk, politifolk, politikerne og offentlige ansatte ikke bare i Washington, men også over hele USA av både høyreekstreme og venstreekstreme aktivister som kriminelle elementer som har mistet respekten for styremaktene.

Det blir bare verre og verre. 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Nei, for du ser jo nå at jeg hadde rett da jeg kritiserte deg for å komme med bastante påstander basert på ubrukelige kilder, som i realiteten er lystløgnere som Wall Street Silver på Twitter, som konsekven spyr ut løgnpropaganda.

Du bare gjentar deg selv, så derfor gjentar også jeg meg selv:

Ja, hvis ikke Trump hadde vist seg å være en udugelig president så kunne han ha vunnet i 2020. Hva er poenget ditt? At han var elendig til å håndtere Covid taler ikke til hans fordel, tvert imot.

Hvis Trumps håndtering av Covid hadde vært kompetent, så kunne han kanskje ha vunnet i 2020

Vet at det er nytteløst og føre en saklig diskusjon med en faktaresistens person, men jeg gjør uansett et forsøk.

1. Ja, jeg hadde feil i mine tidlige påstander om hvem som var gjerningsmannen. Men jeg skrev bare hva som skrevs på samtlige sosiale medier, forums og enkelte nyhetskilder på daværende tidspunkt.

2. Poenget er, at Trump ville ha tatt en klar seier over Biden i presidentvalget 2020 om det ikke var covid. Valgresultatene i 2020 viser nemlig dette, det ble svært jevnt mellom Biden og Trump, og Trump mistet mange viktige stemmer i vippestatene pga hans håndtering av covid - uten pandemien så ville Trump ha vunnet vippestater som Arizona, Georgia, Pennsylvania, Wisconsin og muligens også Michigan (dersom Michigan hadde vært på 8 prosent eller lavere).

Trumps håndtering av covid kunne alltids ha vært bedre. Men det ville ha skadet enhver sittende president, og i realiteten så er det lite en president kan gjøre. Spredningen av covid i USA var sannsynligvis på avveie i flere uker/måneder før man visste hva det faktisk handlet om. Og det er ikke presidenten som bestemmer om hvorvidt statene skal stenges under en pandemi eller ei, det er det guvernørene i hver enkelt delstat som avgjør.

Endret av Joeal88
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (12 timer siden):

På hvilken måte leverer Trump?

Ja, det at Trumps udugelighet ble såpass åpenbar var nok en av faktorene som gjorde at han tapte valget. Men jeg kan ikke helt se at det skal være et problem?

Nei, da vil Trump prøve å bli diktator, og han vil utvide krigføring verden over.

Det jeg mener med at Trump "leverer" til sine kjernevelgere, er det at han oppfører seg og leverer det budskapet de forventer av han. Mitt resonnement er basert på observasjoner av Trumps tilhengere og deres uttalelser både i media og ellers. 

Ang min kommentar om 2020 valget. Biden fikk en mye lettere vei til seier, fordi det allerede da var bekymringer for hans mentale helse pga "corn pop" og andre episoder i 2020 kampanjen. Han greide å ta seg sammen til president debatten, støtteapparatet og partiet fikk da nok vann på mølla til å kunne stilne kritikken om hans mentale helse og egnethet. Dessuten så ser jeg ikke på dette som et "problem", da det neppe hadde utgjort 7 millioner stemmer uansett.

Han startet såvidt jeg vet så starte han ingen nye kriger, eller utvidet de eksisterende. Så basert på det han allerede har gjort sist han var president, så er det ikke grunnlag nok for å påstå at han har slike ambisjoner for en ev. neste periode. Ang diktatoriske trekk, så vil nok det fortsette om han får en ny periode. Bytte ut dommere, pakke statlige institusjoner med lojale undersåtter ect..

 

Endret av Rebel-Rider
Korrigering, format ect.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...