Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Samms said:

Musk ventar heilt sikkert noko tilbake, men om du ser på tala, Harris tok imot større valkampbidrag. Trur du dei som støtta ho ikkje venta noko tilbake? Og meiner du at Harris ikkje hadde blitt ein betre president enn Trump? ;😉

Sier på ingen måte at det er noe annerledes for Harris. Men det var en kommentar på at påstanden om at Trump var mindre korrupt enn noen andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, uname -i said:

Vil si det er en forskjell på valgkampbidrag fra vanlige lønnsmottakere og bidrag fra et knippe oligarker som vil slippe straffeforfølgelse(Musk).

Fleire amerikanskje oligarker støtta Harris også. Nokre satsa for sikkerheits skyld på begge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Smule8o said:

Sier på ingen måte at det er noe annerledes for Harris. Men det var en kommentar på at påstanden om at Trump var mindre korrupt enn noen andre.

Trump er neppe mindre korrupt, men følger ikkje standard mal for korrupsjon i USA. Eg fekk kanskje ikkje det godt nok fram.

Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, det er et begrep for det:

leopardseatingfacesparty.thumb.jpg.2ee0df29335bae8a13f03ccf803db0fe.jpg

Kort sagt handler det om at individer fra folkegrupper utsatt for diskriminering og mishandling fra en politisk bevegelse, begynner å ta parti med den politiske bevegelsen, i håp om å opparbeide seg frynsegoder som takk forlojaliteten.

Disse individene er ofte veldig nyttige for denne politiske bevegelsen, fordi det styrker bevegelsens legitimitet og omdømme som "ikke så diskriminerende og undertrykkende allikevel".

Når det gjelder økonomi-argumentet, er det mye å ta tak i, for det er mye frem og tilbake. Men det er lovnader om kutt i helsetjenester og Musk sjøl har lovet en "temporarily hardship" for arbeiderklassen. Så vi får se om folk får den økonomien de stemte for.

Ser også at en norsk høyrepolitiker's kommentar om "spark i balla" blir hyppig brukt for å ruse seg på mannlig forfølgelseskompleks. Man kan google "kravstore kvinner", "kvinner er kjipe" osv, for å se at det er mulig å gjøre som Evan McGregor og "choose life".

Latterlig! Tror du kvinner stemmer Trump fordi de håper de skal få noen smuler i et kvinnehatende diktatur? Kanskje millioner av kvinner stemmer Trump fordi de tror på det han sier, og fordi de faktisk vil Choose Life, ditt syn på dine kvinnelige amerikanske politiske motstandere er nedlatende, og slike holdninger overfor kvinner som mener LIVET betyr noe har trolig økt antallet kvinner som stemmer Trump, langt flere kvinner enn man antok har stemt på Trump

Jeg ville ikke stemt på noen, men jeg skjønner godt de som gjør det

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (9 timer siden):

Har allerede gjort det når det var høyere odds, det var jo en enorm oppside på hva som hadde prognose til å være en 50/50. For mange krypto-bros som har blitt med i MAGA-kulten pga. Harris vil ha reguleringer på krypto og de er aktive på betting sider Hvis jeg hadde hatt flere penger å gamble akkurat nå, hadde jeg lett gjort det nå når det er sterke tegn på at Harris vinner.

shockorshot skrev (9 timer siden):

Alt tyder på at Harris vinner Pennsylvania hvis man ser på counties som har mange stemmer igjen å telle og hvor mange som har stemt på harris vs trump (av stemmene som er telt så langt). Michigan og Wisconsin er sterkt korrelert med Pennsylvania, så hvis hun vinner PA så er det stor sannsynlighet for at hun vinner de to statene. Hvis hun vinner de to statene sammen med PA så har hun vunnet presidentskapet. Du kan allerede se at bettingmarkedet beveger seg mot Harris nå fra å ha vært sterkt pro-trump.

Så nei, du tar ganske feil.

#blåmandag

Hell i uhell at du var blakk, så du slapp å bli fattig

• Liker 2
Lenke til kommentar

På tide at amerikanerne tar landet sitt tilbake etter 4 år med en dement president og en visepresident som ikke har utrettet en jævla ting.

Da er det bare å sette i gang og jobbe for verdensfred, rydde opp i det enorme statsapparatet og sikre grensene mot sør. Fikk tilbake litt av trua på menneskeheten nå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

KrF-lederen om Trump: Skremmende kvinnesyn

Publisert klokken10:54 iPresidentvalg i USA 2024

– Jeg er bekymret for resultatet i det amerikanske valget. Trump er uforutsigbar, sier KrF-leder Dag Inge Ulstein til NRK.

Han legger til at Norge bevarte et godt samarbeid med USA under Trumps forrige periode og sier han mener det samme vil skje nå.

– Jeg tror mange kvinner i dag kjenner spesielt på skuffelsen. Både fordi vi kunne fått USAs første kvinnelige president, men også fordi en ny periode med Trump betyr en ny periode med en president som har et skremmende kvinnesyn som de nå opplever at blir mer legitimt, sier han.

Når det tradisjonelt mest kristenkonservative partiet i Norge seier dette, seier det sitt om kva retning både Norge og USA har gått i seinare år.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Hamas advarer Trump, de mener visst at støtte til Israel er en fare for sikkerhet og stabilitet i regionen, det var jo rette ræva som feis

No har vel Israel snart bomba mange nok sjukehus til at nok er nok.

Når det gjeld HAMAS og Hizbollah vil vel desse vere eit problem, uansett kva Israel gjer. Krigen fører like snart til at desse grupperingane får auka støtte i lang tid framover.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

På tide at amerikanerne tar landet sitt tilbake etter 4 år med en dement president og en visepresident som ikke har utrettet en jævla ting.

Da er det bare å sette i gang og jobbe for verdensfred, rydde opp i det enorme statsapparatet og sikre grensene mot sør. Fikk tilbake litt av trua på menneskeheten nå.

Du forutsetter at Harris godkjenner valgresultatene 6 januar og ikke endrer dem slik Trump tror hun har retten til å gjøre 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, jjkoggan said:

Du forutsetter at Harris godkjenner valgresultatene 6 januar og ikke endrer dem slik Trump tror hun har retten til å gjøre 

De står fritt frem til å demonstrere fredelig slik Trump supporterne gjorde.

Men det blir vel samme regla som sist, der de ikke klarer å oppførse seg som folk: https://www.aljazeera.com/news/2016/11/11/protests-against-donald-trumps-win-turn-violent

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

De står fritt frem til å demonstrere fredelig slik Trump supporterne gjorde.

Men det blir vel samme regla som sist, der de ikke klarer å oppførse seg som folk: https://www.aljazeera.com/news/2016/11/11/protests-against-donald-trumps-win-turn-violent

Jeg snakker ikke om vold.  Jeg snakker om VPs retten til å benekte stemmer 6 januar slik Trump mente Pence hadde retten til å gjøre.

Husker du ikke dette?  MAGA ville «hang Mike Pence» fordi han ikke gjorde som Trump ønsket

jeg er sikkert du vil ignore dette innlegg som du har gjort flere ganger allerede 

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, jjkoggan said:

Jeg snakker ikke om vold.  Jeg snakker om VPs retten til å benekte stemmer 6 januar slik Trump mente Pence hadde retten til å gjøre.

Husker du ikke dette?  MAGA ville «hang Mike Pence» fordi han ikke gjorde som Trump ønsket

jeg er sikkert du vil ignore dette innlegg som du har gjort flere ganger allerede 

Hun står fritt frem til å si hva hun vil. Håper hun har vett nok til å fortelle potensielle demonstrantr at de må være fredelige slik Trump gjorde, så kan man ikke holdes ansvarlig for hva hver enkelt gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (40 minutter siden):

Når det tradisjonelt mest kristenkonservative partiet i Norge seier dette, seier det sitt om kva retning både Norge og USA har gått i seinare år.

Hm, får meg til å tenke nøye over hvem jeg stemmer på neste år..... Jeg stemmer ikke på kjønn, noe han langt på vei antyder kvinner burde gjort, jeg stemmer på politikk

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Kan du oversette coper til norsk?

Jeg er fremfor alt vokst opp med og har vitenskapelige holdninger til omgang med fakta som en del av mitt DNA eller ryggrad. Da må man fremfor alt unngå slippery slope holdninger til fakta. Det gjelder ikke bare akkurat her og nå i denne saken, men jeg har vært temmelig klar på det i svært mange andre tråder og temaer her på forumet.

Du vet hva det betyr. Du hadde ikke skrevet det du gjorde om det var Kamela som vant, og du ønsket man skulle vente til det var helt sikkert enda det var 100 prosent sikkert. I tillegg til å komme med antagelser om hvor ille ting blir allerede. Det er jo forsåvidt greit, men fremstår jo litt paranoid. 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (19 minutter siden):

Hun står fritt frem til å si hva hun vil. Håper hun har vett nok til å fortelle potensielle demonstrantr at de må være fredelige slik Trump gjorde, så kan man ikke holdes ansvarlig for hva hver enkelt gjør.

Igjen du svarer ikke spørsmålet.  Trump tror VP har retten til å benekte å telle stemmer hunn ikke liker og telle stemmene hun liker.  Det var det som Trump presset Pence til å gjøre.

Det har INGENTING å gjøre med noe protest. Hvorfor klarer du ikke å svare på dette grunnleggende spørsmål om demokrati som Trump prøvde å ødelegge?

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...