Tussi Skrevet 3 timer siden Rapporter Del Skrevet 3 timer siden (endret) leticia skrev (10 minutter siden): Da er vi enige om det understrekte som var det jeg ville frem til. Jeg har fått med meg at du mener det er et barn med en gang sammensmeltingen skjer. Jeg mener det er et barn når fosteret er levedyktig (kan overleve utenfor livmoren uten hjelp). Jeg mener at kvinner skal ha rett til å bestemme når de vil ha barn, hvor mange osv, og at abort kan være et bidrag til at de får gjøre nettopp dette. Det bør ikke være ulik tilgang til dette avhengig av hvor rik eller fattig man er. Problemet blir, slik jeg oppfatter deg, at du vil aldri se på at man ikke får tatt abort som kvinnefiendtlig (kanskje med unntak av voldtekt, eller fare for morens liv, litt usikker på hvordan du da stiller deg til spørsmålet). Og når du ikke ser på å nekte abort som kvinnefiendtlig så er det heller ikke så rart at du ikke ser på Trump som kvinnefiendtlig i det spørsmålet. (jeg fisker her, du må gjerne rette på det som ikke måtte stemme). Jeg oppfatter Trump som litt vaklende, på samme måte som KRF. KRF mener egentlig (og forsøker ) å endre grunnloven slik at abort skal bli ulovlig, men samtidig så går de ikke ut med at de gjør nettopp dette, fordi det ville ført til at de sannsynligvis hadde havnet langt under sperregrensa. https://www.dagbladet.no/meninger/vil-totalforby-abort/73706906 På samme måte så måtte Trump tilpasse seg sine tidligere uttalelser for at flere kvinner likevel skulle stole nok på ham til at de var villige til å gi ham sin stemme. Jeg tror du trygt kan stemme på KRF når jeg ser hvor du står verdimessig (så du skreiv lenger opp du ble i tvil). Det er slik her i Norge også at høyt utdannede kvinner går lenger til venstre, som f.eks til SV. (Mens lavt utdannede menn går mer mot FRP). Som sagt så ville jeg stemt på en hvilken som helst republikaner som ikke var rasist, presisering, bortsett fra Trump. Vance sin kommentar om barnløse kattedamer hjalp ikke heller. Voldtekt er et ekstremt etisk dilemma, fordi man har sterke hensyn på begge sder, fosteret er ikke mindre menneske fordi det er unnfanget ved voldtekt, og mor vil være sterkt traumatisert. La meg si det på den måten at en lov som tillater abort ved voldtekt er et bedre alternativ enn det vi har idag. Mors liv, jeg har tidligere sagt jeg mener loven i Texas er for streng. Hvis vannet går i uke 18 og fosteret lever så venter man ikke til mor er septisk i uke 20, for å si det sånn. Jeg er for en liberal "mors liv"-nødvergebestemmelse, mors lliv har like stor verdi, og ikke minst, retten til selvforsvar gjelder også når den andre part er uskyldg. KrF er vinglete ja, jeg synes for å være helt ærlig de er dårlige til å debattere, dårlige til å argumentere. Og det ser ut til at vi får en ny mer liberal abortlov i Norge, spørsmålet er, vil noen presse ytterligere liberalisering etter det, eller vil man ikke? For hvis ja, stemmer jeg Krf som eneste alternativ, hvis nei vurderer jeg å stemme på andre som er mer lik meg i andre saker, f eks dyrevern og kurdiske rettigheter, og tannhelsereform og arbeiderrettigheter. Med unntak av abort hører jeg egentlig hjemme på venstresiden,men jeg er helt imot identitetspolitikk Endret 2 timer siden av Tussi Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden rabler skrev (32 minutter siden): Da fikk vi fasit. USA er dypt og gjennomgående rasistisk og misogynistisk og makter ikke velge en kvinne til president. Trist for USA og verden. Er det virkelig slik, eller er det fordi Biden og Harris har ledet landet ekstremt dårlig de siste 4 årene ? Dette har ikke noe med at Harris er kvinne, det har med at hun er en udugelig kvinne slik Biden er en udugelig mann. Derfor taper de valget så det suser. Hele det demokratiske partiet ligger nede med brukket rygg ! De vil neppe reise seg på mange år nå, om republikanerne spiller kortene sine riktig de 4 neste årene. Den masse psykosen vi ser i norsk MSM de siste årene og helt frem til de i dag måtte innse nederlaget ? Det er noe av det mest patetiske jeg har sett. Har kjøpt min siste avis fra MSM for det er kilder man aldri kan stole på. De er ikke journalister de er aktivister. 5 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Støre: Congratulations to @realDonaldTrump on his victory in the U.S. presidential election. The US is Norway's most important partner and ally. I look forward to continuing to strengthen our relationship with the new Trump administration. Hva synes enkelte her om at Støre vil samarbeide med en diktator og kommende Hitler mon tro. 2 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden (endret) Krig og fred skrev (31 minutter siden): Ja. Det finnes ingen unnskyldning for forræderi, uansett hvor stor fan du er av Russland og andre totalitære regimer. Sånne som deg ble fengslet etter krigen i 1945. Sånne som deg satt på Grini, der dere hørte hjemme. Og sånne som deg drev Grini og diverse andre steder før 1945 . Endret 2 timer siden av En Gedi manglet noe ord 4 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden (endret) En Gedi skrev (3 minutter siden): Er det virkelig slik, eller er det fordi Biden og Harris har ledet landet ekstremt dårlig de siste 4 årene ? Dette har ikke noe med at Harris er kvinne, det har med at hun er en udugelig kvinne slik Biden er en udugelig mann. Derfor taper de valget så det suser. Hele det demokratiske partiet ligger nede med brukket rygg ! De vil neppe reise seg på mange år nå, om republikanerne spiller kortene sine riktig de 4 neste årene. Den masse psykosen vi ser i norsk MSM de siste årene og helt frem til de i dag måtte innse nederlaget ? Det er noe av det mest patetiske jeg har sett. Har kjøpt min siste avis fra MSM for det er kilder man aldri kan stole på. De er ikke journalister de er aktivister. Vel, jeg tror demokratene kan gjøre et comeback hvis ikke trump leverer på økonomien. Men hvis de bare skal klage over rasisme og misogynisme, da taper de, de har gjort det i 3 valg nå, og tapt to av de så det synger etter Hvis jeg var usikker velger er ikke det å bli kalt rasist og misogynist (selv om jeg er kvinne) noe som ville gjort at jeg ble tilbøyelig på å stemme på noen Endret 2 timer siden av Tussi 1 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden The Very End skrev (10 timer siden): Dette kommer i høyeste grad til å kunne påvirke oss, og skremmende å se at vi ikke tenker lengre. "Du skal ikke sove" blir mer og mer passende. Vi har en aktør (faktisk to) i øst som nå får frie tøyler, og som har vist vilje og kapasitet til å bruke alle midler mulig for å oppnå egne mål. Hvordan spise en elefant? - En bit av gangen. Det samme her, om man ikke står samlet så forvitrer vi en liten bit om gangen. Klimakampen? Gi opp. Plasthelvete? Gi opp. Østens (Kina og Russland) kamp mot våre verdier og frihet? Gi opp. Amerika er altså en aktør like store / større en Europa, og vi har vært helt avhengig av nevnte aktør for at vi skal ha det så greit som vi har hatt det og takle utfordringene vi står oppe i. Nå er det derimot fritt vilt, og attpåtil så sitter folk stille eller enda verre - er så tjukke i huet og lite informert i historie at de tenker dette er bra for oss. Det gikk bra forrige gang han var president også. Så går bra nå også. Man har en tendens til å overvurdere betydningen for oss nordmenn med tanke på hvem som er president over there 3 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (Akkurat nå): Vel, jeg tror demokratene kan gjøre et comeback hvis ikke trump leverer på økonomien. Helt klart og det er derfor demokratene taper nå, de leverer ikke på økonomien, immigrasjonen av 10 mill mennesker over sør grensen tapper mange samfunn i USA for penger, og man kaster arbeidsplassene i USA etter kineserne. Så du har helt rett, fortsetter Trump med Biden sin politikk taper de neste valg ja. Sjansen for at det skjer er nok liten. Kineserne må nok se etter andre kontinent der de kan dumpe driten sin de neste 4 årene, for i USA kommer det ikke til å kunne foregå veldig mye lengere en til januar. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden 32 minutes ago, Krig og fred said: Ja. Det finnes ingen unnskyldning for forræderi, uansett hvor stor fan du er av Russland og andre totalitære regimer. Sånne som deg ble fengslet etter krigen i 1945. Sånne som deg satt på Grini, der dere hørte hjemme. Forræderi? Fortell meg hva er forrædersk med å støtte Trump? Jeg er slettes ingen fan av Russland, jeg synes invasjonen av Ukraina er helt grusom og Putin er en jævel som verden har vært bedre uten. Trump har ingenting med dette å gjøre. Han har sagt før at han ønsker slutt på krigen sånn at folk slutter å dø. Tror du det er så enkelt som å bare fortsette å gi Ukraina milliarder så vinner de til slutt? Krigen må avsluttes snarest, det må startes forhandlinger og prøve å finne en løsning begge parter kan leve med så vi kan få slutt på galskapen. 3 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Kul_Djevel skrev (Akkurat nå): Det gikk bra forrige gang han var president også. Så går bra nå også. Man har en tendens til å overvurdere betydningen for oss nordmenn med tanke på hvem som er president over there Helt klart, denne gangen har nok Trump lært ekstremt mye mer en da han vant sist, virket som han ble overrasket den gangen over at han i det hele tatt vant Og måte skrape sammen en broken gjeng uten masse visjoner og lojalitet. Det kommer ikke til å skje nå, og så får han flertallet med seg i senatet og representantene sitt hus. Demokratene står ribbet til bake, og ja det kan blir pay back time for noen av demokratene. Klart holder Barthen på i den stilen som han gjør nå i utenrikspolitikken kommer nok Trumpen til å vingeklippe han rimelig kjapt Like greit. Neste år er det Sylvi som styrer sjappa og da kommer dette til å ha null å si for Norge. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Crooked Cracker skrev (3 minutter siden): Støre: Congratulations to @realDonaldTrump on his victory in the U.S. presidential election. The US is Norway's most important partner and ally. I look forward to continuing to strengthen our relationship with the new Trump administration. Hva synes enkelte her om at Støre vil samarbeide med en diktator og kommende Hitler mon tro. Det kommer en tid hvor mange statsledere ser forbi personen og fokuserer på nasjonale interesser. Så får det være så usmakelig det vil hvordan han er som person, sålenge embetsverkets funksjoner går sin gang. 4 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden xRun skrev (1 minutt siden): Det kommer en tid hvor mange statsledere ser forbi personen og fokuserer på nasjonale interesser. Så får det være så usmakelig det vil hvordan han er som person, sålenge embetsverkets funksjoner går sin gang. Ja slå hånden av USA og Trump, samtidig som man provoserer Russerne er ikke veldig smart. Så er ikke venstresiden veldig smart det vet vi. Trump som person er totalt irrelevant. Det er som du sier hans embetsverk vi må forholde oss til og samarbeide så godt som mulig med de neste 4 årene. Dette er en av vår viktigste allierte ! Det er bare ikke Ukraina uansett hvor mye sympati man må ha ovenfor de. 2 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden En Gedi skrev (3 minutter siden): Ja slå hånden av USA og Trump, samtidig som man provoserer Russerne er ikke veldig smart. Så er ikke venstresiden veldig smart det vet vi. Trump som person er totalt irrelevant. Det er som du sier hans embetsverk vi må forholde oss til og samarbeide så godt som mulig med de neste 4 årene. Dette er en av vår viktigste allierte ! Det er bare ikke Ukraina uansett hvor mye sympati man må ha ovenfor de. Sitatet er forøvrig ikke begrenset til Trump, det samme gjelder i stor grad uansett hvilket land eller statsleder det er i ens nasjonale interesse å ha et forhold til. 2 Lenke til kommentar
Aquatic Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden En Gedi skrev (15 minutter siden): Er det virkelig slik, eller er det fordi Biden og Harris har ledet landet ekstremt dårlig de siste 4 årene ? Dette har ikke noe med at Harris er kvinne, det har med at hun er en udugelig kvinne slik Biden er en udugelig mann. Derfor taper de valget så det suser. Hele det demokratiske partiet ligger nede med brukket rygg ! De vil neppe reise seg på mange år nå, om republikanerne spiller kortene sine riktig de 4 neste årene. Den masse psykosen vi ser i norsk MSM de siste årene og helt frem til de i dag måtte innse nederlaget ? Det er noe av det mest patetiske jeg har sett. Har kjøpt min siste avis fra MSM for det er kilder man aldri kan stole på. De er ikke journalister de er aktivister. "Norske eksperter spår Harris som vinner" Nå er det; "Norske eksperter forklarer hvorfor Harris tapte" https://www.vg.no/nyheter/i/rP98ql/valget-i-usa-derfor-vant-donald-trump-over-kamala-harris 🤣 2 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden En Gedi skrev (4 minutter siden): Ja slå hånden av USA og Trump, samtidig som man provoserer Russerne er ikke veldig smart. Så er ikke venstresiden veldig smart det vet vi. Trump som person er totalt irrelevant. Det er som du sier hans embetsverk vi må forholde oss til og samarbeide så godt som mulig med de neste 4 årene. Dette er en av vår viktigste allierte ! Det er bare ikke Ukraina uansett hvor mye sympati man må ha ovenfor de. Tja, her er jeg faktisk uenig, Trump har gjort utenriksvurderinger stikk i strid med hva alle rundt ham har ment, med katastrofale konsekvenser, f eks for syriske kurdere. Det er ikke usannsynlig at han kan handle på egenhånd igjen, og at det da går utover oss 1 Lenke til kommentar
Kul_Djevel Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden En Gedi skrev (6 minutter siden): Helt klart, denne gangen har nok Trump lært ekstremt mye mer en da han vant sist, virket som han ble overrasket den gangen over at han i det hele tatt vant Og måte skrape sammen en broken gjeng uten masse visjoner og lojalitet. Det kommer ikke til å skje nå, og så får han flertallet med seg i senatet og representantene sitt hus. Demokratene står ribbet til bake, og ja det kan blir pay back time for noen av demokratene. Klart holder Barthen på i den stilen som han gjør nå i utenrikspolitikken kommer nok Trumpen til å vingeklippe han rimelig kjapt Like greit. Neste år er det Sylvi som styrer sjappa og da kommer dette til å ha null å si for Norge. Personlig så synes jeg det er merkelig at folket i usa velger en oransje narsissistisk løgner som Trump, men på en annen side forstår jeg det også. Folk stemmer etter lommeboka og det var det som skjedde nå også. Under Biden så strekker ikke lønna til. Høye matvarepriser og bensinpriser. Litt samme grunn her i Norge at Sylvi blir populær. Regjeringen har ikke klart å levere. Dyr mat, strøm osv. Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden 2 minutes ago, Kul_Djevel said: Personlig så synes jeg det er merkelig at folket i usa velger en oransje narsissistisk løgner som Trump, men på en annen side forstår jeg det også. Folk stemmer etter lommeboka og det var det som skjedde nå også. Under Biden så strekker ikke lønna til. Høye matvarepriser og bensinpriser. Litt samme grunn her i Norge at Sylvi blir populær. Regjeringen har ikke klart å levere. Dyr mat, strøm osv. Det gir jo ikke mening å stemme på Trump i tilfelle. Mannen har aldri slått et slag for noen andre enn seg selv, og er så narsissistisk at han knapt nok kan formulere en enkelt setning som ikke understreker det. Det er ingenting som tyder på at Trump vil bedre økonomien til vanlige folk, heller tvert om. 2 4 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, Aquatic said: Norske eksperter Vi skal faktisk være takknemlig for at et bittelite land som Norge har hele 3-5 EKSPERTER på usa! Hilmar Mjelde Eirik Løkke Eirik Bergersen Jan Arild Snoen Sofie Høgestøl 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Gargantua skrev (1 time siden): Hvordan kan meningsmålingene bomme så grassat? I skrivende stund har Trump 277 valgmenn og Harris har bare 224. Rett før valget kunne man lese om at det var "mikroskopisk" forskjell og at det var "jevnere enn et myntkast". Cluet er at meningsmålingene har altfor få respondenter, og ergo altfor lavt konfidensintervall. Hvorfor stoler avisene så blindt på meningsløse meningsmålinger? Klovnestrekene til Trump er såpass politisk ukorrekte at vest-europeiske medier havner i ønsketenking. Essensen i Trumps politikk er dessuten på kollisjonskurs med praktisk EU-politikk. En overdrevet globaliseringspolitikk som har skapt Trumps protestbevegelse. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Kul_Djevel skrev (13 minutter siden): Litt samme grunn her i Norge at Sylvi blir populær. Regjeringen har ikke klart å levere. Dyr mat, strøm osv. Når det viser seg at selv unge nordmenn tror krig og fred i verden avhenger av hvorvidt Trump er president, så skulle det jo ikke ha noe å si for renter og inflasjon hvilke politikere vi velger her i Norge. 3 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden For de av oss som koster på oss litt velfortjent (?) skadefryd 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå