Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (1 minutt siden):

Demokratene har i stadig større grad forfektet abort til fødsel, noe Walz var et eksempel på,.folk tror det ikke  men det er sant

Det er misvisende, faktiske forslag til lovgiving viser at Demokratene støtter abort opp til levedyktig foster, som er ca. uke 24.
Alle andre tilfeller etter det er kritiske særtilfeller hvor morens liv står i fare og leger må ta et valg der og da, spesielt om fosteret allerede kan være dødt.

Det eneste vi kan forholde oss til her er hva som er foreslått.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AlpakkaMafakka skrev (13 minutter siden):

Det er misvisende, faktiske forslag til lovgiving viser at Demokratene støtter abort opp til levedyktig foster, som er ca. uke 24.
Alle andre tilfeller etter det er kritiske særtilfeller hvor morens liv står i fare og leger må ta et valg der og da, spesielt om fosteret allerede kan være dødt.

Det eneste vi kan forholde oss til her er hva som er foreslått.

Nei

Sitat

Yes. Abortion is legal in Minnesota. There is no limit on abortion in Minnesota based on how far along in pregnancy you are. To figure out how far along you are in pregnancy, count from the first day of your last period.

https://www.abortionfinder.org/abortion-guides-by-state/abortion-in-minnesota

Yes. Abortion is legal in Colorado. There is no limit on abortion in Colorado based on how far along in pregnancy you are. To figure out how far along you are in pregnancy, count from the first day of your last period.

Jeg kan finne flere, det er en misforståelse at Demokratene er moderate på dette

Du sikter til lover som i California

Yes. Abortion is legal in California. However, abortion is restricted in California and other states. Right now, abortion is legal in California until "viability," which is the stage of pregnancy when a fetus has developed enough that it is able to survive outside the uterus with medical help. When it happens depends on how the fetus is developing and can be different for every pregnancy. To figure out how far along you are in pregnancy, count from the first day of your last period.

Det er snakk om 8-9 stater, alle utenom alaska er demokrstiske tror jeg

Missouri kommer til å joine de amdremled en grense på ca 30 ukerr vil jeg anta , etter folkeavstemning 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikkeno er så hyggelig som å være lege og måtte sitte og se på at en gravid kvinne dør av sepsis fordi de ikke kan gjøre noen inngrep før fosteret er dødt.

Det er nå foreslått at gravide kvinner overvåkes av Staten slik at de ikke stikker avgårde for å ta abort.

"Your body, my choice".

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (15 minutter siden):

kkeno er så hyggelig som å være lege og måtte sitte og se på at en gravid kvinne dør av sepsis fordi de ikke kan gjøre noen inngrep før fosteret er dødt.

Du vet at Norge har mye strengere abortlover enn de fleste republikanske stater, ikke sant? Hvorfor protesterer du ikke mer mot disse norske lovene?

Du vet også at flere demokratiske stater har så liberale abortlover at de ALDRI ville blitt godkjent i Norge. Ikke så rart et relativt konservativt USA avviser dette. Problemet i denne tråden er mangel på kunnskap om demokratens politikk, derfor er dere så sjokkert over at republikanerne støttes av over 50% av befolkningen. 

Endret av Musk
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (53 minutter siden):

Ikkeno er så hyggelig som å være lege og måtte sitte og se på at en gravid kvinne dør av sepsis fordi de ikke kan gjøre noen inngrep før fosteret er dødt.

Det er nå foreslått at gravide kvinner overvåkes av Staten slik at de ikke stikker avgårde for å ta abort.

"Your body, my choice".

Siden begge deler du sier er blank løgn gidder jeg egentlig ikke engasjere meg så mye i det

Hvis ikke vil jeg ha konkrete lover med korrekt ordlyd

Endret av Tussi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Tussi skrev (49 minutter siden):

Nei

https://www.abortionfinder.org/abortion-guides-by-state/abortion-in-minnesota

Yes. Abortion is legal in Colorado. There is no limit on abortion in Colorado based on how far along in pregnancy you are. To figure out how far along you are in pregnancy, count from the first day of your last period.

Jeg kan finne flere, det er en misforståelse at Demokratene er moderate på dette

Du sikter til lover som i California

Yes. Abortion is legal in California. However, abortion is restricted in California and other states. Right now, abortion is legal in California until "viability," which is the stage of pregnancy when a fetus has developed enough that it is able to survive outside the uterus with medical help. When it happens depends on how the fetus is developing and can be different for every pregnancy. To figure out how far along you are in pregnancy, count from the first day of your last period.

Det er snakk om 8-9 stater, alle utenom alaska er demokrstiske tror jeg

Missouri kommer til å joine de amdremled en grense på ca 30 ukerr vil jeg anta , etter folkeavstemning 

Det er poenget mitt, statene varierer så mye at det er meningsløst å sammenlignes med Norge. Vi har begge rett avhengig av hvilken stat det er snakk om. Jeg sa ikke at du tok feil, men at det er misvisende. Det er 14 stater hvor abort har blitt forbudt og Minnesota, med andre stater har sikret retten til abort uten tidsrammer (men med kontroll og godkjennelse fra sykehusene) som en motreaksjon. For meg er dette et eksempel på hvordan ekstreme holdninger skaper ekstreme motreaksjoner. Jeg tror at det vil føre til flere unødvendige dødsfall i de statene som har gjort abort ulovlig enn stater som Minnesota, selv om jeg personlig mener en grense på 18. uker er det beste.

Det er ikke det samme som at folk ønsker abort til fødsel eller at det kommer til å bli vanlig prosedyre. Dette er for å skjerme leger og sykehus fra straff om de må ta noen utrolig vanskelige valg. Om det blir mer omfattende konsekvenser gjenstår å se.

Forøvrig ønsker jo 9 av 10 Demokrater å lovliggjøre abort, mens 4 av 10 ønsker fri abortgrense, slik Minnesota har. Majoriteten ønsker å ha en grense på det, som er ganske moderat politisk sett.

Sitat

According to an Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research poll, among Democrats, nearly nine in 10 say abortion should generally be legal. Four in 10 say it should be legal in all cases, and nearly half say it should be legal in most cases.

https://apnews.com/article/roe-biden-abortion-reproductive-rights-election-3d184285cc6edbe733311b26445db2a0

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (1 minutt siden):

Minnesota, med andre stater har sikret retten til abort uten tidsrammer (men med kontroll og godkjennelse fra sykehusene)

Det du sier her er feil, abort utføres oå private klinikker som tar seg svært godt betalt, ikke på sykehus 

• Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Og jeg er litt usikker på hvor mye vits det er å diskutere med en som synes KrF er altfor liberale i abort-spørsmålet.

Så da er det greit at du lyver, skjønner

Du kan la være å svare meg, men jeg lar ikke være å kommentere usannheter

Endret av Tussi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tussi skrev (4 minutter siden):

Det du sier her er feil, abort utføres oå private klinikker som tar seg svært godt betalt, ikke på sykehus 

Når jeg skriver sykehus mener jeg strengt tatt begge deler, siden majoriteten av USAs helsevesen er i det private. De må også forholde seg til profesjonell og trygg oppførsel og trenger lovlig beskyttelse for å kunne utføre abort i ekstreme tilfeller. Det ser man nå i statene som har gjort det ulovlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (10 minutter siden):

orøvrig ønsker jo 9 av 10 Demokrater å lovliggjøre abort, mens 4 av 10 ønsker fri abortgrense, slik Minnesota har. Majoriteten ønsker å ha en grense på det, som er ganske moderat politisk sett.

Ja det er pro-life demokrater også, og noen som ønsker en grense. Svært demokratiske stater som California og ny har en grense på 24 uker selv om de har grunnlosfestet abort

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Ja det er pro-life demokrater også, og noen som ønsker en grense. Svært demokratiske stater som California og ny har en grense på 24 uker selv om de har grunnlosfestet abort

Det er 9 av 10 Demokrater. Altså er demokratene ganske moderate på dette. 7 av 10 av alle Amerikanere ønsker abort med visse rammer, ofte 12-15-18 uker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (1 minutt siden):

Når jeg skriver sykehus mener jeg strengt tatt begge deler, siden majoriteten av USAs helsevesen er i det private. De må også forholde seg til profesjonell og trygg oppførsel og trenger lovlig beskyttelse for å kunne utføre abort i ekstreme tilfeller. Det ser man nå i statene som har gjort det ulovlig.

Det er utført over 100 aborter I Texas siden forbudet trådte ikraft, ikke i en eneste av sakene har noen måttet svare for det fprdi det var klart lovlig. MEN jeg har sagt, og det mener jeg, at forbudet i Texas er for strengt, det er for strengt ift å kunne gripe inn tidlig for å beskytte mor.

Uansett, nå kobler jeg ut, jobb venter. Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Det er utført over 100 aborter I Texas siden forbudet trådte ikraft, ikke i en eneste av sakene har noen måttet svare for det fprdi det var klart lovlig. MEN jeg har sagt, og det mener jeg, at forbudet i Texas er for strengt, det er for strengt ift å kunne gripe inn tidlig for å beskytte mor.

Uansett, nå kobler jeg ut, jobb venter. Ha en fin dag

Og samtidig har dødeligheten blant gravide økt dramatisk siden det ble forbudt i Texas:
https://www.nbcnews.com/health/womens-health/texas-abortion-ban-deaths-pregnant-women-sb8-analysis-rcna171631

Men ja, debatter om abortlovgivning kan gjøres i en annen tråd uansett, er ikke meningen å skli for mye ut på det her.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

MAGA kan ikke bli mer "weird".

Elon Musk: Hold my beer.

'Wow this is odd': Reporter says Trump Team is weirded out by 'guest that wouldn't leave'

Og kanskje mer interessant

"They're both narcissists, and there can be only one narcissist as head of the country, and that's Donald Trump," Swisher said. "Trump goes through people like tissues, essentially. And even if it's Musk, they're going to clash at some point."

Endret av uname -i
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Red Frostraven said:

Du mener kupp er greit..?

Eller;

Hva mener du straffen for kuppforsøk bør være..?

Tja, historisk har kuppforsøk vært alvorleg forbrytelse.

Kupp på den andre sida har passert med alle reaksjoner frå jubel til fordømmelse. Nellikrevulusjonen og Pinochet er døme her.😉

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...