Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Presidentvalget i USA 2024

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

rabler skrev (5 minutter siden):

Vås. Interseksjonalitet er et vitenskapelig rammeverk.

Sitat

Intersectionality originated in critical race studies and demonstrates a multifaceted connection between race, gender, and other systems that work together

https://en.wikipedia.org/wiki/Intersectionality

Vitenskapelig, vel, ideologisk er ordet... og omstridt, overhodet ikke vitenskapelig

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lemongrass skrev (På 4.11.2024 den 2:08 PM):

Helt enig. Jeg har hørt fyren tale. Han er uten tvil et stort politisk talent. Og et politisk talent uten integritet og moralsk kompass er farlig.

Sofaknulleren er vel også tidenes mest upopulære VP-kandidat? Eller i det minste blant de minst likte.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mens vi venter fakta:  Brooklyn ble grunnlagt av to bergensere, hvorav den ene, (skipsbygger og tobakksplantasje-bestyrer på det som nå er dagens Manhattan) Hans Hansen Bergen, giftet seg med Sarah Rapelje (x antall tip tip-oldemor til Humphrey Bogart), som var det første jentebarn av europeisk ætt født i kolonien Ny Amsterdam i det vi kjenner som New York.

HHB eide land i Wallabout Bay, som senere ble Brooklyn Navy yard hvor USS Arizona ble bygget i 1913 og senere senket av Japan i Pearl Harbour, hvorpå FD Roosevelt gjorde sin eneste store tabbe ved å internere 150 tusen japanere simpelthen fordi deres foreldre var født i feil land og USA hadde panikk.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (33 minutter siden):

Det at de ikke tørr er mest på dem selv.

Det er ikke slik at man skal kunne ha hvilke meninger man vil og bli respekter. Har man dumme meninger, så må man tåle at folk synes enn er dum. 

Dersom jeg mener at barn med downs bør avlives ved fødsel og pengene vi sparer skal gå til å fjerne bomstasjoner, så kan jeg ikke forvente klapp på skuldra og at det ikke påvirker folks syn på meg.

Ja, men man er ikke dum om man ikke er PK. Tvert imot. Det eksisterer enkelte dogmer man ikke en gang kan stille åpne spørsmål om, for ikke å snakke om å kritisere, i dagens samfunn uten å bli stemplet. Er du enig i det? 

And one more thing: det som anses som forkastelige verdier i dag var faktisk hovedregelen historisk sette (ikke sagt at jeg støtter det, tvert i mot, bare en påminner at på andre tidspunkt så har å ha feil hudfarge eller religion vært akseptert grunn til å bli sett på som idiot).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 4.11.2024 den 4:02 PM):

Synes han treffer ganske bra her: https://www.vg.no/nyheter/i/wg9EMd/trump-hysj-det-kan-du-ikke-mene

Det harmonerer godt med det Jillian Michaels sier til Dave Rubin her (parafrasert): Å komme ut av skapet som lesbisk var vanskelig i sin tid, men å komme ut av skapet som Trump-velger.. oh my god.. 

Det er også vanskelig å komme ut som Hitler-elsker. Noe mange Trump-velgere er. Så jeg ser ikke helt poenget ditt. Det er bra å se ned på folk som støtter nazister og fascister.

Salvesen. skrev (På 4.11.2024 den 4:48 PM):

Er det noen som tracker IQ over tid i USA? For rundt dette valget virker det som folk(MAGA) har mistet det helt. 

Covid kan angripe hjernen, og gi problemer i topplokket. Mange MAGA-ekstremister nektet jo å vaksinere seg, og har dermed dårligere beskyttelse.

Det er mange som virker som de har klikket helt etter Covid. Long Covid kan være en mulig forklaring.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Lite kreativt navn said:

Det eksisterer enkelte dogmer man ikke en gang kan stille åpne spørsmål om, for ikke å snakke om å kritisere, i dagens samfunn uten å bli stemplet. Er du enig i det? 

Det kommer jo an på hva du sikter til:

• Liker du å ha sex med barn og jobber for å fjerne den seksuelle lavalderen fullstendig, så vil du bli "stemplet" ja. 
  • Synes du at vi skal stoppe all innvandring, med unntak av asyl. Asylanter er statens eie frem til de har jobbet inn nok penger til samfunnet at de har tjent seg en plass. Da vil du bli "stemplet" ja.
  • Dersom du er antivax basert på idioti, så blir du også stemplet. Baserer du det på kunnskap, så blir du ikke stemplet.
  • Dersom du vil ha mindre invading fordi alle utlendinger er voldtektsmenn, så blir du stemplet. Dersom du begrunner det med fornuftige argumenter, så blir du ikke stemplet.

Det er fullt ut lov til å ha andre meninger. Andre meninger blir også stort sett akseptert og respektert, så lenge de er godt begrunnet og ikke går unødvendig/urimelig utover andre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Rotproblemet er Internett og tilgangen på data. Før var data noe som de med kompetanse brukte for å generere informasjon, som ble tilgjengeliggjort til massene.

Det gjør at massene går fra "vet at de ikke vet" til "vet ikke at de ikke vet". Det er et farlig sted å være, for da tar man beslutninger på dårlig grunnlag.

Enig i at nettet spiller en betydelig rolle. Blant annet fordi det kan brukes til å påvirke folk i enorm skala, både av ideelle organisasjoner, nasjoner, bedrifter og andre grupper. 

WiiBoy skrev (1 time siden):

Hvordan dette skal løses er jeg veldig usikker på, med mindre de store kreftene (x, alfabet, ++) går inn for å opplyse folk.

For å opplyse folk, som i organisk fremlegge riktig informasjon og tilbakevise feilaktige? Helt nydelig.

Eneste måten å korrigere det på spør du meg. Om du ikke får lov til å hevde at, la oss si at buddhismen har kvinnefiendlige holdninger, hvordan kan man da motbevise denne ganske banale påstanden? Hva tror du det får den en gang buddhist nyskjerrige personen til å tenke? Kanskje han går fra å bli en Buddhist skeptiker til en buddhisthater. Stemmer det virkelig at gutter og jenter kun er ulike som følge av kjønnsroller, som ble pushet av enkelte ideologer og «eksperter» en gang for ikke så alt for lenge siden?

Og et sted skurrer argumentasjonen din. Du nevnte tidligere at et selskap som Twitter ble enda farligere når en mann fikk så mye makt. Jeg er helt enig i at maktsentralisering er en enorm trussel. Men hvordan kan du da samtidig mene at (feil)informasjon skal sensurers eller markeres av staten eller big tech?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stort sett de eneste svarene en norsk (!) Trump supporter har er: "Du har sett for mye på NRK!" eller "Det er tydelig at hjernevaskingen i MSM har fungert på deg i hvert fall!". 😂

Litt av noen fritenkere som sluker denne mannen rått.

Trump er underholdende og sånn sett er han gaven som fortsetter å gi, men han er ikke egnet som president og at særlig nordmenn ønsker Trump er fascinerende. 

Men. Nok om det.

Hvem vinner valget??? :) 

Aksjemarkedet har historisk vært en solid indikator på hvem som vinner. Når markedet er opp mellom juli og oktober har sittende parti alltid behold makten. Dette er tilfellet også i år, men vet ikke om jeg tør å stole på det allikevel. 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (4 minutter siden):

Du viser godt hvor langt propagandaen og løgnene rekker hvertfall. 🙄

Fantastisk, jeg er farget av propaganda fordi jeg ikke anser interseksjonalitet som vitenskapelig, vet du egentlig hva vitenskapelig betyr? Det betyr en viss konsensus, en konsensus det ikke engang finnes blant feminister ift interseksjonalitet. Interseksjonalitet er et ideologisk utgangspunkt, ikke noe annet. Noe som har fått et visst gjennomslag i politikk, likefullt kun en ideologi

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Lite kreativt navn said:

Ja, men man er ikke dum om man ikke er PK. Tvert imot. Det eksisterer enkelte dogmer man ikke en gang kan stille åpne spørsmål om, for ikke å snakke om å kritisere, i dagens samfunn uten å bli stemplet. Er du enig i det?

Nei, dette stemmer faktisk ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 minutter siden):

Det kommer jo an på hva du sikter til:

• Liker du å ha sex med barn og jobber for å fjerne den seksuelle lavalderen fullstendig, så vil du bli "stemplet" ja. 
  • Synes du at vi skal stoppe all innvandring, med unntak av asyl. Asylanter er statens eie frem til de har jobbet inn nok penger til samfunnet at de har tjent seg en plass. Da vil du bli "stemplet" ja.
  • Dersom du er antivax basert på idioti, så blir du også stemplet. Baserer du det på kunnskap, så blir du ikke stemplet.
  • Dersom du vil ha mindre invading fordi alle utlendinger er voldtektsmenn, så blir du stemplet. Dersom du begrunner det med fornuftige argumenter, så blir du ikke stemplet.

Det er fullt ut lov til å ha andre meninger. Andre meninger blir også stort sett akseptert og respektert, så lenge de er godt begrunnet og ikke går unødvendig/urimelig utover andre.

Sure. Men hvorfor altså, er dette holdningene til brorparten av norsk ungdom 

nb: dette ga ingen mening, tillat meg og omformulere. Edit:

Tror du det er disse holdningene brorparten av norsk ungdom sitter med?

Endret av Lite kreativt navn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå begynner ettermiddagsrushet, folk stemmer etter jobb. Bør være gunstig for bl.a. Philidelphia.

Det er bare tre stater som sender fortløpende oppdateringer, Nevada, Arizona og Florida, formiddagen har så langt sett bra ut for GOP her.. Må snart begynne å skje noe i Nevada.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp skrev (På 17.6.2023 den 10:14 PM):

Det forestående valget i USA ser ut til å bli en selsom foreteelse:  https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/8Jz3aE/finnes-det-en-tredje-mann

Skal vi enda en gang lide oss gjennom et sirkus som setter vår største allierte i et narraktig lys ?

Hvorfor klarer ikke amerikanerne å produsere seriøse og oppegående yngre kandidater, men heller lener seg på gamlinger som hører hjemme på gamlehjem eller på galehus ?

Det har jeg alltid lurt på også 😀 

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Fantastisk, jeg er farget av propaganda fordi jeg ikke anser interseksjonalitet som vitenskapelig, vet du egentlig hva vitenskapelig betyr? Det betyr en viss konsensus, en konsensus det ikke engang finnes blant feminister....

Nei, det er på ingen måte det vitenskap betyr. Jeg tenker du bør lese noen artikler om interseksjonalitet før du kommer med mer vås. Du kan finne mye på scholar.google.com. Dette er ikke et nytt forskningsfelt, men det er høyresidens løgner og angrep de siste årene som gjør at begrepet har spredt seg utenfor vitenskapelige kretser.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...