Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

Jeg kan skjønne dem litt, selv om jeg aldri ville stemt Trump selv. Så lenge jødiske barn må ha politibeskyttelse for å gå på  skolen diverse steder i Europa kommer jeg aldri til å stemme på venstresiden selv. Når/hvis vi får løst problemene vi har fått fordi vi har importert midtøsten så skal jeg dog ta en ny vurdering. For jeg er på ingen måte noe fan av privatisering av næringslivet, at alt skal på anbud eller skattelettelse for de rikeste. Jeg likte å reise med tog, men det har høyresiden ødelagt.

Problemet er bare at de sakene er mindre viktig for meg og sånn er det vel gjerne for mange amerikanere og. Ukraina blir for fjernt for de.

Hvorfor er det et problem med de som blir importert fra midtøsten?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Casey skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det et problem med de som blir importert fra midtøsten?

Islamisme. Denne religiøspolitiske retningen er svært vesensforskjellig fra den normbestemte religiøse retningen Islam - sammen med en arabermuslimsk identitet som ifølge muslimske liberale er svært destruktivt ved å omgjøre Islam fra en multinasjonalt/multietnisk religionsretning til en arabifisering av ikke-arabiske samfunn og land. Araberkultur har tre sentrale svakheter; rasekastementalitet akkurat som rasistfaktoren i USA, overlegenhetskomplekser selv mot andre av samme tro og manglende statsmentalitet - med religion istedenfor stat. Det gjør dem ekstremt integreringsfiendtlig. Selv i ikke-arabiske muslimske land lager de kvalm og spre elendighet med å fordumme de lokale som tvinges til å ødelegge egne identitet. Med Islamisme går dette i motorveitempo, hvor man vil arabisere hele Islam og skape monotilstander. Tyrkia og Pakistan er de fremste ofre hvor islamistiske krefter har helt overtatt.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

Det var ikke det jeg skrev i det hele tatt. Hvis du skal være med i diskusjonen, så bør du prøve å bli litt smartere.

MAGA-supportere er gjennomført dumme, men det har lite med saken å gjøre. De avgjør ikke noe valg, de stemmer jo Trump uansett hva som skjer. Demokratene tapte fordi ikke folk flest har fått med seg at USA nå går så det griner, og ikke minst at Biden har ført den mest arbeiderklassevennlige politikken på 50 år, minst. Som jeg sa, om et år vil de fleste amerikanerene merke selv på kroppen hvor bra økonomien går, så hvis valget hadde vært i 2025, så hadde ikke Trump hatt en sjangse. 

Kanskje du kan forklare meg hvorfor aksjemarkedet i USA fikk en kraftig oppgang etter at det ble kjent hvem neste president blir, er alle på wall street dumme maga-supportere de også ?

https://e24.no/boers-og-finans/i/yE9zqE/rekorddag-paa-wall-street-etter-trump-seier

• Liker 4
Lenke til kommentar
Musk skrev (18 minutter siden):

Så skremmende!!! 

Jentene får seg nok et sjokk når absolutt ingenting skjer med deres rettigheter de neste 4 årene. 

...abortrettigheter er allerede innskrenket og blir videre innskrenket.

Oddsen for å få hjelp ved voldtekt er allerede lavere i republikanske stater.

Republikanere tvinger ofre for 65 000 voldtektsmenn får å bære frem resultatet av voldtekten.

https://www.npr.org/sections/health-shots/2024/01/24/1226161416/rape-caused-pregnancy-abortion-ban-states

Og selvsagt er oddsen for at noen blir straffet for voldtekt lav i disse statene, som også har mer vold mot kvinner i utgangspunktet.

https://embed.kumu.io/a4783b22805db2efcdc64d6ef5e104cb#untitled-map/guns-domestic-violence

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

...abortrettigheter er allerede innskrenket og blir videre innskrenket.

Oddsen for å få hjelp ved voldtekt er allerede lavere i republikanske stater.

Republikanere tvinger ofre for 65 000 voldtektsmenn får å bære frem resultatet av voldtekten.

https://www.npr.org/sections/health-shots/2024/01/24/1226161416/rape-caused-pregnancy-abortion-ban-states

Og selvsagt er oddsen for at noen blir straffet for voldtekt lav i disse statene, som også har mer vold mot kvinner i utgangspunktet.

https://embed.kumu.io/a4783b22805db2efcdc64d6ef5e104cb#untitled-map/guns-domestic-violence

Beklager altså, men dette hysteriet gidder jeg ikke å lese. Alle med mer enn to hjerneceller skjønner at voldtekt og incest utgjør sånn ca. 0.2% av årlige graviditeter, men for å spille på frykt og følelser så slår man stort opp disse problemstillingene. De fleste bruker abort som prevensjonsmiddel. Med teknologien vi har i dag så vet vi med relativt høy sikkerhet om en kvinne er gravid etter 6-8 uker. Vi trenger virkelig ikke fri abort frem til fødsel. Men om enkelte stater ønsker strenge abortlover, og de får et overveldende flertall for det, så er det sånn demokratiet dere elsker fungerer. 

Norge har mye strengere lover enn de aller fleste republikanske stater når det kommer til abort, men dette blir aldri nevnt fordi det ikke passer helt med agendaen. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Det blir vel akkurat som sist. Skattekuttene til arbeidere blir fjernet, men kuttene til oligarkene består.

Det vil bare gjør det verre. Trump har dessuten sterk støtte omkring hans planer om skattekuttene og tolløkningene i det amerikanske folket, hvor det har blitt latt merke til at de fleste knapt har noe aning om makroøkonomiske realiteter - som kunne ha blitt forklart for dem av etablerte medier som de ikke stolt på. Da betyr det at Trump kommer ikke til å fire en tomme, spesielt når han er immun og kan i teorien motsette seg kongressens makt. Trump er besatt av fire saker; å øke tollsatsene for å styrke den domestiske produksjonen, å stanse immigrasjonen for godt og omgjør USA til en nasjonalstat, å kutte ned alle statlige inntekter til et minimum - og sørge for hvit dominans. Hans alder - han er 78 år gammel med begynnende tegn på demens (demens kan lede til ekstrem stahet) - betyr at han ikke bryr seg om det kommer etterpå. MAGA har blitt fremtidsfiendtlig fordi de bare tenke på nåtid i likhet med Putin og hans regime. 

Economists say Trump could give Americans the very thing they voted against

Tviler derfor meget sterkt på om Trumps valgløftene vil dumpes, for i hans presidentperiode var det sett at han hadde en vilje og villighet for å tvinge gjennom hans valgløftene som dog motarbeides av moderate og selvstendige krefter innad i det republikanske partiet, et eksempel var hans ønsker om høyhastighetstog. Han rotet det til ved å velge feil folk og reagert ukontrollert i møte med togfiendtlige krefter i hans parti - slik at det var i Biden ekte høyhastighetstog kunne oppsto, av alle steder i Florida. Der hadde et privat selskap, Brightline, som startet i hans regjeringstid - overlevd mot alle odds og kunne i 2022 bli et ekte høyhastighetstogselskap med 200 km/t tog. De er i full gang med å bygge USAs første høyhastighetstog, American Pioneer 220, en amerikanisert ICE3 - (ironisk nok gjort det samme som kineserne) for en ny toglinje til Las Vegas. Det skulle bare mangler, for nå er flere subsahariske land i ferd med å ta i bruk kvasi-høyhastighetstog (160 til 220 km/t)! Med andre ord, Trump er så udugelig at andre går vekk og gjøre tingene på egen hånd... 

Men; Trumps villighet til å gjøre hans løfter til realitet er der, med to hindrer; hans egne udugelighet og andres sabotering fra det hvite huset og kongressen. Bare den første faktoren er tilbake i dag. 

Endret av JK22
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Nautica skrev (39 minutter siden):

Kanskje du kan forklare meg hvorfor aksjemarkedet i USA fikk en kraftig oppgang etter at det ble kjent hvem neste president blir, er alle på wall street dumme maga-supportere de også ?

https://e24.no/boers-og-finans/i/yE9zqE/rekorddag-paa-wall-street-etter-trump-seier

Det er vel riktig som e24 sier

Sitat

Markedet tror at et Trump-presidentskap vil slippe løs gode krefter og løfte veksten i et kortsiktig perspektiv gjennom enkelte skatteletter og deregulering,

En annen forklaring var kanskje frykt for uroligheter i forbindelse med valget.

En slik liten endring i børsen har lite betydning i den store sammenhengen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Trump-bevegelsen har de beste damene i Amerika! Og nå ser vi at Rogaland har de beste damene i Norge, eksemplifisert ved Kristin Lode:

https://www.jbl.no/kristin-fra-varhaug-roser-trump-alvorlig-nar-en-folkevalgt-hyller-en-som-har-blitt-kalt-fascist/s/5-103-1091591

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/bm4Q0v/politikk-hvordan-kan-du-stoette-donald-trump-og-samtidig-heie-paa-demokratiet-kristin-lode

Alt det står i disse skrive-riene må selvfølgelig leses med et kritisk blikk, og tas med en stor klype desinfeksjonsmiddel, for disse fæle angrepene på Kristin Lode eksemplifiserer medienes løgnaktige og psykotiske innstilling til visse temaer, og effekten dette har på godtroende nordmenn.

Vi som har fulgt en del av de gigiantiske rally-ene Trump har holdt denne høsten, vet hva som egentlig er blitt sagt, og hvor tullete og manipulerende mange av anklagene er.

F-ordet er spesielt tåpelig -- og farlig. Bruken av f-ordet til å defamere, demonisere og dehumanisere politiske motstandere og dissidenter går tilbake til det kommunistiske terror-veldet i Sovjetunionen i 1920- og 1930-årene, da kommunistiske ledere begynte å beskrive ALL opposisjon til det totalitære og folkemorderiske regimet de hadde etablert på territoriet til det forhenværende russiske imperiet på den måten, og ofte også som "imperialister".

Igjen: All opposisjon til Verdensrevolusjonen og den blodige midler, både i Sovjet og i Vesten, ble beskrevet på slike måter. Dette mens de samme kommunistene var i gang med å begå de forbrytelsene mot menneskeheten som etterhvert resulterte i drapene på flere titalls millioner mennesker. Så f-ordet er totalt tømt for mening, eller burde være det.

Her er en link til et av de beste folkemøtene: https://rumble.com/v5ih2lu-live-president-trump-holds-a-rally-in-prescott-valley-az-101324.html?e9s=src_v1_ucp

Noen ganger må en vente litt før avspillingen begynner.

Et annet punkt som gjør f-ordet til sludder er at Trump er en stor fan av Israel, eller i hvert fall later som om han er det, samt at flere i familien hans er gift med . . . medlemmer av Det utvalgte folk. Faktisk framstår han som så pro-Israel at det gir grunn til bekymring. Kommer han til å gi neocon-ene det de så lenge har villet ha, nemlig krig med Iran? De skulle take out seven countries in five years, sa de på 2000-tallet . . . Noen av landene på den lista er ennå ikke "taken out".

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (1 time siden):

Islamisme. Denne religiøspolitiske retningen er svært vesensforskjellig fra den normbestemte religiøse retningen Islam - sammen med en arabermuslimsk identitet som ifølge muslimske liberale er svært destruktivt ved å omgjøre Islam fra en multinasjonalt/multietnisk religionsretning til en arabifisering av ikke-arabiske samfunn og land. Araberkultur har tre sentrale svakheter; rasekastementalitet akkurat som rasistfaktoren i USA, overlegenhetskomplekser selv mot andre av samme tro og manglende statsmentalitet - med religion istedenfor stat. Det gjør dem ekstremt integreringsfiendtlig. Selv i ikke-arabiske muslimske land lager de kvalm og spre elendighet med å fordumme de lokale som tvinges til å ødelegge egne identitet. Med Islamisme går dette i motorveitempo, hvor man vil arabisere hele Islam og skape monotilstander. Tyrkia og Pakistan er de fremste ofre hvor islamistiske krefter har helt overtatt.

Konservative i vesten er akkurat lik islamistene. De er enige om det meste. Begge vil innføre sharia.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (1 time siden):

Screenshot2024-11-06163637.png.ccf584f57935a7ef772906c4ff960b35.png

Denne syns jeg var fin. Jeg er selv overrasket over hvor upopulært abort er.
Trump vant vel med historisk margin i de mest restriktive statene.

Screenshot2024-11-10125459.thumb.png.6916d6f8381d0a0983b8fd1dcf045356.png

Kvinner burde ikke ha retten til å drepe.

Respekt for liv har ingenting med saken å gjøre. Saken dreier seg kun om kontroll på kvinners vagina. That's it.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...