rabler Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Just now, Tussi said: Funksjonshemmede forskjellsbehandles enormt, de aborteres langt oftere enn andre, skulle gjerne sett de hadde like rettigheter som andre ja. men nei, mennesker med sykdom skal legges til rette for. Man fjerner ikke noe fra friske ved å legge til rette for syke. Man fjerner ikke noe fra priviligerte grupper ved å legge til rette for grupper som har vært utnyttet heller… 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): Funksjonshemmede forskjellsbehandles enormt, de aborteres langt oftere enn andre, skulle gjerne sett de hadde like rettigheter som andre ja. men nei, mennesker med sykdom skal legges til rette for. Man fjerner ikke noe fra friske ved å legge til rette for syke. Jeg mener simpelthen at egenskaper som kjønn og hudfarge ikke skal gi fordeler ingen andre kan ha, og heller ikke ulemper ingen andre kan ha. Eller religion og legning for den del, man kan strebe etter mangfold, men ikke diskriminere Du støtter ikke insentiver til å ansette funksjonhemmede fordi de erfarer diskriminering? Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden rabler skrev (Akkurat nå): Man fjerner ikke noe fra priviligerte grupper ved å legge til rette for grupper som har vært utnyttet heller… Hvis Farmer A er hvit, og selger tomater og holder på å gå konkurs, og de er i direkte konkurranse med Farmer B, som holder på å gp konkurs, men får støtte som gjør at han kan senke prisene i en periode til farmer A har gått konkurs, så skades Farmer A absolutt jo 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) jjkoggan skrev (3 minutter siden): Du støtter ikke insentiver til å ansette funksjonhemmede fordi de erfarer diskriminering? både og, jeg støtter det, men det avhenger av flere faktorer, vil en person med utviklingshemming ansettes på bakgrunn av sin kompetanse? Eller pga sin funksjonshemming? Hva med den enslige 3-barnsmoren som ikke får jobben og er ebdre kavlifisert? Jeg støtter passiv kvotering, ikke aktiv, men jeg støtter ordninger som gjør at arbeidsgivere i større grad tør å ansette mennesker med funksjonshemming, jeg var en av dem selv, som var ufør. Jeg synes det er viktig at funksjonshemmede likestilles, ikke forbehandles og stakkarsliggjøres. Det er viktig for selvtilliten at man føler seg inkludert, ikke valgt inn pga sykdom. Men dette kan nok gjøres på mange måter, lønnstilskudd er utmerket f eks Endret 2 timer siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): Hvis Farmer A er hvit, og selger tomater og holder på å gå konkurs, og de er i direkte konkurranse med Farmer B, som holder på å gp konkurs, men får støtte som gjør at han kan senke prisene i en periode til farmer A har gått konkurs, så skades Farmer A absolutt jo Men Farmer A hadde mer penger enn Farmer B i utgangspunktet fordi han var hvit. Støtten Farmer B får gjør dem med mer like muligheter 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) jjkoggan skrev (2 minutter siden): Men Farmer A hadde mer penger enn Farmer B i utgangspunktet fordi han var hvit. Støtten Farmer B får gjør dem med mer like muligheter Hadde han? Hva vet du om det? For alt vi vet var Farmer A barnebarnet til en alkoholiker som sløste bort alle pengene lenge før Farmer A ble født Endret 2 timer siden av Tussi 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (3 minutter siden): både og, jeg støtter det, men det avhenger av flere faktorer, vil en person med utviklingshemming ansettes på bakgrunn av sin kompetanse? Eller pga sin funksjonshemming? Hva med den enslige 3-barnsmoren som ikke får jobben og er ebdre kavlifisert? Jeg støtter passiv kvotering, ikke aktiv, men jeg støtter ordninger som gjør at arbeidsgivere i større grad tør å ansette mennesker med funksjonshemming, jeg var en av dem selv, som var ufør. Jeg synes det er viktig at funksjonshemmede likestilles, ikke forbehandles og stakkarsliggjøres. Det er viktig for selvtilliten at man føler seg inkludert, ikke valgt inn pga sykdom. Men dette kan nok gjøres på mange måter, lønnstilskudd er utmerket f eks Likhet for loven? 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): Hadde han? Hva vet du om det? For alt vi vet var Farmer A barnebarnet til en alkoholiker som sløste bort alle pengene lenge før Farmer A ble født Farmer A fikk støtte fra staten tidligere pga hudfargen 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) jjkoggan skrev (6 minutter siden): Likhet for loven? Samfunnet kan legge til rette for at funksjonshemmede kan delta på lik linje med andre, BPA er en ting, lønnstilskudd der bedriften betaler for effektiv tid er en annen, og en bedrift kan selvsagt velge å ansette en med funksjonshemming selv om de kan betale for det, det er opp til dem. Men samfunnet kan ikke pålegge en bedrift å ansette en funksjonshemmet over en funksjonsfrisk. Sykehuset f eks ønsker at 5% av ansatte skal være personer med hull i CV, men det handler jo uansett om at ansatte må være kvalifisert for stillingen, og det handler ikke om en konkret stilling, men en prosess over tid. Jeg ser ikke noe problem med at sykehuset har en policy om 50% ikke-hvite heller, så lenge ikke en stilling er reservert for ikke-hvite, med det unntaket jeg nevnte, bedriftens eller sykehusets behov Endret 2 timer siden av Tussi Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden jjkoggan skrev (Akkurat nå): Farmer A fikk støtte fra staten tidligere pga hudfargen Faremer A fikk ikke noenting, det var bestefaren hans som fikk det, som han drakk opp, som farmer A ikke ser noe til 2 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (2 minutter siden): Faremer A fikk ikke noenting, det var bestefaren hans som fikk det, som han drakk opp, som farmer A ikke ser noe til Farmer B konkurrerer ikke bare med Farmer A men med mange andre farmers som har fordelen av å bli hvite og ikke diskriminert. Hva du egentlig klager på er at staten utjevner konkuransen. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden jjkoggan skrev (1 minutt siden): Farmer B konkurrerer ikke bare med Farmer A men med mange andre farmers som har fordelen av å bli hvite og ikke diskriminert. Hva du egentlig klager på er at staten utjevner konkuransen. Nei, jeg har ingenting imot at staten utjevner konkurransen, jeg er for at alle skal ha like rettigheter iht loven. Denne diskrimineringen har et positivt formål, ikke noen tvil om det, men med en gang loven begynner å si at ikke alle mennesker er like for loven, da åpner man for overgrep, både den ene OG de andre veien 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 32 minutes ago, Tussi said: Hvis Farmer A er hvit, og selger tomater og holder på å gå konkurs, og de er i direkte konkurranse med Farmer B, som holder på å gp konkurs, men får støtte som gjør at han kan senke prisene i en periode til farmer A har gått konkurs, så skades Farmer A absolutt jo Dette er et veldig kunstig tankeeksperiment som ikke kan brukes for å generalisere om helt andre ordninger som fungerer på en annen måte. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden rabler skrev (1 minutt siden): Dette er et veldig kunstig tankeeksperiment som ikke kan brukes for å generalisere om helt andre ordninger som fungerer på en annen måte. Fikk du ikke med deg at det var nøyalktig dette jeg tok utgangspunkt i da jeg nevnte dette med diskriminering? Støtteordninger der alle andre enn hvite menn kan søke, bønder da 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Er det ikke litt sykt å sammenligne afrikanere med utviklingshemmede? Det er ikke en kronisk sykdom å ha mørk hud. 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 15 minutes ago, Noxhaven said: Er det ikke litt sykt å sammenligne afrikanere med utviklingshemmede? Det er ikke en kronisk sykdom å ha mørk hud. Jeg tenker det er mer sykt at du tror det var det som skjedde… 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Noxhaven skrev (15 minutter siden): Er det ikke litt sykt å sammenligne afrikanere med utviklingshemmede? Det er ikke en kronisk sykdom å ha mørk hud. Nå er vel begge gruppene til dels marginaliserte, så jeg forstår poenget, selv om jeg er uenig 1 Lenke til kommentar
Numitor Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 20 januar får avismann og samfunnsrefser H.L. Mencken rett for andre gang. I en artikkel "Bayard vs. Lionheart" 26 Juli 1920, i The Evening Sun (Baltimore, Maryland), skrev han: ...'The Presidency tends, year by year, to go to such men. As democracy is perfected, the office represents, more and more closely, the inner soul of the people. We move toward a lofty ideal. On some great and glorious day the plain folks of the land will reach their heart's desire at last, and the White House will be adorned by a downright moron. (siste 10 linjer, høyre kolonne). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå