Gå til innhold

Presidentvalget i USA 2024


Anbefalte innlegg

Sitat

Spørsmålet er ikke om, men når Biden går av
-Hilmar Mjelde– professor i statsvitenskap, Høgskulen på Vestlandet
...
Dessuten er presidentjobben i stor grad offentlig og performativ: presidenten må kunne tale, representere USA og vise seg offentlig på en kraftfull og energisk måte.

Ingen kan si at Joe Biden fremstår som kapabel til dette i fem år til.

https://www.nrk.no/ytring/sporsmalet-er-ikke-om-biden-gar-av_-men-nar-1.16950920

Helt enig med professoren. Jeg og mange andre har tenkt dette i lang tid allerede. Og det er en gåte hvorfor demokratene likevel mener at eneste farbare vei er å satse alt på en åpenbart redusert og preget gammel mann som etter alle solemerker ikke kommer til å være i stand til å verken gjøre en god jobb i deler av presidentvirket eller å bli sittende i jobben ut kommende periode. Jeg tror det kommer til å havarere. Og når det i tillegg er gode muligheter for havari så er det et enda større mysterium at de ikke velger å snu. Er det en symbolsak? Et nederlag og tap av ansikt å ikke fullføre to perioder? Er det Biden selv (eller de som bestemmer for han) som nekter? Eller er det partiet som samlet mener at Biden er den beste kandidaten de har? Det siste er vanskelig å tro.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SilverShaded skrev (1 time siden):

Nå har han altså sagt klart fra at det ikke er tale om at han gir seg.

Det eneste som kan fremtvinge en ny kandidat, er om noe alvorlig skjer med helsa hans slik at han blir helt satt ut av spill permanent.

Ja, men selvsagt vil han si det offentlig frem til han trekker seg. Han kan ikke gå ut i media og si at han vurderer å trekke seg før avgjørelsen er tatt. Det ville hvertfall vært katastrofe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Hvor har jeg hevdet det..?

Først sa du at det er bullshit at Biden vil ha abort i 9 mnd. Noe Roe tillot og mange demokratiske stater tillater, og Biben vil ha (tilbake Roe) så hevder du det som skjer i Alaska er god kvinnehelse. Hva er det du ikke har hevdet her? 

Og hvis du mener at å støtte abort i 9 mnd er slander av Biden, hvorfor mener du Alaska ghør det bra?

Og Maryland, DC, NM og 4-5 andre?

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, AtterEnBruker said:

Fyren er en forcedbirther. Hvorfor er ikke det alene en automatisk dealbreaker for deg?

Fordi alt det negative med Trump endrer ikke det faktum at han er en uendelig mye bedre kandidat enn Biden.

Men når man må finne på merkelapper som "rapist" for å sette han ut av spill, da synes jeg Bidenfantastene blir for patetiske.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, jjkoggan said:

Hang Mike Pence!!  
 

In a 2:24 p.m. tweet, Trump wrote: “Mike Pence didn’t have the courage to do what should have been done to protect our Country and our Constitution."

Hva et fåtall får ut av en helt ufarlig tweet kan ikke Trump klandres for. Du går inn i farlig farvann hvis du mener folk skal stilles ansvarlig for hvordan ekstremister tolker enkle ord.

Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (4 minutter siden):

Det er det ikke. Slutt å jug!

Abort dreper, Trump støtter alle ikke-voldelige reproduktive avgjørelser , i tillegg har han uttalt at han støtter abort inntil 15nuker, eller dvs et nasjonalt forbud ikke tidligere enn 15 uker 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (3 minutter siden):

Fordi alt det negative med Trump endrer ikke...

Det er problemet. Alt det negative med Trump betyr ikke noenting for enkelte. Som han selv sa, han kan stå på en gate og skyte noen, og folk ville likevel stemt på ham.

Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

...det faktum at han er en uendelig mye bedre kandidat enn Biden.

Biden er uansett i bildet bare littegrann til. Hvis GOP vinner, er landet stuck i kristenfascisme i minst generasjoner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (På 19.6.2023 den 5:51 PM):

Irriterer meg at RFK Jr er så "blåst" med vaksiner og 5g greier. Han virker som en veldig oppegående fyr sånn ellers og virker også i stand til å faktisk klare å samle folk fra både venstre og høyresiden der borte, det er det ikke mange andre som klarer. De to andre idiotene er jo så jævla polariserende, spesielt Trump. Biden virker jo egentlig å bare være helt borte, der er det fullstendig natta. 

Blir vel mer interessant hvem som blir demokratenes visepresident. Tror det mest taktiske valget de kan gjøre, ligger der. Mange amerikanere som ser den mørke taliban-skyen sveve over USA nå, så jeg tror personlig at demokratenes valg av visepresident blir aller mest avgjørende denne gang

 

 

Endret av BakaBerg
Lenke til kommentar
Lemongrass skrev (29 minutter siden):

Ja, men selvsagt vil han si det offentlig frem til han trekker seg. Han kan ikke gå ut i media og si at han vurderer å trekke seg før avgjørelsen er tatt. Det ville hvertfall vært katastrofe.

Tror du det vil gagne partiets sjanser hvis han nå går ut, gang på gang på gang, og lyver om at han ikke vil trekke seg ? Skulle det være slik at han ihvertfall vurderer å trekke seg, burde det jo skje så fort som bare mulig, slik at skadene kan begrenses.

For partiet å tvinge ham ut er også omtrent umulig, og høyst usannsynlig. De delegatene som allerede har bestemt seg for å backe Biden i primærvalgene er så godt som forpliktet til å backe ham også i den endelige avstemningen. At mange nok skulle ombestemme seg på parti-kongressen er nesten umulig, for her kommer velgernes rolle inn i bildet. Partiets lover sier : "Delegates elected to the national convention pledged to a presidential candidate shall in all good conscience reflect the sentiments of those who elected them". Med mindre man skulle endre partiets radikalt før kongressen, er eneste håp om en annen kandidat at Biden trekker seg av egen fri vilje. Og det gjør han ikke.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
BakaBerg skrev (36 minutter siden):

Blir vel mer interessant hvem som blir demokratenes visepresident. Tror det mest taktiske valget de kan gjøre, ligger der. Mange amerikanere som ser den mørke taliban-skyen sveve over USA nå, så jeg tror personlig at demokratenes valg av visepresident blir aller mest avgjørende denne gang

Er det noe særlig tvil om at han skal stille sammen med Kamala Harris ? De er sammen i alle offentlige opptredener, ihvertfall. Jeg lurer mer på hvem som blir Trump's running mate...noen som vet ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 minutt siden):

Hvor ofte har det skjedd, og under hvilke omstendigheter, at svangerskap er avbrutt etter uke 25 i disse statene?

Abort etter uke 20 utgjør ca 10 00 i USA, og årsakene er alt fra dødelige avvik til at man ikke visste man var gravid. 

Forøvrig, mitt hovedproblem er at det er lov, om ikke en eneste abort ble utført så sent er problemet at lovgiverne etillater det, å frata en gruppe mennesker amle rettigheter, inkludert retten til liv dagen før termin er grusomt. Og det er hovedgrunnen til st jeg ikke liker  Biden. 

Av andre grunner jeg allerede har nevnt her, f eks hans tendens til å svikte allierte til fordel for diktatorer, liker jeg heller ikke Trumo

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Hva et fåtall får ut av en helt ufarlig tweet kan ikke Trump klandres for. Du går inn i farlig farvann hvis du mener folk skal stilles ansvarlig for hvordan ekstremister tolker enkle ord.

Jeg peker ikke på volden, men heller begrepet at en visepresident alene får bestemme hvem som blir president, ikke stemmere.  Det er den store faren for hele landet.  At du ikke bryr deg hvis Kamala Harris får ignore valgresultatene fordi Biden ikke aksepterer dem er merkelig 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (30 minutter siden):

Er det noe særlig tvil om at han skal stille sammen med Kamala Harris ? De er sammen i alle offentlige opptredener, ihvertfall. Jeg lurer mer på hvem som blir Trump's running mate...noen som vet ?

Det sies her og der at de samarbeider dårlig, men du har vel rett. Det jeg er redd for, er at en mørkhudet kvinne som mulig president kan tippe i trumps favør. Amerikanerne er jo seg selv der. Hadde jeg vært en del av apparatet som driver demokratiske partiet, hadde jeg gjort alt jeg kan for å sikre de 4 årene nå. Kanskje det viktigste presidentvalget i nyere tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...