Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (7 minutter siden):

Trump faktisk tok Miami Dade county i Florida, som er sterkt latino https://thehill.com/homenews/campaign/4974461-trump-miami-dade-florida-democratic-support/

Dette sier ALT om at demokratenes fokus på å snakke ned Trump heller enn å snakke opp egne saker uten om abort, har vært en total fiasko

Det er faktisk ganske sannsynlig at lovlige innvandrere, mer religiøse latinos etc ikke er interessert i åpne grenser eller uregulert abort, noe demokratene kanskje bør tenke på i fremtiden

Du har eit poeng. I Latin-Amerika står den katolske kyrkja sterkt, så dette er kanskje ikkje så overraskande eigentleg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AtterEnBruker skrev (31 minutter siden):

"Først kom de etter..." og så videre.

Og jeg har ikke en livmor selv. Men jeg tipper de fleste norske menn har kvinner i sitt liv, søster, mor, datter, kjæreste, kvinnelig kollega, osv. Så det vil gå utover mennene også i den forstand. Det trengs rett og slett et globalt tiltak for å forebygge at alle "Fox News"-er i verden lurer dem til å svikte sine nærmeste med innvandrer-panikk, feminisme-panikk, "der ewige woke" eller hvilket som helst fryktdop de tilbyr som en lettvint løsning.

De fleste norske menn stemmer heldigvis ikke FRP, selv om dette er et populistisk parti som lettere tiltrekker seg lavt utdannede menn og unge gutter. (I en undersøkelse så sa 1 av 4 menn at de stemmer FRP). Kanskje det samme gjelder Trump?

Jeg tror han har vunnet dette valget på økonomispørsmålet. At folk følte de hadde bedre økonomi da han var president enn det de har nå. Et annet område som nok har hjulpet han er at USA nok ikke enda har vært moden for en kvinne som øverste leder. Det ser vi ved at minoritetsmenn har økt sin oppslutning om Trump.

Selv om man ser trender (spunnet ut fra løgner) flyttes fra USA hit til Norge så syns jeg ikke at landene er sammenlignbare politisk. USA har vel også mye mer religiøse folk enn det Norge har (heldigvis), som tradisjonelt går mer til høyre politisk. Jeg tror ikke vi vil se det samme i lik stor grad i Norge. Det er flere kvinner enn menn i Norge, og flere i de eldre aldersgruppene enn de yngre, så i Norge har vi all mulighet til å gjøre  de riktige valgene for oss selv som kvinner og ikke bare "stemme det samme som mannen"... (og når det kommer til det, så ligger min egen mann faktisk lenger til venstre enn det jeg gjør selv, men så langt til høyre som FRP, nei der går jeg ikke). 

For kvinner og innvandrere er dette en mørk dag for USA. Det verste med det hele er at ganske mange av dem faktisk selv har valgt å stemme på Trump. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.reuters.com/world/us/results-state-level-abortion-ballot-measures-us-election-2024-11-06/

Resultatene fra abortavstemmingen, 7 stater har lagt inn en rett til abort i grunnloven i delstatene, 3 stater, inkludert florida har sagt nei (trengte 60%) 

Nebraska, der var det 2 avstemminger, der er abort nå tillatt inntil 12 uke

Missouri, en stat som vedtok det, har nå tillatt abort uten begrensing trolig inntil uke 30, da de regner levedyktighet inntil fosteret kan overleve UTEN medisinsk hjelp, som er en av måtene man nå forsøker å legalisere abort så langt som mulig uten å røre ved viability-begrepet som Roe var kjent for.

https://www.kansascity.com/news/politics-government/election/article294503294.html

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Smule8o said:

Tror du virkelig at Musk ikke forventer noe tilbake for alle pengene han har brukt for å støtte Trump?

Det har alltid vært slik at de som støtter kommende president med penger i valgkampen både forventer og vil få økonomiske godtgjørelser som langt overstiger det de har brukt. Det er derfor vi kan se at mange selskap støtter begge parter med store pengebeløp under valgkampen. Derfor er det mye viktigere å blidgjøre sine godtgjøre enn å blidgjøre sine velgere.

Endret av LuxFerre
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg håper Trump ikke klarer å redde økonomien mens han er president.
Det er kanskje litt kynisk og slemt sagt, men jeg håper han feiler og ikke blir en suksess.

Når Trump ble president for første gang overtok han den gode økonomien fra Obama.
Nå vet jeg ikke mye om hvordan økonomien gikk etter det, men de sier det var godt i de 4 årene, men ble det bedre enn det Trump overtok fra Obama mens Trump var president (hvis man ser bort fra Covid som gikk på det siste året)?

Endret av DJViking
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

https://www.reuters.com/world/us/results-state-level-abortion-ballot-measures-us-election-2024-11-06/

Resultatene fra abortavstemmingen, 7 stater har lagt inn en rett til abort i grunnloven i delstatene, 3 stater, inkludert florida har sagt nei (trengte 60%) 

Nebraska, der var det 2 avstemminger, der er abort nå tillatt inntil 12 uke

At man tillater abort i noen stater, mens i andre ikke vil både føre til press på de statene / helsetjenestene som tillater abort, samt skape et skille mellom fattig og rik. Hvor det er de fattige som må bære frem barn de ikke vil ha (eller ha råd til å ha), noe som igjen vil gjøre dem enda fattigere... - det ligger ikke mye medmenneskelig tankegang bak å fjerne roe v. wade.. 

Heldigvis finnes det land som går andre veien, som Frankrike. https://www.nrk.no/urix/retten-til-abort-blir-grunnlovsfestet-i-frankrike-1.16789028

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

At man tillater abort i noen stater, mens i andre ikke vil både føre til press på de statene / helsetjenestene som tillater abort, samt skape et skille mellom fattig og rik. Hvor det er de fattige som må bære frem barn de ikke vil ha (eller ha råd til å ha), noe som igjen vil gjøre dem enda fattigere... - det ligger ikke mye medmenneskelig tankegang bak å fjerne roe v. wade.. 

Heldigvis finnes det land som går andre veien, som Frankrike. https://www.nrk.no/urix/retten-til-abort-blir-grunnlovsfestet-i-frankrike-1.16789028

Ja, det er trist når barn av rike har mindre sjans for å overleve enn barn av fattige.....

Lenke til kommentar
DJViking skrev (Akkurat nå):

Virker som USA går mer og mer i retning mot Handmaidens Tale slik Margaret Atwood spår
https://www.vg.no/rampelys/i/jQwdq0/margaret-atwood-om-the-handmaids-tale-usa-og-presidentvalget

Ingen stater har foreslått å voldta kvinner for å gjøre dem gravide, så jeg ser ikke helt hvor du vil hen

Flere stater har desverre forøvrig også tillatt abort. Får ikke lest artikkelen, så kanskje hun henviser til noe annet
?

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Ingen stater har foreslått å voldta kvinner for å gjøre dem gravide, så jeg ser ikke helt hvor du vil hen

Flere stater har desverre forøvrig også tillatt abort. Får ikke lest artikkelen, så kanskje hun henviser til noe annet
?

Jeg sier det går mot dit, ikke at vi er der allerede.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Red Frostraven said:

Lære hva da?

Har du sett folk som støtter Trump sitt gjennomsnittlige forhold til, for eksempel, kildekritikk..?
Deres forhold til objektiv journalisme?
Vitenskap? Samfunnsvitenskap?
Økonomi og objektive faktuelle økonominyheter?
Kunnskap om det å ta ansvar for egne liv gjennom å ta informerte valg?

Fakta er jo at Trump er den dårligste republikanske presidentkandidaten noensinne -- og er erkjent å være den dårligste presidenten noensinne.
Som ikke er overdrivelse.
Han forsøkte seg på valgjuks for å sikre forrige valg, og forsøkte å orkestrere kupp da han tapte forrige valg.

...jeg ville ikke vært i stand til å stemme på et parti jeg normalt ville stemt på, om Quisling var partilederen deres.

De har simpelthen et fravær av standarder jeg selv tar for gitt.

...

Er det politiske venstre i Russland sin skyld at befolkningen i Russland er misinformert -- eller er det kanskje, muligens, misinformasjonen sin skyld at menn stemmer på Storebror fremfor å ivareta sine egne interesser?

...

Jeg mener.
Ta en litmustest -- og se hvem på forumet som er faktuelt informert om viktige problemer i samfunnet.
De som støtter Trump -- eller er høyrepopulister av samme grunn -- vil samles rundt feil svar som møll rundt en lyspære, i ekstremt mange viktige politiske spørsmål hvor misinformasjon også er populært hos unge menn.

Jeg vil bare råde deg til å faktisk sette deg inn i de anklagene som er kommet mot Trump opp igjennom årene.  Ta for deg de bestemte uttakelsene fra Trump og se hele konteksten.   Jeg har gjort det.  Det stemmer faktisk, som Trump sier, at mye er tatt ut av kontekst.

Nå må vi i tiden framover forholde oss til Trump og hans politikk enten vi vil det eller ikke.  Vi har faktisk ikke noe valg.  Å fortsette å skrike at Trump er Hitler i Norske medier vil neppe forbedre forholdet til vår viktigste militære allierte.

Du skriver:

Ta en litmustest -- og se hvem på forumet som er faktuelt informert om viktige problemer i samfunnet.

Jeg mener at det å få industri tilbake til landet er viktig.  Få industri ut fra det ekstreme diktaturet Kina.  Måten vi må gjøre det på er å bygge ut strømproduksjon.  La oss bygge ut kull og gass.  Vi har mulighet til å utvinne det reneste kullet i verden på Svalbard.

Jeg mener vi må få fødselstallene opp og innvandring fra muslimske land ned.  Vi har åpen grense til Sverige og vi må lide konsekvensene av Sveriges dårlige valg i årene fremover, så jeg har en nullvisjon på innvandring fra muslimske land

JGS mener på den andre siden at det viktige er å sørge for at lgbtq+ får en størst mulig rolle i samfunnet vårt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Smule8o said:

Tror du virkelig at Musk ikke forventer noe tilbake for alle pengene han har brukt for å støtte Trump?

Musk ventar heilt sikkert noko tilbake, men om du ser på tala, Harris tok imot større valkampbidrag. Trur du dei som støtta ho ikkje venta noko tilbake? Og meiner du at Harris ikkje hadde blitt ein betre president enn Trump? ;😉

FEC reports: How much money 2024 presidential candidates have raised | CNN Politics

Endret av Samms
Lenke til kommentar
leticia skrev (39 minutter siden):

For kvinner og innvandrere er dette en mørk dag for USA. Det verste med det hele er at ganske mange av dem faktisk selv har valgt å stemme på Trump. 

Ja, det er et begrep for det:

leopardseatingfacesparty.thumb.jpg.2ee0df29335bae8a13f03ccf803db0fe.jpg

Kort sagt handler det om at individer fra folkegrupper utsatt for diskriminering og mishandling fra en politisk bevegelse, begynner å ta parti med den politiske bevegelsen, i håp om å opparbeide seg frynsegoder som takk forlojaliteten.

Disse individene er ofte veldig nyttige for denne politiske bevegelsen, fordi det styrker bevegelsens legitimitet og omdømme som "ikke så diskriminerende og undertrykkende allikevel".

Når det gjelder økonomi-argumentet, er det mye å ta tak i, for det er mye frem og tilbake. Men det er lovnader om kutt i helsetjenester og Musk sjøl har lovet en "temporarily hardship" for arbeiderklassen. Så vi får se om folk får den økonomien de stemte for.

Ser også at en norsk høyrepolitiker's kommentar om "spark i balla" blir hyppig brukt for å ruse seg på mannlig forfølgelseskompleks. Man kan google "kravstore kvinner", "kvinner er kjipe" osv, for å se at det er mulig å gjøre som Evan McGregor og "choose life".

EDIT: Den siste var en referanse til filmen Trainspotting som handler om narkotikaavhengighet. Ser at noen allerede misoppfattet den referansen. Jeg mente selvfølgelig å gi avkall på denne avhengigheten over å være sinna på kvinner og feminisme, osv...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 minutt siden):

Musk ventar heilt sikkert noko tilbake, men om du ser på tala, Harris tok imot større valkampbidrag. Trur du dei som støtta ho ikkje venta noko tilbake? Og meiner du at Harris ikkje hadde blitt ein betre president enn Trump? ;😉

Vil si det er en forskjell på valgkampbidrag fra vanlige lønnsmottakere og bidrag fra et knippe oligarker som vil slippe straffeforfølgelse(Musk).

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...