fredrik2 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Tyckte först Musk sin hilsen mest såg rar ut men begynner bli övertygad om att det var en bevist provokation. Man ser ju att det fungerar för de som liker Trump/Musk och at det har satt i gang en diskussion. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Camlon skrev (10 minutter siden): En kronikk skal være mulig å lese uten å trykke på andre kilder. Det er derfor viktig å presentere motsidens argument sånn at man vet hva det handler om og hva som blir motbevist. Eivind Trædal brukte uansett ikke kilder, han bare gikk fra tema til tema, og fordømte og latterligjorte Elon og de som støtter eller forsvarer han. For å illustrere forskjellen, har jeg latt ChatGPT lage en motkronikk mot denne artikkelen. I den første så lot jeg den skrive selv. Legg merke til hvor mye tid den brukte til å presentere Dagbladets argument. I den andre ba jeg den skrive uten å presentere motsidens argument, hoppe fra tema til tema, og anta at de som leser vet hva vi snakker om og hater det. Hvilken motkronikk synes du er bedre? Det vil jeg absolutt ikke si er et krav for en god kronikk. Det er ganske vanlig å henvise til kilder og ta ut sitater, spesielt siden kronikker skal være korte. Klart man må vise hva det er man argumenterer mot, men jeg føler ikke Eivind Trædal sin kronikk svikter veldig stort på dette. I hvert fall ikke nok til å gjøre en total avblåsning slik du forsøkte å gjøre for noen snaue sider siden. Jeg kan heller ikke si at jeg sliter med formateringen i kronikken. Han henviser til veldig mange eksempler som gjør at det blir veldig lite plass til å utbrodere de faktiske omstendighetene, men gitt at dette som sagt er en kronikk så mener jeg det er akseptabelt å måtte klikke seg innom noen eksterne sider for å lese hva det er han henviser til. 8 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Delvis skrev (4 minutter siden): Benåde 1500 terrorister med et pennestrøk. Dette er alvorlig majoriteten av disse ble vel kun dømt for ikke ha fulgt politiets anvisning å å fjerne seg fra området og slikt. Så var det en gruppe demonstranter som faktisk var i håndgemeng med politiet, disse fikk vel 6 år, eller mest alvorlige tilfellene helt opptil 18 år fengsel. Kun 1 demonstrant ble dømt for å ha brukt våpen. (som ble avfyrt opp i luften) Mange amerikanske politikere er jo gjerne raskt ute å berømme slike folkelige marsjer mot parlamenter i andre land som frihetskjempere, nå fikk de det hjemme. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) 39 minutes ago, Gavekort said: Det vil jeg absolutt ikke si er et krav for en god kronikk. Det er ganske vanlig å henvise til kilder og ta ut sitater, spesielt siden kronikker skal være korte. Klart man må vise hva det er man argumenterer mot, men jeg føler ikke Eivind Trædal sin kronikk svikter veldig stort på dette. I hvert fall ikke nok til å gjøre en total avblåsning slik du forsøkte å gjøre for noen snaue sider siden. Jeg kan heller ikke si at jeg sliter med formateringen i kronikken. Han henviser til veldig mange eksempler som gjør at det blir veldig lite plass til å utbrodere de faktiske omstendighetene, men gitt at dette som sagt er en kronikk så mener jeg det er akseptabelt å måtte klikke seg innom noen eksterne sider for å lese hva det er han henviser til. Du svarte ikke på hva synes du om kronikk 2 som var skrevet på en måte som du forteller meg nå er ikke et problem? Var det en ok måte å argumentere imot Dagbladets kronikk? Eller foretrekker du kronikk 1? Du innrømmer nå at han viste til eksempler uten å utbedre dem. Men det er verre enn som så, fordi han brukte de samme eksemplene til å latterliggjøre og fordømme. Og jeg avblåstw ikke han utelukkende fordi han skrev dårlig og usaklig. Jeg avblåste det også fordi det er en kronikk fra en politiker og kronikker representerer ikke fakta. Foruminnlegg som presenterte sine meninger som fakta og forklarerikke hvorfor de mener hva de mener ble også avfeid. Endret 5 timer siden av Camlon 1 Lenke til kommentar
iGlenn Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 15 minutes ago, fredrik2 said: Tyckte först Musk sin hilsen mest såg rar ut men begynner bli övertygad om att det var en bevist provokation. Man ser ju att det fungerar för de som liker Trump/Musk och at det har satt i gang en diskussion. Å? Ser da mest ut som det er hylekoret og de som hater Trump og Musk som diskuterer her i tråden, men ok. 3 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 8 minutes ago, iGlenn said: Å? Ser da mest ut som det er hylekoret og de som hater Trump og Musk som diskuterer her i tråden, men ok. Jag ser i alla fall inlägg fra både sidene. De som gillar Musk/trump sier hur idiotiskt det är att tro att det var en nazi hilsen medans andra ser en nazi hilsen/provokation. 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden 5 hours ago, Camlon said: Han presenterer ingen sammenhengende argumenter, og det meste er bare hat mot den amerikanske høyresiden og har ingenting med saken å gjøre. Det må du gjerne mene, men den "kritikken" blir ikke så rent lite tåpelig all den tid du kaller han ekstremist og autoritær. 🙄 Det singler i glass, gitt 5 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 2 minutes ago, rabler said: Det må du gjerne mene, men den "kritikken" blir ikke så rent lite tåpelig all den tid du kaller han ekstremist og autoritær. 🙄 Det singler i glass, gitt Hvorfor kan jeg ikke kalle en spade en spade? Dere kaller Elon, Trump og andre republikanerne alle slags navn, men du mener kanskje det er ok når dere gjør det? 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Neptun1 skrev (1 time siden): Skjønner fremdeles ikke relevansen med det jeg skrev. Fakta er at venstresiden (de radikale) er veldig opphengt i en ideologi som ble kastet på søppeldynga for 80 år siden - og som aldri har vært en maktfaktor etter dette. Jeg har som nevnt aldri sett en nazist noensinne, men radikale "ser" dem overalt. - Så hva mente du var relevant med din forrige kommentar og dette bildet av noen tullinger? Tullingene er nazistene du har aldri sett 3 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 1 minute ago, Camlon said: Hvorfor kan jeg ikke kalle en spade en spade? Dere kaller Elon, Trump og andre republikanerne alle slags navn, men du mener kanskje det er ok når dere gjør det? Hvorfor kan ikke de också kalla en spade en spade hvis du får det? 1 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) disk skrev (9 timer siden): Hva kan venstresiden stille opp mot slike krefter? Hvordan overbeviser man dem som man ofte omtaler som idioter? Det er ikke kun en løsning på dette, men en flerfasitert tiltak. Mange som joiner reaksjonære og fascistiske bevegelser, leter egentlig ikke etter fascisme i utgangspunktet. De leter etter tilhørighet. Et fellesskap. Kan være flere faktorer. Økonomisk og sosialt mistrivsel, ustabil livssituasjon, kanskje noen nære og kjære har gått bort, eller det akademiske ikke går så bra. Fascisme, reaksjonisme, og hyperkonservatisme som dukker opp i algoritmen blir da presentert som "enkle løsninger" på disse problemene. Venstresiden har også et rykte for å ikke være "maskulint nok", og da blir den ikke fristende for menn som er ute etter å bygge sitt maskuline selvbilde. Venstresiden er for pyser, vil du være en skikkelig hardbarka tøffing, velger du høyresiden. Jeg lagde en tråd om dette for en stund tilbake. Virker som om venstresiden og antifascisme generellt kanskje er nødt til å appropriere mer maskulin estetikk? Ironisk nok blir venstresiden konstant gaslightet for å være for "ekstrem", og "aggressiv" og "hissig" og whatnot. Men samtidig for "soft" og "soyboy" og "beta" og "ikke handlekraftig nok", osv... En annen viktig ting er å informere nok mennesker om hva forfølgelseskompleks er og hvordan det fungerer. Altså konstruerte fiendebilder. Hvor mange artikler har vi i det siste lest om unge menn som føler seg forfulgt av en "woke meningselite som hindrer dem i å være ekte menn"? Eller at man ikke har lov til å si at "det finnes bare to kjønn"? Noe som er føkkings bullshit ettersom folk sier det hver eneste dag! Det er kanskje den mest brukte setningen de siste to-tre årene i den politiske diskursjen. Transpersoner er ikke del av noen elite. De er derimot persona non grata takket være kulturkrigen. Kapitalismens offerlam som skal avlede befolkningen mens lommene deres tømmes. Men sånn blir det med løgner. Gjenta dem mange nok ganger, og det blir til en sannhet. Apropos... Zork skrev (59 minutter siden): Vi trenger vel ikke flere av disse nå, men synes denne bør være det endelig punktum for "den begynner ikke ved hjertet og armen skal rett ut"-argumentene. Jeg er enig, men når det gjelder høyreekstreme løgner og standhaftighet til å kamuflere høyreekstremismens sanne natur, er det desverre ikke noe endelig punktum. De vil fortsette å gjenta løgnen om at det ikke er noe nazi-hilsen helt til det blir en etablert sannhet (så lenge den "sannheten" er nødvendig å opprettholde iallefall). Så den sannheten du postet over må gjentas og gjentas så den ikke blir druknet i støyen av høyreekstreme løgner. Endret 5 timer siden av AtterEnBruker 3 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) 37 minutes ago, fredrik2 said: Hvorfor kan ikke de också kalla en spade en spade hvis du får det? Selvfølgelig kan de det. Brukere har stemplet Trump og Elon med alle slags navn og det er ok. Men det er en forskjell mellom å si "Elon er en nazist fordi ..." enn å si "Slutt med bortforklaringer, Elon er en nazist.". Det første er noe jeg er uenig, men gir mulighet for debatt. Det siste er respektløst, fordi man presenterer sine argumenter som fakta. Endret 5 timer siden av Camlon 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Quote De vil fortsette å gjenta løgnen om at det ikke er noe nazi-hilsen helt til det blir en etablert sannhet ADL says ‘awkward’ Musk gesture ‘not a Nazi salute‘ Høyreekstreme Anti-Defamation League! Endret 5 timer siden av jallajall 3 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden fredrik2 skrev (46 minutter siden): Tyckte först Musk sin hilsen mest såg rar ut men begynner bli övertygad om att det var en bevist provokation. Man ser ju att det fungerar för de som liker Trump/Musk och at det har satt i gang en diskussion. Rett før de skal begi seg ut på å starte å deportere millioner av mennesker, og uunngåelig kommer til å oppdage at de trenger konsentrasjonsleirer for å oppholde dem fordi de ikke har fungerende avtaler for å få dem over grensen. 2 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Delvis skrev (1 time siden): Ser Dagsrevyen nå litt på etterskudd. Det er da en helt grusomt skremmende utvikling vi ser nå. Benåde 1500 terrorister med et pennestrøk. Dette er alvorlig Men de er hans terrorister, vettu...." good people" ! 4 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Red Frostraven skrev (6 minutter siden): konsentrasjonsleirer i Norge heter det flyktningmotak, utlendingsinternat, ingen grunn å kalle det konsentrasjonsleirer, med mindre det liksom skal fremstilles verst mulig. 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Trump to announce up to $500 billion in private sector AI infrastructure investment President Trump is set to announce billions of dollars in private sector investment to build artificial intelligence infrastructure in the United States, CBS News has learned. OpenAI, Softbank and Oracle are planning a joint venture called Stargate, according to multiple people familiar with the deal. Executives from the companies are expected to say they plan to commit $100 billion initially and pour up to $500 billion into Stargate over the next four years. Other details of the new partnership were not immediately available. Dette er vel noe av det som ventes å bli annonsert på pressebriefen nå i dag.. Bra, på tide det skjer litt mer på AI fronten. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) SilverShaded skrev (9 minutter siden): Men de er hans terrorister, vettu...." good people" ! Ja det er forferdelig. Bare gjør sånt i et sanseløst jafs, det sier sitt. Det kan ende med borgekrig sånn som det går for seg nå. Trump er en uansvarlig stor bøllete tosk. Endret 5 timer siden av Delvis 2 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden obygda skrev (2 timer siden): Utenrikspolitikken er ganske tydelig - og sikkert som forventet : Hva som vil være av interesse for USA vil jo tiden vise - vil det f.eks være så himla smart å ta Panama og Grønland - utvide USA sine territorier osv... Rubin er en av de fmbra folkene i denne administrasjonen. Glad for at han ble godkjent 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå