Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (2 minutter siden):

Frp vil vel ikkje ha noko innskjerping rundt retten til abort?

Eg er elles einig i det du skriv.

Det er mulig å være på høyresiden og likevel være liberal rundt abort og spesielt bioteknologiloven.

Endret av DJViking
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Samms said:

Vel, når eg var i USA spøkte dei med at dei hadde "the best politicans money can buy" der eg var. Akkurat no ser det ut til at USA på presidentnivå ikkje har fått den beste presidenten penger kan kjøpe. Ikkje det at Trump ikkje er korrupt, man han driver sin eigen business...

Det er vel den beste presidenten russland kan kjøpe. 😛

• Liker 5
Lenke til kommentar
Skjelvgråt skrev (1 minutt siden):

Føles ut som du coper veldig i dine siste innlegg nå. 

Kan du oversette coper til norsk?

Jeg er fremfor alt vokst opp med og har vitenskapelige holdninger til omgang med fakta som en del av mitt DNA eller ryggrad. Da må man fremfor alt unngå slippery slope holdninger til fakta. Det gjelder ikke bare akkurat her og nå i denne saken, men jeg har vært temmelig klar på det i svært mange andre tråder og temaer her på forumet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Trump Media som eier TruhSocial er i skrivende stund verdt 10 milliarder dollar. De hadde i Q3 19 millioner i underskudd og 1 milliion dollar i omsetning.

Et godt eksempel på den rene og skjære galskapen som råder i USA.

For 12 timer siden kollapset aksjen fullstendig....

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Her er Zelenskys melding.

Denne har nok vært tung å skrive nå som USA i praksis har valgt Russland, men han gjør det han må.

For ukrainere, oss i Europa og alle som er opptatt av demokrati og rettferdighet er det bare å krysse fingrene for at Trump ikke holder sine ord om Ukraina.

GbsF-v3bUAATIWe?format=jpg&name=large

Amerikanarane har talt, og ein må leggje godviljen til og håpe på det beste. Zelenskyj er skodespelar, og veit kva som passar seg å seie.

Valkamp er valkamp, og det kan hende at den kommande Trump-administrasjonen vil ha ei betre tilnærming til Ukraina og europeisk sikkerheit enn det retorikken i valkampen tyda på. Ein må håpe på det beste, og så får ein sjå kva som vil skje framover. Men det er viktig at europeiske politikarar vaknar og bidreg betydeleg meir til både Ukraina og eige forsvar. Europa må vere i stand til å ta vare på vår eiga sikkerheit, og vi kan ikkje lenger stole på at USA vil gjere det for oss.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Europa må vere i stand til å ta vare på vår eiga sikkerheit, og vi kan ikkje lenger stole på at USA vil gjere det for oss.

Absolutt enig. Valget i USA har vært godt i år, tellingen har fungert effektivt og ryddig, Republikanerne har vunnet med en stor margin, på alle plan. Folket i USA har talt, og det er klart at uavhengig av hva som faktisk vil hjelpe de, så mener majoriteten i USA at Trump vil hjelpe de mer enn Harris. Det gjenstår å se.

Vi må tenke på Norge, først og fremst, og Europa.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (54 minutter siden):

Men til alle dere rabiate woke tullinger inne på forumet her:   Lær fra dette nå da!!!!

Når der putter åpenbart uegnede folk inn i viktige stillinger, så får det dramatiske konsekvenser!!!

Vi MÅ lære av dette!   Hvis ikke går det rett og slett ille med landet vårt!

Ordtaket go woke, go broke er et ordtak som har vist seg å slå til gang på gang.  

Lære hva da?

Har du sett folk som støtter Trump sitt gjennomsnittlige forhold til, for eksempel, kildekritikk..?
Deres forhold til objektiv journalisme?
Vitenskap? Samfunnsvitenskap?
Økonomi og objektive faktuelle økonominyheter?
Kunnskap om det å ta ansvar for egne liv gjennom å ta informerte valg?

Fakta er jo at Trump er den dårligste republikanske presidentkandidaten noensinne -- og er erkjent å være den dårligste presidenten noensinne.
Som ikke er overdrivelse.
Han forsøkte seg på valgjuks for å sikre forrige valg, og forsøkte å orkestrere kupp da han tapte forrige valg.

...jeg ville ikke vært i stand til å stemme på et parti jeg normalt ville stemt på, om Quisling var partilederen deres.

De har simpelthen et fravær av standarder jeg selv tar for gitt.

...

Er det politiske venstre i Russland sin skyld at befolkningen i Russland er misinformert -- eller er det kanskje, muligens, misinformasjonen sin skyld at menn stemmer på Storebror fremfor å ivareta sine egne interesser?

...

Jeg mener.
Ta en litmustest -- og se hvem på forumet som er faktuelt informert om viktige problemer i samfunnet.
De som støtter Trump -- eller er høyrepopulister av samme grunn -- vil samles rundt feil svar som møll rundt en lyspære, i ekstremt mange viktige politiske spørsmål hvor misinformasjon også er populært hos unge menn.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (32 minutter siden):

Men det jeg tror er at mange stemmer på Trump pga. politikken, og de stemmer Republikansk uavhengig av hvilken person det er som blir valgt.

Nettopp. Ein såg det same då den katastrofale presidentdebatten til Biden gjorde minimalt utslag på meiningsmålingane.

Hadde føresetnadane vore litt annleis, f.eks. i form av betre økonomi ville Harris fort ha vunne presidentvalet.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Valkamp er valkamp, og det kan hende at den kommande Trump-administrasjonen vil ha ei betre tilnærming til Ukraina og europeisk sikkerheit enn det retorikken i valkampen tyda på. Ein må håpe på det beste, og så får ein sjå kva som vil skje framover. Men det er viktig at europeiske politikarar vaknar og bidreg betydeleg meir til både Ukraina og eige forsvar. Europa må vere i stand til å ta vare på vår eiga sikkerheit, og vi kan ikkje lenger stole på at USA vil gjere det for oss.

Ja, vi kan håpe på det beste. Men det er et faktum at Trump er en inkompetent narsissist og at ethvert utspill som på en eller annen måte pirker borti hans skjøre ego blir omformet til praktisk politikk. Og det er ekstra farlig nå hvor han kommer til å omgi seg med sykopanter og ingen voksne mennesker som kan bidra med en balanse i galskapen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Trump faktisk tok Miami Dade county i Florida, som er sterkt latino https://thehill.com/homenews/campaign/4974461-trump-miami-dade-florida-democratic-support/

Dette sier ALT om at demokratenes fokus på å snakke ned Trump heller enn å snakke opp egne saker uten om abort, har vært en total fiasko

Det er faktisk ganske sannsynlig at lovlige innvandrere, mer religiøse latinos etc ikke er interessert i åpne grenser eller uregulert abort, noe demokratene kanskje bør tenke på i fremtiden

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Samms said:

Vel, når eg var i USA spøkte dei med at dei hadde "the best politicans money can buy" der eg var. Akkurat no ser det ut til at USA på presidentnivå ikkje har fått den beste presidenten penger kan kjøpe. Ikkje det at Trump ikkje er korrupt, man han driver sin eigen business...

Litt som Italia med Berlusconi, etter at han kom på topp politisk brukte han mindre på å kjøpe politikere.

Tror du virkelig at Musk ikke forventer noe tilbake for alle pengene han har brukt for å støtte Trump?

• Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Ein såg det same då den katastrofale presidentdebatten til Biden gjorde minimalt utslag på meiningsmålingane.

Hadde føresetnadane vore litt annleis, f.eks. i form av betre økonomi ville Harris fort ha vunne presidentvalet.

Jeg fulgte med på CBS og Fox' dekning av valgresultatene gjennom natten og det kom det mye innsikt frem i exit polls gjennom hvem Trump velgerne er og hva som motiverer de mest, den nasjonale pollen er nokså interessant men det var enda mer interessant å se på delstatsnivå hva som drev folk til valglokalene.

Økonomi var en klar storfaktor i vippestatene og at oppfatningen er at Trump hadde en bedre økonomi teller mye i hans favør.
Det var også overraskende mange viktige minoriteter i vippestatene som gikk vekk fra Biden og mot Trump, for de var innvandring veldig viktig.

https://www.cbsnews.com/elections/2024/united-states/president/exit-poll/

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...