Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken innvirkning dette får for oppslutningen om den autoritære høyresiden i Europa. Et håp er at når man ser hva slags galskap og forfall som nå utspiller seg i USA så tenker folk at det skal man hvertfall ikke ha noe av her.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zork skrev (1 time siden):

Du skjønner selv at det er noe svakt når du cherrypicker ett land og ignorerer de andre som er nevnt..?

Hadde ikke fungert like godt om du brukte Ukraina som et eksempel kanskje?

jo, for er ikke sultkatastrofe i Ukraina eller Jordan heller.

Det er du som krampaktig forsøker få det til å handle om utsultede mennesker, mens det i realiteten nok handler om bistand-prosjekter av annen karakter.

Er forsåvidt en gjenganger i tråden, enhver nyhet som kommer fra Trump-administrasjon, skal tolkes i verste mening på autopilot, uten refleksjon eller nyanser. Sjøl er jeg overhodet ingen fan av Trump, men når jeg skjønner bildet ikke er svart/hvitt i diverse saker som løftes frem, sier jeg ifra.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (19 timer siden):

Mener du at hvite menn har en fordel i et merittbasert, fargeblindt, kjønnsnøytralt system?

Nei.

Men hvor mener du at et slikt system eksisterer -- og husk kilder. Påstander er verdiløse uten kilder.

En person som forsøker å trene, spise sunt og oppføre seg ærlig, rederlig og moralsk kan være overvektig, utrent, uærlig, lite ordentlig og korrupt.

USA sin høyreside og store deler av sentrum er der, i politisk forstand.

De står ikke for hva de sier de gjør og er ikke hva de innbiller seg at de er.

Vanlige mennesker sliter også grusomt med den moralske biten, på grunn av at konservativ identitetspolitikk spres i så stor grad.

Som går klart frem av forumet her.

---

Og hvor mye omfattende beviser på diskriminering, bevisst og ubevisst, i hvilken sektorer vil du se før du aksepterer at et system ikke er fargeblindt eller merittbasert eller kjønnsnøytralt..?

For jeg har undersøkelser og beviser bias langt over feilmarginer for mennesker sin evaluering av barn i barnehage, skole, bias i politi, rettsvesen, arbeidsmarked og at det er en rasebasert klasseinndeling som skaper forskjeller i ansett sosial verdi i USA. Det er bare få mye at vi må begrense det til sektorer for å ha tid og plass til å gå gjennom bevisene.

Hvit identitetspolitikk er den sterkest stående og vanligste formen for identitetspolitikk i USA.

https://fivethirtyeight.com/features/how-the-rise-of-white-identity-politics-explains-the-fight-over-critical-race-theory/

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

Det er du som krampaktig forsøker få det til å handle om utsultede mennesker, mens det i realiteten nok handler om bistand-prosjekter av annen karakter.

Ser ut til at du vet noe her som er nytt for meg. Kan du forklare litt nærmere?

Mr.M skrev (6 minutter siden):

Er forsåvidt en gjenganger i tråden, enhver nyhet som kommer fra Trump-administrasjon, skal tolkes i verste mening på autopilot, uten refleksjon eller nyanser. Sjøl er jeg overhodet ingen fan av Trump, men når jeg skjønner bildet ikke er svart/hvitt i diverse saker som løftes frem, sier jeg ifra.

Det var du som for litt siden mente at man burde slutte å svartmale nazismen i mellomkrigstidens Tyskland og heller se på de positive sidene, så "that figures".

• Liker 7
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mr.M said:

Det er du som krampaktig forsøker få det til å handle om utsultede mennesker

Her må du nesten sitere noen av disse krampaktige forsøkene - eller bare hvor jeg i det hele tatt har nevnt noe om sult og/eller utsultede mennesker?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Zork skrev (18 minutter siden):

Her må du nesten sitere noen av disse krampaktige forsøkene - eller bare hvor jeg i det hele tatt har nevnt noe om sult og/eller utsultede mennesker?

vel, du var jo veldig sarkastisk og nevner "lide nød, trenger hjelp i 90 dager"

Sitat

Ja, når det er ny administrasjon i USA så er det jo bare naturlig at folk slutter å lide nød og trenge hjelp i 90 dager...

mens bistanden det er snakk om, som er satt på pause , i realiteten kan være teknisk utstyr, bulldozere, skolebøker, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I Ukraina det f.eks. lønn til influenser staff, lønn til frilansjournalister, diverse samfunnsfinansiering, m.m. som blir påvirket.
I Irak er det f.eks. noe Sesame Workshop (ref Sesam stasjon) opplegg som har til formål å promotere inkludering og gjensidig respekt som blir påvirket.

Det er jo enormt mye som påvirkes, matvareprogram i seg selv går som normalt, men er jo også mye annet humanitære program som sikkert er veldig viktig.. antar slike ting havnet høyere i bunken når ting fortløpende blir vurdert..

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mr.M said:

vel, du var jo veldig sarkastisk og nevner "lide nød, trenger hjelp i 90 dager"

mens bistanden det er snakk om, som er satt på pause , i realiteten kan være teknisk utstyr, bulldozere, skolebøker, osv.

Så da stipulerer vi at dette dreier seg om en bulldozer i Taiwan og sier det er greit..? Du får ha en fin lørdag...

Endret av Zork
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Zork skrev (Akkurat nå):

Så da stipulerer vi at dette dreier seg om en bulldozer i Taiwan og sier det er greit. Du får ha en fin lørdag.

det kan være bulldozer til Jordan og Ukraina også. En kjekk maskin man alltids har brukt for.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig for Trump så vil han ikke betale regninga. Han ville ikke betale bygging av muren mot Mexico, ikke betale for klimatiltak gjennom Parisavtalen, ikke betale støtte til Ukraina, innføre høye skatter og avgifter på import fra Russland (som i hans MAGA-hjerne er gir skatteinntekter til USA). Han har ikke betalt lønn til sin høyt profilerte eks-stjerneavdokat Ruby Guiliani på flere år. Trump sitt katastrofale business-imperie er bygget på å stikke fra regninger og IRS. Nå skal Trump annektere Panama for å slippe å betale passasje-avgifter for skipsfarten deres og annektere Grønland for å slippe avgifter for å bruke de som transitthavn og mellomlanding for transport mellom USA og Europa. Det er egentlig mye av Trumsp enkle ryggmargsrefleks bak bråstoppen av støtte til Ukraina.

Noen burde fortelle han at toll og sanksjoner mot Russland vil koste USA mye mer enn å bare sende nok våpen til Ukraina til å få en slutt på krigen. Våpen er faktisk det raskeste og billigste alternativet.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (29 minutter siden):

Should California leave the United States and become a free and independent country?

Det spørsmålet kan komme på stemmeseddelen i 2028.
...men det vil jo ikke være særlig bra for resten av USA eller demokratene mtp hvor mange seter de har i kongressen.

The divided states of america - DSA. Biden kan nå si "hva var det jeg sa".

Jo, jeg tror det kan ha en meget god og oppdragende effekt for resten av USA. California bør i samme åndedrag stemme for å bygge en mur mot sine nabostater og få de til å betale for den.

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Simen1 said:

Noen burde fortelle han at toll og sanksjoner mot Russland vil koste USA mye mer enn å bare sende nok våpen til Ukraina til å få en slutt på krigen. Våpen er faktisk det raskeste og billigste alternativet.

Å sende kun våpen har blitt foreslått tidligere, men det er dårlig stemning for det i kongressen.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 timer siden):

Nå:

USA har nå stanset all utenlandsbistand, inkludert til Ukraina.

bør vel nevnes at bevilgningene til Ukraina som Biden foretok seg helt på tampen, ikke er berørt.

Det dreier seg om rundt 30 milliarder kr.

Lenke til kommentar

Trump har signert en ordre om å frigi dokumenter om drapene på John F. Kennedy, Robert Kennedy, og Martin Luther King

https://www.nrk.no/nyheter/trump-vil-avgradere-hemmelige-jfk-dokumenter-1.17220567

regner med at han nå vil bli beskyldt for å nøre opp under konspirasjonsteorier, men dette er jo tross alt dokumenter som journalister og forfattere har etterlyst i årevis.

Så får vi se om de inneholder noe som ikke er kjent fra før eller har betydning. Er vel lite trolig da.

Mulig det var attentat-forsøket han selv ble utsatt for, som fikk han på disse tankene :roll:

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...