Simen1 Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (5 minutter siden): Nå er vel norsk økonomi i ekstremt stor grad avhengig av import og ikke minst eksport, høye tollmurer, som Vedum er glad i, vil jo i aller høyeste grad ramme oss meget hardt Norge har for lite lavnivå-produksjon til å isolere seg fra verden, men sammen med EU, og i framtiden Ukraina, så kan det gå bedre. Det sammen med forbrukermakt til å unngå diktatur-produkter så vil vi på sikt svekke diktaturene og øke vår egen styrke. Noe så enkelt som å tydeliggjøre opprinnelseland på produkter i butikkene kan endre retningen på pengestrømmene med mange milliarder. Det er derfor jeg kaller det anti inflation act, navngitt etter amerikanernes tiltak for nasjonalisering av produktkjeder og pengestrømmer. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden (endret) 6 minutes ago, Mannen med ljåen said: Toll kan være med på å finansiere offentlige utgifter, som veibygging, velferd, skole, grensevakter og forsvar. Det vil gjøre det mulig for norske bedrifter å konkurrere med land som kan produsere uten klimakvoter, har billig strøm, slavelønn osv. Trikset er å ha riktig nivå på tollsatsene, og ikke urimelige gebyrer på ting man uansett ikke finner i norske butikker. Men det er du og jeg som må betale tollen - eller merprisen til norskproduserte produkter. Og om importen går ned - som jo er meningen- med denne tollen så blir det heller ikke penger til 'veibygging, velferd, skole, grensevakter og forsvar'. Endret 2 timer siden av trikola Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden (endret) Selvsagt skal vi betale toll/moms/importavgift om vi kjører visse varer fra utlandet. Må bare finne det riktige kompromisset mellom gebyr, tollsatser osv. Da kan vi ha produksjon av varer innenriks uten å importere alt fra Kina. Endret 2 timer siden av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2 timer siden Rapporter Del Skrevet 2 timer siden trikola skrev (1 minutt siden): Men det er du og jeg som må betale tollen. Og om importen går ned - som jo er meningen- med denne tollen så blir det heller ikke penger til 'veibygging, velferd, skole, grensevakter og forsvar'. Jeg tror du og flere her misforstår litt hva jeg mente. Hvis vi oppretter en europeisk anti inflation act så vil det i større grad gjøre at folk velger europeisk produksjon. I stedet for bare å drive opp prisnivået vil det både finansiere offentlige tilbud (veibygging etc) og øke sysselsettingen, og senke ledigheten i Europa. Det vil si at vi snur kostbare utgiftsposter til å bli verdiskapning i Europa. Noe som vil heve både offentlig og privat økonomi innenfor EU-området. Angående Norge og EU så bør vi nok roe litt ned og se hvordan dette utvikler seg de neste 5-10 årene før vi vurderer en ny EU-søknad. EU og NATO har en god del uro og må støpes på nytt etter hendelser som Trump-seieren, Victor Orban, Gerhard Schröder og Erdogan m.fl. Demokratiske grunnprinsipper må tilbake på dagsorden som krav for medlemskap. 2 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Rollingstone virker å være fornøyd med valget. 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tåkefyrste Skrevet 1 time siden Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 1 time siden 7 minutes ago, jallajall said: Rollingstone virker å være fornøyd med valget. Kanskje disse folka burde gå litt i seg selv og se at når en "convicted felon" , "nazi" og et uendelig antall andre usaklige skjellsord, får flere stemmer enn deres kandidat så er det ikke nødvendigvis folket det er noe galt med. Kanskje de heller burde fikse partiet sitt og ordne en kandidat og en politikk som folk ønsker å stemme på. Men neida, disse folka er så moralsk høy på seg selv at det er 60+ millioner amerikanere det er noe galt med. 8 2 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 36 minutes ago, Tåkefyrste said: De fleste hadde gjort det bedre enn Harris. Og det har ingenting med at hun er kvinne eller brun i huden å gjøre, men heller at hun mangler karisma, mangler overbevisende politikk etter å ha vært VP i 4 år, og generelt er en veldig lite interessant kandidat. Husk at ingen ville ha henne som kandidat ved nominasjonsvalget når Biden ble valgt. Tror du har et poeng der. Husker da Biden vant ved forrige valg, så blei det jo gjort et større nummer ut av at Harris var både kvinne og latina enn politikken hennes. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden (endret) Wheeljack skrev (8 minutter siden): Tror du har et poeng der. Husker da Biden vant ved forrige valg, så blei det jo gjort et større nummer ut av at Harris var både kvinne og latina enn politikken hennes. Og det er det demokratene tapte på. Kvinner "skylder" å stemme på Kamala fordi hun er kvinne, minoriteter "skylder" å stemme Kamala fordi hun er minoritet. I Georgia fikk hvite kvinner "skylden" på lufta på CNN tror jeg det var, for at de ikke stilte opp for Harris. Faktum er at "Jeg er ikke Trump" eller "jeg er i din gruppe" ikke er nok for at mange nok skal stemme. Demokratene gjorde samme feil som i 2016, de trodde folk ville stemme på dem fordi de ikke er Trump, mens motsatt side har snakket politikk, ihvertfall til en viss grad Endret 1 time siden av Tussi 2 Lenke til kommentar
Joeal88 Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Duriello skrev (1 time siden): Landslide? 🤔 Yep. En landslide seier. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, Lemongrass said: Flere enn meg som synes det er veldig demotiverende å gå på jobb i dag og gjøre en innsats for et bedre samfunn, når man føler at verden rundt så til de grader går i feil retning? Det jeg jobber med til daglig er noe Trump og hans støttespillere aktivt og eksplisitt har gått inn for å motarbeide. Det kommer til å bli tøffe tider fremover. 2 2 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden (endret) 2 hours ago, Joeal88 said: På 40-årsmarkeringen til Reagan`s rekordstore valgseier så går Trump og tar en annen landslide seier for GOP Her har vi et godt eksempel på noen som ikke var født da Reagan regjerte. Noen som ikke har peiling på hvem Reagan var eller hva han stod for. Og Trump Endret 1 time siden av Krig og fred 4 1 Lenke til kommentar
ABC@123 Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, agvg said: Når politikerne ikke har noen løsninger på det folk sliter med i hverdagen så må de regne med og bli skiftet ut. Er jo samme tendens i Europa, de tradisjonelle aktørene blir oppfattet som ett problem i seg selv. Harris’ mistake is not to inform the public about chemical election interference: Novichoks were developed specifically to undermine democracies. These chemicals do so by damaging gyrus fusiformis region of the brain; which is responsible for friend-or-foe recognition. Broken gyrus fusiformises increase aggression; make families turn against each other, and vote out of fear and spite. America’s population has been subjected to nerve agents like benzilate and novichok, for more than 20 years: https://no.wikipedia.org/wiki/Gyrus_fusiformis https://www.amazon.com/State-Secrets-Insiders-Chronicle-Chemical/dp/1432725661 https://ffi-publikasjoner.archive.knowledgearc.net/bitstream/handle/20.500.12242/989/13-00574.pdf https://ffi-publikasjoner.archive.knowledgearc.net/bitstream/handle/20.500.12242/1523/03-02395.pdf Lenke til kommentar
Joeal88 Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Krig og fred skrev (Akkurat nå): Her har vi et godt eksempel på noen som ikke var født da Reagan regjerte. Noen som ikke har peiling på hvem Reagan var eller hva han stod for. Var 10 år i 84 (1974 mod) når Ronald Reagan ble gjenvalgt med og ta 49 av delstater, 525 E.V. og popular vote med 19 millioner flere stemmer. Ellers så er jeg norsk-amerikaner, født i USA og tilbrakte de første åra av livet mitt i sørlige California. Har alltid vært republikaner, og fan av Reagan så lenge som jeg kan huske. Hvor gammel var du for 40 år siden? Og hvor mye kunnskap har egentlig du om Ronald Reagan, hans presidentskap og GOP forøvrig? 1 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden (endret) Nå er det kanskje Harris som må gå tilbake til McDonaldsjobben for å tjene til livets oppholds? Endret 1 time siden av jallajall Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden (endret) 6 minutes ago, Joeal88 said: Hvor mye kunnskap har egentlig du om Ronald Reagan, hans presidentskap og GOP forøvrig? Jeg vet at selv om jeg er uenig med Reaganomics, så var Reagan i bunn og grunn en grei fyr som visste forskjell på rett og galt. I motsetning til dagens republikanere som har solgt sjelen sin til djevelen. edit: jeg glemte selvfølgelig utenrikspolitikken. Reagan viste at Russland er et søppelland, og at Russland er en fiende. Sammen med alle andre diktaturer. Dagens republikanere er forrædere hvis man skal dømme de ut i fra Reagans standard. Endret 1 time siden av Krig og fred 3 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Tyrkia jubler, det er skremmende utsikter for kurderne og deres kamp, rettigheter og liv i flere land nå.... https://www.nrk.no/direkte/xl/dette-vet-vi-om-donald-trumps-politikk-1.17114109 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden 3 minutes ago, Krig og fred said: I motsetning til dagens republikanere som har solgt sjelen sin til djevelen. Tåpelig generaliserende utsagn. 4 Lenke til kommentar
LuxFerre Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden (endret) 1 hour ago, Cyrio said: Hehe, dette var virkelig gode nyheter, dagen i dag er en bra dag. Ikke fordi jeg er så fryktelig MAGA, men fordi det er så utrolig deilig å lese kommentarer fra siden som hater Trump akkurat nå. Viser seg at det ikke hjelper å basere all politikk på "orange man bad", og billige "literally Hitler" poeng. Nå får si se, jeg tviler på at alle transer og homoseksuelle blir systematisk drept de neste 4 årene, og jeg tviler på at alle kvinner må gå i røde kjoler med hvite hetter over hodet. Når tilogmed VG gikk ut og begynte med sine "prognoser" i går hvor det var snakk om 49.994% sannsynlig at Trump vant og 50.0015% sannsynlig at Kamela vant, var det såpass flåsete at jeg egentlig regnet med at det var over. Blir spenennde å se om stillingen ender opp med å bli 312 - 226, i så fall snakker vi valgskred ja. Jeg hater woke og kanselleringskultur som mange her er blind for eksisterer. Hadde jeg vært Amerikaner hadde jeg stemt Republikansk hvis presidenten ikke hadde vært Trump. Mitt problem med Trump er at han viser sterke trekk for å være Fascist, Narcissist og Sosiopat. Slike personer er potensielt veldig farlige å ha som ledere spesielt for et mektig land som USA. Trump ser opp til diktaturer som Putin og Kim Jong-un derfor de kan styre sitt land og borgere som de selv har lyst. Jeg vil si det er en hvis sannsynlighet for at Trump vil prøve å få den samme makten. Jeg er også i den tro at Trump mener det han sier som å skyte de han ikke liker eller å bli en diktator. Dette er typisk å si for en person som mangler Empati og ikke har følelser for andre enn seg selv. Ny «diktator-uttalelse»: - Skremmende Trump etterforskes for drapstrusler Endret 1 time siden av LuxFerre 3 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 1 time siden Rapporter Del Skrevet 1 time siden Just now, Tåkefyrste said: Tåpelig generaliserende utsagn. Mange av dagens republikanere ville ha vært fengslet under den kalde krigen. De ville ha vært fengslet, og de ville ha vært under avhør. Og der ville de ha hørt hjemme. 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 59 minutter siden Rapporter Del Skrevet 59 minutter siden LuxFerre skrev (2 minutter siden): Jeg hater woke og kanselleringskultur som mange her er blind for eksisterer. Hadde jeg vært Amerikaner hadde jeg stemt Republikansk hvis presidenten ikke hadde vært Trump. Mitt problem med Trump er at han viser sterke trekk for å være Fascist, Narcissist og Sosiopat. Slike personer er potensielt veldig farlige å ha som ledere spesielt for et mektig land som USA. Trump ser opp til diktaturer som Putin og Kim Jong-un derfor de kan styre sitt land og borgere som de selv har lyst. Jeg vil si det er en hvis sannsynlighet for at Trump vil prøve å få den samme makten. Jeg er også i den tro at Trump mener det han sier som å skyte de han ikke liker eller å bli en diktator. Dette er typisk å si for en person som mangler Empati og ikke har følelser for andre enn seg selv. Ny «diktator-uttalelse»: - Skremmende Trump etterforskes for drapstrusler Enig, hadde jeg vært i USA ville jeg også stemt republikansk om ikke kandidaten var Trump 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå