Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

20 hours ago, jallajall said:

Trump, Biden pledge peaceful transition in Oval Office meeting: ‘Politics is tough’

“Congratulations, and I look forward to having a smooth transition,” Biden said.

Egentlig ganske bizzaro at Biden & co skal tilrettelegge for en smud overgang til diktatur.

Leser det som at Biden håper at Trump ikkje er langsint osv. Mange sure oppstøt mellom di 2. Biden vil vel neppe måtte sjå seg over skuldra di siste åra sine ved å gjere det vanskelig for Trump. For alt eg veit kan det vere mykje rart i kulissane som ikkje tåler dagens lys mellom desse 2. Trump 2.0 synast meir bestemt på å få viljen sin enn første perioden og korleis det slår ut i forskjellige målsetninger er heilt i det blå. Man kan håpe på det beste og planlegge for det verste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (5 timer siden):

George W. Bush er nok den siste anstendige republikaneren vi vil se på lenge nå.
Han var ikke så populær under sin andre periode, men han var i det minste en ordentlig politiker og anstendig. Selv om han var konservativ så virket han i det minste til å respektere sine demokratiske motstandere.

https://en.wikipedia.org/wiki/George_W._Bush

Samt også andre anstendige republikanere som ikke lenger er blant oss eller har sluttet: John McCain, Dick Cheney, Mitt Romney

Selv om Trump kun kan sitte en periode til (med mindre han får til en endring i grunnloven), tror jeg ikke vi vil få en ny anstendig republikaner etter hans periode. Spesielt når man har enkelte republikanere som Matt Gaetz, Ted Cruz, Kevin McCarthy, Marjorie Green m.f.

Nikki Haley virket anstendig. Det var synd hun ikke vant primærvalget.

Jeg liker Nikki Haley, hun var min absolutte favoritt

Endret av Tussi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, DJViking said:

George W. Bush er nok den siste anstendige republikaneren vi vil se på lenge nå.
Han var ikke så populær under sin andre periode, men han var i det minste en ordentlig politiker og anstendig. Selv om han var konservativ så virket han i det minste til å respektere sine demokratiske motstandere.

Jeg husker hvordan Bush gikk inn for å svarteliste alle som var uenige med han.  Vi har nok et mer positivt syn på han nå enn da han faktisk var president.  Either you are with us, or against us and with the terrorist, var mantraet hans.   Han presset igjennom at Irak hadde kjernefysiske våpen.  Beviset var et satellittbilde av et firkantet hus.  Ingenting mer.   Jeg husker jeg følte at han og styret hans fornærmet intelligensen min ved å kreve at vi skulle akseptere det som gode nok bevis for invasjon av Irak.   I ettertid så viste det seg også at bevisene var sprøyt.

Bush var også veldig aktiv for å få gjennomført flest mulig henrettelser.

Jeg husker jeg hatet han som byllepest.

Anstendig og Bush er fortsatt noe jeg sliter med å svelge, for å si det sånn.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (11 minutter siden):

Jeg husker hvordan Bush gikk inn for å svarteliste alle som var uenige med han.  Vi har nok et mer positivt syn på han nå enn da han faktisk var president.  Either you are with us, or against us and with the terrorist, var mantraet hans.   Han presset igjennom at Irak hadde kjernefysiske våpen.  Beviset var et satellittbilde av et firkantet hus.  Ingenting mer.   Jeg husker jeg følte at han og styret hans fornærmet intelligensen min ved å kreve at vi skulle akseptere det som gode nok bevis for invasjon av Irak.   I ettertid så viste det seg også at bevisene var sprøyt.

Bush var også veldig aktiv for å få gjennomført flest mulig henrettelser.

Jeg husker jeg hatet han som byllepest.

Anstendig og Bush er fortsatt noe jeg sliter med å svelge, for å si det sånn.

Kjemiske våpen var det snakk om , og det vet vi Irak har hatt, for de brukte det mot egne innbyggere i Halabja. Lurer på hva som skjedde med de våpnene 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Tussi said:

Kjemiske våpen var det snakk om , og det vet vi Irak har hatt, for de brukte det mot egne innbyggere i Halabja. Lurer på hva som skjedde med de våpnene 

Kjemiske våpen var en av årsakene Bush brukte som causus belli ja, men atomvåpen var den andre hovedgrunnen.  Dette viste seg i ettertid å være rent oppspinn.

Lenke til kommentar
Fatninja skrev (24 minutter siden):

Er alltid usikker på om det er faren eller sonen man mener når det navnet blir nevnt. Husker jo godt når faren var president også..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ekstremt hvor polariserende samfunnet i USA har blitt mellom demokrater og republikanere.
Leser nå ofte i aviser og i SoMe om familie og venner som skiller lag pga. motstridende politisk ståsted.

Sist nå var en transkvinne i USA som brutalt myrdet faren sin med en ishakke.

Utrolig at noe slikt kan skje kun pga. politikk. Hadde det vært pga. religion hadde det vært mer forståelig.
Både politikk og religion er årsaken til mye konflikter og hat rundt omkring i verden i dag.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (7 minutter siden):

Det er ekstremt hvor polariserende samfunnet i USA har blitt mellom demokrater og republikanere.
Leser nå ofte i aviser og i SoMe om familie og venner som skiller lag pga. motstridende politisk ståsted.

Sist nå var en transkvinne i USA som brutalt myrdet faren sin med en ishakke.

Utrolig at noe slikt kan skje kun pga. politikk. Hadde det vært pga. religion hadde det vært mer forståelig.
Både politikk og religion er årsaken til mye konflikter og hat rundt omkring i verden i dag.

Det er sjelden at familie skiller seg kun pga politikk, det finnes ofte andre konflikt.  70% av naboene mine stemte på Trump og det har ikke skapt noe konflikt enda.  Vi som er uenige unngår politiske diskusjoner 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (3 timer siden):

Jeg siterte deg ikke, jeg kom med det som en generell kommentar etter å ha lest flere innlegg pluss nyhetssaker om utnevnselen av Pete Hegseth til forsvarsminister. 

At media og enkelte brukere kritiserer utnevnelsen av for eksempel Pete Hegseth til forsvarsminister, en mann som blant annet har 20ish år i militæret på CV'en, mens Norges forsvarsminister for tiden, Bjørn Arild Gram, er siviløkonom med bakgrunn som fra førstegangstjenesten, som ordfører og Telenor-ansatt finner jeg egentlig noe latterlig. Det er visst ikke så farlig med faglig kunnskap for regjeringsmedlemmer i Norge som i USA. 

Mannen som har uttalt "Russland vil bare ha tilbake det som var deres" (om Ukraina). Flott fyr.

image.png.78e20b12bbe1fdd012a5b4493a93c2b4.png

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
DJViking skrev (8 timer siden):

https://en.wikipedia.org/wiki/George_W._Bush

Samt også andre anstendige republikanere som ikke lenger er blant oss eller har sluttet: John McCain, Dick Cheney, Mitt Romney

McCain og Romney ja, men Bush og spesielt Cheney var ikke "anstendige".

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (16 timer siden):

Og likevel overbeviser han flertallet til å stemme på seg.

Det gjorde han nok ikke. Alt tyder på at flertallet velgere i USA ikke stemte på Trump i presidentvalget. Han ligger an til å ta popular vote med ganske så grei margin, men når ikke 50%.

Rundt fem millioner stemmer gjenstår å telle, i hovedsak fra Oregon, California, Maryland og New York.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/trump-mister-majoriteten/17180374/

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det gjorde han nok ikke. Alt tyder på at flertallet velgere i USA stemte på Kamala Harris i presidentvalget. Hun ligger an til å ta popular vote med ganske så grei margin.

Rundt fem millioner stemmer gjenstår å telle, i hovedsak fra Oregon, California, Maryland og New York.

Fra din kilde 

Sitat

– Dermed tar Harris innpå Trump, men det er selvfølgelig ingen fare for at hun faktisk tar igjen Trump, legger han til.

Men under 50 blir det nok

Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 minutter siden):

Fra din kilde 

Men under 50 blir det nok

Ops ja, skulle være «flertallet velgere ikke stemte på Trump». Marginen mellom de to ser ut til å bli rundt 1.4/5 prosentpoeng.

Han har aldri nådd 50% og gjør det ikke denne gangen heller.

Dette ble blant de jevneste presidentvalgene både for popular vote og electoral college.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (10 minutter siden):

Det gjorde han nok ikke. Alt tyder på at flertallet velgere i USA stemte på Kamala Harris i presidentvalget. Hun ligger an til å ta popular vote med ganske så grei margin.

Trump er den som har fått flest stemmer i presidentvalg noensinne ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (15 minutter siden):

Jeg tenkte det måtte være galt, men du har rett. Trump har fått flest stemmer, takket være at han har stilt til valg hele 3 ganger. Vi må helt tilbake til 2. verdenskrig for å finne noen som har stilt flere enn 2 ganger. Roosevelt fikk "bare" 103 millioner stemmer fordelt på 4 valg, hovedsaklig fordi folketallet var lavere den gangen. Så ja, Trump sine 63 + 74 + 76 = 203 millioner stemmer er faktisk rekord. Biden har rekord for ett enkelt valg med over 81 millioner stemmer. Harris sine 73 millioner kommer på en tredjeplass i et enkelt valg.

Rekorder:

1 valg: Biden med 81,3 millioner stemmer (2020)

Kun 2 valg: Obama med 129,6 millioner stemmer (2008+2012)

3 valg: Trump med 213,2 millioner stemmer (2016+2020+2024)

4 valg: FD Roosevelt med 103,4 millioner stemmer (1932+1936+1940+1944)

Kilde til tidligere valg

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Justert for befolkningsstørrelse -  not Even close!

3 topp 10 plasseringer ;) 

Ingen sittende president har fått like mye stemmer ;)

Han er public persuations Bjørn Dælhie ;)

Endret av Ballalaika
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (1 time siden):

Siden vi først ordkløyver så må jeg trekke tilbake enigheten. Trump er IKKE den som har fått flest stemmer i presidentvalg noensinne. Han må nemlig se seg grundig slått av selveste Vladimir Putin som har fått 267,61 millioner stemmer totalt i de 6 valgene han har vært med i.

Trump er også slått av Indonesias Prabowo Subianto som fikk 227,4 millioner stemmer i løpet av 3 valg.

En annen kar som har fått mange stemmer er Indias Narendra Modi som fikk 236 millioner stemmer i årets valg og totalt 636,5 millioner stemmer i de tre valgene han har vært med i. Men han er ikke president. Han er statsminister.

Så Trump må nok innfinne seg med å være en i beste fall en treer i denne særegne konkurransegrenen.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Siden vi først ordkløyver så må jeg trekke tilbake enigheten. Trump er IKKE den som har fått flest stemmer i presidentvalg noensinne. Han må nemlig se seg grundig slått av selveste Vladimir Putin som har fått 267,61 millioner stemmer totalt i de 6 valgene han har vært med i.

En annen kar som har fått mange stemmer er Indias Narendra Modi som fikk hele 236 millioner stemmer i årets valg. Men han er ikke president. Han er statsminister. Han har vært med i tre valg og fått til sammen 636,5 millioner stemmer i de.

Trump og Putin, verdens 2 mest likandes karer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...