Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GP950mAh skrev (15 minutter siden):

Og Diskutopia, like ille der også. Ikke alle er sånn, noen klarer å forholde seg nøytrale og se begge sider og se gjennom løgnene, propagandaen og de unødvendige navnekallingene og stråmennene. Dessverre er det veldig polarisert og svart-hvit som gjør at det blir sånn.

Beklager, jeg hadde aldri hørt om Diskutopia. Jeg har ingen mening på den.

Men, som du sa, det er sant at noen ønsker å forholde seg nøytrale, men når et miljø er dominert av mennesker som ikke er nøytrale, hva er egentlig poenget? Det blir som et ekkokammer der folk kan påstå at gresset er lilla, og alle rundt dem nikker enig. Til og med administratoren her velger å ikke opptre nøytralt. Dette gjelder spesielt når det handler om høyre- eller venstrevridd politikk og informasjon. 

Det finnes tråder her hvor diskusjonen er mer nøytral, men det er alltid noen som aldri vil forholde seg nøytrale. For slike personer er hver setning ikke en invitasjon til diskusjon, men snarere en ny kommentar basert på en allerede fastlåst konklusjon som aldri vil endres. Heldigvis er dette mindre utbredt, men det blir spesielt merkbart når politikk er temaet, spesielt hvis høyre- og venstresiden er involvert i diskusjonen. Jeg vet ingenting om Diskutopia, men her virker det i hvert fall å være bedre enn de kraftige ekkokamrene på Reddit eller galskapen på Kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

..du er klar over fakta at Trump er på autoritære høyre, og at det ikke er mulig å sammenligne ham med noe lovrespekterende person i norsk politikk, og at man må sammenligne ham med dikatorer og autokrater for å ha noen å sammenligne ham med overhode..?

Det er en objektiv og nøytral beskrivelse av situasjonen.
Hvis man er uenig, så er man rett og slett uinformert eller grovt misinformert

Nei, man må ikke det, men det er dessverre slik debattene gar blitt med enkle, svart-hvitt innlegg, skyttergravstaktikker og slenging av kallenavn og tillegging av meninger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (58 minutter siden):

Nei, man må ikke det, men det er dessverre slik debattene gar blitt med enkle, svart-hvitt innlegg, skyttergravstaktikker og slenging av kallenavn og tillegging av meninger.

Hvem kan man sammenligne ham med da, som gir mening, som ligger rett rundt ham på aksen autoritær/populist og nær ham politisk..?

Merk at jeg ikke presenterer personlige meninger, men politisk vitenskap.

Leser du kildene jeg presenterer, eller hopper du bukk over kildene, til en grunnløs antagelse om at kildene mine har bias -- totalt uten å engang underholde tanken på at dette ikke er meninger med bias mot Trump, men fakta fra folk som forutså kuppforsøk og forsøk på valgjuks år før det skjedde gjennom stempelet autoritær?

"Experts from the V-Dem Institute at the University of Gothenburg in Sweden said the US Republican Party had become more illiberal and populist in recent decades and that its recent retreat from democratic norms has left it resembling authoritarian ruling parties like Hungary’s Fidesz and Turkey’s AKP."
https://edition.cnn.com/2020/10/26/world/republican-party-more-illiberal-study-intl/index.html

"As a descendant of Ashkenazi Jewish immigrants who thankfully left their home countries of Slovakia, Russia, Ukraine, and Belarus a few decades before Hitler came to power, it brings me great anxiety and sadness to be making a comparison between the next president of the United States and a man who most certainly would have slaughtered my ancestors if given the chance. 

Trump’s rhetoric echoes the racism and dehumanization present in the rhetoric of Adolf Hitler. His language is uncharacteristic of a politician governing on behalf of all Americans irrespective of race, ethnicity, or citizenship status. It is the kind of talk expected from a totalitarian dictator."
https://mediabiasfactcheck.com/harvard-political-review/

---

Og andre folk i tråden må slutte med våset om venstreekstreme.

Hvis dere tror disse stedene har blitt venstreekstreme fordi flere folk har fått hodet ut av rævva og har innsett alvoret som har blitt advart mot i over 8 år, så lurer jeg på hvor dere får nyhetene deres fra.

Helt seriøst. Er det Tim Pool? Steven Crowder?

Endret av Red Frostraven
skilte mellom svar og innlegg til andre i tråden
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Nøytralitet i møte med fascisme, vil kun hjelpe fascisme med å stadfeste sin makt.

Nøytralitet er for advokater i en eller annen nabokrangel om et epletre hvis gren stikker over på andre siden av gjerdet.

Fascisme er en eksistensiell trussel som ikke kan stoppes eller forebygges ved hjelp av nøytralitet.

Og forøvrig ikke ved hjelp av å "være minst bias" heller. Fakta og sannhet er nemlig ikke på fascismens side. Ergo har sannhet og fakta et antifascistisk bias. Sorry.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (44 minutter siden):

Hvem kan man sammenligne ham med da, som gir mening, som ligger rett rundt ham på aksen autoritær/populist og nær ham politisk..?

Merk at jeg ikke presenterer personlige meninger, men politisk vitenskap.

Du misbruker studier for å bekrefte eget synspunkt, confirmation bias.

Red Frostraven skrev (45 minutter siden):

Og slutt med våset om venstreekstreme.

Har ikke brukt dette begrepet i tråden, men du beviste i det minste det jeg skrev om tillegging av meninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (10 minutter siden):

Du misbruker studier for å bekrefte eget synspunkt, confirmation bias.

...misbruker?

Altså.
De har til og laget til og med tegninger/grafer for dem som har litt vanskelig for det.
Vi vet også at han og partiet har fortsatt lengre i autoritær retning siden den gang.

image.thumb.png.4cb89717a6eb1610fd378a940bc539c9.png

Det går ikke an å sammenligne ham med Tories overhode, på tross av at de er på feil side av ærlighet/løgn om vitenskap på en rekke områder de også.

Marine Le Pen ser ut som en jentespeider i forhold der hun tar i mot penger fra Russland.

Orban er rolig og forutsigbar, men langt mindre åpent korrupt.

...

Og venstreekstreme-delen var ikke rettet mot deg, jeg redigerer og gjør det klart slik at det ikke ser ut som en anklage mot deg, den andre delen var rettet mot de øverste postene på denne siden.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
clevergecko skrev (2 timer siden):

Er det bare fullt av venstreekstremister som sprer desinformasjon her? Det føles som å besøke KG, r/Politics eller r/Norge. Er ikke dette nettopp den type oppførsel fra venstresiden som førte til at Trump vant i USA? FRP leder i Norge? Venstreradikale som forvrenger virkeligheten, sprer løgner og driver med falsk propaganda. Vanlige folk vil neppe høre på noen som både lyver om sine "motstandere" og samtidig demoniserer disse "forferdelige mennesker". Forresten, dette betyr ikke at den andre siden ikke gjør det samme, dette er ikke ensidig.

Nazi, Hitler, fascist, folkemord - helt random ord blir kastet rundt uten hensyn til noke. Når sannheten kommer frem, fortsetter løgnene uansett, og de som prøver å ta opp konteksten blir stemplet som en del av "fienden". Ekstremister, enten de er på høyre- eller venstresiden, fremstår som fanatikere uten evne til å skape reelle endringer. I stedet skaper de et ekkokammer der de fremstår som irrasjonelle og fjerne, uten evne til å overbevise andre om sine radikale synspunkter. Når så få stemmer på "den riktige siden," er det en overraskelse for dem, selv om deres egen polariserende oppførsel ofte er grunnen til manglende støtte.

Man kan mene hva man vil om Trump, men han ble demokratisk valgt av folket..
Å gjøre som venstresiden omtale flertallet i det amerikanske folk som hjernedøde, fascister og det som verre er - er meget uklokt.
Hvorfor i all verden skal verdens mektigste millitærmakt betale mesteparten for Europas sikkerhet og ofre soldater for å redde slike folk-  om det skulle være behov? Radikale som spytter på dem.

Mediene må roe seg ned nå. De samme mediene er forbløffende tause om alle sosialistiske diktatur som jevnlig truer oss med atomvåpen. Å nevne dette for venstresiden gjør de bare narr av. 
Så vi kan aldri regne med dem. Men det har vi jo alltid visst.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (Akkurat nå):

Som jo er et problem når det skjer.

Men ikke et problem i dette tilfellet. Finnes noen politisk forskning som ikke plasserer ham på rett sted egentlig..?!

Mitt inntrykk av trump er at han er en amerikansk verjson av erdogan, og det er jo forsåvidt skummelt. Han har enda ikke gjort de få tingene jeg håpet han skulle gjøre, men han har absolutt gjort noe av det jeg ikke håpet

Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (22 minutter siden):

Hvor tror du jeg bor?

Er det veldig mange "nazister" du snakker om? I prosent.

Alle nordmenn jeg kjenner så disse tullingene på fjernsynene deres eller PCene deres.  Hvis det fantes bare 1 prosent nordmenn som gjorde som Breivik ville det bli ingen problem?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neptun1 skrev (19 minutter siden):

Å gjøre som venstresiden omtale flertallet i det amerikanske folk som hjernedøde, fascister og det som verre er - er meget uklokt.

Heldigvis har ikke "venstresiden" gjort nettopp det.

Det har dog blitt påpekt gjentatte ganger hvor mange som har falt for gjentakende propaganda og hvor svekket utdanningssystemet har vært siden Reagans periode. Men det er ikke det samme. Å prøve å dra en falsk ekvivalens mellom å påpeke effekten av propaganda og svekket utdannigssystem, og å direkte kalle befolkningen i et land for hjernedøde fascister, er å fabrikkere et forfølgelseskompleks.

Og hvis noen har fått fascistpasset sitt påskrevet, så er det omtrent alltid med en begrunnelse og forklaring. Ofte dokumentert, til og med.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

at flertall av folket valgte Trump, er vel så mye et tegn på hvor sterkt de misliker The Establishment som sådan.

Tiltross for at Trumps sin karakter er høyst tvilsom, brettet ut i media og avkledd. Alle visste hva slags type han er når de puttet i stemmeseddelen. Om han hadde skutt noen på åpen gata, ville han allikevel vunnet.

Dette valget var ikke valg om høyre/venstre (rep/dem), men å erstatte det gamle med noe nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...