Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Joeal88 skrev (10 minutter siden):

Trump ligger (foreløpig) an til å vinne popular vote med 5,2 millioner flere stemmer enn Kamala 👋☺️

Landslide er bare forbokstaven.

MAGA ! ❤️

Må bare legge til at Trump har praktisk talt også vunnet delstater som Nevada, Arizona, Wisconsin og Michigan (i tillegg til Pennsylvania), er matematisk umulig for Kamala og ta igjen Trump i noen av disse statene.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde virkelig ikke at Trump faktisk ville vinne....

Jeg trodde rasjonelt han ville vinne, men hadde et irrasjonelt håp i det lengste om det motsatte. Nå ser det temmelig avgjort ut selv om NRK og VG fortsatt etterlater en teoretisk sjande til Harris. Det er jo teknisk sett korrekt, men.. vi må vel innse at det er bedre sjanser for at en snøball overlever i helvete.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 minutter siden):

Må bare legge til at Trump har praktisk talt også vunnet delstater som Nevada, Arizona, Wisconsin og Michigan (i tillegg til Pennsylvania), er matematisk umulig for Kamala og ta igjen Trump i noen av disse statene.

Det er ikke matematisk umulig pr nå. I skrivende øyeblikk har Harris fortsatt matematisk mulighet til å vinne dersom alle resterende stemmer i vippestatene er blå. Du må skille mellom matematisk umulig og statistisk usannsynlig. Jeg blir provosert på vegne av fakta når du forveksler de to.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Gode analyser på CNN nå:
Nå må Demokratene virkelig sette seg ned å se på "hva gjorde vi galt"/"hva skal vi gjøre".
Som kommentatoren sa: Hvis resultatet i en fotballkamp hadde blitt 31-19 hadde de innsett at her må vi gjøre noe anderledes.

Håper at Demokratene faktisk gjør dette, og at man virkelig rydder opp og gjør en ordentlig selvransakelse.
Trist at Trump måtte vinne for at de forhåpentligvis skulle innse dette. De har i hvert fall vært langt unna noen selvransakelse så langt, men har et håp. Ellers kan det fort bli republikansk også neste gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, AtterEnBruker said:

Det betyr at folk som har blitt systematisk foret med løgnpropaganda om at et patriarkisk hierarki er den naturlige orden, ikke er klar for en kvinnelig president.

Jeg er uansett klar for fire år med å dokumentere alle tilfeller (som jeg kan) av liv som forverres på grunn av MAGA-politikken. Jeg er også klar for alle troll som kommer til å benekte at disse tilfellene eksisterer, og deres sinne og frustrasjon over at jeg enten ikke debatterer på dems premisser, eller i det hele tatt svarer tilbake.

Jeg er også klar for fire nye år med menn som klager over at de er ensomme, og får et urettferdig omdømme som dårlige personer, uten at de klarer å selvreflektere at å falle for fascistisk ideologi kanskje ikke er løsningen på deres problemer...

Du gjør bare ytre høgre enda en tjeneste, skremmer unge menn over med å ha en slik holdning til denne gruppen. 
Vi hadde nettopp en høgre politiker som hater macho menn som stemmer på Trump, og ønsket de et spark i ballene.. Ballene? Er dette fortsatt morsomt? Og nå får hun vel "hat" meldinger, og kanskje det kommer noen artikler til der hun føler seg utsatt og hetset. 

I norge har vi også et problem med menn, og mange andre, som bare føler avsky av folk som snakker om de. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Dere som feirer at trump blir valgt. Kom med noen konkrete eksempler på hva som kommer til å bedre seg.

MSM som dere så sterkt kritiserer har listet opp negative konsekvenser som dere bare avfeier. 

Jeg ser klare negative konsekvenser for internasjonal sikkerhet med hans retorikk og tanker om geopolitiske utfordringer. 

Hva som skjer innad i USA kjenner jeg bryr meg svært lite om. Det har vært skakkjørt lenge og tviler trump klarer å rette opp i det. Gjorde det ikke forrige gang.

Håper noen av trumptilhengere klarer å overbevise meg.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 minutter siden):

Gode analyser på CNN nå:
Nå må Demokratene virkelig sette seg ned å se på "hva gjorde vi galt"/"hva skal vi gjøre".
Som kommentatoren sa: Hvis resultatet i en fotballkamp hadde blitt 31-19 hadde de innsett at her må vi gjøre noe anderledes.

Håper at Demokratene faktisk gjør dette, og at man virkelig rydder opp og gjør en ordentlig selvransakelse.
Trist at Trump måtte vinne for at de forhåpentligvis skulle innse dette. De har i hvert fall vært langt unna noen selvransakelse så langt, men har et håp. Ellers kan det fort bli republikansk også neste gang.

Har ligget i bakgrunn at Harris i liten grad har klart å forsvare økonomi og innvandring, men i stor grad støttet seg på at så lenge en er et alternativ til Trump så er det nok. Dessverre ble dette feil fokus. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (4 minutter siden):

Gode analyser på CNN nå:

Slik det ser ut nå vinner Trump ALLE vippestatene...

Hva har dems gjort galt? De har hatt en vinnersak, nemlig abort, utenom det har de nesten ikke snakket om egen politikk, bare anti-trump, Harris har nesten ikke snakket direkte med media..  

Endret av Tussi
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Stenges midlertidig for opprydning.

Gjenåpnet.

Minner om hva retningslinjene sier:

• Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:
    • Flaming og andre former for personangrep er forbudt.
    • Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål.

Endret av Uderzo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne
Sitat

Ifølge velgerundersøkelsen til Associated Press ble ikke kjønnsgapet så stort som mange trodde. Skiftene kom andre steder.

Trump vant både de under 30 og de over 65, men mens dramatiske er støtten hos minoriteter.

Trump har samlet en arbeiderklassekoalisjon på tvers av etnisitet.

Han vinner om lag 15 prosent av svarte velgere. Det beste partiet har oppnådd etter at borgerrettighetslovene ble innført på 1960-tallet.

Blant latinamerikanere vinner han 41 prosent. Et kraftig hopp. Man ser det overalt.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/trump-knuser-harris-i-presidentvalget/o/5-95-2111863

Spørsmålet er, er dette Trump? Eller et reelt skifte?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Dagbladet melder kl 10.37 norsk tid at det er avgjort at Trump får minst 286 valgmenn. NRK og VG henger litt etter og 267 i skrivende stund. Resultatet er uansett temmelig klart, men jeg stusser på at både NRK og VG henger minst 8 minutter etter. Får de ikke samme informasjon samtidig?

NRK bruker AP som race caller og VG bruker CNN, og de aktørene har foreløpig ikke kåret en vinner. Det er kun derfor. 

NRK har slått fast på sin tv-sending at Trump vinner for mange timer siden nå, og VG har også i timesvis kjørt artikler Trumps seier.

De tre som har callet race til nå er Fox News, Reuters og Decision Desk. Dagbladet bruker sistnevnte.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
traveldag skrev (1 time siden):

Har ligget i bakgrunn at Harris i liten grad har klart å forsvare økonomi og innvandring, men i stor grad støttet seg på at så lenge en er et alternativ til Trump så er det nok. Dessverre ble dette feil fokus. 

Dette er ein viktig lærdom. Her i landet hugsar ein valkampane på tidleg 2000-tal, der Ap snakka meir om Høgre og Frp sin politikk enn sin eigen. Då blir veljarane lei. Erna Solberg snakka mest om Høgre sin politikk og om samarbeid, og det enda med borgarleg regjering som sat i to periodar etter kvarandre og status som "landsmoder".

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det er ikke matematisk umulig pr nå. I skrivende øyeblikk har Harris fortsatt matematisk mulighet til å vinne dersom alle resterende stemmer i vippestatene er blå. Du må skille mellom matematisk umulig og statistisk usannsynlig. Jeg blir provosert på vegne av fakta når du forveksler de to.

Alaska er ikke en vippestat. Vinner Trump der som han normalt skal gjøre (han leder pr. nå med +15 og 69% av stemmene opptalt), er 270 valgmenn et faktum. Men du har rett i at det fortsatt er en teoretisk mulighet. 

Lenke til kommentar

Spent på hvordan dette påvirker valg her til lands. Hvis det er riktig at en del unge menn har blitt lurt av Trump så ser jeg for meg at politikken går med mot høyre her også. FRP kanskje gjør et stort hopp igjen. Det verste er at selv om jeg er prinsipielt mot både Trump og FRP så er det ikke meg, en norsk hvit mann med over gjennomsnittet inntekt, det går utover. Er de andre, som f.eks. kvinner (abort, m.m), som det er ille for.

Så lenge Russland ikke invaderer oss og Trump slikker ræva til Putin da også. Da går det ut over meg også.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...