Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

"Stemte annerledes".

Om noen stemmer på en serieovergriper og seriekriminell som allerede har vært rangert som den dårligste presidenten noensinne av seriøse historikere og før det igjen, før kuppforsøk og forsøk på valgjuks, ble rangert som den tredje dårligste presidenten noensinne...

https://www.axios.com/2024/02/19/presidents-survey-trump-ranks-last-biden-14th

...en person som oppbevarer klassifisert informasjon om USA og dere allierte i tilfeldige rom på sin private eiendom inkludert toalettet...

APTOPIX Trump Classified Documents

...en president som koordinerer med høyreekstreme og fascister for å fosøke å begå valgjuks og kupp på flere måter...

https://edition.cnn.com/2021/11/05/politics/january-6-timeline-trump-coup/index.html

...

Altså.
Om det var Norge ville jeg slått inn nesen på dem og bedt dem om å dra til helvete;

Forstår du hvor alvorlig kupp er?

Jeg tror jeg fikk svar på spørsmålet mitt ja...  Jeg er vant til å omgås mennesker med andre meninger enn meg selv i mange saker, også saker som er viktig for meg, og likevel ha et godt forhold til dem, og de til meg. Så for meg er det vanskelig å forstå at man skal ønske å slå inn nesen på halve befolkningen...

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Red Frostraven said:

Ja, Trump og Musk tweeter og Truther mye tull for tiden.

Eller mener du at kuppforsøk er helt greit -- og at jeg overreagerer?
Hvor plasserer du kupp i så fall, på listen over lovbrudd?

Mellom nasking og det å bulke støtfangeren på en bil og stikke av?

Pust... med... magen

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (8 minutter siden):

Og det er jeg også vant med.

Ingen i Norge har forsøkt kupp siden Quisling.
Han ble hengt.

Forstår du alvoret i hva Trump har forsøkt? Eller er du uenig i at det er alvorlig?

Forstår du alvoret i dokumentsaken og implikasjonene det har at man bokstavelig talt ikke har oversikt over hvem som har sett eller fått kopier av hvilke som helst av dokumentene han stjal?

Ja, jeg forstår alvoret, og jeg har heller aldri støttet Trump, men det er forskjell på å hate Trump for det han har gjort, og det å dømme halvparten av befolkningen som kun har lyst å sette mat på bordet eller bo i et land med trygge grenser og har stemt på han.

Du sier jo selv at de som stemmer Trump er dumme og misinformerte, hvorfor hate dem slik da, hvis de bare er dumme lettlurte mennesker?

• Liker 8
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (45 minutter siden):

Hvis 1-2% er forskjellen mellom landslide og tap så mister ordet landslide sin betydning 

Man skal dessuten ikke lengre tilbake enn til 80 og 90-tallet før marginene var mange ganger så store, så hverken 2020 eller 2024 er i nærheten av noe landslide, historisk sett. Det er bare måten Trump snakker på. Han klarer rett og slett ikke å forholde seg til virkeligheten.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 minutter siden):

Valgsystemet til USA er dysfunksjonelt og har alltid vært det. Det sier jeg ikke på grunn av resultatet denne gangen, men fordi det resulterer i et toparti-system. Det er rett og slett ikke plass til et tredje eller flere sånn som det fungerer.

Langtidskonsekvenser av ulike valgsystemer er en tittel verdig en doktorgrad. Det kan bli verdifull lærdom som bør inspirere til framtidens valgsystemer og gi en dytt til de landene som har store svakheter, om å lappe disse svakhetene.

Primærvalgene gjør det helt mulig for outsideere til å endre politikk i USA og gir amerikanere flere valg enn bare 2 partier.  Dette er nøyaktig hva Trump har gjort, sin tredje partiet har nå makten og det gamle partiet er liten og svak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Simen1 said:

Valgsystemet til USA er dysfunksjonelt og har alltid vært det. Det sier jeg ikke på grunn av resultatet denne gangen, men fordi det resulterer i et toparti-system. Det er rett og slett ikke plass til et tredje eller flere sånn som det fungerer.

Langtidskonsekvenser av ulike valgsystemer er en tittel verdig en doktorgrad. Det kan bli verdifull lærdom som bør inspirere til framtidens valgsystemer og gi en dytt til de landene som har store svakheter, om å lappe disse svakhetene.

Toparti-systemet er bygget inn valgsystemet de har i USA. Og når de i tillegg har bakt så enormt mye penger inn i dette systemet er det lite som tyder på at dette vil endre seg med det første. Veritasium hadde en veldig interessant video om matematikken bak valgsystemet for litt siden:

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Tussi said:

Du er kanskje en av dem da som ville avsluttet vennskap og brutt kontakt med familie fordi de stemte annerledes enn deg?

Dette handler ikke om å "stemme anderledes". Hvis du har lest hva Trump sier han skal gjøre vil det radikalt endre livet til det verre for en lang rekke mennesker. Han vil legge ned ACA, fjerne støtte til utdanning, fjerne sosialstønad, fjerne FEMA, gjøre det lett å fjerne statsborgerskapet til folk, og dermed også deres barn. Det skal bli mye lettere å kaste ut innvandrere(i et land som består av innvandrere). Rasisme og kvinnehat florerer, og kvinners rett til bl.a abort er sterkt truet. Det samme skjer med lesbiske/homofile og andre som er anderledes. Mange arbeidsplasser vil også slite sterkt dersom Trump gjør alvor å å innføre alle tollene han har snakket om. I tillegg til en lang rekke andre saker som vil ha en stor negativ påvirkning på livene til mange mennesker. Personen som ble valgt er også kriminell og har allerede et forsøk på statskupp bak seg.

Det er jo ikke engang bare i USA at problemene vil komme. Det første Nethanyahu sier etter at Trump ble valgt er at nå har de sjansen til å annektere vestbredden slik de har ønsket å gjøre i årevis. 

Så nei det har overhodet ingen likhet med hva vi holder på med i Norge, for her går toget i omtrent samme spor uansett hvem man stemmer på. Så vi kan ikke sitte her og late som om det bare handler om en bagatell der noen "stemte anderledes". 

Endret av Reg2000
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

"Stemte annerledes".

Om noen stemmer på en serieovergriper og seriekriminell som allerede har vært rangert som den dårligste presidenten noensinne av seriøse historikere og før det igjen, før kuppforsøk og forsøk på valgjuks, ble rangert som den tredje dårligste presidenten noensinne...

https://www.axios.com/2024/02/19/presidents-survey-trump-ranks-last-biden-14th

...en person som oppbevarer klassifisert informasjon om USA og dere allierte i tilfeldige rom på sin private eiendom inkludert toalettet...

APTOPIX Trump Classified Documents

...en president som koordinerer med høyreekstreme og fascister for å fosøke å begå valgjuks og kupp på flere måter...

https://edition.cnn.com/2021/11/05/politics/january-6-timeline-trump-coup/index.html

...

Altså.
Om det var Norge ville jeg slått inn nesen på dem og bedt dem om å dra til helvete;

Forstår du hvor alvorlig kupp er?

Det er en av få ting som er totalt utilgivelig fra en politiker.

Må også få med at de var lagra sammen med en kopimaskin. Av en eller annen mystisk grunn som vi aldri kommer til å få vite. Sikkert helt tilfeldig og ble garantert ikke brukt til å kopiere disse dokumentene som tilfeldigvis var stabla i samme rom som kopimaskinen. Ikke mistenkelig i det hele tatt. No sir!

Spoiler

dIlbDl19JhWj4.thumb.jpg.bbbbae3145a9ecc791b0ef40e122ab07.jpg

• Liker 5
Lenke til kommentar

Da har jeg pustet med magen, nesen og munnen. 

Observerer at det er såre enkelt å registrere seg på dette forum uansett hvor i verden en befinner seg (Kina, India mfl. er testet via bekjente). Ingen reell sikkerhet mot troll observert. 

Hva vi nå ser resultatet av er en langvarig prosess. Så jeg har sikret meg og mine. Jeg er apatisk overfor andre som har vist seg å ikke være mulig å nå frem til med fakta. Og vil med glede overlate de til egen idioti fremover. Ser ingen grunn til å bistå dem fremover. De får "leve" med sin egen Darwin awards når den tid kommer.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 timer siden):

Noen her inne sa at demokratene ikke var fokusert på identitetspolitikk, Bernie Sanders er uenig, han sa at partiet har fokusert for mye på identitetspolitikk og har forlatt arbeiderklassen...

Her er en artikkel fra 2016, den kunne vært skrevet idag

https://www.politico.com/story/2016/11/bernie-sanders-democrats-identity-politics-231710

Dette gjelder vel stort sett alle partier som er til venstre, mesteparten av både velgere og partiapparatet tilhører den "velutdannede" delen av befolkningen, og mange er eller aspirerer til og bli en del av middelklassen og oppover.

Disse har aldri kjent en i lavere arbeiderklasse og langt mindre de fattige og utslåtte, i mange tilfeller kan de ikke fordra selv de vellykkede som skaper verdier som de nyter godt av.

Da er det mye enklere og finne en ny gruppe og bygge politik på, en gruppe de har forhold til og som er langt mer kompatible med venstresiden sine nye tanker om hvem det er synd på.

Og ja, jeg vet at demokratene selvsagt ikke er ett venstreparti, men i ett land med bare to partier blir jo alt rørt sammen til ei suppe. Og jeg regner med at Demokratene har en sterk og talefør venstreside som tenker som de aller fleste andre som er langt til venstre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...