Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

leticia skrev (11 minutter siden):

Tja, er de det eller har andre saker i valget vært viktigere for dem? Som økonomi? Og så er det også forskjellig intelligens og kunnskapsnivå blant velgerne. Det er ikke så enkelt å bare si "så mange har stemt på trump, da kan ikke de mene han er kvinnefiendtlig." Hvis man ikke anser Trump som kvinnefiendtlig så har man sovet i timen syns jeg. 

https://illvit.no/kultur/religion/derfor-er-ateister-mer-intelligente-enn-religiose-mennesker

Ja, altså Trump er en mann som har hatt ufyselige kommentarer om kvinner, det er det liten tvil om, jeg mener simpelthen at hans handling i abortsaken er  ikke kvinnefiendlig. Og ser man på valgresultatet i Missouri, er det mange som støtter fri abort frem til svært sent i svangerskapet, som har stemt på Trump (52% for abort, 55% for Trump)

Så kan man diskutere, det ser ut til at høyt utdannede kvinner i større grad stemmer Harris enn andre kvinner, og da kan man lure, har DEMS flyttet seg så langt fra vanlige folks liv (i et land der utdanning koster hundretusenvis av dollar) at de tapte på det alene? 

Skal ikke begynne å diskutere trans og innvandring her, men når Harris ikke kunne svare på spørsmålet om hun vil finansiere kjønnsskifteoperasjoner på ulovlige innvandrere i fengsel, et spørsmål som selvsagt er stilt for å provosere, så viser det vanlige folk at de ikke er prioriteten for det demokratiske partiet (utfra hva demokratene selv har klart å formidle). Kanskje særlig i et land der identitetspolitikk er blitt svært viktig, og mange minoriteter er religiøse, mer religiøse enn hvite. I fremtiden må demokratene kanskje velge mer hva de vil fremme hvis de skal få stemmer fra både seksuelle minoriteter, og etniske minoriteter. 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Tussi said:

Skal ikke begynne å diskutere trans og innvandring her, men når Harris ikke kunne svare på spørsmålet om hun vil finansiere kjønnsskifteoperasjoner på ulovlige innvandrere i fengsel, et spørsmål som selvsagt er stilt for å provosere, så viser det vanlige folk at de ikke er prioriteten for det demokratiske partiet (utfra hva demokratene selv har klart å formidle)

Hun vil jo ikke en gang svare på hva hun stemte på Californias proposition 36.

Harris declines to reveal how she voted on California proposition that would toughen criminal penalties

Proposition 36 would increase the punishment of certain theft and drug crimes by recategorizing them as felonies rather than misdemeanors.

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (28 minutter siden):

Hvordan kan meningsmålingene bomme så grassat? I skrivende stund har Trump 277 valgmenn og Harris har bare 224. Rett før valget kunne man lese om at det var "mikroskopisk" forskjell og at det var "jevnere enn et myntkast". Cluet er at meningsmålingene har altfor få respondenter, og ergo altfor lavt konfidensintervall. Hvorfor stoler avisene så blindt på meningsløse meningsmålinger?

1.jpg

Må jo bare le av alle statsvitere, historikere, akademikere og forståsegpåere som sto å spådde Harris som vinner før valget.

Som denne. LOL

https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/valg-legenden-har-alltid-rett-na-er-han-veldig-bekymret/17146003/

Så ser man jo på dekningen i valget også her til lands, hvor det er 100% fokus på at Harris skulle vinne.

Gikk ikke slik gitt. 🤣

Endret av Aquatic
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (3 minutter siden):

En ting er hva de trodde.
En annen ting er hva de vil oppnå ved å bevisst utrope Harris som vinner. Det vil kanskje påvirke flere til å stemme i en viss retning. Tror mange må spise hatt til kveldsmat.

Vel, det interessante her er jo Georgia, der Trump i 2020 snakket ned demokratiet i staten, og mange av hans velgere ble hjemme, og republikanerne tapte staten. Kanskje velgerne hans mer enn tidligere har tenkt at de MÅ stemme når alle tror Harris vil vinne? Og kanskje noen Harris-velgere faktisk har trodd seieren var vunnet, og blitt hjemme? Vet ikke

Lenke til kommentar
rabler skrev (4 minutter siden):

Da fikk vi fasit. USA er dypt og gjennomgående rasistisk og misogynistisk og makter ikke velge en kvinne til president. Trist for USA og verden.

Så det er din konklusjon? Etter at Trump fikk nesten 44% av kvinnelige stemmer https://abcnews.go.com/Politics/exit-polls-2024-men-women-voting-key-swing/story?id=115529817 og rekordmange minoritetsstemmer. 

Rasisme og misogynisme. Hvis demokratene fortsetter i den tralten mister de neste valg og valget deretter også

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, DDDD said:

Det er ganske vesentlig forskjell på inntrykkene der kontra norsk media sin vinkling.

Største problemet her er jo at NRK har tatt tilfeldige uttalelser, overanalysert dem til de grader og trekker en konklusjon som passer overens med "journalistens" agenda.

Det provoserer meg at de ikke linker til eller viser faktisk videoklipp av uttalelsen. Dette blir da en form for fake news.

sssss.thumb.jpg.2455693fa5d24a1a77fc7f312d91a2f8.jpg

• Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (Akkurat nå):

Da fikk vi fasit. USA er dypt og gjennomgående rasistisk og misogynistisk og makter ikke velge en kvinne til president. Trist for USA og verden.

Tror ikke vi heller ville valgt inn uegnede kandidater bare fordi de er mørkhudede kvinner. Si hva man vil om Erna Solberg feks men hun er nå kompetent og likandes, sånn i fht feks Støre.

Tipper amerikanerne er klare for en kvinnelig mørkhudet president så fort man finner en egnet kandidat. Får krysse fingrene for at feks Tulsi Gabbard stiller i 2028. Hun er jo både mørkhudet og kvinne. Vil anta hun får alle stemmene fra demokratene, de er jo hverken rasister eller misogynister.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (26 minutter siden):

Ja, altså Trump er en mann som har hatt ufyselige kommentarer om kvinner, det er det liten tvil om, jeg mener simpelthen at hans handling i abortsaken er  ikke kvinnefiendlig.

Da er vi enige om det understrekte som var det jeg ville frem til. Jeg  har fått med meg at du mener det er et barn med en gang sammensmeltingen skjer. Jeg mener det er et barn når fosteret er levedyktig (kan overleve utenfor livmoren med hjelp). Jeg mener at kvinner skal ha rett til å bestemme når de vil ha barn, hvor mange osv, og at abort kan være et bidrag til at de får gjøre nettopp dette. Det bør ikke være ulik tilgang til dette avhengig av hvor rik eller fattig man er. 

Problemet blir, slik jeg oppfatter deg, at du vil aldri se på at man ikke får tatt abort som kvinnefiendtlig (kanskje med unntak av voldtekt, eller fare for morens liv, litt usikker på hvordan du da stiller deg til spørsmålet). Og når du ikke ser på å nekte abort som kvinnefiendtlig så er det heller ikke så rart at du ikke ser på Trump som kvinnefiendtlig i det spørsmålet. (jeg fisker her, du må gjerne rette på det som ikke måtte stemme). 

Jeg oppfatter Trump som litt vaklende, på samme måte som KRF. KRF mener egentlig (og forsøker ) å endre grunnloven slik at abort skal bli ulovlig, men samtidig så går de ikke ut med at de gjør nettopp dette, fordi det ville ført til at de sannsynligvis hadde havnet langt under sperregrensa. https://www.dagbladet.no/meninger/vil-totalforby-abort/73706906 På samme måte så måtte Trump tilpasse seg sine tidligere uttalelser for at flere kvinner likevel skulle stole nok på ham til at de var villige til å gi ham sin stemme. Jeg tror du trygt kan stemme på KRF når jeg ser hvor du står verdimessig (så du skreiv lenger opp du ble i tvil). 

Tussi skrev (26 minutter siden):

Så kan man diskutere, det ser ut til at høyt utdannede kvinner i større grad stemmer Harris enn andre kvinner, og da kan man lure, har DEMS flyttet seg så langt fra vanlige folks liv (i et land der utdanning koster hundretusenvis av dollar) at de tapte på det alene? 

Det er slik her i Norge også at høyt utdannede kvinner går lenger til venstre, som f.eks til SV. (Mens lavt utdannede menn går mer mot FRP). 

Endret av leticia
skrivefeil
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
37 minutes ago, DDDD said:

Det får så være. Men hans politikk og teamet hittil, tilsier det motsatte. Så, vi får bare se hva det ender opp med. Og om tidligere erfaring har noe å si (ref. 2017 - 2020), så har det gått veldig greit.

Det er ikke Trumps politikk jeg snakker om men personen Trump.
Jeg har aldri sett er person med så klare trekk på Narcissist og Sosiopat som han.
Hans symptomer passer helt perfekt.

Det er også andre som er bekymret for Trump
233 Mental Health Professionals Spell Out Dangers Of Donald Trump In Chilling Letter

37 minutes ago, DDDD said:

Jeg håper du har sett de originale talene?
Det er ganske vesentlig forskjell på inntrykkene der kontra norsk media sin vinkling.

Største problemet her er jo at NRK har tatt tilfeldige uttalelser, overanalysert dem til de grader og trekker en konklusjon som passer overens med "journalistens" agenda.

Det provoserer meg at de ikke linker til eller viser faktisk videoklipp av uttalelsen. Dette blir da en form for fake news.

NRK har med videoklippet av den originale talen.
Du tror ikke Trump mener det han sier om å drepe personer.
Jeg tror Donald Trump har et ønske å utføre det han snakker om.
Han ser opp til Putin og Kim Jong-un og de har ingen problemer å kvitte seg med alle de ikke liker.

Endret av LuxFerre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, rabler said:

Fortsett i dette sporet så taper "den rette" siden hvert eneste valg fremover i overskuelig fremtid. Trump er jo faktisk en reinkarnasjon av Stalin, Hitler og et par til. God bedring til deg, rablemann.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (47 minutter siden):

Mitt problem med Trump er at han viser sterke trekk for å være Fascist, Narcissist og Sosiopat.
Slike personer er potensielt veldig farlige å ha som ledere spesielt for et mektig land som USA.
Trump ser opp til diktaturer som Putin og Kim Jong-un derfor de kan styre sitt land og borgere som de selv har lyst.
Jeg vil si det er en hvis sannsynlighet for at Trump vil prøve å få den samme makten.
Jeg er også i den tro at Trump mener det han sier som å skyte de han ikke liker eller å bli en diktator.
Dette er typisk å si for en person som mangler Empati og ikke har følelser for andre enn seg selv.

Nuja.. 
Ledere generelt (og finansfolk var det vel?) har vel generellt sett en fordel av å være narsissistiske og litt sosiapatisk. 
Uten at det er noen trekk man bør hige etter er det jo gjerne slike mennesker som ender opp i maktposisjoner. 
Vil nok tro at de aller fleste tidligere presidenter i USA har de samme trekkene, men at de kanskje fremsto litt mer sympatiske. At de ble presidenter grunnet sympatiske trekk og ikke en litt mer selvsentrert tankegang har jeg derimot mine tvil om. 

Mange (inkludert deg, eller ihvertfall dette innlegget ditt) er utrolig flinke til å dra ting Trump sier ut av kontekst. 
Jeg for å bygge videre på mitt originale innlegg, vi får nå se hvor "ille" det blir. Jeg tviler sterkt på at det blir innført kommunisme, diktatur og/eller isolasjon fra hele verden i USA under Trump sine neste 4 år.
Jeg kan svare litt på den uttalsen slik at vi alle sparer litt tid.. 

-Ja, han ønsker seg høyere toll på importvarer || Det har garantert andre statsledere også uttalt opp gjennom tidene uten at de nødvendig vil skape et nytt Nord Korea. 

-Han har aldri sagt at han skal skyte de han ikke liker. Det nærmeste vi kommer er vel når han under et valgkampmøte lurte på hvordan en eller annen kom han ikke likte kom til å reagere dersom hun sto foran 9 geværløp eller noe slikt.. 
Barnemat i forhold til demokratvennlige som har brukt bilderedigeringsverktøy til å vise at de selv står med kniv i ene hånden og Trump sitt avsagde og blodige hode i andre hånden.

-På samme måte som over tror jeg ikke han har sagt "Jeg ønsker meg ett land som Russland eller NK", men han har helt sikkert klart å lire av seg en eller annen strofe om at enkeltting en eller annen badguy har gjort/sagt er positivt. Også blir det tolket dithen at han selv er diktator. 

Men for all del, lev videre i frykt-fantasien din. 
Jeg på min side har hatt en veldig fin dag, og er helt sikker på at det blir 4 diktaturfrie år før han frivillig går av som president.         

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Kanskje disse folka burde gå litt i seg selv og se at når en "convicted felon" , "nazi" og et uendelig antall andre usaklige skjellsord, får flere stemmer enn deres kandidat så er det ikke nødvendigvis folket det er noe galt med. 

Hva er problemet man møter på en russer som støtter Putin eller en iraner som støtter regimet, i diskusjon om politikk?

Folket, misinformasjonen de er indoktrinert med -- eller at alternativet til Putin og prestestyret ikke har gode nok kandidater..?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (1 minutt siden):

Du må være blind, NRK har med videoklippet av den originale talen.
Du tror ikke Trump mener det han sier om å drepe personer. Jeg tror Trump mener det han sier.
Han ser opp til Putin og Kim Jong-un og de har ingen problemer med å drepe alle de ikke liker.

Tror reaksjonen på det klippet i USA fort er tungen på vektskålen ifht hvorfor Trump vinner. I hvertfall den type ting, har jo vært flere. Folk liker ikke å bli løyet til og når man skal gaslightes til at Trump sier noe helt annet enn det han sier så ... blir det fort en impuls til å stemme på Trump på ren trass nærmest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...