Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):

Jeg vet det er stygt å si det, men det beste hadde nesten vært om skytteren hadde bedre sikte.


Igjen, er helt i mot vold, og skyting av politikere, men er man realistisk så har du nok på noen måter rett.

Det hele beror litt på hva slags president Trump blir?

Ut i fra hvordan det ser ut nå, så hadde nok alle vært mer tjent med at dette aldri skjedde, men når det skjedde, mener jeg også at det hadde vært bedre om Trump ble drept, rent politisk, selv om det åpenbart er en tragedie for familien, men man ville da fått en mer oppegående person som kunne tatt over, for eksempel Nikki Haley.
 

tigerdyr skrev (8 minutter siden):

Det var nok nærmere Biden's prestasjon i debatten som avgjorde det.  Selv mange høytstående demokrater innså det da. 


Det virker ikke som om det påvirket kjernevelgere i særlig stor grad, og det har vært ganske likt på målingene etter debatten, selv om Trump har ledet hele veien.

Jeg tror denne hendelsen vil føre til langt mer støtte for Trump, men det kommer også litt an på i hvilken grad de klarer å melke det. For det er ingen tvil om at Trump vil bruke dette for alt det er verdt, til å underbygge mange av sine elleville konspirasjonsteorier.
 

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

Vet ærlig talt ikke helt hva jeg synes om dette. Politikk skal tradisjonelt ikke løses med vold i et demokrati, men så er USA i ferd med å bli et demagogi, og så har man "ville du ikke ha myrdet Hitler om du hadde sjansen" -argumentet. Dersom Trump tar over er sjansene store for at mange fler ukrainere vil dø f.eks.

Jeg er også veldig stygt redd for at Trumps vinnersjanser nettopp økte massivt.

Jeg vet det er stygt å si det, men det beste hadde nesten vært om skytteren hadde bedre sikte.

Det er ikke bare Ukraina. Det er flere og flere tegn på at Trump aktet å ødelegge det amerikanske alliansesystemet over hele verden ved å trekke seg fra forpliktelser og drive mafiautpressing under ideen om at man må betale for "beskyttelse", det kan sette NATO i seriøs fare og gjør et norsk-amerikansk forsvarssamarbeid umulig. Han har galskapstanker omkring toll og skattekutt som vil ruinere den vestlige økonomien fordi toll vil være inflasjonsskapende mens skattekutt vil sette USAs økonomi på nedsmeltningstilstand. Samtidig er det klare tegn på at Trump vil la Prosjekt 2025-folk ruinere den føderale administrasjonen. Og så burde man ikke glemme at Trump vil sperre inn mange millioner immigranter og angripe Mexico med militærmakt. Denne mannen vil gjøre ugjenopprettende skader og på sikte sende USA mot borgerkrig og oppløsning. 

Om skytteren hadde drepte Trump ville mange ha blitt helt fra seg, men som med "ville du ikke ha myrdet Hitler om du hadde sjansen"-argumentet har vist, er dette et voldsomt dilemma som gjør at Trumps bortgang ville ha blitt mottatt med meget stor lettelse av mange millioner som har meget gode grunner for å frykte det verste. Istedenfor hadde skytteren - som var kledt i kamuflasjeklær som tyder på en avsindig mass shooter som kan ha hatt planer om å drepe flere i tillegg til Trump - gjort attentatet til en total katastrofe på samme linje som en atomeksplosjon for disse opptatt av demokrati, vestlige idealer og folkerettigheter som verdighet. 

Trumps vinnersjanser har blitt mye større. Og det gjør nå meget mange dypt fortvilet og ikke lite desperat, for de ser at nærmest ingenting lot til å bite på det amerikanske folkets ignoranse og kortsiktighet, det er altfor sterkt emosjonelt - slik at drapsforsøket på Trump som oppført seg som en showmann da han oppfattet situasjonen - har blitt meget avgjørende. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, JK22 said:

Det er ikke bare Ukraina. Det er flere og flere tegn på at Trump aktet å ødelegge det amerikanske alliansesystemet over hele verden ved å trekke seg fra forpliktelser og drive mafiautpressing under ideen om at man må betale for "beskyttelse", det kan sette NATO i seriøs fare og gjør et norsk-amerikansk forsvarssamarbeid umulig. Han har galskapstanker omkring toll og skattekutt som vil ruinere den vestlige økonomien fordi toll vil være inflasjonsskapende mens skattekutt vil sette USAs økonomi på nedsmeltningstilstand. Samtidig er det klare tegn på at Trump vil la Prosjekt 2025-folk ruinere den føderale administrasjonen. Og så burde man ikke glemme at Trump vil sperre inn mange millioner immigranter og angripe Mexico med militærmakt. Denne mannen vil gjøre ugjenopprettende skader og på sikte sende USA mot borgerkrig og oppløsning

 

Det ville nok ikke vært noen vinnende strategi for ham å faktisk gjennomføre mesteparten av dette. Trump er veldig full av bluster og pomp, men til syvende og sist gjorde han vel veldig lite som president. Skadene på internasjonale relasjoner ble vel helst gjort fordi det gjensidige forholdet og respekten brøt ned. Den overveldende majoriteten av amerikanere er også imot flesteparten av tiltakene han har foreslått. Så ville han faktisk gjennomføre dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For oss som investerer ville jeg droppet ESG aksjer. Olje&Gass er inn. Dollaren vil styrke seg/holde seg sterk. Styr unna Emerging markets da de vil få problemer med både dyr dollar og nye tollmurer. Ukraina vil få bli sulteforet på støtte fra USA i et forsøk på å tvinge de til å gi fra seg russisk erobret land så krigen kan slutte.dette er dårlig nytt for det europeiske markedet. Skatter/avgifter skal ned og politikken skal bli "good for business growth"

Så basically invester i USA, men ikke i grønne subsidietrengende hippie selskaper hvis du vil ha fortjeneste.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Når Trump får roet seg og det går opp for ham at noen faktisk ønsker ham død så blir det spennende å se om han forandrer seg.


Folk har ønsket han død i mange tiår, uten at det har påvirket han det minste, så tror ikke det har noen betydning.

Han har svindlet pensjonister, studenter, kreftpasienter, tidligere forretningspartnere og sin egen familie i all tid, og ruinert en haug med mennesker, uten å ha et snev av samvittig, så for en narcissist som Trump ville ikke dette påvirke nevneverdig, utover at han vil forsøke å finne ut hvor mye han selv kan tjene på dette.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 minutt siden):

Hva som er farlig er det hatet folk viser mot en helt lovlig presidentkandidat, og det så vi i dag. Dere bør gå i dere selv litt.

Slik som Trump viste hat mot Biden også en helt lovlig president kandidat. Se dere i speilet. Dette handler ikke om demokrat vs republikaner. Man høster som man sår.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tåkefyrste said:

Hva som er farlig er det hatet folk viser mot en helt lovlig presidentkandidat, og det så vi i dag. Dere bør gå i dere selv litt.


Det er mye som er lovlig som ikke er rett eller moralsk.

Jeg har som sagt blandede følelser om dette, men jeg skammer meg ikke for det. Noe av det verste som skjer i verden er at tyranner får herje fordi vanlige folk ikke motsetter seg.

Demokrati er et ideale, men idealer må noen ganger beskyttes av folk som er villige til å gjøre det som er nødvendig for å opprettholde dem.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (25 minutter siden):

Vet ærlig talt ikke helt hva jeg synes om dette. Politikk skal tradisjonelt ikke løses med vold i et demokrati, men så er USA i ferd med å bli et demagogi, og så har man "ville du ikke ha myrdet Hitler om du hadde sjansen" -argumentet. Dersom Trump tar over er sjansene store for at mange fler ukrainere vil dø f.eks.

Jeg er også veldig stygt redd for at Trumps vinnersjanser nettopp økte massivt.

Jeg vet det er stygt å si det, men det beste hadde nesten vært om skytteren hadde bedre sikte.

Sykt å skrive noe sånt. Søk hjelp mann

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:


Folk har ønsket han død i mange tiår, uten at det har påvirket han det minste, så tror ikke det har noen betydning.

Han har svindlet pensjonister, studenter, kreftpasienter, tidligere forretningspartnere og sin egen familie i all tid, og ruinert en haug med mennesker, uten å ha et snev av samvittig, så for en narcissist som Trump ville ikke dette påvirke nevneverdig, utover at han vil forsøke å finne ut hvor mye han selv kan tjene på dette.

Men hvor mange ganger har han fått ei kule streifende forbi hodet? Dette var veldig nære på.

En person ble drept rett foran ham med ei kule som var ment for ham selv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Brother Ursus said:

Jeg har som sagt blandede følelser om dette, men jeg skammer meg ikke for det. Noe av det verste som skjer i verden er at tyranner får herje fordi vanlige folk ikke motsetter seg.

 

Men Trump er ingen tyrann, det er det som er det sjuke. Han har ikke gjort noe i landet som har er i nærheten av tyrannisk, men likevelg blir han behandlet som om han er Hitler.

 

Han har sterke meninger og noen klovnete utsagn. That's it.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...