Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

15 hours ago, Tåkefyrste said:

EU har blitt et overformynderi. De vil detaljstyre alt i livet hos folk med en konstant flyt av nye lover og regler. Mennesker er bare en brikke i et totalitært maktspill.

De ønsker å bli kvitt klasseskillet kapitalismen fører til, og det eneste godtatte klasseskillet i EU er politikere som eliten, og alle andre som undersåtter som skal være glad om de har en plass å bo.

Har du noen eksempler på detaljstyring av elementer i livet som EU trer nedover øra på folk?

Må bare påpeke at overformynderi har ingenting spesifikt med kommunisme, Saudi Arabia for eksempel detaljstyrer helt hinsides mye i livet til folk, er ekstremt totalitært, og er kapitalistisk. Du finner ikke noe om dette her som en tenet i Kapitalen.

Jeg vet bare om regler som de har innført for å utjevne lønnsforskjeller og øke individets mobilitet mellom samfunnslag, noe som passer perfekt inn i hva Adam Smith argumenterer er essensielt for et velfungerende marked, i Wealth of Nations. Har du noen eksempler på at de vil ha to klasser, nemlig eliten og "underståtter"? Dette går igjen totalt motsatt til hva som definerer kommunismen i Kapitalen, nemlig klassekampen og utvisking av eliten.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (2 timer siden):

Har du noen eksempler på detaljstyring av elementer i livet som EU trer nedover øra på folk?

 

EU detaljstyrer i den forstand at de bestemmer lover og regler for alt mellom himmel og jord, som Norge bare må føye seg etter. Alt fra hvordan tunneller skal se ut til hva slags mat vi får lov å kjøpe til akvariefiskene våre. Et eksempel : For meg, som driver med akvaristikk, er det blitt slik at alt som finnes av medisiner til syke fisk ikke lenger kan kjøpes uten at man går ril en veterinær (som ofte kan svært lite om akvariefisk) og tigger om en resept. Resultatet ? Det sitter langt inne å betale en ågerpris til en veterinær for å skrive ut noe som virker til fisk som koster relativt lite. Mange har ikke budsjett til slikt, kanskje flere ganger i året. Så i stedet for kontroll med importøreme og butikkene som selger mye syk fisk, blir det dyra som lider fordi de ikke får medisin, eller de blir avlivet. Bare et lite eksempel...men man må jo spørre seg hvor logikken er.

Edit : Jada, er klar over at dette er en smule på kanten av trådens tema.. 😉

Endret av SilverShaded
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, PolarD said:

Hva er oddsen for at Biden dør i en trafikkulykke eller sovner stille inn hvis han ikke trekker seg?

Mye større enn at Trump blir tatt for overgrep av barn (Epstein-dokumentene) eller må stå til ansvar for landssviket sitt (dokumentene på Maralago og lekkasje/salg av disse).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Fantastisk å følge med på katastrofen Biden. Demokratene får som fortjent! TRUMP2024 ✌️

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kron said:

Fantastisk å følge med på katastrofen Biden. Demokratene får som fortjent! TRUMP2024 ✌️


I fullt alvor, hvordan mener du egentlig at Trump vil være bedre for USA eller verden?

Personlig tar jeg heller en senil president over en gal en når som helst.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):


I fullt alvor, hvordan mener du egentlig at Trump vil være bedre for USA eller verden?

Personlig tar jeg heller en senil president over en gal en når som helst.

Av samme grunn som majoriteten av USAs befolkning! 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Duriello skrev (4 minutter siden):

Ja det var jo en bra forklaring. /sigh

Hadde jeg vært overbevist om at det hadde blitt en saklig diskusjon så skulle jeg ha bitt på. Men observasjoner av diskusjoner her hvor Trump er involvert tilsier at det blir hyl og ramaskrik. Og det er jeg ikke interessert i.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...