Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Musk skrev (11 timer siden):

I følge en DNC offisiell så var Kamela aldri ment å være demokratenes President-kandidat. Men da demokratene kastet Biden under bussen like før valget, så svarte han med en omfavnelse av Harris 30 minutter etterpå(i et siste F U til partiet) som gjorde det umulig for demokratene å velge noen andre. Noe som forklarer hvorfor demokratens stjerne Obama ventet hele 3 dager med å gi henne sitt endorsement.

De brukte altså over 12 milliarder norske kroner ila noen uker, men tapte okke som. For en katastrofalt dårlig måte å bruke penger på. 

Demokratene har seg selv å takke.
Å samle seg om Biden som var klar for gamlehjemmet og som aldri hadde en sjanse mot en rabiat Trump, var åpenbart naivt.
Et polarisert og konservativt USA er heller ikke modent for reservekandidaten; en farget kvinne i sjefsstolen.
Da politikken i tillegg hadde for lite fokus på den jevne amerikaners utfordrende hverdag, var resultatet gitt.

Vestlige mediers ønsketenkning var altfor preget av EUs overkorrekte globaliseringsidealer og manglende kunnskap om hva som rører seg på grasrota.
Idealer som de neste årene også vil forvitre i Europa pga manglende forankring hos folk flest…..

• Liker 3
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (6 minutter siden):

Kan se ut som at medias skremselspropaganda har hatt effekt. https://www.nrk.no/norge/hjelpetelefonane-merkar-stor-pagang-etter-valet-i-usa-1.17117523

Viser bare hvor farlig overdrevet skremselspropaganda er.
Nå må vestlige medier og politikere sannelig stikke fingeren i jorda og ta litt mer ansvar for vår mentale helse.
Vesten overlevde forrige Trump-periode også.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Snikpellik said:

Hvilken «skremselspropaganda» tenker du på? Noen eksempler?

For å svare kort og konsist uten all Bullshitten folk forsøker å pakke det inn i; meninger som strider mot hva man selv mener. Da er det viktig å være tidlig ute med merkelapper som dette, bonus hvis man nevner noe med politisk side xyz eller xyz media. (xyz referer igjen til alle mulig rare ord folk bruker i dag).

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (4 timer siden):

Demokratene har helt mistet fotfestet om virkeligheten der inne i i sitt ekkokammer. Det hadde ikke spilt noen rolle hvilken kandidat demokratene hadde kastet inn i valgkampen, vedkommende hadde tapt uansett. Spørsmålet er bare med hvor stor margin.

De tok det for gitt at kvinner og minoriteter skulle stemme på dem av gammel vane og med budskap om solidaritet og nestekjærlighet. Det holder ikke når hvite forstadsmødre ser at universitetet deres barn går har blitt okkupert og ramponert av pro-palestinere, og demokratene lar det skje. Husk at palestina er en sak som stort sett angår muslimer, aktivister og venstreradikale. Ikke den jevne amerikaner. Dette forstod ikke demokratene.

De forstod heller ikke der inne i sin silicon valley-boble at de som blir mest påvirket av ulovelige grensepasseringer er amerikanske latinoer i grensestatene. De tok det for gitt at en latino selvsagt ikke har noe problemer med ulovlige immigranter. Igjen tok de fullstendig feil på grunn av sin identitetsoplitiske ideologi utviklet i ekkokammert i silicon valley.

Skal demokratene igjen bli et arbeiderparti så må de kvitte seg med elitistene som har kuppet partiet. Og alle rådgiverne som tror at enslige mødre med to deltidsjobber som sliter med økonomien blir overbevist om å stemme blått når de ser Beyonce og Oprah på scenen. Når du ikke vet hvordan du skal betale strømregningen, så driter du i Beyonce.

Tror ikke man skal skal overdrive hvor mye hverken woke eller identitespolitikk har å si for den jevne MAGA-velger. ytre venstre er tross alt en bitteliten gruppe, og de fleste MAGA-tilhengere har aldri sett en transperson en gang. Innvandring funker nok, det gjør det i alle land, spesiellt i nedgangstider eller når man har inntrykk av at det ikke går så bra. Innvandringen til USA har selvsagt ingenting å si i praksis, men det funker som skremselpropaganda for de minst smarte. Jeg tror demokratenes tap koker ned til 3 ting. En svart, kvinnelig kandidat, at Trump fikk 700 dager med valgkamp, mens Harris fikk 100 (samt mye rot og uro før hun ble lansert), men den viktigste årsaken er at de fleste amerikanerene ikke har fått med seg at man nå er ute av krisen etter koronaen.

Er rimelig sikker på at dersom valget hadde vært i 2025, så hadde ikke Trump hatt en sjangse, nesten uavhengig av kandidat, og at hvem som vinner i 2028 avhenger av hvordan Trump skjøtter økonomien. Dersom vi skal spå etter hvordan Trump håndterte økonomien sist, hvilken gjennomføringsevne han hadde på valgløfter, samt de ideene for økonomien han har lansert denne valgkampen, så er nok demokratene tilbake i det hvite hus i neste periode.

Endret av AL123
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (36 minutter siden):

At folk som sier de skal ta fra deg rettighetene dine, faktisk har tenkt å ta fra deg rettighetene dine.

Og de som sier "det skjer ikke, det er bare TDS" vet egentlig at det skjer. Ikke bare det, men de vil at det skal skje. Og de ser ethvert varsel og informasjon om at det vil skje som en hindring mot at det kommer til å skje.

Målet er å overbevise folk at det ikke skjer lenge nok, til det faktisk har skjedd.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker på sammensetningen av negative saker i mediene og at det får folk til å bli urolige.

Her er noen eksempler:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ekspert-disse-trump-uttalelsene-er-farlige-for-norge-og-verden/17154753/

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Gy63L9/trumps-sesong-2-blir-eksplosiv

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krigsekspert-derfor-ma-norge-forberede-seg-pa-krig-na/17162737/

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Oppsummert: Demokratene tapte fordi MAGA supporterne er dumme. OK, skjønner. 

Det var ikke det jeg skrev i det hele tatt. Hvis du skal være med i diskusjonen, så bør du prøve å bli litt smartere.

MAGA-supportere er gjennomført dumme, men det har lite med saken å gjøre. De avgjør ikke noe valg, de stemmer jo Trump uansett hva som skjer. Demokratene tapte fordi ikke folk flest har fått med seg at USA nå går så det griner, og ikke minst at Biden har ført den mest arbeiderklassevennlige politikken på 50 år, minst. Som jeg sa, om et år vil de fleste amerikanerene merke selv på kroppen hvor bra økonomien går, så hvis valget hadde vært i 2025, så hadde ikke Trump hatt en sjangse. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
ps5 skrev (36 minutter siden):

Du må forberede deg på minimum 12 år før demokratene slipper inn i det hvite hus igjen.

Jeg kan skjønne dem litt, selv om jeg aldri ville stemt Trump selv. Så lenge jødiske barn må ha politibeskyttelse for å gå på  skolen diverse steder i Europa kommer jeg aldri til å stemme på venstresiden selv. Når/hvis vi får løst problemene vi har fått fordi vi har importert midtøsten så skal jeg dog ta en ny vurdering. For jeg er på ingen måte noe fan av privatisering av næringslivet, at alt skal på anbud eller skattelettelse for de rikeste. Jeg likte å reise med tog, men det har høyresiden ødelagt.

Problemet er bare at de sakene er mindre viktig for meg og sånn er det vel gjerne for mange amerikanere og. Ukraina blir for fjernt for de.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nordvarg skrev (13 timer siden):

Trump og Musk fusjonerer X og TS?

Norge kan løse dette på en veldig enkel måte for våre egne borgere:

1. Lage et godt norsk alternativ

2. Sette krav til 100% åpenhet om algoritmer, norske servere, 0% innsyn fra utenlandske myndigheter. Simsalabim så trekker X/TS seg ut av Norge, sammen med en rekke andre utenlandske spionprogramvarer.

3. Inspirere andre land til å følge oss som forbilde

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (11 minutter siden):

Jeg kan skjønne dem litt, selv om jeg aldri ville stemt Trump selv. Så lenge jødiske barn må ha politibeskyttelse for å gå på  skolen diverse steder i Europa kommer jeg aldri til å stemme på venstresiden selv. Når/hvis vi får løst problemene vi har fått fordi vi har importert midtøsten så skal jeg dog ta en ny vurdering. For jeg er på ingen måte noe fan av privatisering av næringslivet, at alt skal på anbud eller skattelettelse for de rikeste. Jeg likte å reise med tog, men det har høyresiden ødelagt.

Problemet er bare at de sakene er mindre viktig for meg og sånn er det vel gjerne for mange amerikanere og. Ukraina blir for fjernt for de.

Nå finnes det iikke my venstreside i USA, etter europeisk standard. Blir nok mer liberal høyre (demokratisk), konservativ høyre (republikansk), facisthøyre (alt right) og kokohøyre (MAGA).

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...