Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kassettspiller skrev (10 minutter siden):

Det virker som dette henger sammen med innstrammingene av abortlovene.

Nå vil nok svært religiøse abortmotstandere oppfatte dette som en seier (jeg personlig vil bli glad for en reduksjon av uønskede svangerskap og abort, men vil ikke dømme noen for å ha sex utenfor ekteskapet), ved at unge kvinner unngår utenomekteskapelig sex, så tror ikke de blir så voldsomt provosert...

Vil bare si forøvrig, slik abort rammer demografisk, så kan jeg si 100% sikkert at uten massiv fri abort ville demokratene vunnet dette valget lett, pga støtten de har hos svarte amerikanere, gruppen med 5 ganger å mange aborter som hvite amerikanere i mange tiår 

Man kan si at abort er en vinnersak for demokratene, men abort har demografisk styrket republikanerne faktisk, ikke demokratene, der det i praksis tar livet av potensielt fremtidige demokratiske velgere. Og det er ikke noe jeg sier med skadefryd, det er tragisk egentlig

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (20 minutter siden):

Tja..er det ikke bedre å bare bruke prevensjon? Sterilisere seg?

Jeg har tidligere skrevet at det finnes bedre alternativer for å forebygge abort. Økt tilgang til prevensjon, bedre seksualundervisning og større bevissthet rundt ansvarlig seksuell helse er eksempler på dette.

Men mange er bekymret for at innstrammingene på abort også kan føre til restriksjoner på prevensjon. I tillegg er det bivirkninger knyttet til bruk av prevensjonsmidler, noe som gjør at ikke alle ønsker å bruke dem. Sølibat er en mulighet for å unngå uønsket graviditet.

Ikke alle ønsker å sterilisere seg, med tanke på om dem som ønsker barn i fremtiden.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

Jeg har tidligere skrevet at det finnes bedre alternativer for å forebygge abort, som økt tilgang til prevensjon, bedre seksualundervisning og større bevissthet rundt ansvarlig seksuell helse er eksempler på dette.

Men mange er bekymret for at innstrammingene på abort også kan føre til restriksjoner på prevensjon. I tillegg er det bivirkninger knyttet til bruk av prevensjonsmidler, noe som gjør at ikke alle ønsker å bruke dem. Sølibat er en mulighet for å unngå uønsket graviditet.

Ikke alle ønsker å sterilisere seg, med tanke på om dem som ønsker barn i fremtiden.

Hvorfor i alle dager skulle innskrenkinger i abort føre til innskrenkinger i prevensjon?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Abortrettigheter er faktisk et økonomisk tema, noe som burde vært mer opplyst om, ettersom mange visstnok er opptat av økonomi. Mange vil faktisk ha barn. Mange med progressive/venstre holdninger, faktisk. Men de føler at hvertfall det økonomiske må være på stell først. Både svangerskap og det å ha barn er utvilsomt knyttet til økonomi.

EDIT: Og ja, republiKKKanere har uttalt at de vil angripe prevensjon også. Når en politisk/ideologisk bevegelse angriper rettigheter, så stopper de ikke....

Og her er enda mer økonomisk valgpolitikk.

Jeg lurer på hvor mange av velgerne visste om dette, hvor mange denne informasjonen nådde ut til, og hvor mye den ble druknet i en vegg av konservativ støy...

https://www.forbes.com/sites/eriksherman/2024/08/31/why-kamala-harriss-25k-house-down-payment-plan-isnt-a-disaster/

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (53 minutter siden):

Ja, du har helt rett. Ekspertene tok ikke feil. 312 er nesten helt likt som 226. My mistake.

Har du forstått hvordan valget fungerer? Det er ikke snakk om forskjellen på 312 mot 226 som kvalifiserer til margin. Det er marginen på 2% i Pennsylvania, 1,4% i Michigan og 0,9% i Wisconsin som gjør at det nettopp blir dette resultatet. Alle seriøse meningsmålinger rapporterer inn feilmargin sammen med tallene sine, og alle disse tre avgjørende statene er innenfor denne feilmarginen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Ballalaika skrev (Akkurat nå):

hmm..

er det så mange konservative muslimer i USA at de kan få gjennomslag for noe slikt altså?

Det er nok konservative kristne til å få det gjennom.

Og det er fortsatt ingen vesentlig forskjell på konservative islamister og kristne.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Fordi mange som er imot abort er imot prevensjon

Ja, det er noen av dem, men de er få, over 90% av amerikanere, inkludert enormt mange abortmotstandere, er for prevensjon

https://news.gallup.com/poll/393515/americans-say-birth-control-divorce-morally-acceptable.aspx

Enig i at det er bekymringsverdig at republikanerne ikke stemte for at prevensjon skulle være beskyttet, men de vil nok få seg en god oppvåkning av republikanske velgere, inkludert abortmotstandere

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (7 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skulle innskrenkinger i abort føre til innskrenkinger i prevensjon?

Fordi det handler om kvinnerettigheter, begge deler er et ønske om å gi kvinner færre rettigheter til å kontrollere hva som skjer med egen kropp og eget liv. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

(jeg personlig vil bli glad for en reduksjon av uønskede svangerskap og abort, men vil ikke dømme noen for å ha sex utenfor ekteskapet)

Enig, men mange som støtter pro-choice-bevegelsen ønsker ikke å innstramme abortlovene, av ulike grunner. Poenget mitt er at dette (innstramming av abortlovene) kan være en av årsakene til at enkelte protesterer på denne måten.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Fordi det handler om kvinnerettigheter, begge deler er et ønske om å gi kvinner færre rettigheter til å kontrollere hva som skjer med egen kropp og eget liv. 

For noen få kanskje... ikke for det overveldende flertallet abortmotstandere, se link

https://news.gallup.com/poll/393515/americans-say-birth-control-divorce-morally-acceptable.aspx

Det største problemet jeg har med den målingen er at flere mener det er akseptabelt med sex mellom ugifte enn at ugifte får barn, disse tingene henger sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...