Populært innlegg raytrails Skrevet 2 timer siden Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Et nytt USA trer fram. Så skjedde det som jeg i det lengste trodde ikke var mulig, at de amerikanske velgerne med viten og vilje har valgt en totalt umoralsk fascistisk kuppmaker til president. At frustrerte velgere som var slitne av den politiske eliten og ville prøve en ikke-politiker i 2016 lar seg forklare som en unntaksbeslutning hvor man ikke helt visste hva Trump stod for. Men etter åtte år hvor Trump med all tydelighet har framstått som anti-demokrat så holder ikke en slik forklaring. At velgerne nå bevisst har gitt sin tilslutning til Trump er politisk viktig. Det gir Trump et langt sterkere mandat til å gjennomføre sin politikk enn han fikk i 2016. Og det gjør også at Trump nå i mye større grad vil kunne omgi seg med folk som ivrig ønsker å omsette hans tilnærming i konkret politikk. Borte vil de være de som første gang begrenset hans muligheter i så måte, og med et republikansk kongress flertall finnes det rett og slett ingen tilbake som kan stoppe hans politiske framstøt. For på toppen av alt har høyesterett gitt han immunitet mot strafferettslig forføyninger i ettertid. Vi må derfor ta til etterretning at dette valgresultatet representerer folkets vilje, og at de har gitt Trump et mandat til å gjennomføre den politikk og systemendring som han gikk til valg på. Skal man fordele ansvaret for dette valgresultatet kommer man ikke unna den amerikanske politiske og økonomiske elitens årelange ignorans av store gruppers voksende problemer, som har ført til en grunnleggende mistillit til systemet og gitt Trump den politiske åpning han trengte. Men samtidig er USA midt inne i en turbulent strid mellom de kreftene som vil transformere landet til et genuint multikulturelt verdiliberalt samfunn og de som ønsker å bevare, helst reetablere det gamle verdikonservative USA. Og foreløpig har de sistnevnte tatt styringen. Dermed må vi konstatere at det USA med sitt eksepsjonalistiske selvbilde og internasjonale rolleforståelse som vi har basert oss på, og som med sin kombinasjon av softpower og hard power har utgjort selve fastpunktet i internasjonal politikk, det USA eksisterer ikke lenger. En helt ny stormakt tar form, et land som ikke lenger er både en ide og en stat. Fra nå av er USA å betrakte som en vanlig stormakt som vil basere sin politikk på rendyrkede nyttehensyn og makt. Borte er viljen til å definere støtte til demokrati som en del av sine nasjonale interesser. Borte er nå også den grunnleggende tro på forpliktende kollektive ordninger. I stedet kommer USA til føre en transaksjonell politikk der landets handlefihet blir styrende premiss. Vel, det er bare å innse at grunnlaget for de analyser av amerikansk politikk som vi har basert oss på i årevis ikke lenger eksisterer, og at ens tidligere analyser ikke kan brukes til å forstå eller forklare hva USA heretter vil foreta seg, og den rolle landet vil spille i internasjonal politikk. Nye kunnskaper og en ny analyse er nødvendig. Alt dette må vi ta konsekvensen av, og snart kommer også verden til å merke konsekvensene av det som nettopp har skjedd i USA. For det er ikke noe seriøst land som velger en slik totalt uanstendig person til president. Stakkars Ukraina, og den kollektive sikkerhetsorden i Europa. For jeg har liten tro på at Europa selv klarer å bevare det stabiliserende institusjonsapparat som USA har garantert og ledet. Sannsynligheten for det er langt mindre enn at Europa i gjen beveger seg mot et maktbalansebasert selvhjelpsystem preget av rivaliserende stormakter og ikke integrasjon. Med andre ord den orden som i sin tid produserte to verdenskriger. I sannhet dystre utsikter. 10 1 1 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden ps5 skrev (7 minutter siden): Sluttresultatet blir dette: Ja, er jo slik det ser ut men forsøker jo å ikke ta gleden på forskudd. Men om det blir 312 valgmenn, så har han fått flere nå enn han gjorde i 2016 (304) og Biden fikk i 2020. (306) Det er jo ganske klar tale fra folket. Aquatic skrev (7 minutter siden): Det ble stille gitt 🤡 Er ofte slik, hehe. Selv om Duriello også har et poeng. Forsvinner nok plutselig fra PC'en jeg også. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Cyrio skrev (6 minutter siden): Så du er uenig i det jeg skrev i mitt innlegg? Inflasjonen var ikke på godt over 9% etter at Biden inntok embedet sitt? Amerikanske familier merket ikke dette på kroppen? Kan du opplyse meg med fakta utover "Trump=bad"? Han gjorde det vel i grunn faktisk bedre de 4 årene han styrte enn de 4 årene Biden har styrt? Alle vet at inflasjonen har vært høy, men er det Bidens feil? Hvordan forklarer du i såfall at omtrent hele verden har opplevd samme inflasjon? Er det også Bidens feil? Og hvordan forklarer du at USA har kommet seg sterkere ut av inflasjonen enn nesten alle andre land, med ekstremt lav arbeidsledighet, lav inflasjon, kraftig reallønnsvekst, forbruksvekst og voksende aksjemarked? Amerikanere klarer ikke å se dette men tror økonomien er dårlig fordi de bare ser at ting de handler daglig er dyrere enn de var. Det, i kombinasjon med Trumps løgner bestemmer hvem de velger. Mao, ikke valg som er basert på kunnskap eller fakta. Trump overtok et land i kraftig vekst på 6 året etter at Obama hadde gjort en fantastisk jobb med å snu økonomien etter finanskrisen som hovedsaklig var drevet frem av republikansk politikk. Biden overtok et land i krise. Det er en ganske stor forskjell. Legg til at Trumpklarte å fucke opp obamas gode resultat. JA, han hadde gode jobbtall til å begynne med, men de var tidenes dyreste arbeidsplasser, og hadde ikke covid kommet, så hadde de gode tidene snudd pga en ekstremt inflasjonsdrivende politikk. Inflasjonsdrivende politikk er forøvrig noe han har signalisert at han vil fortsette med. 3 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, raytrails said: Et nytt USA trer fram. ... For de som ikke har tid til å lese en hel stil lot jeg chatgpt gi oss en summary: "USA har valgt Trump igjen, og han står nå fritt til å gjennomføre sin politikk uten store hindre. Landet blir mer transaksjonelt, uten demokrati som kjerneverdi, og den internasjonale orden endres. Europa kan stå overfor ustabilitet uten USAs tidligere sikkerhetsgaranti." 1 Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden ps5 skrev (3 minutter siden): For de som ikke har tid til å lese en hel stil Eller gidder, det er en del av problemet. 5 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden 39 minutes ago, Cyrio said: Påstand fra deg: " det er jaggu mange år siden en republikansk president har styrt økonomien like bra som det Biden har gjort." Svar fra Aquatic: "Ja, Bidenomics må ha vært topp nå som Trump gjorde storeslem" Svar fra deg: Trumptilhengerene stemmer hovedsaklig basert på følelser, og ikke på fakta. Altså.. Her har du en link fra selveste CNN som forteller at inflasjonen var på 1.4% når han overtok (Etter republikanerne..) og at den deretter fløy i taket og nådde 9.1% etter at Biden hadde vært president i 16 måneder. https://edition.cnn.com/2024/05/14/politics/fact-check-biden-inflation-when-he-became-president/index.html Her hjemme var den "bare" på 6.3% samme måned. Tror ikke bare det er Trumpistene som stemmer basert på følelser gitt. At det har kommet noe særlig bra ut av den presidenperioden som har vært nå er relativt tvilsomt, og det ser vi jo på hvem som fikk stemmer under valget nå. Tror faktisk ikke de er så dumme jeg, men at de er lut lei av å stadig få mindre penger å overleve for, det tror jeg på. Du har jo rett i at det er en følelse, men faktum er vel at Biden (eller Kamela) har vært noe særlig positive for økonomien. Om det er "idiotisk" å stemme basert på følelsen av at du sliter med å få endene til å møtes etter 4 år med politikken som har ført til dette, så hadde jeg nok gått i samme felle selv. Det er jo akkurat dette som er å stemme på følelser. Ikke kunnskap om hvordan og hvorfor økonomien utviklet seg som den gjorde. 2 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Hva gikk egentlig galt for demokratene i Florida? De hadde jo momentum.. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden ^fmj skrev (3 minutter siden): Eller gidder, det er en del av problemet. Amen! Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 1 minute ago, jallajall said: Hva gikk egentlig galt for demokratene i Florida? De hadde jo momentum.. Hun hadde kanskje hatt en ørliten sjanse om hun hadde fulgt det jeg antar var av råd å velge den populære guvernøren i den absolutt viktigste vippestaten Pennsylvania- Josh Shapiro - som visepresident i stedet for årets største eventyrmann og rotekopp Waltz. Det er rimelig åpenbart at dette dramatisk ville endret oppslutningen spesielt i rustbeltet. Hvorfor ble han ikke valgt?. Stikkord israel. Å avslutte med å bli forbundet med ekorndrap var nok også en tabbe i retrospekt, men antagelig ikke en del av planen. 2 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 1 minute ago, ps5 said: Hun hadde kanskje hatt en ørliten sjanse om hun hadde fulgt det jeg antar var av råd å velge den populære guvernøren i den absolutt viktigste vippestaten Pennsylvania- Josh Shapiro - som visepresident i stedet for årets største eventyrmann og rotekopp Waltz. Både Kelly og Shapiro ville vært et bedre valg enn Walz, men ikke at det hadde hjulpet noe på resultatet. På en annen side så er det kanskje lettere for disse å stille en gang i fremtiden uten å være forbundet med et tap. 3 minutes ago, ps5 said: Å avslutte med å bli forbundet med ekorndrap var nok også en tabbe i retrospekt, men antagelig ikke en del av planen. And Fred the raccoon! 1 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden AL123 skrev (1 minutt siden): Alle vet at inflasjonen har vært høy, men er det Bidens feil? AL123 skrev (2 minutter siden): Trump overtok et land i kraftig vekst på 6 året etter at Obama hadde gjort en fantastisk jobb AL123 skrev (2 minutter siden): Biden overtok et land i krise. AL123 skrev (2 minutter siden): Legg til at Trumpklarte å fucke opp obamas gode resultat. Hvorfor er det så ofte slik at når man snakker med venstresiden (Litt generaliserende, så beklager om det ikke treffer deg) så er det alltid republikansk/høyresiden sin feil at det går nedover med økonomien selv om det er demokratene som styrer? Samtidig er det alltid demokratene sin fortjeneste når økonomien går bra, selv om det sitter en republikansk president bak roret. Har hørt den regla der siden Clinton styrte, men klarer ikke helt å finne noe særlig bevis for at den stemmer.. AL123 skrev (7 minutter siden): Hvordan forklarer du i såfall at omtrent hele verden har opplevd samme inflasjon? Er det også Bidens feil? Og hvordan forklarer du at USA har kommet seg sterkere ut av inflasjonen enn nesten alle andre land, med ekstremt lav arbeidsledighet, lav inflasjon, kraftig reallønnsvekst, forbruksvekst og voksende aksjemarked? Amerikanere klarer ikke å se dette men tror økonomien er dårlig fordi de bare ser at ting de handler daglig er dyrere enn de var. Det, i kombinasjon med Trumps løgner bestemmer hvem de velger. Mao, ikke valg som er basert på kunnskap eller fakta. Her vil jeg at du skal lese det du selv skriver veldig, veldig sakte. (Og gjerne flere ganger) For det er her jeg tror du og jeg er veldig forskjellige. (Litt som republikanere og demokrater i USA) La oss nå si at alt du skriver stemmer. -Arbeidsledigheten har gått ned -Inflasjonen er lav -Reallønnsveksten er høy -Forbruket øker -Aksjemarkedet blomstrer Tallene på Excelskjemaet til regnskapsføreren i New York som heter "AL123" og som har 360 000 USD i årslønn (+Bonus og 8 uker ferie i året) beviser at dette er 100% sant. AL123 stemmer derfor selvsagt demokratisk fordi Excel, personlig erfaring og god kildekritikk på internett har bevist at dette stemmer. Men her kommer jeg. Mitt navn er Cyrio og jeg jobber som butikkansatt på Walmart. Jeg har allerede 2 minimum wage jobber, så jeg trenger ikke fler. Har dessverre ikke utdannelse fordi jeg og mine foreldre ikke var flinke nok til å spare, så at det er flere jobber bryr meg lite Inflasjonen er kanskje "lav" i år, men jeg ser fremdeles at jeg betaler 30-35% mer for maten min enn jeg gjorde forrige gang Trump var president. Og Biden snakker masse om reallønnsvekst, men jeg tjener jo fremdeles minimum wage som er det samme som den var for 4 år siden. Jeg ser også at forbruket til alle rundt meg øker, noe som stresser meg fryktelig ettersom jeg allerede sliter med å få hjulene til å gå rundt. Og hver eneste gang jeg åpner avisen leser jeg om AL123 som velter seg i penger fordi alle aksjene hans som jeg ikke har råd til har økt enda mer i verdi!! Jeg stemmer Trump fordi jeg er forbanna på "eliten", forbanna på det som har skjedd med økonomien de siste årene, forbanna på at media skriver at alt er ok og ikke minst er jeg forbanna på at folk kaller meg nazi, fascist og idiot for å ymte frempå at jeg kanskje ikke liker tingenes tilstand slik de er nå. Jeg blir nå stemplet som kunnskapsløs fordi Excelskjemaet til AL123 viser at jeg egentlig har det bedre enn jeg hadde det når Trump styrte, jeg bare er for dum til å skjønne det selv. ----- Det ovenfor her er litt flåsete, men det er samtidig helt 100% seriøst litt slik jeg ser for meg at realiteten fungerer for de som ukritisk støtter demokratene på kun det grunnlaget at "Trump/republikanere = satan") 3 Lenke til kommentar
rabler Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 3 minutes ago, Cyrio said: Jeg stemmer Trump fordi jeg er forbanna på "eliten", forbanna på det som har skjedd med økonomien de siste årene, forbanna på at media skriver at alt er ok og ikke minst er jeg forbanna på at folk kaller meg nazi, fascist og idiot for å ymte frempå at jeg kanskje ikke liker tingenes tilstand slik de er nå. Som sagt. Styrt av frykt og følelser, ikke kunnskap og logikk… https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5793824/ Quote Political conservatism is associated with an increased negativity bias, including increased attention and reactivity toward negative and threatening stimuli. Although the human amygdala has been implicated in the response to threatening stimuli, no studies to date have investigated whether conservatism is associated with altered amygdala function toward threat. 2 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden raytrails skrev (22 minutter siden): ...og de som ønsker å bevare, helst reetablere det gamle verdikonservative USA. Det er etablissementet. Den nøyaktig samme tingen de sa de var imot. Speilpropaganda 101. De har alltid vært etablissementet. trump og republikanerne har alltid vært pro-etablissement. Til dels demokratene og, men særdeles republikanerne. Demokratene tapte ikke valget; folk som ønsker å beholde sivile menneskerettigheter tapte valget. Demokratene vil nok fortsette å tro at grunnen til at de ikke vant var fordi de ikke gikk langt nok til høyre i noen saker. Så de vil nok bevege seg enda mer mot høyre til neste valg. Noe som gjør at flere vil nok føle seg enda mer politisk hjemløs... 3 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Politico: The Biden administration is planning to rush the last of over $6 billion remaining in Ukraine security assistance out the door by Inauguration Day, as the outgoing team prepares for the weapons flow to end once President-elect Donald Trump takes office. https://www.politico.com/news/2024/11/06/biden-trump-ukraine-assistance-00187897 2 Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden rabler skrev (1 minutt siden): Som sagt. Styrt av frykt og følelser, ikke kunnskap og logikk… https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5793824/ Se her, jeg kan også google: https://sites.tufts.edu/cooperativeelectionstudy/2024/04/09/do-conservatives-really-have-better-mental-health-perhaps-not/ Konservative har bedre mental helse enn liberale.. Nå som vi er ferdige med linker: Vil du virkelig påstå at det er "logikk", evntuelt (korrekt) kunnskap som er problemet om du ønsker en endring dersom: -Du er forbanna på "eliten" -Forbanna på det som har skjedd med økonomien de siste årene -Forbanna på at media skriver at alt er ok (Når det ikke er det for ditt vedkommende - burde vært presisert i forrige innlegg) -Og ikke minst fordi du er forbanna på at folk kaller meg nazi, fascist og idiot I mitt hode er det jo motsatt.. Du er jo stokk dum hvis alt det ovenfor er en realitet, du merker at alt går dårlig, arbeidsgiveren din merker at alt går dårlig og familien din merker at alt går dårlig, men du velger allikevel å tro på personen på nyhetene som forteller at "dette er pga mannen som styrte for 4 år siden, vi som har styrt nå de siste 4 årene vil egentlig ditt beste! bare gi oss 4 år til! (Og forresten, om du ikke stemmer riktig så blir det borgerkrig osvosv) Klarer du å gi noe svar på dette utover at Republikanere ikke er i stand til å stemme "korrekt"? 3 Lenke til kommentar
Ballalaika Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden ps5 skrev (18 minutter siden): Hun hadde kanskje hatt en ørliten sjanse om hun hadde fulgt det jeg antar var av råd å velge den populære guvernøren i den absolutt viktigste vippestaten Pennsylvania- Josh Shapiro - som visepresident i stedet for årets største eventyrmann og rotekopp Waltz. Det er rimelig åpenbart at dette dramatisk ville endret oppslutningen spesielt i rustbeltet. Hvorfor ble han ikke valgt?. Stikkord israel. Å avslutte med å bli forbundet med ekorndrap var nok også en tabbe i retrospekt, men antagelig ikke en del av planen. Tror ikke man helt skal se bort i fra at det er noe i dette memet: Har ikke så stor kjennskap til Shapiro men utfra intervjuene jeg har sett så virker han nokså intelligent - spesielt verbalt(han er jøde btw) Blir fort en litt sånn pussig mismatch mellom en sylskarp visepresident og en presidentkandidat som er litt sånn ... enkel. IDK. 2 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (13 minutter siden): Axios: Er dette bare folk som i utgangspunktet ikke har lov til å være der, altså ulovlig innvandring? Vet ikke helt hva som går inn under "undocumented". Hvis det er ulovlig innvandring så ser jeg ikke helt problemet, vi gjør vel det samme her i Norge håper jeg. Mulig det er mer problematisk, men har ikke fått satt meg inn i det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå