Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (10 timer siden):

"Stemte annerledes".

Om noen stemmer på en serieovergriper og seriekriminell som allerede har vært rangert som den dårligste presidenten noensinne av seriøse historikere og før det igjen, før kuppforsøk og forsøk på valgjuks, ble rangert som den tredje dårligste presidenten noensinne...

https://www.axios.com/2024/02/19/presidents-survey-trump-ranks-last-biden-14th

...en person som oppbevarer klassifisert informasjon om USA og dere allierte i tilfeldige rom på sin private eiendom inkludert toalettet...

APTOPIX Trump Classified Documents

...en president som koordinerer med høyreekstreme og fascister for å fosøke å begå valgjuks og kupp på flere måter...

https://edition.cnn.com/2021/11/05/politics/january-6-timeline-trump-coup/index.html

...

Altså.
Om det var Norge ville jeg slått inn nesen på dem og bedt dem om å dra til helvete;

Forstår du hvor alvorlig kupp er?

Det er en av få ting som er totalt utilgivelig fra en politiker.

Du trenger hjelp... 😅😅 TDS har gått helt til hjernen ser jeg. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
traveldag skrev (13 minutter siden):

For de som tenkte at det kom til å gå bra med Ukraina etter valget av Trump. Helt utrolig at sønnen klarer å få seg til å poste noe sånt. Det dør folk hver dag i krigen, landet er invadert, og de kjemper for sin egen frihet.IMG_3664.thumb.jpeg.3451fbc68514dec2abf1ca112f314b82.jpeg

Sønnen er sikkert også en sosiopat samme som faren sin.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (10 timer siden):

Dette handler ikke om å "stemme anderledes".

Nei.

Hvis man ikke kan adressere selve ideologien/politikken, eller detaljene bak ideologien/politikken, og kun referere dem til "meninger som er annerledes", eller "uenighet", så har man egentlig ikke noe argumenter.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Nei.

Hvis man ikke kan adressere selve ideologien/politikken, eller detaljene bak ideologien/politikken, og kun referere dem til "meninger som er annerledes", eller "uenighet", så har man egentlig ikke noe argumenter.

Dere får bare leve i hat og frykt fra store deler av befolkningen,  det er ikke meg det går ut over.. i mitt nettverk lever vi fint med ulike meninger...

Endret av Tussi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
North Pole skrev (1 time siden):

Dette er ikke utelukkende et republikansk fenomen, i hvert fall. 

Jeg fulgte valget sånn passe tett, og mitt inntrykk var at her var det egentlig to steile parter mot hverandre, også i mediebildet - ingen var særlig mye bedre enn den andre, rent faktuelt. Et eksempel på DNC-propaganda/stråmenn er jo måten man fremstilte det på som om Trump oppfordret til at Liz Cheney skulle skytes på - noe som i beste fall var en kreativ tolkning av det som faktisk var Trumps poeng. 

Man kan selvsagt diskutere hvorvidt ordbruken er grovere på republikansk side, og det er den nok - men spredningen av misinformasjon, fordummingen av debatter og viljen til å skru opp temperaturen og konfliktnivået i diskursene er lik på begge sider. 

Da ser man ganske overfladisk på det hele, i min mening.

Det er helt klart en overvekt av Republikanere/MAGA-supportere som har grovere ordbruk, lar seg lure av og sprer selv langt mer misinformasjon, og ikke har en dypere forståelse av politikken de støtter (det er greit å ikke ha en dyp forståelse, det er helt lov å bare bry seg om matvareprisene og sin egen økonomi, men ikke begynn å diskuter inflasjon og makro-økonomi fordi du ser at matvareprisene har økt).

Trump er særdeles god på å trekke motstandere ned til sitt debattnivå, noe Biden bet på litt for mange ganger. Men der ser man også den tydelige dobbelstandarden til støttespillerne, hvor man kan forsvare Trumps utsagn som "bare fleip, er ikke humor lov lenger?" når man samtidig hopper på Bidens utsagn om at Trumps supportere er søppel (selv om det er en dum ting å si, politisk sett). Biden må jo beklage for det, men Trump kan slenge ut så mange kvinnehatende, rasistiske "fleipetrusler" så mye han vil.

Nå bryr jeg meg fint lite om alle disse utsagnene til Trump også, det er smakløst om ikke annet bare, jeg bryr meg langt mer om hvem han omringer seg med, hvem han utpeker til stillinger og hva deres agendaer er. Men påpeker man det så skrur man vel bare opp temperaturen i diskursene da.

Men klart, Demokratene og venstresiden har et stort kommunikasjonsproblem også. De snakker altfor teoretisk om politikk og ikke nok om hva folk føler på i hverdagen. Det er en stor disconnect mellom velgerne og Demokratene nå.

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 4
Lenke til kommentar
North Pole skrev (1 time siden):

Et eksempel på DNC-propaganda/stråmenn er jo måten man fremstilte det på som om Trump oppfordret til at Liz Cheney skulle skytes på - noe som i beste fall var en kreativ tolkning av det som faktisk var Trumps poeng. 

Man kan selvsagt diskutere hvorvidt ordbruken er grovere på republikansk side, og det er den nok - men spredningen av misinformasjon, fordummingen av debatter og viljen til å skru opp temperaturen og konfliktnivået i diskursene er lik på begge sider. 

Det er så lett å se at Trump bruker temaet utenriks krigføring som en plausibel benektelse for å gi seg selv en unnskyldning for å kunne bruke voldsretorikk mot politiske motstandere. Mannen har stadig vekk uttalt at han ønsker å føre krig i Mexico, skyte raketter inn mot dem, med narkokarteller som vikarierende argument. Og så har vi uttalelsen at han ønsker å bruke militæret mot "the enemy within". Det faktumet kan ikke "both-sides" bort.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (56 minutter siden):

Dere får bare leve i hat og frykt fra store deler av befolkningen,  det er ikke meg det går ut over.. i mitt nettverk lever vi fint med ulike meninger...

Toleranse av intoleranse er ikke en dyd.

Men samtidig, etter å ha snakket med en del norske MAGA-supportere har jeg innsett en vesentlig forskjell; de jeg har snakket med er i mot mye av det Trump står for og har sagt, og de er spesielt i mot Project 2025, og dette synes jeg var forvirrende, for hva foregår her da? Nei, de ville ikke stemt Trump her i Norge nødvendigvis, men de lener seg på MAGA-bevegelsen for å opplyse om ting de mener er problematisk med nåværende politikk og at det er nødvendig å la "utenforstående" komme inn i politikken og skape litt "kaos" i ny og ne for at det ikke skal bli for fastlåst og korrupt.

USA's hardcore MAGA og de som ble med stormingen 6. Januar må kjempes mot, om man vil beholde et fungerende demokrati i verden. Da kan man ikke bare si at det er ulike meninger lenger. Jeg kan fint leve og snakke med Trump-supportere, men ikke de som støtter hva som skjedde 6. Januar.

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (8 minutter siden):

Toleranse av intoleranse er ikke en dyd.

Men samtidig, etter å ha snakket med en del norske MAGA-supportere har jeg innsett en vesentlig forskjell; de jeg har snakket med er i mot mye av det Trump står for og har sagt, og de er spesielt i mot Project 2025, og dette synes jeg var forvirrende, for hva foregår her da? Nei, de ville ikke stemt Trump her i Norge nødvendigvis, men de lener seg på MAGA-bevegelsen for å opplyse om ting de mener er problematisk med nåværende politikk og at det er nødvendig å la "utenforstående" komme inn i politikken og skape litt "kaos" i ny og ne for at det ikke skal bli for fastlåst og korrupt.

Er jeg enig i dette? Nei, ikke helt, men det var klart formildende for meg å høre slike begrunnelser. USA's hardcore MAGA og de som ble med stormingen 6. Januar må kjempes mot, om man vil beholde et fungerende demokrati i verden. Da kan man ikke bare si at det er ulike meninger lenger. Jeg kan fint leve og snakke med Trump-supportere, men ikke de som støtter hva som skjedde 6. Januar.

Nettopp! Og utfra det jeg har sett så er det ikke hard-core 6 januar fans de fleste, men helt vanlige mennesker om håper på et bedre liv.

De so. Støtter Jan 6 er noe for seg selv. Det jeg reagerer på er de som ikke kan snakke med familiemedlemmer og livslange venner som har stemt annerledes, og det ser ut til at vi har en del av de her inne også. Og jeg synes det er trist. Hvis man skal unngå splittelse og konflikt må folk kunne snakke sammen

• Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 minutter siden):

Nettopp! Og utfra det jeg har sett så er det ikke hard-core 6 januar fans de fleste, men helt vanlige mennesker om håper på et bedre liv.

De so. Støtter Jan 6 er noe for seg selv. Det jeg reagerer på er de som ikke kan snakke med familiemedlemmer og livslange venner som har stemt annerledes, og det ser ut til at vi har en del av de her inne også. Og jeg synes det er trist. Hvis man skal unngå splittelse og konflikt må folk kunne snakke sammen

Det er jeg enig i. Samtidig har vi ikke den samme splittelsen i Norge enda så det er vanskelig å si hvordan en slik splittelse ville sett ut her. De to mest ekstreme (stortings)partiene vi har på hver side er Rødt og FrP, velgerne fra hver side klarer helt fint å snakke med hverandre fortsatt. Majoriteten av Trump-supportere i Norge er FrP-stemmere, og deres politikk skiller seg jo kraftig fra USAs MAGA.

Slik statusen er i Norge, er jeg ikke bekymret. Men jeg er bekymret for det som skjer i USA.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (5 minutter siden):

Det er jeg enig i. Samtidig har vi ikke den samme splittelsen i Norge enda så det er vanskelig å si hvordan en slik splittelse ville sett ut her. De to mest ekstreme (stortings)partiene vi har på hver side er Rødt og FrP, velgerne fra hver side klarer helt fint å snakke med hverandre fortsatt. Majoriteten av Trump-supportere i Norge er FrP-stemmere, og deres politikk skiller seg jo kraftig fra USAs MAGA.

Slik statusen er i Norge, er jeg ikke bekymret. Men jeg er bekymret for det som skjer i USA.

Nå støtter/støtet jo FrP kamala så ikke godt og si hvor mange trump'ere som blir å stemme på FrP ved neste valg.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (8 minutter siden):

Nå støtter/støtet jo FrP kamala så ikke godt og si hvor mange trump'ere som blir å stemme på FrP ved neste valg.

Det er egentlig bare et bevis på at norsk politikk er veldig annerledes USAs og kan ikke sammenlignes 1:1.
De mest høyrelente stortingspartiene i Norge er fremdeles moderat-Demokrat i USA mtp partiplattform.

MAGAs politiske plattform er ekstrem, ingen stortingsparti Norge ønsker å innføre noe sånt her, dermed er den lokale støtten til Trump noe helt annet enn bygget på det politiske. Kanskje det er en følelsesbevegelse mer enn noe annet.

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (45 minutter siden):

Det er egentlig bare et bevis på at norsk politikk er veldig annerledes USAs og kan ikke sammenlignes 1:1.
De mest høyrelente stortingspartiene i Norge er fremdeles moderat-Demokrat i USA mtp partiplattform.

MAGAs politiske plattform er ekstrem, ingen stortingsparti Norge ønsker å innføre noe sånt her, dermed er den lokale støtten til Trump noe helt annet enn bygget på det politiske. Kanskje det er en følelsesbevegelse mer enn noe annet.

Tja, nå er det vel ingen parti i Norge som tar til orde for å gjøre byer til sanctuary cities for ulovlige innvandrere, fri abort frem til fødsel ( håper jeg) eller motsatt,  nekter å stemme for en rett til prevensjon

Nå sier jeg ikke at dette er offisiell politikk, men politikk som har forekommet i de to partiene mer enn kun  sporadisk

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Tja, nå er det vel ingen parti i Norge som tar til orde for å gjøre byer til sanctuary cities for ulovlige innvandrere, fri abort frem til fødsel ( håper jeg) eller motsatt,  nekter å stemme for en rett til prevensjon

Nei det er ingen norske partier som er like noen av partiene i USA, mitt poeng var mer at FrP for eksempel ligger ikke til høyre for Demokratene i USA, mer midt på, i det spekteret.

Det blir enda vanskeligere å sammenligne helserelaterte problemstillinger, fordi Norge har faktisk en fungerende velferdsstat, USA har ikke det. Vi innfører denne velferden på nasjonalt nivå og USA gjør ikke det. Da er det bedre å sammenligne de 51 statene mot hverandre. Norge er jo langt unna USA på abortspørsmålet også, Demokratene og Republikanerne er jo splittet mellom total forbud og abort opp mot levedyktig foster (ca. 24 uker) mens i Norge er det 12 uker som gjelder, med et forslag om å utvide til 18 uker, og der har Sverige ligget siden 1974. Norges lovgivning her er ganske konservativ, sett i det perspektivet.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka skrev (1 minutt siden):

Nei det er ingen norske partier som er like noen av partiene i USA, mitt poeng var mer at FrP for eksempel ligger ikke til høyre for Demokratene i USA, mer midt på, i det spekteret.

Det blir enda vanskeligere å sammenligne helserelaterte problemstillinger, fordi Norge har faktisk en fungerende velferdsstat, USA har ikke det. Vi innfører denne velferden på nasjonalt nivå og USA gjør ikke det. Da er det bedre å sammenligne de 51 statene mot hverandre. Norge er jo langt unna USA på abortspørsmålet også, Demokratene og Republikanerne er jo splittet mellom total forbud og abort opp mot levedyktig foster (ca. 24 uker) mens i Norge er det 12 uker som gjelder, med et forslag om å utvide til 18 uker, og der har Sverige ligget siden 1974. Norges lovgivning her er ganske konservativ, sett i det perspektivet.

Demokratene har i stadig større grad forfektet abort til fødsel, noe Walz var et eksempel på,.folk tror det ikke  men det er sant, som var grunnen til at jeg nevnte det...

Endret av Tussi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...