sedsberg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 3 minutes ago, Joeal88 said: Jeg vil, mer enn gjerne, se at du/dere kommer med en forklaring til hvordan Trump skapte inflasjonen som vi har vært vitne til under de siste 3.5 åra. Venter, venter....:) Det er jo ikke Trump som var president de siste 3,5 åra. Det var Biden. 2 Lenke til kommentar
Joeal88 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden sedsberg skrev (Akkurat nå): Det er jo ikke Trump som var president de siste 3,5 åra. Det var Biden. Og nettopp derfor så vil jeg svært gjerne se at du kommer med en forklaring til hvordan Trump har skapt denne rekordhøye inflasjonen? Hva var det ved Trump`s politikk (2017-2021) som angivelig forårsaket USAs høyeste inflasjon på fem tiår, Huh? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, Joeal88 said: Og nettopp derfor så vil jeg svært gjerne se at du kommer med en forklaring til hvordan Trump har skapt denne rekordhøye inflasjonen? Hva var det ved Trump`s politikk (2017-2021) som angivelig forårsaket USAs høyeste inflasjon på fem tiår, Huh? Dere har fått svarene en haug av ganger allerede. Hver gang preller det av som vann på gåsa. Dere godtar bare deres egne forklaringer. Alt annet er "fake". Skal du fremdeles ha en forklaring så kan du scrolle tilbake og finne de der. 2 3 Lenke til kommentar
Joeal88 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden sedsberg skrev (Akkurat nå): Dere har fått svarene en haug av ganger allerede. Hver gang preller det av som vann på gåsa. Dere godtar bare deres egne forklaringer. Alt annet er "fake". Skal du fremdeles ha en forklaring så kan du scrolle tilbake og finne de der. Hvor/når har jeg (eller noen andre) fått svar på hvordan Trump angivelig skapte USAs høyeste inflasjon på 50 år, og/eller at den rekordhøye inflasjonen under de siste 3.5 åra er Trump`s sin skyld og ikke Biden`s..? Prøv og forhold deg til fakta, og ikke egne fantasier/konspirasjonsteorier. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det at du ikke gidder å lese men krever at andre peker for deg gjør det ikke til mindre fakta. 2 2 Lenke til kommentar
Joeal88 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden sedsberg skrev (Akkurat nå): Det at du ikke gidder å lese men krever at andre peker for deg gjør det ikke til mindre fakta. Men det kan da vel ikke være så himla tidskrevende og skrive hvordan Trump angivelig skapte denne rekordhøye inflasjonen som USA har hatt under Biden? Du ser, du/dere sitter tydeligvis på særdeles viktig informasjon som ingen andre kjenner til. 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det er nok vanskelig å finne årsaken til inflasjonen, ettersom det er ekstremt sammensatt og komplisert. Det er nok mange faktorer som spiller inn. En ting som er sikkert er at politisk uro bidrar, og DT har i vært fall sin skyld i den biten. Når alle ledd i en verdikjede blir usikre på hvordan fremtiden ser ut, så vil de legge på litt marginer for å sikre seg. Det førere til at prisene stiger litt, de får da mer kost og ser at marginene krymper igjen og øker da marginene enda litt for å være sikre. Da blir det en spiral som fort kommer ut av kontroll. 1 Lenke til kommentar
Mars2029 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Energiprisene var en åpenbar grunn til inflasjonen spør du meg. Energi er grunnleggende for økonomien. Lenke til kommentar
wims Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) WiiBoy skrev (8 timer siden): Det du driver med der er veldedig skadelig, og noe som har blomstret under MAGA. Det reises kritikk mot en påstand og forsvaret er at dette kun er humor. Det er jo nærmest idiotisk at man ikke skjønner at det er humor. Jesus.. Osv. Videre så trekker du frem at det ikke er usannsynlig at det stemmer, og at Biden nok er glad for at KH tapte. Dette utydelige skillet mellom humor/satire/konspirasjoner/påstander gjør at man kan ri to hester og aldri være ansvarlig. Dette er en taktikk som bevist brukes, og som dessverre mange faller for. Mye sannhet (etter min mening) i det du sier her WiiBoy. Videre: Kan i utgangspunktet kun snakke for meg selv. Men jeg vil tro basert på hvem Biden har vist seg å være gjennom en årrekke i politikken at dette først og fremst dreide seg om lettelse over at valget var såpass klart. At han ikke måtte beordre soldater mm. til å forsvare ett valg som gikk til Harris med liten margin. Jeg vet som sagt at for min egen del (som en tideligere soldat som måtte fulgt ordre om den hadde blitt gitt). Når de amerikanske velgerene velgte Trump så ble det ingen sivil krig som jeg hadde "måttet delta i". Og det var en lettelse som førte til ett og annet smil fra meg også (selvsagt litt annet også). Samtidig som det var de tre strekene jeg trengte under svaret om jeg skulle flytte. Jeg klarer ikke tanken på å bo i ett land som pisser på min tjeneste på denne måten. Alle andre må stå til rede for handlinger med unntak av han som har ett valg om hva han vil gjøre. Og ikke minst beordrer andre til å gjøre (hvorpå de blir ansvarlige men ikke han som gir ordren). Ikke tale om. Mitt amerikanske pass blir igjen i USA som jeg nå har forlatt. Mitt (nyere) Norske er eneste jeg trenger nå. Så gjenstår det å se om jeg blir med kona til sitt hjemland eller om vi havner i Norge. Endret 2 timer siden av wims 1 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 56 minutes ago, wims said: Når de amerikanske velgerene velgte Trump så ble det ingen sivil krig som jeg hadde "måttet delta i". Og det var en lettelse som førte til ett og annet smil fra meg også (selvsagt litt annet også). Jeg er helt enig i det. En profesjonell yrkespolitiker som Biden er nok mest glad for at et valg er over og godt gjennomført, så kommer egen serier/tap på plass nummer to. Profesjonelle politikere vet at noen valg vinner man og noen taper man, så må man bare jobbe ut i fra de valg velgerne har gjort. Han er ikke unik i så måte, det har vel stort sett vært normen bortsett fra 2020. 1 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 45 millioner dollar på målrettede løgner for å forhindre at folk stemte på Harris. https://www.washingtonpost.com/politics/2024/11/15/republican-ads-false-flag/ Quote A multipronged dark money effort by advisers to Elon Musk targeted liberals, Jews, Muslims and Black voters with ads that were not quite what they seemed. Quote The project, funded with anonymous donations, micro-targeted messages across the battleground states, often with ads that appeared to be something they were not — a tactic the organizers sometimes referred to internally as “false positives.” Quote The effort worked in concert with a separate project by the Trump campaign to depress turnout for Harris — knowing that Trump would be unlikely to drastically expand his vote totals. In 2020, Trump received about 74 million votes to Joe Biden’s 81 million votes. In 2024, Trump received a little less than 76 million votes to Harris’s 72.6 million votes. In other words, Trump’s total went up slightly, while Harris dropped about 8 million votes. “The entire goal of the campaign was to push her numbers down,” said a top Trump campaign adviser, who like others interviewed for this story spoke on the condition of anonymity to describe internal strategy. Quote Andrew Romeo, who led the creative strategy for Building America’s Future and also worked as a spokesman for Musk’s America PAC, said they decided to simply ignore their detractors during the campaign. “People were upset on both sides of the aisle on it, said it was dishonest, disingenuous, we shouldn’t be running ads that look like Harris’s. But it worked and the numbers are undeniable,” Romeo said. For noen motbydelige mennesker. 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Joeal88 skrev (1 time siden): Men det kan da vel ikke være så himla tidskrevende og skrive hvordan Trump angivelig skapte denne rekordhøye inflasjonen som USA har hatt under Biden? Du ser, du/dere sitter tydeligvis på særdeles viktig informasjon som ingen andre kjenner til. Kan være mange grunner, selv holder jeg en knapp på hans fantastiske håndtering av Covid pandemien. Det startet iallefall med det, så ballet ting på seg verden rundt med Tyskland som slo av kraftverk samtidig som invasjonen av Ukraina startet. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 57 minutter siden Del Skrevet 57 minutter siden (endret) Det kan hende at redningsplanen var medvirkende til høyere inflasjon, men den var også et godt tiltak og nødvendig for å få økonomien opp igjen etter Covid pandemien. Der er også andre faktorer som spiller inn som energi priser, og internasjonale forhold. Endret 56 minutter siden av Svein M Lenke til kommentar
rabler Skrevet 38 minutter siden Del Skrevet 38 minutter siden 18 minutes ago, Svein M said: Det kan hende at redningsplanen var medvirkende til høyere inflasjon, men den var også et godt tiltak og nødvendig for å få økonomien opp igjen etter Covid pandemien. Der er også andre faktorer som spiller inn som energi priser, og internasjonale forhold. Litt av problemet er at samfunnsøkonomer ikke aner hva som skjer. Så det blir for det meste gjetting… Lenke til kommentar
LuxFerre Skrevet 30 minutter siden Del Skrevet 30 minutter siden Har Trump valgt en kommunist som ny etterretningsdirektør? Trump har valgt den veldig Russland vennlige Tulsi Gabbard som ny etterretningsdirektør. Som Trump sine andre utnevnelser har hun ingen kunnskap om det hun skal lede. Trumps valg av Tulsi Gabbard som etterretningsdirektør vekker sterke reaksjoner ‘We Are Reeling’: Trump’s Pick of Tulsi Gabbard Alarms Intelligence Community What Tulsi Gabbard Has Said About Russia, Ukraine, China Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16 minutter siden Del Skrevet 16 minutter siden ...Trump sine skattekutt ledet bidro til inflasjon da det førte til betydelig mindre skatteinntekter, sammen med at inflasjon følger produksjonskuttet fra Covid19... Gavepakkene til bedrifter som skulle gå til å betale for drift hjalp heller ikke til, da de ikke kom frem til arbeiderene og ikke gikk tilbake ut i økonomien -- og var lagt opp til å misbrukes 'by design'. https://www.nbcnews.com/politics/justice-department/biggest-fraud-generation-looting-covid-relief-program-known-ppp-n1279664 Som er tre grunner til at inflasjon startet under Trump. Merk at Trump ikke har skyld i Covid -- men inflasjonen startet på grunn av at økonomien ble påvirket av det. Og hovedgrunnen er ikke nedstengte bedrifter, men mangel på råvarer fordi internasjonal handel ble forsinket -- som fortsatte langt ut i 2022. https://www.brookings.edu/articles/covid-19-inflation-was-a-supply-shock/ --- Det å se på hvem som gir Biden eller Erna eller Støre skylden for inflasjonen er en litmustest for å se om noen ikke følger med på politikk og økonomi eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå