Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

17 minutes ago, Snikpellik said:

Masken av, ikke bare fra Musk, men for alle som av en eller annen grunn forsøker å forsvare det der.

Store hatkontoer på X, som for eksempel en av Musks favoritter LibsOfTikTok poster nå en rekke stillbilder av andre politikere - som om det liksom skulle bevise at de også har gjort en nazihilsen slik Musk gjorde. De poster ikke videoer.

Jeg har et tips. Når noen gjør en nazihilsen i en sånn setting, ikke bare én gang, men tre, da tar man avstand fra den handlingen. Uansett om årsaken til gesten er «tull» eller «trolling».

I stedet forsvarer de handlingen. Det sier det meste vi trenger å vite.

Så det er bare din virkelighetsoppfatning som gjelder og alle andre tek feil? Du nekter for konteksten? Sjølv når Musk har gitt handlinga inn med teskje "My heart goes out to you" fornekter du denne forklaringa fordi det ikkje passer med ditt syn på saken? 

Men som vanlig er du ikkje fornøgd med å brunbeise Musk, neida, du velger og å brunbeise alle som kan minne om å forsøke å forsvare handlinga til Musk. Einaste maska som ramler av her er maska di. Når du ikkje evner å sjå konteksten eller skjønne det Musk seier om handlinga, synast det som om problemet ligger hjå deg...

Rart at demokrater eller andre som retter ut neven til ei helsing ikkje blir brunbeisa...må ha noko med Trump å gjere...for Musk har vel aldri gjort ei slik helsing før...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at alle bildene av andre er nettopp det, bilder. Tatt ut av en annen bevegelse akkurat i det armen er i den posisjonen. Musk er det en video som viser at det faktisk er den bevegelsen han gjør. Om han er nazist og det var ment som en nazi hilsen er jeg derimot usikker på, men det var helt opplagt et sykt dårlig valg av bevegelse å gjøre, spesielt i en tid der han har fremstått som veldig imot innvandring og flørtet med europeisk høyreside. Afd er nok ikke et nazist parti, men samtidig egentlig noe av det nærmeste vi kommer et nazi parti av størrelse i vesten idag.

Innen norsk politikk er jeg på den høyre siden, og er ikke noe imponert over vår innvandringspolitikk, men jeg hater ikke personer på grunn av hudfarge, religion, seksuell legning eller andre ting, men ser at innvandringen byr på en del problemer som vi opplagt ikke er klar til å håndtere, selv om det er et mindretall som faktisk forårsaker disse problemene 

• Liker 6
Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke hva han gjorde. Spørsmålet er hvorfor han gjorde det. Han gjør en del ting som voksne intelligente rasjonelle mennesker ikke ville ha gjort. Det ser ut som sykdomstegn, eller mentale og sosiale tilkortkommenheter. Hvor lenge går det an å bortforklare det med at han gjør sprøe/usmakelige ting fordi det er i hans egen forretningsinteresse? Det ser mer og mer ut som han ikke er riktig skrudd sammen. Det er all grunn til bekymring for fortsettelsen. Jeg hører til i sentrum/høyre og syns spacex er noe av det mest spennende som skjer i verden, bare for å plassere meg politisk og interessemessig, før noen andre gjør det for meg på ikke-eksisterende grunnlag.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maabren skrev (19 minutter siden):

Så det er bare din virkelighetsoppfatning som gjelder og alle andre tek feil? Du nekter for konteksten? Sjølv når Musk har gitt handlinga inn med teskje "My heart goes out to you" fornekter du denne forklaringa fordi det ikkje passer med ditt syn på saken? 

Men som vanlig er du ikkje fornøgd med å brunbeise Musk, neida, du velger og å brunbeise alle som kan minne om å forsøke å forsvare handlinga til Musk. Einaste maska som ramler av her er maska di. Når du ikkje evner å sjå konteksten eller skjønne det Musk seier om handlinga, synast det som om problemet ligger hjå deg...

Rart at demokrater eller andre som retter ut neven til ei helsing ikkje blir brunbeisa...må ha noko med Trump å gjere...for Musk har vel aldri gjort ei slik helsing før...

Norske medier hadde jo hamstret klikks og laget sine vanlige overdrevne overskrifter .. vel, om det faktisk var enighet om at Musk er en nazist og at dette var ment som en nazi hilsen. De ønsker så klart ikke være en "fake news" kilde.
Men for SoMe krigerne her inne så har det ikke så stor betydning, her skrikes det fra det sterke ståstedet, føleri - og man mater Musk med PR og oppmerksomhet.
Her til lands leser vi at det var en uvanlig hilsen, at en overtent Musk kom med en gest som kan misforståes og at CNN avbrøt sendingen.

Alle er vel enige i at dette minner veldig om romersk/fascistisk/nazi hilsen - men det å komme med bastante påstander om intensjonen til Musk, at han egentlig er en undercover brun politisk nazist med mer til, minner mer om flatjord argumentasjon enn noe som burde bli tatt seriøst. Det er typisk ekkokammer mentalitet som kun gir mening om man er dypt nok inn i kammergrøten.

Et kort sammendrag fra Cevita ekspert Eirik Løkke virker som en god analyse ved nåværende tidspunkt (hentet fra TV2 sin artikkel om saken):

– Det er lett å se hvorfor mange oppfatter dette som en fascistisk hilsen. Det var slik fascistene hilset, sier USA-ekspert og rådgiver i Civita, Eirik Løkke.

Han mener det er vanskelig å tro at ikke Elon Musk er klar over dette, og gjennomførte en slik hilsen. 

– Det kan være ren trolling fra Musk. Det kan være en dypere form for ironi. Han kan også hevde at det kun var et uttrykk for hjertelig hilsen, siden han tar armen på hjertet før han avgir hilsen og sier «my heart goes out to you», sier Løkke. 

Løkke påpeker at når media bruker mye tid på dette, får Musk en type oppmerksomhet som han ønsker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (21 minutter siden):

Nei, det virker ikke som om jeg er helt alene om å kritisere Musk for denne handlingen.

Du er ikke alene om å være en nyttig idiot for mannen. Nå er han midtpunktet i alle sosiale medier og større medier - akkurat hvor han elsker å være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Masken av, ikke bare fra Musk, men for alle som av en eller annen grunn forsøker å forsvare det der.

Store hatkontoer på X, som for eksempel en av Musks favoritter LibsOfTikTok poster nå en rekke stillbilder av andre politikere - som om det liksom skulle bevise at de også har gjort en nazihilsen slik Musk gjorde. De poster ikke videoer.

Jeg har et tips. Når noen gjør en nazihilsen i en sånn setting, ikke bare én gang, men tre, da tar man avstand fra den handlingen. Uansett om årsaken til gesten er «tull» eller «trolling».

I stedet forsvarer de handlingen. Det sier det meste vi trenger å vite.

Halmstrå.

En nazihilsen er jo armen rett frem og holdes oppe uten noe hold på brystet i forkant.

Elon gjorde en mindre elegant demonstrasjon av å 'kaste kjærlighet' på publikum.

En kan kritisere Elon og (Trump forøvrig) for mye rart men at han skulle kaste en vilkårlig Hitlersalutering blir heller søkt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (21 minutter siden):

Nå er han midtpunktet i alle sosiale medier og større medier - akkurat hvor han elsker å være.

Jeg er enige at media burde fokusere og løfte frem ofrene for disse menneskenes ideologi mer enn de som forfekter dem. Alle Nex Benedicter og Amber Thurman'er, både de som har vært og vil bli i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (24 minutter siden):

Du er ikke alene om å være en nyttig idiot for mannen. Nå er han midtpunktet i alle sosiale medier og større medier - akkurat hvor han elsker å være.

Jeg tror ikke noen av oss som kritiserer en nazihilsen på diskusjon.no er spesielt nyttige idioter for Elon Musk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Noxhaven said:

Hvem som er nyttig idiot, kna nok diskuteres.

Uansett er det slik at de som mistenker at Trumps indre krets er fascister, har fått enda en knagg å henge mistankene på.

Musk er kanskje et hakk mer radikalisert enn vi trodde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 timer siden):

Det går an å bli drittlei av at folk lever i fornektelse av hvor mektige og innflytelsesrike folk Trump og Musk virkelig er. Jeg tviler på at jeg er den eneste som er lei hylekoret eller hva man skal kalle det i fravær av originalitet.

Fornekter folk hvor mektige og innflytelsesrike de er, eller frykter de det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 timer siden):

Dere er lettkrenket. Blåser overende bare noen løfter litt på armen.

Flere opplevde gesten som underlig, og kritiserer den.

Om det er deres opplevelse av situasjonen, burde de da ikke kritisere? I frykt for å bli sett på som svak fra en som deg?

Lar du være å kritisere noe du reagerer på i frykt for å fremstå som krenket?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Zork skrev (21 minutter siden):

Må være flaut for hitler at ingen lærte ham å gjøre den skikkelig...

22pffk.gif

Det var jo ikke slik han eller nazistene gjorde den hver gang.

Fra wiki:

The salute is performed by extending the right arm from the shoulder into the air with a straightened hand. Usually, the person offering the salute would say "Heil Hitler!". 

Har aldri sett eller lest at å holde mot brystet har vært en del av gesten.

Forøvrig fra ADL: It seems that @elonmusk made an awkward gesture in a moment of enthusiasm, not a Nazi salute, but again, we appreciate that people are on edge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Crooked Cracker said:

Retning på hånd, vinkel på arm samt bevegelsene og ordene før gjør at det blir ekstrem spekulasjon å si at det er en nazi-hilsen, noe jeg trodde dere ville muligens forstå om dere så andre personer i tilsvarende uheldige øyeblikk. 

Har aldri sett eller lest at å holde mot brystet har vært en del av gesten.

Som sagt, du hadde ikke sett det om det så var rett foran nesen din.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...