Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

2 hours ago, LuxFerre said:

Regner med at Musk er som alle andre billionærer mest opptatt av å tjene mest mulig.
Hvorfor lage Model 3 i USA da det er mye billigere å lage dem i Kina.

Problemet med denne tankegangen er at den tåler ikke at man går bort fra Occams Razor. 
Du kan f.eks ikke tjene penger på en produksjonslinje du ikke eier, som i praksis går tilbake til spørsmålet: Vis du tjene mest mulig i dag, eller i morgen?
Litt av grunnen til at man bruker uttrykk som "opptatt av å tjene mest mulig" som negativt ladede setninger, er at man i praksis påmerker korttengtheten og mangelen på visjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selfuniverse skrev (48 minutter siden):

La oss si at jeg arbeider i 20 år med å gjøre lekeparker trygge for barn, slik at de ikke blir skadet når de leker seg.

Er jeg en lekeparkmotstander?

Jeg sier at betong er potensielt veldig skadelig for barn å ha som underlag på lekeparker.

Er jeg gal?

Støtter du Trump fordi du er stor fan av offentlige reguleringer?

• Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Musk said:

🤣 Punchbowl news? 

Lapsskaus Breaking hevder at dette er bs

Fra Republikaner venlige Sky News

Donald Trump has picked fiery Florida congressman Matt Gaetz to be his attorney general - a man who was under investigation over sex trafficking just days ago.

Mr Gaetz, 42, has been under investigation by the House of Representatives' ethics committee over allegations he was part of a scheme that led to the sex trafficking of a 17-year-old girl.

But after he resigned from Congress on Wednesday following being named as Mr Trump's pick for attorney general, that probe has ended - without the publication of any findings.

Er det ingen av dere Trump suportere som ser at dette er et forkastelig valg som Justisminister.

Trump er ikke som andre politikere han skaper følgere som vil støtte han samme hva han gjør eller sier.
Det er ikke partiet dere støtter men personen Trump, noe som gjør Trump veldig farlig.

• Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Så var vi kommet til del tre av Trumps flotte avslutningstale under folkemøtet i delstaten Pennsylvania 23. september i år. Kjenn på energien han legger i de siste setningene. Bare deilig!

Del en og del to la jeg ut her for henholdsvis fire--fem og to dager siden.

Det fine med de siste femten minuttene av denne talen, er at Trump i løpet av dem oppsummerer ganske godt hva han har hevdet å ville gjøre, og hva han har lovet det amerikanske folket.

Bare det Trump sier i løpet av disse få minuttene som disse tre klippene dekker, stiller hele dekningen til de vanlige norske mediene av valgkampen i USA i et veldig merkelig lys -- hva er det egentlig de driver med? Hva er det de tror de holder på med? Skulle ikke journalistikk streve mot å være upartisk og objektiv og balansert og rettferdig? Skulle ikke journalister prøve å få fram alle sider ved en sak, og la alle involverte parter få komme til orde? Hvordan er det mulig at så og si alle norske aviser, inkludert det i teorien "konservative" Stavanger Aftenblad, bare leverer den ene ekstremt tendensiøse propaganda-saken etter den andre når det gjelder valget og kandidatene i Amerika? Fortjener ikke leserne bedre?

Som jeg påpekte i et tidligere innlegg: Denne oppførselen kan bare virke fordummende på de mange godtroende nordmenn som sluker den rått og ukritisk, og er utrolig arrogant og nedlatende og nesevis sett i forhold til alle de titalls millioner helt vanlige, greie amerikanere som nå har stemt på Trump, og kan på sikt bidra til å skape alvorlig og unødvendig splid mellom Norge og USA, og mellom Europa og Amerika. 

En slik tendensiøs, propagandistisk dekning av personer og begivenheter i andre land er ikke noe nytt, dessverre. Når man begynner å studere historien -- den egentlige historien, og ikke de overflatiske og unyanserte karikaturene som gjerne tegnes i skolebøker og populære bøker og storfilmer og denslags -- oppdager man at dette er noe som faktisk har pågått i langt over hundre år, siden moderne massemedier for alvor begynte å fange inn befolkningen, og dette gjelder ikke kun Norge, selvfølgelig, men store deler av Europa.

Det var en slik forvrengt og løgnaktig og demoniserende dekning som muliggjorde de to store "verdenskrigene" (dvs. at det som kunne ha forblitt lokale og regionale konflikter, og som kunne ha blitt løst, isteden eskalerte til sivilisasjonsødeleggende blodbad og kataklysmer), og som gjorde at første verdenskrig, den grufulle skyttergravskrigen som tok livet av store deler av Europas yngre mannlige befolkning, ikke ble avsluttet etter et år eller to, men pågikk helt til november 2018. Selv i dag har de færreste forstått hva som egentlig skjedde i det tjuende århundre, og nå er faren for en gjentagelse overhengende ...

Det er også slik at "de" noen ganger angriper dem "de" egentlig vil ha inn for å gi dem økt troverdighet i øynene til lettlurte medie-forbrukere. Så i dette gamet må nisselua vekk om man skal ha noe som helst håp om å gjøre observasjoner av verdi ...

Men vi sporer av litt. I dette klippet snakker Trump om følgende:

-- Få bukt med den voldsomme økningen i kriminalitet, som er direkte relatert til det at den illegale innvandringen er helt ute av kontroll

-- Få slutt på at det som fysisk sett er menn deltar i kvinneidrett

-- Få slutt på ekstrem kulturkritisk ideologi i skolene

-- Sikre et skred av et valg som er too big to rig

-- Make America safe again

-- Etc.

Hva som faktisk kommer til å skje under Trump, synes fortsatt temmelig usikkert. Noen av hans utpekte personer er så Israel-tilbedende at nyheten om dette visstnok fikk Benjamin Netan-Yahoo (!) & co til å danse "hora" av glede og opphisselse. Men så er det andre utpekte som visstnok ikke er rabiate neoconservatives, og som noen mener vil få mer makt enn de Israel-vennlige, som kommer til å pushe for å "ta ut" Iran så fort som mulig.

Kennedy er inne, og det kan være en veldig god nyhet.

Spennende blir det uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (8 minutter siden):

Er det ingen av dere Trump suportere som ser at dette er et forkastelig valg som Justisminister.

Hvis det er noe sannhet i det selvfølgelig, men det er svært lite sannsynlig at noe som kommer frem i MSM om Trumps utvalgte i den kommende administrasjonen i det hele tatt er sant. Slik har dessverre verden blitt. En kamp om idelogi, og man er villig til å lyve om hva som helst for å nå sine mål, inkl svartmale 50% av USAs befolkning som nazister, fascister og kvinnehatende rasister. Når nivået på mediene ligger der så kan jeg dessverre ikke stole på de i andre saker heller, selv om de skulle treffe blink en gang iblant.

Lenke til kommentar
Musk skrev (24 minutter siden):

Hvis det er noe sannhet i det selvfølgelig, men det er svært lite sannsynlig at noe som kommer frem i MSM om Trumps utvalgte i den kommende administrasjonen i det hele tatt er sant. Slik har dessverre verden blitt. En kamp om idelogi, og man er villig til å lyve om hva som helst for å nå sine mål, inkl svartmale 50% av USAs befolkning som nazister, fascister og kvinnehatende rasister. Når nivået på mediene ligger der så kan jeg dessverre ikke stole på de i andre saker heller, selv om de skulle treffe blink en gang iblant.

Jeg er enig i at media er ekstremt vridd. Når det er sagt så er det flere av trumps utvalgte vi allerede kommer til å se at blir en katastrofe.

Den eneste utvalgte jeg er fornøyd med er egentlig Marco Rubio, ellers er det et fullstendig shitshow

De bør manne opp helsevesenet ihvertfall for å ta imot alle ungene med meslinger og kikhoste....

My body my choice som vaksinemotstanderne roper, my ass. Ingen bør ha rett til å utsette sine barn for livsfare pga at foreldrene er dum som et brød

https://www.amazon.com/Body-Choice-Vaccine-Anti-Decorations/dp/B08ZLHK8ZN

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Duriello skrev (18 timer siden):

Jeg vet utmerket godt hva pakket østfra er istand til. Tenker det er på tide at folk slutter å være så jævlig feige.

Det handler ikke om feighet, det handler om kløkt. Vite hva man begir seg inn på, konsekvensene av det og la være om man ikke er militært sterke nok. Verden er slik sett brutal ! I en krig vinner den sterkeste parten, den svakeste taper. Norge er en mygg i slik henseende. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Musk said:

Trump supportere stoler alt for mye på Trump, Negative ting om Trump er Fake News.
Du stolte ikke engang på normalt Trump vennlige Sky News.

Media snakker stort sett sant men Trump angriper media med anklager på Fake news.
Selv mange Trump supportere vet at Trump er en lyst løgner som liver hele tiden.
Fake news kommer fra sosial media der man legger ut sin ønskede sannhet uten kilde.
Trump ønsker seg full kontroll over media slik Putin har i dag.

Dette er direkte fra House of Representatives' ethics committee ingen media her.

Er du enig nå at Matt Gaetz ikke bør få bli Justisminister?

Statement Regarding the Matter of Representative Matt Gaetz

Jun 18, 2024
Press Release

Pursuant to Committee Rule 7, the Committee on Ethics (Committee) determined to release the following statement:

On April 9, 2021, the Committee announced it had initiated a review into allegations that Representative Matt Gaetz may have engaged in sexual misconduct and/or illicit drug use, shared inappropriate images or videos on the House floor, misused state identification records, converted campaign funds to personal use, and/or accepted a bribe, improper gratuity, or impermissible gift, in violation of House Rules, laws, or other standards of conduct.  The Committee deferred its consideration of the matter in response to a request from the Department of Justice (DOJ).  In May 2023, the Committee reauthorized its investigation after DOJ withdrew its deferral request. 

There has been a significant and unusual amount of public reporting on the Committee’s activities this Congress.  Much of that reporting has been inaccurate.  The Committee’s investigations are conducted confidentially, but the Committee’s confidentiality rules do not prohibit witnesses from disclosing information about the Committee’s requests or conversations with Committee investigators.  The Committee is confident in the integrity of its process. 

Representative Gaetz has categorically denied all of the allegations before the Committee.  Notwithstanding the difficulty in obtaining relevant information from Representative Gaetz and others, the Committee has spoken with more than a dozen witnesses, issued 25 subpoenas, and reviewed thousands of pages of documents in this matter.  Based on its review to date, the Committee has determined that certain of the allegations merit continued review.  During the course of its investigation, the Committee has also identified additional allegations that merit review.

Accordingly, the Committee is reviewing allegations pursuant to Committee Rules 14(a)(3) and 18(a) that Representative Gaetz may have:  engaged in sexual misconduct and illicit drug use, accepted improper gifts, dispensed special privileges and favors to individuals with whom he had a personal relationship, and sought to obstruct government investigations of his conduct.  The Committee will take no further action at this time on the allegations that he may have shared inappropriate images or videos on the House floor, misused state identification records, converted campaign funds to personal use, and/or accepted a bribe or improper gratuity. 

The Committee notes that the mere fact of an investigation into these allegations does not itself indicate that any violation has occurred.  No other public comment will be made on this matter except in accordance with Committee rules.

Endret av LuxFerre
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Musk said:

Håper ikke woke-mind virus kommer hit 

Hva legger du i det?

Det meste jeg merker til woke er "anti woke" eller frykten for woke. Hører veldig mange snakke om at man blir kansellert, men har ikke sett noe særlig til det (borteste fra overgripere og andre ting som naturlig skader en merkevare).

Jeg har heller ikke sett noe til alle kraven som anti-woke prater om at kommer over alt.

For meg er woke mer eller mindre noe som anti-woke holder liv i for å ha en "fiende"

50 minutes ago, sedsberg said:

Folk klarer ikke tenke mer enn akkurat her og nå.

- "Bensinen er dyr akkurat nå. Biden er president akkurat nå. Altså er det Biden sin skyld."

Det som også er ille er at folk ikke forstår forskjell på pris og inflasjon. Det at inflasjonen er tilbake under kontroll betyr ikke at prisene vil gå tilbake til det de var. Inflasjon handler om prisstigning, og det må en deflasjon til får å få prisene ned. Deflasjon er en ekstremt farlig og uønsket ting.

Folk ser derfor at prisen er høyere nå enn før og konkluderer med at inflasjonen fremdeles er høy.

14 minutes ago, Musk said:

Kan det være at det er kildene du bruker som driver "En kamp om idelogi, og man er villig til å lyve om hva som helst for å nå sine mål" og at det er du som blir lurt, eller det en umulighet? Er du helt sikker på at det du påstår at andre er offer for, ikke også rammer deg? Hvordan kan du i så fall være sikker på det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig i at media er ekstremt vridd.

Du kan heller gjøre deg opp en egen mening ved å høre på et langt intervju, måten de snakker på og hva ideene er. Hvis du har lest det i media er det sannsynligvis ikke sant 

Lenke til kommentar
Musk skrev (11 minutter siden):

Du kan heller gjøre deg opp en egen mening ved å høre på et langt intervju, måten de snakker på og hva ideene er. Hvis du har lest det i media er det sannsynligvis ikke sant 

Jeg har sett flere dokumentarer om det, fra begge sider, og lest om det ganske mye. Og jeg vet mekanismen bak vaksiner godt. Mens Afrikanske mødre bønnfaller om vaksiner for barna sine, mens foreldre i Gaza trosser krigen for å samles og vaksinere barna sine,  så lar vestlige mødre barna sine, OG ANDRES BARN, dø av smittsomme sykdommer. 

Det finnes mennesker som ikke tåler vaksiner ja, og de er avhengig av at andre vaksinerer seg. Anti-vaksinebevegelsen er nesten like idiotisk som foreldre som lar barna sine dø av aids fordi de tror det er behandlingen,.ikke viruset, som dreper

Og nå skal en slik  bli helseminister.... hva skjer med USAs støtte til vaksiner i verden? Mandater om at helsearbeidere som jobber med utsatte mennesker skal ha visse vaksiner?

Uff, dette kunne jeg sagt mye om. Immunologi og vaksine er ikke mitt felt,.Men én interesse jeg har,  så jeg har satt meg godt inn i ekte vitenskap 

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vaksinemotstandere ynder å trekke frem en graf som viser at antall dødsfall av meslinger var ganske lavt allerede da vaksinen ble introdusert. Legevitenskapen blir bedre. 

Det de overser er grafen som viser antall tilfeller før og etter vaksinen ble tilgjengelig. Forekomsten var høy, og sank som en stein etterpå. 

Gitt at mange nok blir syke, så vil en andel av disse bli så dårlige at de trenger behandling på sykehus. I USA kan vel det fort bety ruin om man ikke har forsikringene i orden. 

Og noen barn vil dø. Kanskje ikke så mange i det store bildet, men likevel. 

At noen ønsker å utsette ungene sine for potensielt alvorlig sykdom, det er langt over min fatteevne. Mistanken om kobling til autisme er jo også forkastet herfra til månen, så den holder ikke. 

Jeg tenker det skal gå en kule varmt på kammerset hvis RFK jr skal begynne å justere på solide medisinske anbefalinger. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 minutter siden):

Vaksinemotstandere ynder å trekke frem en graf som viser at antall dødsfall av meslinger var ganske lavt allerede da vaksinen ble introdusert. Legevitenskapen blir bedre. 

Det de overser er grafen som viser antall tilfeller før og etter vaksinen ble tilgjengelig. Forekomsten var høy, og sank som en stein etterpå. 

Gitt at mange nok blir syke, så vil en andel av disse bli så dårlige at de trenger behandling på sykehus. I USA kan vel det fort bety ruin om man ikke har forsikringene i orden. 

Og noen barn vil dø. Kanskje ikke så mange i det store bildet, men likevel. 

At noen ønsker å utsette ungene sine for potensielt alvorlig sykdom, det er langt over min fatteevne. Mistanken om kobling til autisme er jo også forkastet herfra til månen, så den holder ikke. 

Jeg tenker det skal gå en kule varmt på kammerset hvis RFK jr skal begynne å justere på solide medisinske anbefalinger. 

https://www.cdc.gov/media/releases/2024/p1114-measles-cases.html

107 000 døde, langt de fleste barn under 5 år globalt. Når vaksinedeknkngen i USA synker så kan det bli ille også der...

Lenke til kommentar
Dikedis skrev (1 time siden):

Det fine med de siste femten minuttene av denne talen, er at Trump i løpet av dem oppsummerer ganske godt hva hanhar hevdet å ville gjøre, og hva han har lovet det amerikanske folket.

Bare så synd at han er en notorisk storløgner som bare sier tilfeldige ting som aldri vil bli gjort engang. Det eneste man kan stole på er at han vil tyne arbeidere og gi rike mer makt og mer penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...