Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Her er Zelenskys melding.

Denne har nok vært tung å skrive nå som USA i praksis har valgt Russland, men han gjør det han må.

For ukrainere, oss i Europa og alle som er opptatt av demokrati og rettferdighet er det bare å krysse fingrene for at Trump ikke holder sine ord om Ukraina.

GbsF-v3bUAATIWe?format=jpg&name=large

Endret av Snikpellik
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mercruiser skrev (2 minutter siden):

Alaska er ikke en vippestat. Vinner Trump der som han normalt skal gjøre (han leder pr. nå med +15 og 69% av stemmene opptalt), er 270 valgmenn et faktum. Men du har rett i at det fortsatt er en teoretisk mulighet. 

Jeg reagerte kun på misbruken av uttrykket matematisk umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men til alle dere rabiate woke tullinger inne på forumet her:   Lær fra dette nå da!!!!

Når der putter åpenbart uegnede folk inn i viktige stillinger, så får det dramatiske konsekvenser!!!

Vi MÅ lære av dette!   Hvis ikke går det rett og slett ille med landet vårt!

Ordtaket go woke, go broke er et ordtak som har vist seg å slå til gang på gang.  

Lenke til kommentar
Fatninja skrev (3 minutter siden):

Men til alle dere rabiate woke tullinger inne på forumet her:   Lær fra dette nå da!!!!

Når der putter åpenbart uegnede folk inn i viktige stillinger, så får det dramatiske konsekvenser!!!

Vi MÅ lære av dette!   Hvis ikke går det rett og slett ille med landet vårt!

Ordtaket go woke, go broke er et ordtak som har vist seg å slå til gang på gang.  

Selvinnsikten er stor når man bruker 14 utropstegn når man anklager andre for å være rabiate. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snikpellik said:

Her er Zelenskys melding.

Denne har nok vært tung å skrive nå som USA i praksis har valgt Russland, men han gjør det han må.

For ukrainere, oss i Europa og alle som er opptatt av demokrati og rettferdighet er det bare å krysse fingrene for at Trump ikke holder sine ord om Ukraina.

GbsF-v3bUAATIWe?format=jpg&name=large

Han kommer ikke til å trekke USA ut av Nato. Nato er politikk uansett. Han kommer nok til å foreslå en fredsavtale som hverken Ukraina eller Russland vil være enige om, og det vil fortsette. Støtte vil fortsette også, men at utstyr eller våpen blir mer et "lån". USA får jo tilgang på enda flere baser nå via Finland også. Er vel greit å ikke være helt pessimistisk i tankegang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

Det verste er at selv om jeg er prinsipielt mot både Trump og FRP så er det ikke meg, en norsk hvit mann med over gjennomsnittet inntekt, det går utover. Er de andre, som f.eks. kvinner (abort, m.m), som det er ille for.

Så lenge Russland ikke invaderer oss og Trump slikker ræva til Putin da også. Da går det ut over meg også.

"Først kom de etter..." og så videre.

Og jeg har ikke en livmor selv. Men jeg tipper de fleste norske menn har kvinner i sitt liv, søster, mor, datter, kjæreste, kvinnelig kollega, osv. Så det vil gå utover mennene også i den forstand. Det trengs rett og slett et globalt tiltak for å forebygge at alle "Fox News"-er i verden lurer dem til å svikte sine nærmeste med innvandrer-panikk, feminisme-panikk, "der ewige woke" eller hvilket som helst fryktdop de tilbyr som en lettvint løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (1 minutt siden):

Jeg forstod det, ref. min siste setning. Men det blir i praksis bare en akademisk diskusjon. 

Det er egentlig en forsettelse av diskusjonen om hvordan man omgår fakta. Trump har et særdeles løssluppent og vaklende forhold til begrepet fakta. Jeg kjemper for saklig og riktig bruk av fakta og da må man tåle at det blir akademisk, juridisk og prinsippielt. Hadde @Joeal88 brukt uttrykket overveiende sannsynlig eller praktisk talt tapt så hadde det vært korrekt både språklig og akademisk. Den klinkende klare grensen mellom matematiske umulig og praktisk talt må ikke bli en slippery slope angående fakta slik Trump forsøkte å ødelegge valget for fire år siden med konspirasjonsteorier og løgner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skjelvgråt skrev (5 minutter siden):

Han kommer ikke til å trekke USA ut av Nato. Nato er politikk uansett. Han kommer nok til å foreslå en fredsavtale som hverken Ukraina eller Russland vil være enige om, og det vil fortsette. Støtte vil fortsette også, men at utstyr eller våpen blir mer et "lån". USA får jo tilgang på enda flere baser nå via Finland også. Er vel greit å ikke være helt pessimistisk i tankegang. 

Jeg tenker vi må ta det Trump og hans gjeng har sagt på det høyeste alvor og ikke være naive før det motsatte er bevist. De vil nå ha makten i Det hvite hus, begge kamrene i kongressen og høyesterett. I verdens mektigste land.

Den første testen omkring Ukraina får vi svar på allerede om ca. 20 timer.

Trump har tidligere lovet at han skal få slutt på krigen 24 timer etter valgseieren. 

Det er åpenbart urealistisk, men sier litt om hvor idiotisk han er.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (2 minutter siden):

Absolutt! Derfor jeg som regel ender opp med å stemme på partier som hjelper de som trenger det mer. Jeg har et fint liv og alt jeg trenger, ingen trusler eller store problemer. Har litt med hvilket type samfunn man har lyst å være i. Hjelper ikke om jeg blir rik hvis jeg må bo i en slum, for å sette det på spissen.

Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (3 minutter siden):

Og jeg har ikke en livmor selv. Men jeg tipper de fleste norske menn har kvinner i sitt liv, søster, mor, datter, kjæreste, kvinnelig kollega, osv. Så det vil gå utover mennene også i den forstand. Det trengs rett og slett et globalt tiltak for å forebygge at alle "Fox News"-er i verden lurer dem til å svikte sine nærmeste med innvandrer-panikk, feminisme-panikk, "der ewige woke" eller hvilket som helst fryktdop de tilbyr som en lettvint løsning.

Millioner av kvinner har stemt Trump

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan oppegående, intelligente amerikanere kan stemme på noen som Trump.
Jeg tenker da ikke på selve politikken, men på hvilken person Trump er.
Måten han snakker på, oppilder til hat, lyver, angriper andre. Jeg tror ikke han er veldig smart, og lite intelligent. Han er litt street smart tror jeg siden han har hatt delvis business suksess.
Det har blitt nevnt ofte at utdanningsnivået til amerikanerne er ødelagt når det finnes amerikanerne som knapt vet noe om vitenskap eller hvordan verden er og fungerer (Dette har tilogmed Carl Sagen sagt i et intervju om amerikanerne for mange år siden).
Han snakker ofte om Fake News, men er den som mest spyr ut Fake News.

Men det jeg tror er at mange stemmer på Trump pga. politikken, og de stemmer Republikansk uavhengig av hvilken person det er som blir valgt.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
1 minute ago, uname -i said:

Selvinnsikten er stor når man bruker 14 utropstegn når man anklager andre for å være rabiate. 

I Norge får rabiate woke tullinger førsteside oppslag i landets største aviser.

Her er et eksempel:

https://www.vg.no/nyheter/i/eMObRM/hoeyre-henny-25-drittlei-machogutter-som-foretrekker-donald-trump

Det vi burde brukt tid og media sitt søkelys opp mot valget på er hvordan vi skal forholde oss til en eventuelt post Trump virkelighet. 

Lenke til kommentar

Vel, når eg var i USA spøkte dei med at dei hadde "the best politicans money can buy" der eg var. Akkurat no ser det ut til at USA på presidentnivå ikkje har fått den beste presidenten penger kan kjøpe. Ikkje det at Trump ikkje er korrupt, man han driver sin eigen business...

Litt som Italia med Berlusconi, etter at han kom på topp politisk brukte han mindre på å kjøpe politikere.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønne ikke hvordan oppegående, intelligente amerikanere kan stemme på noen som Trump.
Måten han snakker på, oppilder til hat, lyver, angriper andre. Han snakker ofte om Fake News, men er den som mest spyr ut Fake News.

Men det jeg tror er at mange stemmer på Trump pga. politikken, og de stemmer Republikansk uavhengig av hvilken person det er som blir valgt.

Må være at bølla har fått et mentalt overtak på store masser, sånn som Hitler fikk til.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønne ikke hvordan oppegående, intelligente amerikanere kan stemme på noen som Trump.
Måten han snakker på, oppilder til hat, lyver, angriper andre. Han snakker ofte om Fake News, men er den som mest spyr ut Fake News.

Han representerer en langefinger midt i trynet til alt som har vært feil i livet frem til nå. Læreren som sa du ikke kom til å bli noe, de voksne som sa du ikke kunne gjøre ditt og datt. Reglene som gjorde at du ikke kunne gjøre det du ville. «Alt det kan ta seg en bolle og seile sin egen sjø, se på meg nå» er slik jeg forestiller meg motivasjonen til en stor del av tilhengerne hans. Fordelen er at livet i svært liten grad blir bedre, og da faller også støtten til han som skulle være løsningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...