Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (10 minutter siden):

Litt skråblikk, men hva er det egentlig som får så mange nordmenn til å enten hovere "vi vant!" eller være frustrerte over å "ha tapt"? 

Vi kommer sikkert til å merke noe i utenrikspolitikken deres. Økonomi, sikkerhet og klima. Men hva amerikanerne gjør innenriks, om de hiver ut innvandrere, endrer abortlover, forbyr bøker i skolen eller hva som helst, det spiller da absolutt ingen rolle for oss her på berget. Kjedelig for dem det går ut over der borte, men nå har de valgt det sjøl. 

Det virker til at noen lever litt for mye på internett og tenker at vi er den 51. delstaten eller noe. 

det kan kanskje ha noe med å gjøre at dette valget fikk som vanlig ekstremt mye oppmerksomhet. dessuten ble det jo kjørt meningsmåling og det var nærmer 90% som ønsket harris som president. dette gir jo selvsagt ingen mening så det er gjerne litt artig når mindretallet slår flertallet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (9 minutter siden):

Hva med "du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"... Kvinners opparbeidede rettigheter er under press, ikke bare i USA, men også i andre deler av verden. 

da var det flaks at trump allerede har valgt inn noen, virker som har passer på at de beholdes ;)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
valen skrev (1 minutt siden):

det kan kanskje ha noe med å gjøre at dette valget fikk som vanlig ekstremt mye oppmerksomhet. dessuten ble det jo kjørt meningsmåling og det var nærmer 90% som ønsket harris som president. dette gir jo selvsagt ingen mening så det er gjerne litt artig når mindretallet slår flertallet?

Hva folk uten stemmerett mener er veldig lite interessant! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (20 minutter siden):

Hvem av de hører du mest på, da?

Jeg motarbeider hva de lyger om hver gang noen gjentar løgner fra dem.

Før var det mye Felix Lace, i debatt om rase.

:utakt skrev (16 minutter siden):

Litt skråblikk, men hva er det egentlig som får så mange nordmenn til å enten hovere "vi vant!" eller være frustrerte over å "ha tapt"? 

Vi kommer sikkert til å merke noe i utenrikspolitikken deres. Økonomi, sikkerhet og klima. Men hva amerikanerne gjør innenriks, om de hiver ut innvandrere, endrer abortlover, forbyr bøker i skolen eller hva som helst, det spiller da absolutt ingen rolle for oss her på berget. Kjedelig for dem det går ut over der borte, men nå har de valgt det sjøl. 

Det virker til at noen lever litt for mye på internett og tenker at vi er den 51. delstaten eller noe. 

Renten i Norge forblir høy fordi Trump vant, og jo kan gå inn i en ny økonomisk krise om Trump finner på noe mer tull for å tilfredsstille ser skadde egoet sitt.

Det påvirker oss direkte, og er ikke på noen måte overdrevet frykt, det er en erkjennelse av realiteten.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/PpOvk7/trump-seier-i-presidentvalget-kan-utsette-norsk-rentekutt

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Make Row-ga(d)-lænd Great Again! 😂😂😂

Skal vi faktasjekke innholdet i den artikkelen linket til over, den i Jærbladet, litt?

"Faret Sakariassen er også kritisk til Lodes støtte til Robert F. Kennedy Jr.

Det skyldes Kennedys tidligere uttalelser om forskning og vitenskap.

– Jeg tenker det er tåpelig fordi han er en konspirasjonsteoretiker og vaksinemotstander. Det er ingenting å hylle på noen måte. Signalene er at han kan få ansvar for helse og forskning. Det er bekymringsfullt for alle som tror på vitenskap, sier han."

Dette er tullete og latterlig for alle som har fulgt med en del.

For det første: Konspirasjoner eller sammensvergelser er et beviselig faktum, både når man ser på historien og på samtiden. Ta Romerriket, for eksempel. Der yret det av konspirasjoner, og det er noe alle seriøse historikere vet. Eller ta den såkalte revolusjonen i Frankrike, den på slutten av 1700-tallet. Den ble muliggjort av konspirasjoner. Eller kabaler, som det av og til ble kalt. Eller gå til Professor John Robison's klassiske verk, Proofs of a Conspiracy: https://www.amazon.com/proofs-conspiracy-governments-freemasons-illuminati/dp/1502306387

Det er et seriøst og lesverdig verk.

Langt flere eksempler kan gis.

Og det er kanskje ikke så rart at man blir en konspirasjonsrealist når en vet med sikkerhet at tre av ens familiemedlemmer ble myrdet, de to første av Israels MOSSAD, i samarbeid med CIA, og det tredje av "Killary" Clinton et al.? (For det er sannheten. Men de skyldige er aldri blitt straffet, fordi de skyldige og deres sympatisører sitter med mye av den reelle makten, den dype makten, "sump"-makten . . .)

Laurent Guyenot har laget en god dokumentar om drapene på Kennedy-brødrene, dvs. dem på 1960-tallet, men det finnes også diverse andre.

Ikke la hjernevasken lure deg til å avvise dette.

Når det gjelder det såkalte SARS-CoV-2-viruset, så har vi kunnet si med sikkerhet i flere år nå at det ble til i en lab. Et av bevisene er den såkalte Furin Cleavage Site. For den er noe som ikke kunne ha oppstått på en naturlig måte. Det er ekstremt, ekstremt usannsynlig. Og i den sitter det, hvis jeg har forstått vitenskapen rett, potensielt prion-genererende områder. 

Som et artig meme, med et bilde av en fin og frodig dame i bikini sa det:

The Cleavage Site is real.

Deal with it!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Dikedis skrev (2 minutter siden):

Make Row-ga(d)-lænd Great Again! 😂😂😂

Skal vi faktasjekke innholdet i den artikkelen linket til over, den i Jærbladet, litt?

"Faret Sakariassen er også kritisk til Lodes støtte til Robert F. Kennedy Jr.

Det skyldes Kennedys tidligere uttalelser om forskning og vitenskap.

– Jeg tenker det er tåpelig fordi han er en konspirasjonsteoretiker og vaksinemotstander. Det er ingenting å hylle på noen måte. Signalene er at han kan få ansvar for helse og forskning. Det er bekymringsfullt for alle som tror på vitenskap, sier han."

Dette er tullete og latterlig for alle som har fulgt med en del.

For det første: Konspirasjoner eller sammensvergelser er et beviselig faktum, både når man ser på historien og på samtiden. Ta Romerriket, for eksempel. Der yret det av konspirasjoner, og det er noe alle seriøse historikere vet. Eller ta den såkalte revolusjonen i Frankrike, den på slutten av 1700-tallet. Den ble muliggjort av konspirasjoner. Eller kabaler, som det av og til ble kalt. Eller gå til Professor John Robison's klassiske verk, Proofs of a Conspiracy: https://www.amazon.com/proofs-conspiracy-governments-freemasons-illuminati/dp/1502306387

Det er et seriøst og lesverdig verk.

Langt flere eksempler kan gis.

Og det er kanskje ikke så rart at man blir en konspirasjonsrealist når en vet med sikkerhet at tre av ens familiemedlemmer ble myrdet, de to første av Israels MOSSAD, i samarbeid med CIA, og det tredje av "Killary" Clinton et al.? (For det er sannheten. Men de skyldige er aldri blitt straffet, fordi de skyldige og deres sympatisører sitter med mye av den reelle makten, den dype makten, "sump"-makten . . .)

Laurent Guyenot har laget en god dokumentar om drapene på Kennedy-brødrene, dvs. dem på 1960-tallet, men det finnes også diverse andre.

Ikke la hjernevasken lure deg til å avvise dette.

Når det gjelder det såkalte SARS-CoV-2-viruset, så har vi kunnet si med sikkerhet i flere år nå at det ble til i en lab. Et av bevisene er den såkalte Furin Cleavage Site. For den er noe som ikke kunne ha oppstått på en naturlig måte. Det er ekstremt, ekstremt usannsynlig. Og i den sitter det, hvis jeg har forstått vitenskapen rett, potensielt prion-genererende områder. 

Som et artig meme, med et bilde av en fin og frodig dame i bikini sa det:

The Cleavage Site is real.

Deal with it!

Selv om Kennedy skulle ha rett i at viruset er laget i en lab, så er hans vaksinemotstand (kkke bare mot covid-vaksinen) mot f eks MMR-vaksinen der han kommer med dokumentert falske påstander mot MMR-vaksinen, katastrofal for folkehelsen, vaksiner er den billigste og sikreste  måten å forebygge farlige smittsomme sykdommer på. Amerika vil se epidemier man ikke har sett siden tidlig forrige århundre

• Liker 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (7 minutter siden):

Renten i Norge forblir høy fordi Trump vant, og jo kan gå inn i en ny økonomisk krise om Trump finner på noe mer tull for å tilfredsstille ser skadde egoet sitt.

Det påvirker oss direkte, og er ikke på noen måte overdrevet frykt, det er en erkjennelse av realiteten.

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/PpOvk7/trump-seier-i-presidentvalget-kan-utsette-norsk-rentekutt

Og det må vi bare forholde oss til. Eller mener du vi får gjort noe med det? 

Litt på samme måte, jeg ser noen gleder seg over at nå får sikkert "woke" seg et skudd for baugen. Det blir vanskeligere å være LGBT, sikkert vanskeligere å få til operasjoner osv. 

Men det er der. 

Norske myndigheter endrer jo ikke på praksisen HER selv om de endrer kurs DER. 

Det virker oppriktig som at noen tror amerikanske lover gjelder i Norge, og det er litt bekymringsfullt! Det er like ulogisk som det jeg så i debatten om covid og vaksiner. Folk trakk fram Fauci, CDC og amerikanske greier i alle mulige sammenhenger, og overbeviste hvertfall seg selv om at det som skjedde DER automatisk var gjeldende HER. 

Så ser jeg jo at strømninger i utlandet kan påvirke holdninger i Norge, jeg er ikke blind for det. Men da får vi ta de diskusjonene når det kommer til norsk politikk og valgkamp, for å påvirke samfunnet VÅRT slik VI vil ha det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

A Federal Emergency Management Agency worker has been fired after she directed workers helping hurricane survivors not to go to homes with yard signs supporting President-elect Donald Trump, the agency’s leader said in a statement Saturday.

“This is a clear violation of FEMA’s core values and principles to help people regardless of their political affiliation,” FEMA Administrator Deanne Criswell said. “This was reprehensible.”

The agency did not identify the employee, nor did it say where it happened.

Wow, snakk om å hate sine meningsmotstandere.... fy pokker.... 

https://apnews.com/article/fema-worker-fired-hurricane-trump-b8b889764260090ad81b51f72cb1485e

Endret av Tussi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Red Frostraven said:

Renten i Norge forblir høy fordi Trump vant

Det er lenge siden Norge hadde høy rente. Dagens er normal, eller svakt over snittet. Lav rente tilsier krise i økonomien, med statens bruk av oljemidler er ikke norsk økonomi der ennå. Lav rente er ingen magisk kur men skaper bobler og fete overskudd for banker og kartell. Boligmeglere f.eks, overbetalte løgnere som arbeider for bankene. Det skrikes om boligmangel og ditt og datt hele tiden, at renta må ned og at folk kan få uendelig mye gjeld med 0 innskudd. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
:utakt skrev (37 minutter siden):

I og for seg greit nok å diskutere ideene, men jeg syns det er så mange som virker å ta dette veldig personlig. 

Jeg sparer engasjementet til valget vårt neste høst. Amerikansk politikk har jeg null innvirkning på uansett. 

Norsk politikk er ikke så polarisert som i USA, så tviler på engasjementet blir like sterkt fra de forskjellige ytterpunkter. Men selvfølgelig enig med at amerikansk politikk får man ikke gjort noe med i Norge 😄 Ellers enig i at noen lever for mye på internett. Litt mange youtube innlegg og memes i trådene. (og mye snakk om folk i USA som jeg har null snøring på hvem er)... Det jeg er mest bekymret over er innskrenkning i rettigheter, og hva det vil ha å si for utenrikspolitikken og økonomien til europeiske land hvis det blir noe av disse tollavgiftene som Trump har snakket om. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
valen skrev (4 timer siden):

det får de som bor i usa ta seg av. de likte ikke noen av delene tydeligvis. men det er godt du også klarer å se at valgkampen til de var begredelige greier. dyrt og dårlig. godt de ikke skal få lov til å styre økonomien til staten lengre. blir spennende å se hva trump og gjengen får til når de først setter i gang. bare det at han vant valget endret jo en hel masse ting til det bedre. 

det har kommet meldinger om at hamas terrorister blir kastet ut av qatar, mexico vil gjøre noe nyttig i forhold til den åpne grensen de har. kina vil prøve å samarbeide... osv. og dette bare etter at han er blitt valgt og det fremdeles er 2 måneder til han blir president.

Mao, du kommer med uttalelser om elendig politikk, men aner faktisk ingenting om hvilken politikk Biden har ført. Vel, der har du grunnen til at Trump vant, akkurat der. ...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (4 timer siden):

Men når «folk flest» ikke merker noe til den økonomiske veksten og de rike blir rikere, er det ikke merkelig at man ønsker et oppgjør med det bestående.
Mener du at dette signaliserer dumskap ?

Ja, definitivt, når Biden har ført den mest arbeidervennlige politikken på flere tiår, samtidig som Trumps forige periode førte en av de verste, så signaliserer det i det minste total uvitenhet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 minutter siden):

Mao, du kommer med uttalelser om elendig politikk, men aner faktisk ingenting om hvilken politikk Biden har ført. Vel, der har du grunnen til at Trump vant, akkurat der. ...

hva biden har ført har ingen betyning for meg, hva trump sier han ønsker å føre er uansett langt mer interessant. dersom jeg mot formodning hadde bodd i usa så hadde jeg nok satt meg mer inn i tingene. men det at han ønsker fred og prøve seg på en doge hadde nok vært god nok grunn til at jeg hadde stemt på han også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (30 minutter siden):

Så ser jeg jo at strømninger i utlandet kan påvirke holdninger i Norge, jeg er ikke blind for det. Men da får vi ta de diskusjonene når det kommer til norsk politikk og valgkamp, for å påvirke samfunnet VÅRT slik VI vil ha det.

Overså denne i forrige sitat. 

Ja, det er et poeng at strømninger i utlandet kan påvirke Norge. Og særlig holdninger fra folk som føler seg litt utstøtt fra det norske samfunnet får disse inn via internett / videoer fra  USA. Samtidig så er det amerikanske samfunnet på mange måter ikke sammenlignbart med vårt i det hele tatt. Ja, jeg syns det er bekymringsfullt. Men vi er ikke helt der ennå at disse får styre samfunnet vårt i Norge. Men vi ser en dreining mot høyresiden også her. Klart det kan ha forskjellige årsaker, som at folk mener at regjeringen vi har nå ikke har levert i saker som folk anser som viktige, men det kan også bety at vi har fått et samfunn hvor antifeministiske og innvandrerfiendtlige holdninger får større plass. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tussi said:

Jeg skulle ønske Trump gjorde noe med minstelønnen, den er latterlig lav, kanskje ca 80kr timen (7.25 dollar). Og jeg skulle ønske han gjorde noe med kostnaden med barnetilsyn, barnehage er latterlig dyrt. 

Det ville påvirket økonomien for mange, og ihvertfall de som trenger det mest. Men det kommer ikke til å skje

Det gir ikke mening å betale folk mer enn de er verdt. Det er ikke å bærekraftig å betale folk mer enn verdien de skaper. Da blir det kroken på døra.

Som Jim Rohn pleide å si. Minstelønn betyr noe hvis du har tenkt å være der nede. Livet er en stige, ikke ei seng.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...