Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (9 minutter siden):

Ja. I et land som ikke gjør det.

Er woke med oss i rommet akkurat nå..?

Men seriøst.

Woke eksisterer som stempel.

Problemer med stempel er jo at kvaliteten på fenomenet som beskrives ikke er større enn gjennomsnittet av dem som stempler.

Og mange av dem som stempler er komplette idioter.

Stempelet er dobbeltmoralistisk og konspiratorisk i natur, uten noen konkret håndfast betydning blant dem som tror det er reellt, eller et problem.

Sekundet alternative høyre og deres partnere slutter å spre misinformasjon ved å bruke ordet vil folk slutte å 'se' det over alt.

Det er er en dødfødt hest som stadig blir pisket selv det bare er bein igjen.

'Woke', i likhet med de fleste ord og begreper kanskje, er ett av disse ordene man skjønner hva er utfra bruk og ikke fordrer en stringent definisjon. Kan alltids lete etter forsøk på en konsis beskrivelse av begrepet om du er interessert.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (2 minutter siden):

fordi jeg har sett abortforsvarere som definitivt har livsfiendtlige holdninger, og abortmotstandere som definitivt har kvinnefiendtlige holdninger.

Jeg har aldri vært borti abortforsvarere som har livsfiendtlige holdninger, så ønsker en spesifikasjon på hva du mener, evt eksempel på det.  Men jeg har sett endel abortmotstandere som har livsfiendtlige holdninger, fordi de har ingen løsning eller tanke om hva som skjer med det livet som blir født etter at det er født, og livet til kvinnen, familien og søsken. Det er ikke bare bare å vokse opp med et funksjonshemmet søsken, ei heller er det en dans på roser å vokse opp som funksjonshemmet selv. Så lenge ikke samfunnet er klart for å ta vare på familier og barn som trenger hjelp for å fungere i samfunnet, så trenger man muligheten for abort. 

Abort, enkelt forklart fra mitt synspunkt er familieplanlegging. At kvinnen selv skal bestemme hvor mange barn hun skal få og når hun skal få dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (3 minutter siden):

'Woke', i likhet med de fleste ord og begreper kanskje, er ett av disse ordene man skjønner hva er utfra bruk og ikke fordrer en stringent definisjon. Kan alltids lete etter forsøk på en konsis beskrivelse av begrepet om du er interessert.

Jeg var der da ytre høyre etablerte propagandaen sin, og har lest om hvordan ordet ble etablert som hundefløyte, og sett hundefløyten skylle inn over Norge.

image.png.da89831385e25c2ae7ace8e0b7944c3e.png

https://www.france24.com/en/live-news/20220301-how-us-wokeness-became-a-right-wing-cudgel-around-the-world

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (18 minutter siden):

Jeg har aldri vært borti abortforsvarere som har livsfiendtlige holdninger, så ønsker en spesifikasjon på hva du mener, evt eksempel på det.  Men jeg har sett endel abortmotstandere som har livsfiendtlige holdninger, fordi de har ingen løsning eller tanke om hva som skjer med det livet som blir født etter at det er født, og livet til kvinnen, familien og søsken. Det er ikke bare bare å vokse opp med et funksjonshemmet søsken, ei heller er det en dans på roser å vokse opp som funksjonshemmet selv. Så lenge ikke samfunnet er klart for å ta vare på familier og barn som trenger hjelp for å fungere i samfunnet, så trenger man muligheten for abort. 

Abort, enkelt forklart fra mitt synspunkt er familieplanlegging. At kvinnen selv skal bestemme hvor mange barn hun skal få og når hun skal få dem. 

Om ikke direkte fiendtlig, så ihvertfall svært likegyldig

https://www.salon.com/2013/01/23/so_what_if_abortion_ends_life/

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/19/peter-singer-event-cancelled-in-new-zealand-after-outcry-over-disability-stance han setter ikke grensen ved abort

I tillegg har du jo Magaret Sanger og hennes eugenistiske rasistiske uttalelser. Og det er liten tvil om eugenismen som styrer enkelte på pro-abortsiden. 

Peter Singer skal også ha sagt at kvinner ikke har noen grunnleggende rett til å få barn, men at denne retten kan måtte vike for miljøet.

Derfor sa jeg "de fleste"

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (1 minutt siden):

Du var ikke der om du trodde det skjedde i 2017.

Woke er etablert for over hundre år siden.

Det betyr å være oppmerksom på viktige fakta om urett i samfunnet, og er et både politisk nøytralt og positivt adjektiv, fremdeles i bruk.

...

Den alternative versjonen, mest utbredt blant republikanere, har opprinnelse alternative høyre ble etablert av deres hat mot fakta og politiske venstre, og det er den prosessen som er beskrevet i kildene mine.

https://www.isdglobal.org/isd-in-the-news/memes-and-humour-in-the-war-against-the-woke-mind-virus-on-twitter/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske Trump gjorde noe med minstelønnen, den er latterlig lav, kanskje ca 80kr timen (7.25 dollar). Og jeg skulle ønske han gjorde noe med kostnaden med barnetilsyn, barnehage er latterlig dyrt. 

Det ville påvirket økonomien for mange, og ihvertfall de som trenger det mest. Men det kommer ikke til å skje

Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 minutter siden):

Om ikke direkte fiendtlig, så ihvertfall svært likegyldig

https://www.salon.com/2013/01/23/so_what_if_abortion_ends_life/

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/19/peter-singer-event-cancelled-in-new-zealand-after-outcry-over-disability-stance han setter ikke grensen ved abort

I tillegg har du jo Magaret Sanger og hennes eugenistiske rasistiske uttalelser. Og det er liten tvil om eugenismen som styrer enkelte på pro-abortsiden. 

Peter Singer skal også ha sagt at kvinner ikke har noen grunnleggende rett til å få barn.

Jeg har aldri hørt om noen av disse du referer til. Men hvis han har sagt at kvinner ikke har noen grunnleggende rett til å få barn så er jeg forsåvidt enig med han i akkurat den uttalelsen. Å få barn er ingen menneskerett. 

Så registrerer jeg at du glatt overser resten av det jeg skreiv, om at abortmotstandere også er livsfiendtlige, i den forstand at de ikke tenker så mye på hva som skjer med det fødte livet og livet til resten av familiemedlemmene hvis det fødte livet har funksjonshemninger (som noen ganger betyr et svært smertefullt liv, et kort liv, og et liv som samfunnet ikke er klar til å ivareta på en god måte). 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt skråblikk, men hva er det egentlig som får så mange nordmenn til å enten hovere "vi vant!" eller være frustrerte over å "ha tapt"? 

Vi kommer sikkert til å merke noe i utenrikspolitikken deres. Økonomi, sikkerhet og klima. Men hva amerikanerne gjør innenriks, om de hiver ut innvandrere, endrer abortlover, forbyr bøker i skolen eller hva som helst, det spiller da absolutt ingen rolle for oss her på berget. Kjedelig for dem det går ut over der borte, men nå har de valgt det sjøl. 

Det virker til at noen lever litt for mye på internett og tenker at vi er den 51. delstaten eller noe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri hørt om noen av disse du referer til. Men hvis han har sagt at kvinner ikke har noen grunnleggende rett til å få barn så er jeg forsåvidt enig med han i akkurat den uttalelsen. Å få barn er ingen menneskerett. 

Så registrerer jeg at du glatt overser resten av det jeg skreiv, om at abortmotstandere også er livsfiendtlige, i den forstand at de ikke tenker så mye på hva som skjer med det fødte livet og livet til resten av familiemedlemmene hvis det fødte livet har funksjonshemninger (som noen ganger betyr et svært smertefullt liv, et kort liv, og et liv som samfunnet ikke er klar til å ivareta på en god måte). 

Jeg overser det ikke, jeg har flere ganger uttalt meg ift hva man burde gjøre, og flere ganger linket til abortmotstandere som virkelig hjelper kvinner som har behov for og ønsker hjelp. Jeg følte bare at det vil utarte til en  ren abortdebatt, og ikke det jeg egentlig mente, nemlig at man ikke bør tillegge hverandre fiendltige intensjoner... og det gjelder også abortmotstandere, som var mitt opprinnelige innlegg

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (10 minutter siden):

Woke er etablert for over hundre år siden.

Det betyr å være oppmerksom på viktige fakta om urett i samfunnet, og er et både politisk nøytralt og positivt adjektiv, fremdeles i bruk.

...

Den alternative versjonen, mest utbredt blant republikanere, har opprinnelse alternative høyre ble etablert av deres hat mot fakta og politiske venstre, og det er den prosessen som er beskrevet i kildene mine.

https://www.isdglobal.org/isd-in-the-news/memes-and-humour-in-the-war-against-the-woke-mind-virus-on-twitter/

Hører du sier det.

Fremstillingen din er litt banal og enkel. Kan sikkert finne frem litteratur på dette om du er interessert i å lære mer.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Tussi said:

Jeg hører en del på Ben Shapiro, jeg er ikke enig med han i alt, men han er fornuftig og god til å argumentere. I tillegg beklager han og retter opp når han tar feil

Ja Ben Shapiro en av disse gamle intelektuelle dark webs og er har en nokså større slagkraft og påvirkning enn f.eks. Paul J Watson.. Men hører vel ikke akkuratt til i samme som Alex Jones. 🙃

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (Akkurat nå):

Litt skråblikk, men hva er det egentlig som får så mange nordmenn til å enten hovere "vi vant!" eller være frustrerte over å "ha tapt"? 

Vi kommer sikkert til å merke noe i utenrikspolitikken deres. Økonomi, sikkerhet og klima. Men hva amerikanerne gjør innenriks, om de hiver ut innvandrere, endrer abortlover, forbyr bøker i skolen eller hva som helst, det spiller da absolutt ingen rolle for oss her på berget. Kjedelig for dem det går ut over der borte, men nå har de valgt det sjøl. 

Det virker til at noen lever litt for mye på internett og tenker at vi er den 51. delstaten eller noe. 

Hva med "du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"... Kvinners opparbeidede rettigheter er under press, ikke bare i USA, men også i andre deler av verden. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 minutter siden):

Jeg skulle ønske Trump gjorde noe med minstelønnen, den er latterlig lav, kanskje ca 80kr timen (7.25 dollar). Og jeg skulle ønske han gjorde noe med kostnaden med barnetilsyn, barnehage er latterlig dyrt. 

Det ville påvirket økonomien for mange, og ihvertfall de som trenger det mest. Men det kommer ikke til å skje

Tror landsnittet ligger på ca. 130 kr eller 12 dollar. 2-3 dollar lavere om det er jobb hvor de mottar tips.
I NYC så er minstelønnen 176 kr.
Hva er den lovbelagte minstelønnen i Norge forresten?

ed. kilden ble vist ikke med: https://dol.ny.gov/minimum-wage-0

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (6 minutter siden):

Tror landsnittet ligger på ca. 130 kr eller 12 dollar. 2-3 dollar lavere om det er jobb hvor de mottar tips.
I NYC så er minstelønnen 176 kr.
Hva er den lovbelagte minstelønnen i Norge forresten?

ed. kilden ble vist ikke med: https://dol.ny.gov/minimum-wage-0

Ja, en god del stater har høyere minstelønn, men den kan ikke være under 7.25 dollar, som er den føderale minstelønnen. Hvis denne ble hevet ville mange arbeidere i stater med den laveste minstelønnen, få en betydelig lønnsøkning. 

I norge er det minstelønn i noen bransjer, men vet ikke hva den er, langt mer enn 80kr ihvertfall

Edit: ser at to stater har en minstelønn under den føderale, jeg trodde ikke det var lov...

https://www.statista.com/statistics/238997/minimum-wage-by-us-state/

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Hva med "du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv"... Kvinners opparbeidede rettigheter er under press, ikke bare i USA, men også i andre deler av verden. 

I og for seg greit nok å diskutere ideene, men jeg syns det er så mange som virker å ta dette veldig personlig. 

Jeg sparer engasjementet til valget vårt neste høst. Amerikansk politikk har jeg null innvirkning på uansett. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...