Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (57 minutter siden):

Du gjør her samne feilen som casey gjør, du ser abortdebatten utfra ditt eget syn. Abortmotstand handler ofte ikke om kvinnehat, og abortforsvar handler ofte ikke om mangel på respekt for liv

Jeg velger å gi mine meningsmotstandere den respekten det er å respektere hva de selv sier er basis for sitt syn,, en respekt noen, f eks @leticia, men ikke alle, er villig til å gi meg

Takk, men jeg føler ikke helt at jeg fortjener en slik kommentar. Jeg respekterer ikke religion og religionens tankegang i det hele tatt. (Men jo, jeg respekterer den enkelte religiøse som menneske likevel, og at de har en tankegang annerledes enn min, som f.eks at du tenker at det er et barn med en gang sammensmeltingen skjer, i motsetning til min om at det er et barn når barnet kan overleve utenfor livmoren ved hjelp, og man trenger heller ikke være religiøs for å ha denne meningen, altså at det er et barn med en gang sammensmeltningen skjer).  Jeg mener fremdeles at religion og dens konservative tankegang er kvinnefiendtlig. Men som jeg skreiv tidligere så er å presse noen til abort og å tvinge noen til å bære fram barn like ille, noe denne artikkelen sannsynligvis setter et søkelys på. Jeg kommer ikke inn på artikkelen selv, men kanskje noen andre her gjør det.  https://www.vl.no/meninger/verdidebatt/2021/05/18/abortpress-og-abortmotstand-to-sider-av-samme-sak/

Mitt syn på religion og kvinnefiendtlighet som følge av det er veldig likt denne artikkelforfatteren sitt. https://www.nrk.no/ytring/religion-skader-samfunnet-1.13885605

Hvorfor skal vi tolerere kvinneundertrykkelse, diskriminering og alternative fakta så lenge det er forkledd som religion?

Jeg kan i tillegg slenge på denne gamle artikkelen 

KVINNEFIENDTLIG: Motstanden mot en full anerkjennelse av prevensjon, fri abort og sex før ekteskapet eksempler på konservative og lite fruktbare holdninger i likestillingsdebatten, mener forfatter og psykolog Thore Langfeldt.https://www.dagbladet.no/nyheter/religion-hindrer-likestilling/66092288

Endret av leticia
glemt link
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, PosteMonopolet said:

Kan se ut som at medias skremselspropaganda har hatt effekt. https://www.nrk.no/norge/hjelpetelefonane-merkar-stor-pagang-etter-valet-i-usa-1.17117523

NRK henvender seg til tomme og skjøre eggeskall av mennesker. Det er slik de får holde på år ut og inn med å spy ut sitt budskap. Folk som ukritisk tar til seg det som blir sagt.

NRK holder på med dette 12 timer/dag på hverdager. Det er utvilsomt omfattende og lite kamuflert mellom avbrekk som repriser og helgeunderholdning.

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (26 minutter siden):

Når de ikke kan ta abort etter noe som er resultatet av en voldtekt, blir de jo tvunget til å få barn.

i hvilke stater er det du ikke kan ta abort etter voldtekt? kan umulig være mange og det er nok noe ytterst få syns høres ut som fornuftig politikk. heldigvis kan statene selv velge å gjøre noe med dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Vel, hvis Trump ikke leverer på økonomien, og jeg tror ikke han gjørndet, får demokratene comeback i neste valg

Ikke hvis hat og misinformasjon vinner frem ytterligere 

Minner om at forestillingen om at Biden har skylden i folk sin dårlige økonomiske situasjon i stor grad er ren løgn.

Sannheten er ikke lengre en betydelig faktor for samfunnsdebatten i USA.

Den ene siden er seriøse, mens den andre latterliggjør virkeligheten og dem som lever i den.

---

Sannheten er det fremdeles viktig i Norge, i de fleste politiske partier -- selv om høyrepopulister stadig forsøker å gjøre importerte ikke-problemer om til kampsaker.

Når ikke-problemer blir kampsaker så taper seriøse politikere, da de ikke vet hva de andre snakker om, ikke har fakta å fortelle som ikke sårer følelsene til dem som tror på misinformasjonen -- og får ikke diskutere reelle problemer eller reelle løsninger.

Det blir bare sirkus.

Og det starter ved å ta tullinger seriøst i stedet for å behandle dem som tullinger og forklare at de farer med tull.

Som krever at flere folk setter seg inn i politiske saker fra seriøse kilder.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (18 minutter siden):

Tja ... noen vil si begge sidene gjør dette. Men ok.

De som ikke gidder å sette seg inn i politikk, og ser på det som et hederstegn at man ikke stoler på seriøs forskning, seriøse journalisme og at man lever i en annen virkelighet enn dem som setter seg inn i politikk fra seriøse kilder mener ofte det.

Som er hvordan klovnene som Trump vinner frem.

Og så sier dem som ikke gidder, ikke finner ti minutter i måneden til å faktisk sette seg inn i hva som foregår i verden som påvirker vestlige land og innbyggerne i dem,at begge sider er de samme -- og anklager dem som gjør et absolutt minimum eller mer på å forstå situasjonen for å være elitiske og frekke.

...

Hvis dette hadde vært en sport så ville Trump og co fullført sist hver gang.

Men politiske valg avgjøres ikke av hvem som har rett, men av hvem folk tror har rett. Og der er vi tilbake til problemene beskrevet i innlegget du svarer på.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (4 minutter siden):

De som ikke gidder å sette seg inn i politikk, og ser på det som et hederstegn at man ikke stoler på seriøs forskning, seriøse journalisme og at man lever i en annen virkelighet enn dem som setter seg inn i politikk fra seriøse kilder mener ofte det.

Som er hvordan klovnene som Trump vinner frem.

Og så sier dem som ikke gidder, ikke finner ti minutter i måneden til å faktisk sette seg inn i hva som foregår i verden som påvirker vestlige land og innbyggerne i dem,at begge sider er de samme -- og anklager dem som gjør et absolutt minimum eller mer på å forstå situasjonen for å være elitiske og frekke.

...

Hvis dette hadde vært en sport så ville Trump og co fullført sist hver gang.

Men politiske valg avgjøres ikke av hvem som har rett, men av hvem folk tror har rett. Og der er vi tilbake til problemene beskrevet i innlegget du svarer på.

Forholder demokratene seg til virkeligheten?

Noen vil feks si at grunnen til at folk reagerer på woke(når det går opp for en hva woke er) er at woke nettopp er iboende en systematisk fornektelse av virkeligheten.

Og når man kjører hele kampanjen rundt sånn å bare late som at virkeligheten er det vi ønsker .. så får mange kanskje ikke den helt store tilliten. IDK.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Desverre begynner talspersoner innad det demokratiske partiet å foreslå å adoptere disse ikke-sakene, samt enda mer Israel-støtte, såfremt det i det hele tatt finnes et Palestina igjen om 4 år (faen, 9/11 ødela vestens kognitive evne totalt). La oss bare håpe at disse ikke-sakene dør ut, eller blir motargumentert, i den grad algoritmen tillater det. Som mange andre allerede har sagt, fokuser mer på økonomi, og få den informasjonen UT!!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (19 minutter siden):

Desverre begynner talspersoner innad det demokratiske partiet å foreslå å adoptere disse ikke-sakene, samt enda mer Israel-støtte, såfremt det i det hele tatt finnes et Palestina igjen om 4 år (faen, 9/11 ødela vestens kognitive evne totalt). La oss bare håpe at disse ikke-sakene dør ut, eller blir motargumentert, i den grad algoritmen tillater det. Som mange andre allerede har sagt, fokuser mer på økonomi, og få den informasjonen UT!!!

Har en følelse av at homofile begynner å bli like lei av woke som alle andre. Tipper de ikke er så mye mer keen på at gutter/menn skal konkurrere i jente/kvinneidrett enn andre. Feks. IDK.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (38 minutter siden):

Forholder demokratene seg til virkeligheten?

Ja. I et land som ikke gjør det.

Ballalaika skrev (38 minutter siden):

Noen vil feks si at grunnen til at folk reagerer på woke(når det går opp for en hva woke er) er at woke nettopp er iboende en systematisk fornektelse av virkeligheten.

Er woke med oss i rommet akkurat nå..?

Men seriøst.

Woke eksisterer som stempel.

Problemer med stempel er jo at kvaliteten på fenomenet som beskrives ikke er større enn gjennomsnittet av dem som stempler.

Og mange av dem som stempler er komplette idioter.

Stempelet er dobbeltmoralistisk og konspiratorisk i natur, uten noen konkret håndfast betydning blant dem som tror det er reellt, eller et problem.

Sekundet alternative høyre og deres partnere slutter å spre misinformasjon ved å bruke ordet vil folk slutte å 'se' det over alt.

Det er er en dødfødt hest som stadig blir pisket selv det bare er bein igjen.

---

Demokratene sin politikk er totalt sett bedre for de fleste hvite menn i USA.

At de ikke vet det, ikke orker å sette seg inn i fakta, og ikke hører på hva demokratene sier forandrer ikke på det faktum.

Det meste av hånet mot oss som er informert og bekymret går på at Trump vant, ikke på fakta eller virkeligheten om amerikansk politikk.

Virkeligheten er at Trump og partiet hans er en trussel,bi.lursetningvtil hva som stemples woke.

Å tro woke er en trussel er som å være redd for troll på Svalbard og bære med seg et sølvkors fremfor en revolver mot isbjørn.

https://www.economist.com/graphic-detail/2020/10/31/the-republican-party-has-lurched-towards-populism-and-illiberalism

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (2 minutter siden):

Har en følelse av at homofile begynner å bli like lei av woke som alle andre. Tipper de ikke er så mye mer keen på at gutter/menn skal konkurrere i jente/kvinneidrett enn andre. Feks. IDK.

kan da ikke være mange som ikke er lei av det tullet. kan ikke komme på noe positivt som woke har bidratt med men kanskje det er noen som kan opplyse meg. 

politikk er da ikke om hva som er rett og galt i stor grad men hvordan man ønsker å oppnå ting. men sånn sett er det vel rett at en må beskytte landegrensene sine så da hadde vel som vanlig trump ett vinnerpoeng når han snakket om innvandring. det er vel også rett at demokratene er krigshausere og at han er den presidenten som aldri har startet en krig eller i det minste blant få amerikanskje presidenter som aldri har startet en krig. men så er det kanskje noen som syns det er helt topp med krig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Takk, men jeg føler ikke helt at jeg fortjener en slik kommentar. Jeg respekterer ikke religion og religionens tankegang i det hele tatt. (Men jo, jeg respekterer den enkelte religiøse som menneske likevel, og at de har en tankegang annerledes enn min, som f.eks at du tenker at det er et barn med en gang sammensmeltingen skjer, i motsetning til min om at det er et barn når barnet kan overleve utenfor livmoren ved hjelp, og man trenger heller ikke være religiøs for å ha denne meningen, altså at det er et barn med en gang sammensmeltningen skjer).  Jeg mener fremdeles at religion og dens konservative tankegang er kvinnefiendtlig. Men som jeg skreiv tidligere så er å presse noen til abort og å tvinge noen til å bære fram barn like ille, noe denne artikkelen sannsynligvis setter et søkelys på. Jeg kommer ikke inn på artikkelen selv, men kanskje noen andre her gjør det.  https://www.vl.no/meninger/verdidebatt/2021/05/18/abortpress-og-abortmotstand-to-sider-av-samme-sak/

Mitt syn på religion og kvinnefiendtlighet som følge av det er veldig likt denne artikkelforfatteren sitt. https://www.nrk.no/ytring/religion-skader-samfunnet-1.13885605

Hvorfor skal vi tolerere kvinneundertrykkelse, diskriminering og alternative fakta så lenge det er forkledd som religion?

Jeg kan i tillegg slenge på denne gamle artikkelen 

KVINNEFIENDTLIG: Motstanden mot en full anerkjennelse av prevensjon, fri abort og sex før ekteskapet eksempler på konservative og lite fruktbare holdninger i likestillingsdebatten, mener forfatter og psykolog Thore Langfeldt.https://www.dagbladet.no/nyheter/religion-hindrer-likestilling/66092288

La meg klargjøre, det er forskjell på å hevde noen har kvinnefiendtlige INTENSJONER, og at deres meninger har kvinnefiendtlige RESULTATER,  på samme måte som det er forskjell på å hevde noen har livsfiendtlige INTENSJONER og livsfiendtlige RESULTATER.

Vi er på et debattforum, og må tåle meninger man er uenig med. Men min intensjon med innlegget var simpelthen å påpeke at å tillegge folk dårlige intensjoner, når man har gitt uttrykk for at intensjonen er en annen, ikke er bra. Og da påpeker jeg det på "min side" også

Og det var en grunn til at jeg sa "de fleste" på begge sider, fordi jeg har sett abortforsvarere som definitivt har livsfiendtlige holdninger, og abortmotstandere som definitivt har kvinnefiendtlige holdninger. Men nå er jeg da en av dem som flere ganger har påpekt kvinnefiendtlighet ift abort, ihvertfall på KG, usikker på om jeg har gjort det her, men jeg har ihvertfall gjort det i debatt om seksualitet og flere andre tema, og jeg ville bare påpeke at å tillegge andre dårlige intensjoner man ikke har gitt uttrykk for, selv om en kan si at deres argument gir dårlige resultater, er dårlig debattskikk, uavhengig av om man er på egen eller andres side.

Og så skal jeg si at jeg ikke er uskyldig heller, kanskje spesielt når jeg blir for engasjert og det blir for personlig. Men jeg foretrekker å ikke tro vondt om andre, og foretrekker at andre tenker det samme om meg, selv om jeg absolutt ikke bare har sett det her inne

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (13 minutter siden):

Ja. I et land som ikke gjør det.

Er woke med oss i rommet akkurat nå..?

Men seriøst.

Woke eksisterer som stempel.

Problemer med stempel er jo at kvaliteten på fenomenet som beskrives ikke er større enn gjennomsnittet av dem som stempler.

Og mange av dem som stempler er komplette idioter.

Stempelet er dobbeltmoralistisk og konspiratorisk i natur, uten noen konkret håndfast betydning blant dem som tror det er reellt, eller et problem.

Sekundet alternative høyre og deres partnere slutter å spre misinformasjon ved å bruke ordet vil folk slutte å 'se' det over alt.

Det er er en dødfødt hest som stadig blir pisket selv det bare er bein igjen.

Fullstendig og presis definisjon på woke: Alt fascister ikke liker.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...